Male stvari, ki so v prometu v resnici velike

Pogovor

Pogovor z najboljšima mladima voznikoma Slovenije 2020


Petra Prašnikar in Matej Gorjan sta lanska zmagovalca izbora Najboljši za volanom, ki se z odgovorim obnašanjem v prometu trudita biti zgled vsem, ne le mlajšim voznikom. Kot arhitektka in bodoči inženir strojništva si želita na področju mobilnosti pustiti tudi svoj pečat. Vsem, ki razmišljajo o sodelovanju na izboru Najboljši za volanom 2021, sporočata, naj zberejo pogum in ne zamudijo enkratne priložnosti za nove izkušnje, ki jim bodo na cesti zagotovo prišle prav.

Kako sta izkušnje, ki sta jih pridobila na tekmovanju, prenesla v vsakdanje življenje, na cesto?

Petra: Pri parkiranju sem bolj natančna. Vem, kako reagirati, če bi me na spolzki cesti zaneslo.
Matej: Pridobil sem koristne izkušnje, kako vzdrževati primerno varnostno razdaljo na avtocesti, v naselju, izven naselja. Ko ti to enkrat pride v kri, postaneš boljši voznik.

Z zmago na izboru Najboljši za volanom sta postala ambasadorja varne vožnje. Kako razumeta to vlogo in ali zaradi nje čutita določen pritisk?

Petra: Ko sedem za volan avtomobila, na katerem na veliko piše najboljša za volanom, čutim določen pritisk, da se moram res potruditi in voziti po predpisih.
Matej: Zelo pazim, kaj počnem na cesti in poskušam biti zgled vsem, ne le mlajšim voznikom. Vesel sem, če se lahko od mene kaj naučijo, naj bo to pravilno prehitevanje, pravilna vožnja skozi križišče ali krožišče, uporaba smernikov. Male stvari, ki so v prometu v resnici velike.

Matej in Petra sta pokazala največ znanja in preudarnosti v finalu Najboljši za volanom 2020

Kako na vaju gledajo prijatelji in sorodniki?

Petra: Na začetku so name gledali drugače, so bili zelo ponosni name in se želeli slikati z mano in pumo, zdaj pa so se že privadili. (smeh)
Matej: Vedno, ko kam gremo, seveda vozi najboljši za volanom. (smeh)

Kako dobro sta v teh mesecih spoznala vse prednosti inovativne Fordove pume?

Petra: Lahko rečem, da sem dobro spoznala vse prednosti, ki jo nudi Fordova puma. Najbolj mi je všeč ogrevanje volana in sedežev. Pogrešam le senzor za mrtvi kot, prijatelji pa držala za roke.
Matej: Ena boljših lastnosti pume je, da je dovolj majhna in agilna za vožnjo po mestu, hkrati pa se na avtocesti ob višjih hitrosti z njo počutiš dovolj varno in udobno. Tudi na daljših razdaljah se odlično obnese.

AMZS izbira najboljšega mladega voznika in najboljšo mlado voznico Slovenije 2021! Na www.najboljsizavolanom.si je že odprt spletni test, ki je prvi korak do laskavega naziva in privlačnih nagrad - najslajša je enoletna uživancija s Fordovim focusom. 

Kaj vama je od napredne tehnologije v pumi najbolj všeč oziroma ocenjujeta, da je najbolj koristno za varno vožnjo?

Petra: GPS navigacija, ker če bi morala na zemljevide gledati s telefonom, bi bilo to veliko bolj nevarno.
Matej: Sistem za opozarjanje pred trkom in sistem za prepoznavanje prometnih znakov.

Kam sta se s pumo po zmagi na tekmovanju najprej zapeljala in kakšne poti z njo še načrtujeta?

Petra: Pumo sem šla najprej pokazat sorodnikom, zapeljali smo se na piknik v Kamniško Bistrico, kjer sem jo prvič preizkusila na zelo razgibanem terenu, odpeljala sem se v toplice in na morje, večkrat k prijateljici v Maribor. V tujino se žal zaradi koronavirusne situacije nisem uspela odpeljati. V teh čudnih časih manj vozim kot sicer. Obenem mi ni treba več hoditi na fakulteto, saj sem decembra zaključila študij. Včasih iščem izgovore, da lahko sedem za volan avtomobila.
Matej: Puma je bila pri meni le nekaj tednov, ko smo se s prijatelji odpravili za konec tedna v Monako. Pumo sem tako preizkusil na dolge proge, dobro pa se je odrezala tudi pri vožnji po tesnih in zahtevnih ulicah. S pumo sem prevozil dobršen del Slovenije. Veliko in rad vozim, a če ne bi bilo omejitev, bi se še več vozil in bi avtomobil zagotovo še bolj izkoristil. A do konca junija, dokler bo puma še pri meni, je še nekaj časa.

Kaj je bila doslej najbolj neugodna ali nevarna situacija, ki se vama je zgodila na cesti, in kako sta jo rešila?

Petra: Prometne nesreče nisem doživela, se mi je pa nekoč zgodilo, da me je en voznik izsilil na križišču. Zgodilo se mi je tudi, da je v krožišču pripeljal avto, ki je vozil v nasprotni smeri. Niti v sanjah tega nisem pričakovala. Lani poleti je pumo poškodovalo neurje s točo, ki je spominjala na ledene kepe. Takšne toče v Domžalah, kjer sem doma, še ni bilo. K sreči so na Fordovem servisu poskrbeli za popravilo udrtin na avtomobilu.
Matej: Tudi jaz sem moral pumo odpeljati na Fordov servis. Pred kratkim sem zjutraj šel na delo, ko mi je v križišču ob zeleni luči pot prekrižal tovornjak. Hitro sem moral ukrepati. Umaknil sem se na pločnik, a zaradi prevelike hitrosti preluknjal pnevmatiko. Na cesti sem doživel tudi nekaj drugih nevarnih situacij, a ta je pustila največje posledice na avtomobilu.

Kako se soočita s takšnimi stresnimi situacijami v prometu?

Petra: Z živčnimi vozniki se raje ne ukvarjam in na njihovo jezo ne odgovarjam z jezo.
Matej: Poskušam se čim manj obremenjevati s čustvi ostalih voznikov in poskušam ravnati čim bolj mirno.

Kot zmagovalca Najboljši za volanom 2020 sta se domov odpeljala z atraktivno Fordovo pumo. Petra jo je najprej odpeljala pokazat sorodnikom in se zapeljala na piknik v Kamniško Bistrico, Matej pa se je odpravil v Monako - puma se je dobro odrezala na dolge proge in pri vožnji po tesnih ulicah.

Katere so po vajinem mnenju ključne vrline oziroma spretnosti dobrega (mladega) voznika?

Petra: Menim, da mora dober voznik upoštevati prometne predpise in biti predvsem strpen do drugih udeležencev v prometu. Predvsem pa, da je pozoren na situacijo v prometu in se čim hitreje odzove v neprijetnih situacijah.
Matej:
Mislim, da so najboljše vrline, ki jih ima lahko voznik, dobro predvidevanje situacije, zavedanje okolice in strpnost do soudeležencev v prometu.

S katerimi stereotipi o mladih voznikih se srečujeta in kako nanje odgovarjata?

Petra: Pogosto slišim in tudi sama poznam nekaj mladih voznikov, ki divjajo na cesti. Neposredno se s kakšnim stereotipom ali podobnimi opazkami nisem srečala, prijatelji in znanci me včasih opozorijo, da vozim kot stara mama.
Matej: Stereotip o mladih, ki da so nevarni in hitri vozniki, je v mojem krogu prijateljev popolnoma izginil. Prej velja stereotip, da so mladi dobri vozniki.

Kaj vama pomenijo avtomobili in ali zanimanje za vožnjo izhaja iz družine?

Petra: Nisem velika navdušenka nad avtomobili, me pa zanimajo, še posebej novosti na področju avtomobilske tehnologije. Zanimanje za vožnjo zagotovo izhaja iz družine, saj je oče včasih vozil tovornjak. Ko sem bila majhna, me je posedel v avto, v katerem sem morala poimenovati vse, kar sem videla.
Matej:
Navdušencev nad avtomobili v družini ni. Verjetno se je to začelo in se bo, upam, nadaljevalo z mano. Na avtomobile gledam z očmi inženirja strojništva in kot na odraz nekega dobrega inženirskega in hkrati umetniškega dela.

Kako kot novopečena arhitektka in kot študent strojništva gledata na promet, prometno varnost? Imata ambicije na tem področju pustiti tudi svoj pečat?

Petra: V sklopu študija, predvsem pa pri pisanju magistrske naloge, sem veliko časa posvetila tudi prometni ureditvi v bližini šol in vrtcev. Verjamem, da lahko arhitektura zelo pripomore tudi k boljši prometni varnosti. Tisti, ki ureja okolico, mora vedno imeti v mislih tudi varnost v prometu, predvideti npr. da lahko otrok nenadoma steče čez cesto.
Matej:
Zanima me varnostna tehnologija v avtomobilih, ki nam pomaga vozite varneje. Zagotovo bi rad pustil pečat na področju mobilnosti, natančneje letalstva.

Kaj bi si vidva želela glede razvoja mobilnosti v prihodnje – kako si predstavljata mobilnost čez 20, 30 let?

Petra: Idealno bi bilo, da bi me avto sam vozil z lokacije na lokacijo in da ne bi bilo težav s parkiranjem.
Matej: Čez 30 let bi morali avtomobili že leteti po zraku. Predvsem pa si predstavljam bolj fleksibilno mobilnost, do bo posameznik lahko brez večjih težav in časovnih omejitev na svoji poti uporabil tako vlak, avto, helikopter. Da bo promet fluiden kot voda.

Kaj v zvezi s tekmovanjem se vama je najbolj vtisnilo v spomin?

Petra: Prva pomoč in kako pomagati in rešiti življenje v prometni nesreči, saj je to nekaj, kar bi morali redno obnavljati.
Matej:
Najbolj se mi je vtisnilo v spomin, da smo se na Vranskem zbrali mladi, ki smo se prišli pomerit v določenih izzivih in vsi smo v tem uživali in vsi smo imeli isti cilj: postati boljši vozniki.

Morda kakšen nasvet za vse, ki premišljujejo, da bi se prijavili na tekmovanje?

Petra: Če že samo razmišljajo o tem, naj se kar prijavijo. Nimajo kaj izgubiti, pridobijo le odlične priložnosti za zabavo in novo znanje.

Matej: Kar pogumno!

Pogovor z naj mlado voznico Petro Prašnikar po zmagi 

Pogovor z naj mladim voznikom Matejem Gorjanom po zmagi

Ključne besede


varna mobilnostintervjutekmovanjeNajboljši za volanom 2021Petra PrašnikarMatej Gorjan