Prvi septembrski teden se je avtomobilska javnost zgrnila v bavarsko prestolnico, kjer se je po letu dni premora znova zbral avtomobilski svet; na avtomobilskem oziroma mobilnostnem dogodku IAA v Mûnchnu je del svetovne avtomobilske in mobilnostne industrije javnosti pokazal svoje novosti in nakazal, v katero smer naj bi se vrtel avtomobilski svet v bližnji - in malo bolj oddaljeni - prihodnosti. Predvsem nemška avtomobilska industrija se je trudila narediti vtis, da tudi v novih, zelenih časih narekuje mobilnostno prihodnost, a nismo povsem prepričani, da ji je uspelo: nasproti so ji namreč stali številni kitajski izdelovalci (električnih) vozil, ki pa se ne ozirajo na evropske časovnice in načrte. Nemci so pokazali, kaj bodo prodajali, Kitajci pa, kaj že ponujajo in prodajajo. Razlika nekaj let utegne biti odločilna …
Mobilnostna razstava IAA v Münchnu se od avtomobilskih razstav iz preteklosti ne loči le po vsebini, ampak tudi po obliki. Če smo se nekoč “profesionalci” in obiskovalci družili na prostranih sejmiščih, je novodobna mobilnostna razstava videti drugače: v dvoranah sejmišča bavarske prestolnice je bilo razstavljenih veliko novosti, a do njih smo lahko prišli le novinarji in tisti, ki so poklicno povezani z avtomobilsko industrijo; obiskovalcem so bila namenjena razstavni paviljoni avtomobilskih znamk v središču mesta, ki so bili prostornejši, zanimivejši - in dostopni vsem brez vstopnine. Obiskovalci so si lahko vse novosti ogledali od blizu, se ob tem zabavali ob koncertih in nastopih, se okrepčali z lokalnimi delikatesami - in se tudi zapeljali z avti na testne vožnje.
Na nemški avtomobilski razstavi morajo biti v ospredju seveda nemški avtomobilski izdelovalci, kot so BMW, Mercedes in koncern Volkswagen, ki so rrazstavljali predvsem svojo električno prihodnost, a po kvadratnih metrih razstavnih površin jih je premagal kitajski avtomobilski izdelovalec BYD, ki - ironično - sploh še ni zares prisoten na evropskih avtomobilskih trgih. Razstavni prostori evropskih avtomobilskih znamk so bili morda res razkošnejši in bolj domiselni, a kitajskih je bilo več in bili so tudi bolj zanimivi; morda tudi zato, ker napovedane evropske novosti že poznamo, raznolikih kitajskih pa pač ne.
Volkswagnov razstavni prostor na münchenskem sejmišču je združil električne novosti znamk Audi, VW in Porsche, medtem ko je španska Cupra svoje novosti - prihajajočega tavascana in prototipnega športnika dark rebel - razstavila v paviljonu sredi mesta.
Od električnih volkswagnov je največ pozornosti požel prototip ID.GTi - športni GTi na osnovi prihajajočega kompaktnega ID.2, ki naj bi na ceste zapeljal v začetku 2027 - z najmanj 220 KM in ceno približno 30.000 EUR. Zanimiv in všečen električni avto po uveljavljeni GTi šabloni, na katerega pa bo treba dolgo čakati - štiri leta so v električnem avtomobilskem svetu morda predolga doba. Novi passat in prototip novega tiguana sta bila kar malo v ozadju - pa čeprav bo VW še kar nekaj let živel od obeh.
Na sosednjem Audijevem razstavnem prostoru smo videli prihajajoči Q6 e-tron v kamuflažni preobleki, ki pa je v notranjosti razkril novo zasnovo in obliko armaturne plošče - s panoramskim zaslonom, dodatnim zaslonom za sovoznika in atraktivno grafiko merilnikov. Da ta spominja na armaturno ploščo Porschejevega taycana, ni nič slabega, je pa Audi s tem potrdil, da je njegova prihodnost le še električna in digitalna.
Na razstavnem prostoru BMW smo lahko rahlo v senci videli novo generacijo serije 5, a v ospredju zanimanja je bil prototip BMW vision neue klasse - osupljiv dizajnerski vpogled v novo generacijo električnih beemvejev. Razstavljeni avto je prototip električne “trojke” prihodnosti, v tem duhu pa bo BMW v prihodnjih letih predstavil šest povsem novih električnih avtov - od cestnega terenca do prestižne limuzine. Poleg nove oblike zunanjosti, ki predstavlja precejšen oblikovni preobrat, bodo imeli avti tudi povsem novo, minimalistično notranjost.
Ob teh novostih je BMW-jeva znamka Mini v centru mesta predstavila tudi novo generacijo minijev v dveh različlicah - kot trivratni mini cooper in kot cestno-terensko različico mini countryman. Mini cooper bo na voljo z bencinskim motorjem ali z električnim pogonom, mini countryman pa si je tehniko sposodil od BMW X1 - tako s klasičnimi bencinskimi motorji kot z električnim pogonom.
Mercedes je svoje novosti predstavil ločeno: na sejmišču je pozornost plenil prototip vision one eleven, superšportnik po vzoru na legendarni C111, na zunanjem razstavišču pa je bil v ospredju prototip nove kompaktne električne limuzine CLA, ki opozarja na novi Mercedesov oblikovalski jezik. Gre za zelo všečen električni avto z 800-voltno arhitekturo, 750- kilometrskim dosegom, porabo energije 12 kWh/100 km, dvostopenjskim menjalnikom in močjo 238 KM.
Od vsaj delno nemških avtomobilskih znamk je bil v Münchnu prisoten tudi Opel kot edini predstavnik velikega koncerna Stellantis; na sejmišču so pokazali prototip experimental kot čisti oblikovni eksperiment, ki morda napoveduje novo insignio ali manto, na razstavnem prostoru v središču mesta pa smo lahko videli prenovljeno corso z novim prednjim delom v električni različici in Oplovo različico električnega štirikolesnika na osnovi Citroenovega amija - opel rocks xtreme.
Ameriška Tesla, ki povsod po svetu, pa tudi v Evropi in Sloveniji, podira električne prodajne rekorde, se le redko predstavi na kakšni avtomobilski razstavi, je v Münchnu na razmeroma skromnem razstavnem prostoru pokazala prenovljeni model 3, ki je dobil izostrene karoserijske linije, nova žarometa, izboljšano aerodinamiko, ambientalno osvetlitev v notranjosti, posodobljene materiale, več akustičnega udobja - in gumbe na volanu namesto obvolanskih ročic. Čeprav pogonski sklop in akumulatorski sklopi ostajajo nespremenjeni, pa boljša aerodinamika in posodobljen krmilnik akumulatorjev omogočajo še bolj učinkovit pogon in še daljše dosege - od 513 km do 629 km. Prvi primerki prenovljenega modela 3 bodo v Sloveniji že oktobra - cene se začnejo pri 41.990 EUR za model 3 in 49.990 EUR za model 3 long range (dual motor all wheel drive).
Eden od redkih evropskih, a nenemških avtomobilskih razstavljalcev v Münchnu je bil Renault, ki je pokazal serijsko različico novega električnega scenica. Ta je odslej električni križanec, za številko večji od električnega megana, pa nič več enoprostornež, kakršen je bil scenic od leta 1992 do 2022. V dolžino meri 447 cm, prljažnik pogoltne za 545 litrov prtljage, na voljo pa bo z akumulatorskima sklopoma s 60 kWh in s 87 kWh ter z močjo motorjev 123 kW in 158 kW. Več bomo zvedeli spomladi prihodnje leto, ko scenic zapelje na ceste; tudi to, ali se bodo cene res začele pri 45.000 evrih.
Od znanih oziroma tudi v Sloveniji prisotnih kitajskih avtomobilskih znamk velja omeniti MG, ki je v Münchnu pokazal svoj električni dvosedežni roadster cyberster. Na voljo bo v različici z enim električnim motorjem ali z dvema motorjema (s 150 in 160 kW), strižnimi dvižnimi bočnimi vrati in lično narejeno notranjostjo. Obljublja veliko pristnih roadsterskih užitkov, a zagotovo ne bo poceni …
Vojna napoved nelojalni konkurenci
Da so Kitajci zares trn v peti evropski avtomobilski industriji, je prav v teh dneh opozorila predsednica evropske komisije Ursula von der Leyen, ki je napovedala ukrepe proti Kitajski, ki naj bi s subvencioniranjem svoje avtomobilske industrije poskrbela za nelojalno konkurenco na evropskem avtomobilskem trgu; na evropskem trgu je delež kitajskih avtomobili v le treh letih zrasel z 0 na 8 odstotkov. Kaj v resnici lahko naredi EU ob izjemni odvisnosti evropske industrije od Kitajske, je seveda vprašljivo, a dejstvo je, da so evropski električni avti predragi: na nemškem trgu so kitajski električni avto v povprečju za 20 odstotkov cenejši od evropskih, kar se seveda pozna pri prodaji. Evropska avtomobilska industrija pač zamuja s cenovno ugodnimi avtomobili.