Vsak tretji z negativno oceno

Otroški varnostni sedeži

AMZS test otroških sedežev


 

So AMZS testi otroških varnostih sedežev sploh še potrebni? Mar niso vsi sedeži, ki so na trgu, homologirani in torej varni? Zakaj preskušati, kar je že preskušeno? To je samo nekaj vprašanj, ki jih dokaj pogosto slišimo ali preberemo ob naših testih otroških sedežev, odgovor pa je zelo enostaven: če AMZS in njeni partnerski avtomobilski klubi ne bi opravljali neodvisnih testov otroških sedežev, bi bilo na trgu precej sedežev, ki niso dovolj varni. To zelo nazorno dokazuje tudi tokratni test otroških sedežev: izmed 14 preskušenih sedežev so kar trije, torej več kot petina, dobili oceno slabo zaradi velikih pomanjkljivosti. Še dva sedeža pa sta dobila oceno pomanjkljivo.
S tem so podani tudi odgovori na v uvodu zastavljena vprašanja. Je pa res, da so zahteve na našem testu večje kot pri homologiranju, saj mi sedeže preskušamo po enakih merilih kot potekajo EuroNCAP preskusni trki, tako čelni kot bočni.

Na našem tokratnem testu je bilo torej 14 otroških sedežev. Devet jih je homologiranih po standardu ECE R 44/04, pet po novejšem standardu ECE R 129, ki zaenkrat velja le za sedeže za majhne otroke in jih prepoznamo po oznaki i-size. To pomeni, da teh pet sedežev ni homologirano v določene skupine, temveč je njihova uporaba določena s telesno velikostjo otroka. i-size sedež z oznako 67 do 105 je torej namenjen otrokom telesne višine od 67 do 105 cm. Standard ECE R 129 za večje sedeže (skupine II in III po sedanji klasifikaciji) bo predvidoma sprejet sredi prihodnjega leta. Sedeži, ki so homologirani po standardu ECE R 129 (i-size sedeži), morajo v postopku homologacije opraviti tudi preskus pri bočnem trku, kar standard ECE R 44 ne zahteva. Druga pomembna razlika je, da morajo otroci v i-size sedežih sedeti v nasprotno smer vožnje do 15. meseca starosti, pri sedežih homologiranih po ECE R 44 pa do 12. meseca starosti. Seveda pa je priporočljivo, da so majhni otroci obrnjeni v nasprotno smer vožnje čim dlje, saj takšen položaj zagotavlja večjo varnost.

Tudi tokratni test smo opravili po enaki metodologiji kot teste, ki so bili objavljeni v Motoreviji v letu 2015 in junija letos. To pomeni, da so ocene iz teh testov med seboj neposredno primerljive, ocene iz testov leta 2014 in prej pa ne. Glavna merila pri testiranju so: varnost pri čelnem in bočnem trku, upravljanje, čiščenje in kakovost izdelave, ergonomija, vsebnost škodljivih snovi.

Na tokratnem testu noben sedež ni dobil najvišje ocene zelo dobro. Sedem sedežev je dobilo oceno dobro, dva sedeža sta dobila oceno zadovoljivo. Kar pet sedežev pa je dobilo negativno skupno oceno: dva sedeža sta dobila oceno pomanjkljivo, trije sedeži pa oceno slabo.
Oceno pomanjkljivo sta dobila sedeža hema doorgroei in cosatto hug isofix zaradi pomanjkljivosti pri varnostni zasnovi sedežev.

Oceno slabo so dobili sedeži nuna rebl, recaro optia in diono radian 5. Sedež nuna rebl je prvi i-size sedež na našem testu, ki je dobil oceno slabo. Pri čelnem trku, ko je bila v sedežu lutka, ki ponazarja 3-letnega otroka, je namreč počil kovinski okvir pod školjko sedeža, zato ta ni bila več povezana na okvir, temveč je udarila v prednji sedež v avtu. Zaradi možnosti poškodb otroka pri udarcu v prednji sedež je sedež nuna rebl dobil oceno slabo.

Slabosti pri čelnem trku smo ugotovili tudi pri sedežu recaro optia. Pri čelnem trku, ko je bila v sedežu lutka, ki ponazarja 3-letnega otroka, sedela pa je v smeri vožnje, se je školjka sedeža odtrgala od isofix osnove in skupaj z lutko poletela naprej, kar lahko pripelje do otrokovih poškodb. Zaradi tega je sedež dobil oceno slabo.

Tretji sedež z oceno slabo je diono radian 5, ki pa je ni dobil zaradi varnostnih pomanjkljivosti, temveč zaradi zahtevnega upravljanja. Glede na otrokovo težo in glede na način pritrditve sedeža v avto mora uporabnik uporabiti oziroma vgraditi v sedež določene dele. Teh delov je precej, predvsem pa obstaja zelo velika možnost napačne uporabe, kar seveda vpliva na otrokovo varnost. Poleg tega je pas za pripenjanje večjih otrok (telesne teže od 15 do 25 kg), ki ima vgrajene obloge za zaščito otrokovih ramen, mogoče dobro zategniti le z zelo veliko močjo. Ustrezno pripenjanje otroka je mogoče le v laboratoriju, ne pa tudi pri vsakdanji uporabi. Slaba ocena za upravljanje je pomenila tudi skupno slabo oceno sedeža.

Vsebnost škodljivih snovi

Pri vseh sedežih smo tudi tokrat preskusili vsebnost škodljivih snovi, kajti kaj pomaga varen sedež, če pa vsebuje škodljive snovi, ki lahko vplivajo na otrokovo zdravje. Razveseljivo je tokrat kar deset sedežev za vsebnost škodljivih snovi dobilo oceno zelo dobro, kar pomeni, da ne vsebujejo škodljivih snovi. Pri štirih sedežih smo ugotovili majhno vsebnost škodljivih snovi, ki pa ni nevarna za zdravje otrok. Ti štirje sedeži so diono radian 5, hema junior, hema doorgroei (pri vseh smo ugotovili vsebnost trifenilfosfata) in joie-i-anchor advance, pri katerem smo ugotovili vsebnost trisfosfata – obe sredstvi preprečujeta gorenje.

Enak sedež, različna imena

Nekateri izdelovalci prodajajo enake sedeže pod različnimi imeni. Tako so trije sedeži, ki smo jih tokrat preskusili, na voljo tudi z drugim imenom. Sedež maxi-cosi rubi XP lahko najdete tudi z oznako bebe confort rubi XP, sedež hema junior kot nania befix SP ali kot sedež vertbaudet juniorsit, sedež hema doorgroei pa z oznako osann beline SP luxe.

Novosti pri homologaciji

Vsak izdelovalec lahko sam izbere, po katerem standardu bo homologiral sedež, ki je namenjen majhnim otrokom: ali po ECE R 44 ali po ECE R 129. Tako bo še do septembra prihodnjega leta, od tedaj pa bo za vse integralne sedeže za majhne otroke z isofix pritrditvijo (sedanje skupine 0, 0+ in I) dovoljena le še homologacija po standardu ECE R 129. Za sedeže brez isofix pritrditve (v avto so pritrjeni z v avtu vgrajenim varnostnim pasom) bo seveda še naprej mogoča homologacija po standardu ECE R 44, a takšnih sedežev bo praviloma zelo malo, saj je isofix pritrditev veliko priročnejša, prav tako pa morajo imeti vsi novi avtomobili že nekaj let serijsko vgrajena isofix pritrdišča za pritrditev otroških sedežev v avto.

Za večje sedeže (skupini II in III) ni sprememb, kajti standard ECE R 129 za te sedeže še niti ni sprejet.

Pri uporabi otroških sedežev je najpomembneje, da otrok sedež uporablja, kar pomeni, da je sedež ustrezno pritrjen v avto in da je otrok pravilno pripet v sedež. Ko se odločamo za nakup otroškega sedeža, pa je priporočljivo, da preverite, kako se je sedež izkazal na našem testu, ko zelo podrobno preverimo vse lastnosti sedeža.

OPISI SEDEŽEV

i-size sedeža od 45 do 75 cm

V tej velikosti, ki je primerna za dojenčke in otroke do približno leta in pol starosti, smo preskusili Cybexov sedež aton Q i-size v dveh različicah: pri prvi je sedež pritrjen na isofix osnovo, ta pa je v avto pritrjena z isofix pritrditvijo, pri drugi pa je sedež pritrjen z v avtu vgrajenim tritočkovnim varnostnim pasom. Sedež je seveda v obeh primerih obrnjen tako, da otrok gleda v nasprotno smer vožnje. Sedež se je zelo dobro izkazal s svojo varnostno zaščito (pri čelnem trku je bil malenkost boljši sedež z isofix pritrditvijo, pri bočnem trku pa sedež pritrjen z varnostnim pasom), zelo dobrim potekom varnostnega pasu za pripenjanje otroka v sedež. Pripenjanje otroka je enostavno, otrok ima dovolj prostora za noge, sedež je kakovostno izdelan, različica z isofix pritrditvijo pa zahteva kar precej prostora v avtu. V obeh različicah je sedež dobil skupno oceno dobro.

i-size sedeža od 40 do 105 cm

V tej velikosti, ki je primerna za dojenčke in otroke do približno četrtega leta starosti, smo tudi preskusili dva sedeža. Sedež joie i-anchor advance je sestavljen iz isofix osnove in sedeža, vseskozi pa je lahko pritrjen tako, da otrok gleda v nasprotno smer vožnje, za prevoz otrok velikosti od 80 do 105 cm pa ga lahko obrnemo tudi tako, da otrok gleda v smer vožnje. Sedež se je izkazal z dobro varnostno zaščito pri bočnem trku in povprečno pri čelnem trku. Pritrditev sedeža je enostavna, sedež je dobro oblazinjen, otroku zagotavlja dovolj prostora, vendar pa položaj otrokovih nog ni optimalen. Pripenjanje otroka v sedež je malce zahtevnejše, tudi možnost napačne uporabe ni povsem izključena. Sedež je dobil skupno oceno zadovoljivo.

Drugi sedež te velikosti je nuna rebl sofix pritrditvijo (sedež je v enem delu), ki ga tudi vseskozi lahko uporabljamo tako, da otrok gleda v nasprotno smer vožnje, otrok od 80 do 105 cm pa lahko gleda v smer vožnje. Sedež je dobil skupno oceno slabo zaradi velike možnosti poškodbe otroka pri čelnem trku, saj je pri čelnem trku počil kovinski okvir pod školjko sedeža, ki tako ni bila več povezana z okvirjem in je (seveda skupaj z otrokom) udarila v prednji sedež v avtu. Čeprav ima sedež tudi nekatere dobre lastnosti, varnostne pomanjkljivosti določajo skupno oceno.

i-size sedež od 45 do 105 cm

V tej velikosti smo preskusili sedež cybex sirona M2 i-size, ki je tako kot prejšnja dva namenjen dojenčkom in otrokom do približno četrtega leta starosti, pri čemer pa mora biti novorojenček velik vsaj 45 cm. Tudi ta sedež je vseskozi lahko obrnjen tako, da otrok gleda v nasprotno smer vožnje, otroci veliki od 76 do 105 cm pa lahko gledajo v smer vožnje. Sedež se je izkazal z zelo dobro varnostno zaščito tako pri čelnem kot pri bočnem trku, potek varnostnega pasu je optimalen, pritrditev sedeža v avto je enostavna, sedež je dobro oblazinjen, otrok ima dovolj prostora v sedežu, a položaj otrokovih nog ni optimalen. Sedež v avtu zahteva kar precej prostora, otrok pa ima omejen pogled iz sedeža. Skupna ocena sedeža je dobro.

Sedež skupin 0 in I

V tej velikosti, ki je primerljiva z i-size sedeži velikosti do 105 cm, saj je namenjena dojenčkom in otrokom do teže 18 kg, smo preskusili Recarov sedež zero.1. V avto ga pritrdimo z isofix pritrditvijo in je lahko vseskozi pritrjen tako, da otrok gleda v nasprotno smer vožnje, kot sedež skupine I (od 9 do 18 kg) pa je lahko v avto pritrjen tako, da otrok gleda v smer vožnje. Dokaj težek sedež se je izkazal z dobro varnostno zaščito, dobrim potekom varnostnega pasu, pritrditev sedeža v avto je enostavna, sedež je dobro oblazinjen in tudi kakovostno izdelan. Je pa pripenjanje otroka v sedež malce zahtevnejše, položaj otrokovih nog ni optimalen, sedež pa v avtu zahteva tudi kar precej prostora. Sedež je dobil skupno oceno dobro.

Sedež skupin 0, I in II

V tej velikosti smo preskusili sedež diono radian 5, ki je namenjen dojenčkom in otrokom do telesne teže 25 kg oziroma približno sedmih let starosti. Sedež v avto pritrdimo z v avtu vgrajenim tritočkovnim varnostnim pasom tako, da do 18 kg težek otrok gleda v nasprotno smer vožnje ali da od 9 do 18 kg težek otrok gleda v smer vožnje. Z dodatnim pritrditvenim trakom pa lahko gleda v nasprotno smer vožnje do 25 kg težek otrok, od 9 do 25 kg težek otrok pa v smer vožnje. Že to in pa zahtevana uporaba nekaterih dodatnih delov pri montaži omogoča veliko nevarnost napačne uporabe, zato je sedež, ki se tudi sicer ni dobro izkazal, dobil skupno oceno slabo.

Sedeži skupine I

V tej skupini smo preskusili tri sedeže, ki so namenjeni od 9 do 18 kg težkim otrokom. Sedež kiddy phoenixfix 3 se v avto pritrdi z v avto vgrajenim tritočkovnim varnostnim pasom, v nekatere avtomobile (preverite seznam) pa po želji lahko tudi z isofix pritrditvijo, ki pa je namenjena predvsem temu, da praznega sedeža ni treba pripenjati z varnostnim pasom. Otrok gleda v smer vožnje. Gre za sedež, kjer zaščito otroka pri čelnem trku zagotavlja zaščitna mizica. Sedež se je dobro izkazal tako pri varnostni zaščiti, upravljanju in ergonomiji in je dobil skupno oceno dobro.

Sedež maxi-cosi rubi XP pritrdimo z v avtu vgrajenim varnostnim pasom, otroka pa z v sedež vgrajenim varnostnim pasom. Otrok gleda v smer vožnje. Pri varnostni zaščiti je sedež z dokaj tenkim oblazinjenjem dobil le povprečno oceno, kar je vplivalo tudi na skupno oceno zadovoljivo.

Sedež recaro optia ima isofix osnovo, ki jo pritrdimo v avto, nanjo pa nato namestimo sedež tako, da otrok gleda v smer vožnje. Pri čelnem trku, ko je v sedežu sedela lutka, ki ponazarja 3-letnega otroka, se je školjka sedeža odtrgala od isofix osnove in poletela naprej, kar seveda lahko povzroči otrokove poškodbe. Zato je sicer dober sedež dobil skupno oceno slabo.

Sedeža skupin I, II in III

Sedež cosatto hug isofix je za otroka težkega od 9 do 18 kg v avto pritrjen z isofixom in pritrditvenim trakom – otrok je tedaj pripet z v sedež vgrajenim varnostim pasom, za od 15 do 36 kg težkega otroka pa z v avto vgrajenim varnostnim pasom, s katerim je pripet tudi otrok v sedež, ob tem pa lahko tudi z isofixom in pritrditvenim trakom. Pri čelnem trku smo ugotovili dokaj veliko možnost poškodb, pri čelnem trku pa sedež zagotavlja povprečno zaščito. Zaradi tega je sedež dobil skupno oceno pomanjkljivo.

Skupno oceno pomanjkljivo je dobil tudi sedež hema doorgroei, ki ima tudi za od 9 do 18 kg težkega otroka v sedež vgrajen varnostni pas, ki ga za večjega otroka odstranimo in otroka pripnemo z v avto vgrajenim varnostnim pasom. Tudi pri tem sedežu smo ugotovili dokaj veliko možnost poškodb pri čelnem trku, kar je vplivalo na skupno oceno pomanjkljivo.

Sedeža skupin II in III

Oba sedeža: hema junior in jane quartz sta dobila skupno oceno dobro, saj zagotavljata dobro zaščito tako pri čelnem kot pri bočnem trku, njuno upravljanje pa je enostavno. Sedež jane quartz ima isofix pritrditev, tako da sedeža ni treba pripenjati z varnostnim pasom, ko v njem ni otroka.

Vpoklic: Recaro fix podstavek

Recaro bo brezplačno zamenjal recaro fix podstavke določene serije, ki jih uporabljata otroška sedeža optia in privia.

Pri Recaru so namreč ugotovili, da podstavek od serijske številke ER01000000 do vključno ER01017825 ne izpolnjuje njihovih internih varnostnih standardov, izpolnjuje pa standard ECE R 44/04, po katerem je izdelek homologiran. Recaro je ugotovil, da pri velikih obremenitvah v kombinaciji z otroškim sedežem lahko pride do deformacije zatičev, ki povezujejo recaro fix podstavek in avtosedež optia, zato lahko pride do ločitve sedeža in podstavka. Do napake je prišlo zaradi specifičnih lastnosti materialov, ki so bili uporabljeni v izdelavi podstavkov omenjene serije. Recaro fix podstavki z drugimi serijskimi številkami nimajo teh težav.

Menjava podstavka je seveda brezplačna. Podrobnejše informacije so na voljo na spletni strani slovenskega zastopnika http://www.recaro-slovenija.si/novica.htm ali pa na povezavi https://safety.recaro-cs.com/. Po navedbi slovenskega zastopnika Recara je na slovenskem trgu 12 podstavkov, ki jih je treba zamenjati.

Recaro je z vpoklicem le potrdil ugotovitve na našem testu o lastnostih sedeža recaro optia.

Ključne besede


Otroški sedežiAMZS testotrociTest otroških varnostnih sedežev