Prodaja osebnih avtomobilov na slovenskem trgu je zrasla še peto leto zapored in se je spet povzpela prek kar nekako magične meje 60.000 prodanih avtov. Povsem natančno: lani je bilo na slovenskem trgu prodanih 63.674 osebnih avtov, kar je 4224 več kot predlani, kar pomeni povečanje za 7,11 odstotka. S tem se je prodaja osebnih avtov vrnila na raven leta 2004, ni pa še dosegla ravni iz let 2007 in 2008, torej pred gospodarsko krizo. Še bistveno bolj kot prodaja osebnih avtomobilov pa se je povečala prodaja lahkih gospodarskih vozil, saj je narasla na 9959 vozil, kar je kar 2506 več kot predlani oziroma tretjino (natančno 33,62 odstotka) več. To je vplivalo tudi na skupno prodajo osebnih avtomobilov in lahkih gospodarskih vozil 73.633 vozil, kar je 6730 vozil oziroma 10,06 odstotka več kot leta 2015. Še zlasti podatek o prodaji lahkih gospodarskih vozil je izjemno obetaven, saj izraža optimizem v družbi.
Vsi ti podatki, tako kot vsa leta doslej, temeljijo na podatkih o registriranih avtomobilih, ki jih zagotavlja ministrstvo za infrastrukturo. Seveda pa tudi tokrat velja upoštevati, da je kar nekaj avtomobilov po prvi registraciji kaj kmalu odjavljenih in prodanih v tujino. Kolikšen je ta delež, je težko ugotoviti. Predlani so nekateri govorili celo o tretjini vseh registriranih novih avtomobilov, a kot kaže, je ta delež lani začel upadati. Večina distributerjev novih avtomobilov oziroma zastopnikov avtomobilskih znamk zagotavlja, da na tuje prodajo manj, če sploh kaj, vsi pa tudi ugotavljajo, da se povečuje prodaja avtomobilov fizičnim osebam, kar je najpomembnejši del slovenskega avtomobilskega trga. Statistika o prodaji sicer temelji na podatkih o registracijah, obdelala pa jih je družba JATO Dynamics za Sekcijo avtomobilskih zastopnikov pri Trgovinski zbornici Slovenije.
Popolna prevlada Volkswagna
Vodilni igralec na slovenskem trgu v lanskem letu je bila, tako kot že v letih 2014 in 2015, znamka Volkswagen, ki ji očitno ni škodoval zaplet povezan z izpusti njihovih avtomobilov.
Ne samo, da je Volkswagen suvereno obranil prvo mesto pri prodaji osebnih avtomobilov pred največjim tekmecem Renaultom, temveč je sedaj – prvič – posegel po prvem mestu pri prodaji lahkih gospodarskih vozil.
Lani so Volkswagnovi slovenski trgovci prodali 9747 osebnih avtomobilov, kar je 588 več kot predlani. S tem so VW odrezali 15,31 odstotka trga, kar je zaradi porasta celotnega trga sicer desetinko odstotne točke manj kot predlani, a več kot dovolj, da njegovo prvo mesto ni bilo nikoli ogroženo. Volkswagen je lani prodal toliko avtomobilov kot v letu 1999, ko je bil slovenski avtomobilski trg rekorden z 79.813 prodanimi avti. Uspeh nemške znamke je temeljil na uspešnih petih modelih: ob že uveljavljenih golfu in polu se je tudi lani odlično prodajal passat, na zelo ugoden odmev je naletel tudi enoprostorni touran, kupci pa so prav tako zelo ugodno sprejeli novega cestnega terenca tiguana.
Renault z manjšo prodajo
Edini resen tekmec Volkswagnu je bil tudi lani Renault. Ta je prodal 8285 avtov, 118 manj kot predlani, tako da se je njegov tržni delež zmanjšal za 1,12 odstotne točke na dobrih 13 odstotkov trga. Renaultov zastavonoša je bil še vedno clio, novi modeli, predvsem talisman in novi megane pa tudi niso mogli nadoknaditi zaostanka do Volkswagna. Novi scenic je prišel na trg šele konec lanskega leta, cestni terenec kadjar še zdaleč ni bil tako uspešen kot tiguan.
Škoda ostaja tretja
Tudi na tretjem mestu ni spremembe, saj ga je suvereno zadržala Škoda. Njena prodaja je bila za 539 avtov večja kot predlani, njen tržni delež se je povečal za četrtino odstotne točke in se vztrajno približuje desetim odstotkom. Največ zaslug za takšen uspeh češke znamke ima octavia, ki je med najbolj priljubljenimi avti med slovenskimi kupci. Še naprej se odlično prodaja superb, ki je moral med velikimi avti priznati premoč le tehnično podobnemu VW passatu, z naskokom pa je prehitel vse ostale tekmece. Rapid se je malce upehal, ne pa tudi fabia. Čeprav je yeti na koncu svoje poti – naslednik bo k nam zapeljal novembra letos, kodiaq pa tudi še ni zapeljal na slovenske ceste – pride marca, je Škoda zaokrožila še eno uspešno leto.
Opel četrti, preboj Hyundaija
Enako velja tudi za Opel, ki je tudi povečal svojo prodajo za 271 avtov in se približal številki 5000. Povečanje prodaje je bilo ravno zadostno, da je njegov tržni delež ostal skoraj nespremenjen. Astra, slovenski avto leta 2016, je bila zgodba o uspehu, corsa je na koncu svoje poti, prav tako insignia, zelo dobro pa se je prodajal cestni terenec mokka, s katerim so pri Oplu zelo dobro zadeli okus (tudi) slovenskih kupcev.
Na peto mesto se je s predlanskega desetega mesta prebil Hyundai, ki je prodal skoraj tisoč avtov (natančno 997) več kot predlani. Med vsemi znamkami je najbolj – za 1,31 odstotne točke – povečal svoj tržni delež na 5,24 odstotka trga. Največ je k temu pripomogla prodaja cestnega terenca tucsona, ki je imel v prodaji Hyundaija več kot tretjinski delež in je bil lani tudi drugi najbolje prodajan cestni terenec v Sloveniji – za dacio duster.
Le za osem avtov je za Hyundaijem zaostal Ford, ki je prodal 347 avtov manj kot predlani, njegov tržni delež pa je upadal za skoraj odstotno točko. Fordu se pač pozna, da lani ni dobil nobenega novega modela, ki bi se prodajal v večjih količinah, tako da je njegov najbolje prodajan avto še vedno focus.
Mesto je izgubil tudi Peugeot, ki je tudi prodal malenkost manj avtov kot predlani, tržni delež pa zmanjšal za štiri desetinke odstotne točke. Najbolje se je prodajal križanec 2008, zelo blizu mu je bil tudi 208, medtem ko je večji, novi 3008 na slovenski trg zapeljal šele proti koncu leta.
Dacia je obranila osmo mesto, prodala 243 avtov več kot predlani in ohranila svoj tržni delež z modeli, ki so šele ob koncu leta doživeli prenovo.
Zelo podobno zgodbo je spisal Citroen na devetem mestu, obeta pa si boljše letošnje leto s prihodom novega C3.
Deseterico zaokrožuje Fiat, ki tudi nima prav velikega števila modelov, a se je s povečanjem prodaje za 451 avtov močno približal Citroenu.
Kia je ostala na 11. mestu, njen najuspešnejši model je bil cestni terenec sportage, dobro se je prodajal tudi cee’d.
Na 12. mestu je prva prestižna znamka BMW, ki je prodal kar 539 avtov več kot predlani, povečal svoj tržni delež za dve tretjini odstotne točke in zelo suvereno ostal prvi ponudnik avtomobilov prestižnih (ali v žargonu avtomobilskih trgovcev premijskih) znamk.
Nissanov zdrs
Največji zdrs po lestvici je lani doživel Nissan, saj je prodal 778 avtov manj kot predlani, njegov tržni delež se je med vsemi najbolj zmanjšal – za kar 1,55 odstotne točke. Zmanjšanje prodaje gre predvsem na račun izvoza, še zlasti modela juke, zato je ta avto tudi močno zdrsnil po lestvici najbolje prodajanih modelov.
Več kot 2000 avtov je prodal še Seat, pet znamk pa je prodalo več kot tisoč avtov. Med njimi izstopa Suzuki, ki vztrajno povečuje svoj tržni delež.
Za Mazdo, ki je prodala 1106 avtov, je praznina, saj je za njo Jeep z 278 prodanimi avti, trimestno število avtov pa so prodali še Mitsubishi, Honda, Volvo in Mini, medtem ko je prodaja Alfa romea zdrsnila na dvomestno številko.
Clio še naprej vodilni
Na lestvici najbolje prodajanih modelov ni prav velikih sprememb. Na prvem mestu je še naprej prepričljivo renault clio, čeprav je bilo prodanih 514 avtov manj kot predlani. V drugi polovici leta je na ceste zapeljal prenovljeni clio, ki ga bodo letos začeli izdelovati tudi v Revozu v Novem mestu. Za 209 avtov se je zmanjšala tudi prodaja VW golfa na drugem mestu, zato pa je škoda octavia svojo prodajo povečala za 358 avtov. Veliko povečanje prodaje je zabeležil renault captur – za 594 avtov, za približno sto avtov manj pa se je povečala prodaja opla astre. Še večji porast prodaje sta zabeležila hyundai tucson – kar za 828 avtov in VW touran – za 784 avtov.
Volkswagen utrdil svoj položaj
Glavni igralec na slovenskem trgu je koncern Volkswagen s svojimi znamkami Volkswagen, Škoda, Audi, Seat, Porsche. Lani je prodal kar 19.594 avtov in si odrezal 30,77 odstotka slovenskega trga, kar je za dve tretjini odstotne točke več kot predlani.
Zveza Renault – Nissan s svojimi tremi znamkami (še Dacia), je prodala 13.391 avtov, njen tržni delež je 21,03 odstotka, kar pomeni zmanjšanje za 2,59 odstotne točke. Na tretjem mestu je koncern PSA (Peugeot, Citroen) s 5572 prodanimi avti, kar pomeni 8,75 odsotni tržni delež. Koncern Hyundai (še Kia) je prodal 4394 avtov in ima 6,9 odstotka trga – le malenkost več kot General Motors (Opel) na petem mestu s 37 prodanimi avti manj kot korejski znamki – razmerje je ostalo povsem enako kot predlani.
Električni in hibridni avti
Med avtomobili s hibridnim ali električnim pogonom je največ avtov prodala Toyota, saj so na prvih treh mestih njeni hibridni avti (auris s 108 avti, RAV4 s 93 in yaris s 66 avti), na četrtem mestu je električni BMW i3 (56 avtov), prav tako električnih renaultov zoe pa je bilo prodanih 30. Sledijo hibridni lexus NX (26 avtov), toyota C-HR in prius (po 23 avtov) ter električni VW golf (21 avtov).
Rekordna prodaja gospodarskih vozil
Prodaja lahkih gospodarskih vozil je bila lani rekordna, saj pri nas še nikoli ni bilo prodanih skoraj štirimestno število teh avtov – do 10.000 je zmanjkalo 41 avtov. Tudi tu se je na prvo mesto povzpel Volkswagen, ki je svojo prodajo povečal kar za 862 vozil na 2193 vozil in s tem povečal svoj tržni delež za 4,16 odstotne točke na več kot 22 odstotkov. Renault je tudi prodal 275 vozil več kot predlani, a zaradi rastočega trga se je njegov tržni delež zmanjšal za 3,4 odstotne točke in je za slabo odstotno točko zaostal za Volkswagnom. Na tretje mesto se je povzpel Ford s 587 več prodanimi avti kot predlani. Vsi ostali so prodali trimestno število vozil. Fiat je zadržal četrto mesto, saj je za štiri vozila prehitel Citroen.
Na lestvici najbolje prodajanih modelov je še naprej na prvem mestu renault master.
Kako bo v letu 2017?
Napovedi za prodajo avtov v letu 2017 so obetavne, saj se gospodarske razmere izboljšujejo, poraba naj bi se povečala, s tem pa tudi nakup avtov.
Vir podatkov: Sekcija avtomobilskih zastopnikov pri TZS, obdelava JATO Dynamics