LED zadnje luči, LED žarometi, LED smerniki, LED ambientalna osvetlitev: svetlobne diode počasi, a zanesljivo zamenjujejo dosedanje tehnologije avtomobilske osvetlitve – vsaj pri novih avtomobilih. Kaj pa pri starih oziroma rabljenih? Zakaj ne bi pri starem avtu starih halogenskih žarnic zamenjali z učinkovitejšimi in zanesljivejšimi LED svetilkami? Ponudba nadomestnih LED svetilk je na trgu avtomobilske opreme vse širša in vse bolj raznolika. Se zamenjava splača? Kaj je dovoljeno in česa se je treba izogibati?
Učinkovito svetlobno tehnologijo LED si lahko privoščijo le tisti, ki kupujejo nov (ali novejši rabljen) avto – kaj pa vsi tisti, ki imajo starejše avte s halogenskimi žarnicami? Lahko te v svojih žarometih zamenjajo z novimi LED svetilkami, ki jih ponujajo prodajalci avtomobilske opreme?
S tehničnega vidika je to mogoče, če uporabniki izberejo ustrezne LED nadomestne svetilke, z zakonskega vidika pa je to še eno od sivih področij, kjer ni povsem jasno, kaj je dovoljeno in kaj ne. Nadomestne LED svetilke za avtomobilske luči so sicer že nekaj časa naprodaj na trgu opreme, a predvsem za zamenjavo žarnic v zadnjih lučeh, smernikih ali pri notranji osvetlitvi. Svetila v žarometih so povsem drugačna zgodba: zaradi naloge žarometov in predvsem vpliva na druge udeležence v prometu je njihova tehnična ustreznost precej strožje določena in regulirana. V zasnovo že izdelanega žarometa se pač ne sme posegati, še zlasti pa ne z LED svetilkami, ki delujejo povsem drugače od halogenskih žarnic; snop svetlobe ni razpršen, pač pa usmerjen, delujejo pri drugačnih napetostih, drugačne so tudi temperaturne obremenitve. Zaradi teh razlik je preprosto nadomestilo klasičnih žarnic z LED svetilkami nemogoče: brez prilagoditve takšna LED svetilka ne bi svetila, avtomobilski elektronski diagnostični sistem pa bi jo zaznal kot napako oziroma okvaro.
Kljub učinkovitosti nedovoljena predelava
A tudi te omejitve so izdelovalci LED svetilk zaobšli; najsodobnejše nadomestne LED svetilke so oblikovane in prilagojene tako, da ob pomoči zrcal dajejo pravilen snop svetlobe, urejeno imajo ustrezno hlajenje in vgrajen sistem za prilagoditev napetosti. Kakovostne LED svetilke s pravilnim javljanjem v avtomobilski diagnostični sistem prek vodila CAN BUS avtomobilska elektronika prepozna kot delujoče.
A ponovno velja poudariti: uporaba takšnih nadomestnih LED svetilk naj bi bila po črki zakona prepovedana – ne samo pri nas, pač pa povsod na ozemlju Evropske skupnosti, ker poseganje v konstrukcijo žarometa ni dovoljeno. Tovrstne nadomestne LED svetilke znanih izdelovalcev in porekla so sicer opremljene s CE certifikati ustreznosti, a ti niso dovolj za legaliziranje posega v zasnovo avtomobila. Ena od možnih poti legalizacije takšnih nadomestkov je posamična homologacije predelave, a po informacijah iz AMZS službe za homologacije takšne zahteve pri nas še ni bilo. Tudi na tehničnih pregledih se še niso srečali s takšnim primerom. Ob dejstvu, da je na trgu bogata ponudba tovrstnih LED svetilk in da jih uporabniki očitno kupujejo, lahko sklepamo, da jih tudi uporabljajo – a po črki zakona je to nelegalno. Da so takšne nadomestne LED svetilke s tehničnega vidika ustrezen nadomestek halogenskih žarnic v žarometih, smo dokazali tudi na preskusu nekaterih tovrstnih nadomestnih LED svetilk za različne avtomobilske žaromete, ki smo ga opravili skupaj s partnerskimi avtomobilskimi klubi.
Ne spreglejte:
AMZS test LED žarometov šestih avtomobilov |
AMZS test zadnjih luči |
LED boljši od halogenskih žarnic
V sodelovanju s tujimi partnerski avtomobilskimi klubi smo preskusili nekaj nadomestnih LED svetilk za različno zasnovane žaromete – takšne s prozornim prekrivnim steklom, z razpršilnim prekrivnim steklom in s projekcijsko zasnovo. Preskus je dokazal, da najnovejši izdelki uveljavljenih imen pri večini preskusov prekašajo klasične halogenske žarnice z žarilno nitko.
Pri reflektorskih žarometih s čistim prekrivnim steklom se je Philipsova nadomestna LED svetilka za zasenčene luči H4 X-tremeultinon odrezala precej bolje od klasične H4 žarnice: svetlobni snop zasenčenih luči je segel precej dlje od halogenskega, zaradi bolj bele svetlobe (korelirana temperatura barve LED svetilke je bila 6000 K) pa je osvetlitev bolj kontrastna in bolj vidna.
Tudi pri žarometih z razpršilnim prekrivnim steklom, ki imajo malce drugače oblikovana zrcala, se je LED nadomestna svetilka obnesla bolje od halogenske H4; svetloba je bila bolj kontrastna, svetlobni snop pa je segel dlje od halogenskega. Se je pa pri LED svetilki pokazala konstrukcijska pomanjkljivost; kljub aktivnemu hlajenju Philipsove LED svetilke je ta po 30 minutah delovanja zaradi toplotnih izgub izgubila nekaj svoje svetilnosti, kar se pri halogenski žarnici ne zgodi.
Preskusili smo tudi H7 LED svetilko, torej svetilko, ki je namenjena projekcijskim žarometom z mehanizmom zasenčenja dolgih in zasenčenih luči, kar uporabljajo tudi (bi)ksenonski žarometi. Tudi pri tem testu so se LED svetilke odrezale bolje od H7 halogenskih žarnic, le da razlika v dolžini snopa ni bila tako velika kot pri zasenčenih H4 svetilkah.
Priporočila
Kaj bi bilo treba storiti, da bi lahko legalno vgrajevali nadomestne LED svetilke v žaromete?
Glede na to, da najboljše nadomestne LED svetilke delujejo brezhibno, pri tem pa omogočajo boljšo vidljivost, porabijo manj energije in imajo bistveno daljšo dobo delovanja od halogenskih žarnic, bodo morali zakonodajalci prej ali slej dovoliti tudi takšne nadgradnje. A za takšen premik bodo potrebne še številne spremembe.
• Avtomobilski klubi predlagamo, da avtomobilski izdelovalci razkrijejo svoje protokole diagnostičnega sistema avtomobilov, da s programskimi posodobitvami prilagodijo programsko opremo v svojih avtomobilih in da zasnujejo svetlobne module, ki bodo omogočali lažjo in cenejšo zamenjavo posameznih elementov v svetlobnih telesih. |
• Izdelovalcem nadomestnih LED svetilk predlagamo, da razvijejo svetilke s tehničnimi značilnostmi, ki ne bodo v nasprotju s homologacijskimi zahtevami (temperatura barve svetlobe, razpršenost) in da izdelajo LED svetilke, ki se bodo pravilno povezale v avtomobilski diagnostični sistem. |
Uporabnike oziroma voznike, ki bi radi zamenjali svoje halogenske žarnice za LED svetilke, opozarjamo, da je to trenutno prepovedano in za to lahko plačajo globo ali imajo težave z uveljavljanjem zavarovalniških zahtevkov. Če pa se kljub temu lotijo takšne predelave, naj izberejo preskušene in kakovostne LED svetilke uveljavljenih ponudnikov – poceni ponudb z daljnega vzhoda pa naj se izogibajo.