V poletnih in jesenskih mesecih smo ustvarjalci in sodelavci Motorevije veliko kilometrov prevozili za volani električnih avtomobilov. V nasprotju s prepričanjem, da v AMZS nasprotujemo električni mobilnosti, znamo ceniti vse prednosti električnih avtomobilov; udobje v vožnji, učinkovitost, tehnično naprednost, pa tudi zmogljivosti in vozniške občutke. Električni avti so kul - za tiste, ki si jih lahko privoščijo, za tiste, ki se jim izide električna in energetska ekonomija - in za tiste, ki zmorejo svoj življenjski slog prilagoditi posebnostim električne mobilnosti.
Smo pa kot pozorni opazovalci mobilnostnega dogajanja prišli do nekaj sklepov in spoznanj.
Ne vem, če ste vsi opazili, a iz javnega diskurza med zagovorniki prisilnega prehoda na električno mobilnost in vsemi ostalimi se je počasi umaknil argument o okoljskih prednostih električne mobilnosti - ko “zeleni prehod” trči ob na premogu temelječo evropsko energetiko in nasprotovanje jedrski energiji, se je brezpredmetno pogovarjati o okolju, mar ne?
Prav tako je iz javnega diskurza počasi in tiho odšel argument, da je električna mobilnost cenejša od fosilne. Na začetku električne mobilnostne poti je bilo morda res, danes pa ni več: če na domači strehi nimate sončne elektrarne (z “net-metering” obračunom energetskih stroškov, dokler ta še velja) in če nimate neomejeno veliko časa za iskanje maloštevilnih zastonjkarskih polnilnic na svojih poteh, se z električnim avtom ne vozite prav veliko ceneje kot z bencinskim ali z dizelskim avtom. Še zlasti ne ob trenutnih cenah električnih avtov.
Smo pa za volani številnih električnih avtomobilov prišli do novega argumenta v prid električni mobilnosti, o katerem še ni bilo veliko povedanega: električna mobilnost je varnejša od fosilne mobilnosti. Ker je z električnim avtomobilom treba voziti počasi, da je poraba energije čim manjša, električni avti praviloma vozijo počasneje od ostalih; na avtocestah so pogosto v zavetrju tovornjakov in le redko vozijo z najvišjo pri nas dovoljeno hitrostjo. Zasnova električnih avtomobilov namreč hitro kaznuje pretežko nogo: razlika pri porabi pri vožnji s hitrostjo 110 km/h in 130 km/h je velikanska in pogosto lahko pomeni dodaten postanek na polnilnicah.
So vozniki električnih avtov torej varnejši od voznikov fosilnih avtov? Po našem mnenju so. Kakšnega empiričnega dokaza za to sicer spričo majhnega števila električnih avtov pri nas in nepopolne metodologije spremljanja prometnih nesreč sicer nismo mogli najti, a pišemo iz lastnih izkušenj - čeprav smo imeli nekaj težav z zbranostjo pri počasni vožnji na avtocestah.
Pa še en vidik hitrosti oziroma raztegljivosti časa velja omeniti pri električni mobilnosti: počasi ni le energetsko bolj učinkovito, temveč tudi tudi cenejše. Če želimo električni avto napolniti hitro, ker se nam mudi, bomo plačali več - na ultrahitrih polnilnicah je cena kilovatne ure skoraj 80 centov. Če pa polnimo počasi, je cena precej nižja.
Hitro je torej drago in nevarno, počasi pa ceneje in varneje; morda pa je to argument, ki vas bo prepričal v nakup električnega avta?