Mazdin bencinski motor z učinkovitostjo dizelskega

Avto-moto, Promet

Čistejši od elektrike?


 

Pri Mazdi so razkrili, da pod oznako skyactiv X razvijajo novo generacijo bencinskih motorjev z inovativno tehnologijo kompresijskega vžiga. S kompresijskim vžigom naj bi novi bencinski motorji dosegli raven učinkovitosti sodobnih dizelskih motorjev, a brez visokih ravni dušikovih oksidov v izpuhu. Za kaj gre?

Pri Mazdi so novo tehnologijo poimenovali Spark Controlled Compression Igniton, bencinski motor s to tehnologijo pa deluje v dvojnem načinu delovanja; pri majhnih obremenitvah se mešanica goriva in zraka v zgorevalnem prostoru zaradi visoke kompresije vžge sama, pri večjih obremenitvah in v določenih razmerah pa to – kot pri običajnem bencinskem motorju – naredi vžigalna svečica. Še zlasti pri majhnih obremenitvah kompresijski vžig omogoča zelo revno mešanico, pri kateri je količina vbrizganega goriva v razmerju z zrakom zelo majhna. Doslej bencinski motorji gorivne mešanice brez iskre vžigalne svečice niso mogli vžgati. Z ustrezno visoko kompresijo pa se tudi tako revna mešanica samodejno vžge; pri Mazdi pravijo, da za homogeno delovanje motor skozi celotno območje motornih vrtljajev rabi le polovico količine goriva v primerjavi s klasičnim bencinskim motorjem, saj je motor toplotno bolj učinkovit, je bolj odziven in zmogljiv, v izpuhu pa ima bistveno manj dušikovih oksidov.

Doslej so že številni razvojniki, raziskovalci in tudi avtomobilski izdelovalci skušali doseči nadzorovan kompresijski vžig bencinskega goriva, a še nikomur ni uspelo tehnologije pripeljati do ravni, ki bi bila primerna za serijsko vgradnjo. Tudi pri Mazdi še ne izdajajo natančnega načina, kako jim je to uspelo; omenjajo le zapleten sistem nadzora temperature in tlaka v posameznih valjih ob pomoči prilagodljivega tlaka turbinskega polnilnika in krmiljenja ventilov.

Čistejši od električnega avta?

Pri Mazdi pravijo, da bo njihov novi bencinski motor od 35 do 45 odstotkov bolj učinkovit od sedanjih bencinskih motorjev, kar pomeni, da bo približno enako varčen kot njihov dizelski motor – a hkrati tudi precej bolj čist. Napovedujejo tudi od 10 do 30 odstotkov več navora. Še bolj drzne so trditve, da bodo avti s skyactiv X motorjem bolj “čisti” od električnih avtomobilov, če se upoštevajo izpusti po merilu “od izvira do kolesa” (well-to-wheel), v katerega štejejo tudi okoljske obremenitve pri izdelavi avtomobila in pridobivanju pogonske energije.

Trajnostni zoom-zoom

Mazda je napoved novega motorja, ki naj bi bil za serijsko vgradnjo nared do leta 2019, predstavila kot del vizije “Sustainable Zoom-Zoom 2030”. V tej viziji so se pri Mazdi zavezali, da bodo do leta 2030 za 50 odstotkov zmanjšali flotni izpust ogljikovega dioksida (v primerjavi z letom 2010), do leta 2050 pa še za dodatnih 40 odstotkov. Kot del vizije so pri Mazdi tudi potrdili, da bodo leta 2019 v svojo prodajno paleto umestili tudi električne avtomobile, hkrati pa bodo še naprej razvijali tudi sodobne in učinkovite motorje z notranjim zgorevanjem. 6

Skupaj do električnih avtov: sodelovanje Mazde in Toyote

V začetku avgusta so predstavniki Mazde in Toyote podpisali sporazum o medsebojnem sodelovanju na področju tehničnega razvoja in izdelave avtomobilov, sporazum pa predvideva tudi izmenjavo lastniških deležev v lastništvu obeh korporacij.

Zanimiva je napoved sodelovanja na področju tehničnega razvoja; pri Mazdi in Toyoti bodo namreč skupaj razvili tehnologijo električnih avtomobilov, na kateri bo vsak izdelovalec že leta 2019 predstavil svoj povsem nov električni avto. Doslej ne pri Mazdi ne pri Toyoti v prodajnem programu niso imeli serijskega električnega avtomobila.

Del tehničnega sodelovanja bo usmerjen tudi v skupen razvoj tehnologij povezljivosti in varnostnih sistemov. Med tehnologijo povezljivosti spada tudi razvoj sodobnih multimedijskih sistemov in sistemov komunikacije med avtomobili, pa tudi med avti in infrastrukturo.

Pri Mazdi in Toyoti so napovedali tudi gradnjo nove skupne tovarne v ZDA, v kateri bodo izdelovali Mazdine cestne terence in križance ter Toyotino corollo, namenjeno ameriškemu avtomobilskemu trgu.

Ključne besede


ToyotaMazdaKompresijski vžigSkyactiv X