Nekateri lastniki avtomobilov s sodobnimi dizelskimi motorji vedo, da morajo ob gorivu, motornem olju in nekaterih drugih tekočinah v svoj avto redno točiti tudi sečnino oziroma dodatek h gorivu, ki motorju zagotavlja učinkovito čiščenje izpušnih plinov – tak dodatek nas večina pozna pod imenom oziroma blagovno znamko “AdBlue”. Vozniki skrb za to pogosto prepustijo uradnim servisom, lahko pa ta dodatek točijo tudi sami. Kako, kje in – za koliko?
Bralci Motorevije veste, da je skoraj nemogoče zasnovati čist dizelski motor z zmernimi izpusti dušikovih oksidov (NOx) brez dodatnega sistema za čiščenje izpušnih plinov – najpogosteje je to selektivni redukcijski katalizator (SCR). Nekaj prostorninsko majhnih dizelskih motorjev doseže zahtevane okoljevarstvene standarde tudi brez tega sistema čiščenja izpuha, a ti so redki – dizelski motorji, ki tudi v realnem prometu (in ne samo v laboratorijih) v zrak izpustijo malo dušikovih oksidov, so praviloma opremljeni z SCR katalizatorji. Ti pa za svoje delovanje rabijo dodatno kemijsko spojino oziroma dodatek v obliki sečnine, v kateri je amonijak: dodatek se vbrizga v izpušno cev med oksidacijskim in SCR katalizatorjem, spojina pa nato reagira z dušikovimi oksidi in jih pretvori v dušik ter vodno paro. Rešitev je razmeroma učinkovita, saj ob pravilnem delovanju katalizatorja v dušik in vodno paro pretvori več kot 90 odstotkov dušikovih oksidov v izpuhu.
Poraba sečnine je odvisna od obremenitev motorja
Nastanek dušikovih oksidov v izpuhu dizelskih motorjev ni odvisen od količine porabljenega goriva, pač pa od razmer delovanja motorja oziroma načina vožnje. Največ dušikovih oksidov v izpuhu nastane pri močnem izgorevanju – pri visokih temperaturah izgorevanja in pri velikih količinah vsesanega zraka. Takšne razmere izgorevanja so na primer pri hitri vožnji na avtocestah oziroma pri polnem plinu – takrat sistem za čiščenje porabi več dodatka kot na primer pri nežni vožnji po podeželski cesti.
Liter in pol ali še več – poraba dodatka adblue na 1000 kilometrov
Avtomobilski izdelovalci v svojih reklamnih materialih in brošurah obljubljajo, da njihovi dizelski avtomobili porabijo od litra do litra in pol dodatka adblue na 1000 prevoženih kilometrov. S tem naj bi na primer 11-litrska posoda za adblue zadostovala za od 7500 do 11.000 prevoženih kilometrov, večje posode pa za ustrezno število kilometrov več.
A strokovnjaki opozarjajo, da konstantna – in premajhna – poraba dodatka pomeni, da SCR katalizator ne opravlja dobro svojega dela – ob vsaj delno raznoliki vožnji bi morala biti poraba adblue večja od litra in pol na 1000 kilometrov. Če SCR katalizator torej deluje s polno paro in tako, kot je treba, je tudi poraba adblue dodatka ustrezno večja. To še zlasti velja za tiste avte, ki se pogosto vozijo po avtocestah – torej hitreje in z večjimi obremenitvami motorja.
Dodatna posoda za adblue
Dizelski avtomobili s SCR katalizatorji imajo ob posodi za gorivo vgrajeno še dodatno posodo za sečnino oziroma za dodatek adblue – prostornina posode znaša od 12 do 20 litrov (odvisno od avtomobila). Nekateri avtomobili – praviloma starejše zasnove – imajo odprtino za točenje dodatka v prtljažniku. Za dostop do odprtine je treba odstraniti dno prtljažnika, nadomestno kolo in orodje, kar je zamudno opravilo. Večina novejših avtomobilov ima odprtino za točenje adblue dodatka nameščeno kar ob odprtini za točenje goriva pod pokrovom na boku avtomobila. Slednja rešitev je seveda bolj priročna in bolj enostavna. Premik odprtine za točenje dodatka iz prtljažnika na bolj dostotpno mesto pa lahko razumemo tudi kot priznanje avtomobilskih izdelovalcev, da njihovi avtomobili porabijo več dodatka adblue kot v preteklosti – in da zato od voznikov pričakujejo, da ga bodo morali dotakati sami.
Še opozorilo: dodatka adblue v nobene primeru in nikoli ne točite v posodo za gorivo. Če se vam to nehote pripeti, ne zaganjajte motorja, pokličite vlečno službo in avto odvlecite na servis – sečnina v gorivu lahko resno poškoduje motor!
Do rednega servisa je še daleč – kaj pa zdaj?
Dizelski avtomobili z SCR katalizatorji so opremljeni z opozorilnimi sistemi, ki voznike pravočasno opozorijo, da se količina dodatka adblue zmanjšuje. Običajno sistem prek sporočil na armaturni plošči voznika začne opozarjati, ko je v posodi le še za 2400 ali 1500 kilometrov dodatka. Obvestila se na informacijskem zaslonu ponavljajo in stopnjujejo – če voznik ne dotoči dodatka in povsem izprazni posodo, motorja na določeni točki ne more več zagnati. Že prvo opozorilo je torej znak, da mora voznik začeti razmišljati, kje in kako bo v avto dotočil adblue.
Če se nizka raven dodatka ujame s servisnim intervalom motorja, lahko voznik to skrb prepusti uradnim serviserjem – ti imajo dodatek pri roki in ga seveda tudi dotočijo. Če pa je do servisa še daleč, adblue dodatka pa zmanjkuje, mora voznik sam poskrbeti za nabavo in točenje.
Ker je avtomobilov z SCR katalizatorji vse več, je vse večja tudi ponudba dodatka adblue. Adblue je v osnovi dokaj preprosta kemijska spojina amonijaka in vode, zato je v svoji generični obliki primerna za vse katalizatorje oziroma za vse motorje – ne glede na znamko. V svoj avto lahko natočite katerikoli adblue dodatek, če le ta ustreza določenemu standardu (ISO 22241).
Bencinski servisi, trgovine z avtodeli, uradni serviserji?
Kje torej lahko kupite dodatek adblue? Pri uradnem serviserju vašega avtomobila ga imajo vselej na zalogi – ob rednem servisu ga običajno dotočijo sami, brez posebne zahteve stranke.
A lahko ga kupite tudi kje drugje – na primer v specializiranih trgovinah z avtomobilskimi deli in opremo. Še lažje ga je seveda najti v kateri od številnih spletnih trgovin, ki svoje izdelke pošljejo na dom kupca.
A morda najenostavnejši je nakup adblue dodatka na bencinskem servisu; v svoji ponudbi ga imata oba največja slovenska trgovca z gorivi, Petrol in OMV. Oba naftna trgovca svojim strankam dodatek adblue ponujata na dva načina – prek posebnih točilnih naprav in prek nakupa 5- ali 10-litrskih posod z dodatkom adblue.
Naprave za točenje so v osnovi namenjene tovornjakom – zanje že kar nekaj let velja zakonska obveza uporabe SCR katalizatorjev. Posebne točilne naprave za adblue se na bencinskih servisih zato praviloma nahajajo ob točilnih mestih za dizelsko gorivo za tovorna vozila, ki so pogosto ločena od točilnih mest za osebna vozila.
A nič zato – tudi z osebnim avtom se lahko zaustavite ob točilnem mestu za dodatek adblue in tega skušate natočiti v svojo avto. Če je točilna ročka prevelika in ne gre v odprtino za točenje, zaprosite zaposlene na bencinskem servisu za poseben magnetni nastavek; nataknete ga na ročko točilne naprave in tako omogočite točenje v odprtino na vašem avtu.
Če dodatek kupite v posodah (običajno so te 5- ali 10-litrske), ga ob pomoči posebnih ustnikov praviloma natočite lažje, a vseeno velja biti previden; če ga polijete po karoseriji (ali po prtljažniku), tekočino obrišite s cunjo – sečnina je korozivna in lahko poškoduje lak avtomobila.
Razlike v ceni
Primerjava cen dodatka adblue pri različnih ponudnikih odkrije zanimivo podrobnost: dodatek adblue je najcenejši, če ga točite na točilni napravi za tovornjake. Cena za liter “tovornjaškega” dodatka adblue na Petrolovih bencinskih servisih je 67,5 centa za liter – 10 litrov vas torej stane 6,75 evra. Če kupite 5-litrsko plastenko dodatka adblue v Petrolovi trgovini, vas bo ta stala 16,96 evra – za liter dodatka morate torej odšteti 3,4 evra. Ob nakupu 10-litrske posode je liter dodatka nekaj cenejši, a še vedno bistveno dražji kot na točilnem mestu za tovornjake.
Hiter pregled ponudbe v specializiranih in spletnih trgovinah odkrije, da je treba za 5-litrsko plastenko odšteti približno 11 evrov, za 10-litrsko pa 13 evrov – liter dodatka adblue torej stane od 1,3 do 2,2 evra.
Pa pri uradnih serviserjih? Po ceni za adblue smo povprašali pri Volkswagnovih uradnih serviserjih; tam stranki za liter dodatka adblue zaračunajo 0,915 evra. Glede na to, da ga ob tem stranki tudi dotočijo, se zdi cena za dodatek adblue dokaj zmerna.
Pri Peugeotovih serviserjih – Peugeot z SCR katalizatorji opremlja večino svojih dizelskih avtomobilov, tudi priljubljeni 208 – lahko kupci nabavijo 10-litrsko plastenko za 14,04 evra ali pa pustijo serviserju točenje iz 200-litrskega soda, pri čemer jim za liter dotočenega dodatka zaračunajo 0,94 evra.
Pogostejše točenje, čistejši izpuh
Pogosto točenje dodatka adblue za lastnike dizelskih avtomobilov zagotovo predstavlja dodatno skrb, za marsikoga tudi sitnost, za vse pa dodaten strošek. A če ste vsaj malo okoljsko ozaveščeni, se boste rade volje sprijaznili s tem stroškom – če boste adblue točili na točilnih napravah za tovornjake, boste morali zanj na vsakih 10.000 prevoženih kilometrov plačati nekaj več kot 10 evrov. 10 evrov za miren spanec in zelene sanje pa res ni veliko …
Čistejši izpuh, večja poraba adblue: Volkswagnovi dizelski motorji po posodobitvi porabijo več dodatka adblue
Pri Volkswagnu so lastnike Audijevih, Seatovih in Volkswagnovih avtomobilov, pri katerih so po aferi z izpušnimi plini posodobili motorno programsko opremo, opozorili, da se jim lahko poveča poraba dodatka adblue.
Lani marca so pri Volkswagnu začeli z vpoklicem avtomobilov z 2-litrskim TDI motorjem, pri katerih naj bi zgolj z novo programsko opremo oziroma posodobitvijo stare programske opreme prilagodili motor tako, da bi ta enako deloval tako med laboratorijskimi merjenji kot na cesti – in pri tem ne bi presegal dovoljenih vrednosti škodljivih snovi v izpuhu. Kot ste lahko prebrali v Motoreviji, je izpuh posodobljenih motorjev po servisnem popravku res čistejši, poraba goriva pa je po neodvisnih meritvah za malenkost višja kot pred popravkom.
A popravek programske opreme ima še eno posledico; sistem za čiščenje izpušnih plinov SCR očitno deluje bolj intenzivno – v izpušni sistem brizga večje količine dodatka adblue kot prej, kar pomeni tudi večjo porabo dodatka.
Pri Volkswagnu so voznike njihovih dizelskih avtomobilov opozorili, da bodo morali pogosteje dotakati dodatek adblue – če so prej trdili, da njihovi avti porabijo liter dodatka na 1000 kilometrov, zdaj priznavajo, da utegnejo njihovi avti porabiti 1,5 litra adblue dodatka na 1000 km.
Ob razmeroma majhnih posodah za dodatek adblue in razmeroma dolgih servisnih intervalih je zato povsem verjetno, da bodo morali lastniki dizelskih avtomobilov koncerna VW sami dotakati adblue. Lahko pa se vozniki rešijo te skrbi že pri nakupu novega avtomobila – pri Audiju na primer za doplačilo 60 evrov (za audi A4) kupcem ponujajo vgradnjo večje, 24-litrske posode za adblue …