Poletne počitnice so tik pred vrati; julij in avgust sta za Slovence tradicionalna počitniška meseca, v katerih se nas večina na zaslužen oddih odpravi s svojim avtom. Nekateri v gore, drugi na morje, tretji proti drugim, bolj oddaljenim ciljem. V vsakem primeru je pametno, da pred odhodom poskrbimo tudi za varno in brezskrbno pot; najprej z brezhibnim avtom, a velja upoštevati tudi nekaj drugih nasvetov.
Nočna mora vseh, ki komaj čakamo počitnice, je okvara ali nezgoda nekje na poti proti počitniškemu cilju. Nezgodam se izognemo s pazljivo in varno vožnjo ter pravilnim načrtovanjem poti, pred okvarami pa se lahko zavarujemo s tehnično brezhibnim avtom.
Temeljit in brezplačen pregled za člane AMZS!
Prav zato je Avto-moto zveza Slovenije vsem svojim članom pripravila povsem brezplačen tehnični pregled avtomobila pred odhodom na daljšo pot. Pregled od 1. junija izvajajo mehaniki AMZS v vseh mehaničnih delavnicah svojih poslovnih enot po Sloveniji, obsega pa 16 korakov oziroma preglednih točk, ki jih izurjeni mehaniki opravijo v 30 minutah.
Pregled poteka tako, da se mehanik najprej zapelje na testno vožnjo, kjer ugotovi morebitne napake, pomanjkljivosti in okvare.
Nato mehaniki pregledajo delovanje klimatske naprave in prezračevalnega sistema, izmerijo vsebnosti škodljivih plinov v izpuhu, kjer odstopanja lahko pokažejo na nepravilnosti v delovanju motorja.
Preskus vzmeti in blažilnikov potrdi dobro lego na cesti, meritve zavornega učinka in pregled obrabljenosti pa zagotovi brezhibno delovanje zavor.
Mehaniki pregledajo tudi posamezne dele podvozja za ugotavljanje zračnosti, poškodb in obrabljenosti delov podvozja, pregledajo pa tudi izpušni sistem in karoserijske dele na spodnjem delu avta.
Preverijo – in nastavijo – pravilen snop žarometov, preštejejo vse dele obvezne opreme avta, preskusijo delovanje varnostnih pasov, metlic brisalnikov, žarometov in luči, pregledajo pa tudi pnevmatike – morebitne nepravilnosti namreč pokažejo na napačno nastavitev geometrije podvozja.
Strokovnjaki AMZS preverijo tudi količino in stanje motornega olja, hladilne tekočine, zavornega olja in olja volanskega servomehanizma, preskusijo pa tudi zmogljivost akumulatorja.
Ob pregledu delovanja motorja mehaniki strankam svetujejo tudi o delovanju varnostnih in voznih pripomočkov, kot sta ABS in ESC, z veseljem pa jih poučijo tudi o rednem vzdrževanju, pnevmatikah, klimatski napravi, tempomatu, avtoradiu in multimedjskih napravah, svetujejo pa tudi, kako zmanjšati porabo goriva.
Pregled traja približno 30 minut, za vsako točko pregleda pa mehanik poda oceno stanja ter predlog in oceno stroškov, če je treba odpraviti kakšno napako ali pomanjkljivost.
Vrednost takšnega pregleda je 20 evrov, za člane AMZS pa je en pregled na leto povsem brezplačen. Izkoristite ga – le pravočasno se nanj naročite, kar lahko hitro in enostavno storite prek spletne strani www.amzs.si.
Križi in težave s prtljago
Pred odhodom na počitnice se praviloma ukvarjamo z vprašanjem, kako vso prtljago spraviti v vselej premajhen prtljažnik našega avta. Nekateri smo pri zlaganju ležalnikov, stolov, miz, kovčkov, igrač in še marsičesa drugega postali že pravi mojstri, a le redki pomislimo na pravilno zlaganje prtljage v primeru trka. Ni namreč vseeno, kako naložimo prtljago v avto; tudi če so vsi potniki pravilno pripeti z varnostnimi pasovi, lahko nezavarovana prtljaga, ki ob trku prileti v potniško kabino, povzroči hude poškodbe. Največ možnosti, da sploh pride do takšne nesreče, je seveda takrat, ko imamo v avtu veliko prtljage oziroma veliko različno velikih in težkih kosov tovora, opreme ali prtljage.
V Motoreviji smo objavili kar nekaj preskusnih trkov, pri katerih smo avto obremenili in obtežili s prtljago – tudi takšno, ki je značilna za poletne počitnice. Spomladi pred tremi leti smo na primer v avto natlačili hladilno skrinjo, voziček, kovček, vrtna stola in mizo, zložljiva ležalnika in nekaj drobnarij, kot so igrače in oprema. Vse skupaj je tehtalo 138 kilogramov, prostorninsko pa zasedlo kar zajeten del prtljažnega prostora in prostora na zadnji klopi karavanskega avtomobila.
Z avtom, v katerem sta bili dve preskusni lutki in omenjena prtljaga, smo opravili preskusni trk v oviro s hitrostjo 50 km/h, – takšen scenarij je na počitniškem potovanju povsem realen.
Ob tem velja ponoviti, da so sile ob trku zares velike; na karoserijo avtomobila ob trku pri hitrosti 50 km/h deluje pojemek, ki je 24-krat večji od sile težnosti, enak pojemek pa deluje tudi na vse predmete v notranjosti karoserije. Tako na primer 20-kilogramski kos prtljage v prtljažniku ob trku pritisne na naslonjalo sedežev s silo skoraj 500 N oziroma z maso skoraj pol tone!
Dodatno nevarnost pri tem predstavlja tudi oblika kosov prtljage; ostrejši kosi prtljage lahko v takšnih primerih delujejo kot noži. Tudi pri našem trku je bilo tako; nezavarovan tovor se je ob zaustavitvi premaknil iz zadnjega dela avtomobila proti prednjemu, udaril v naslonjali prednjih sedežev in ju skupaj s potnikoma potisnil naprej. Zaradi dodatnega pomika naprej varnostni mehi niso zadovoljivo zaščitili potnikov; glava voznikove lutke je tako kljub varnostnemu mehu z veliko silo udarila v vetrobransko steklo. Obe preskusni lutki sta doživeli tudi hude poškodbe hrbtenice.
Dodatno nevarnost so povzročili tudi kosi prtljage, ki so nezavarovani prileteli v prednji del kabine avtomobila in s tem v obe preskusni lutki. Sile pojemka so bile ob trku dovolj velike, da se je prtljaga v le nekaj milisekundah premaknila iz prtljažnika v potniško kabino.
S pravilno naloženo prtljago se nevarnost poškodb občutno zmanjša. Naslonjalo zadnje klopi smo s pravilnim nalaganjem prtljage obdržali v pokončnem položaju in s tem ustvarili pregradno steno, večje in ploščate kose prtljage smo postavili pokončno za prednja sedeža in jih pritrdili z varnostnimi pasovi, težje kose smo zagozdili neposredno ob naslonjalo zadnje klopi, manjše kose pa zatlačili v odprtine in špranje, da ne bi ob trku poleteli po notranjosti. Pri zavarovanju tovora smo uporabili tudi pritrdilne trakove, s katerimi smo čvrsto pričvrstili prtljago.
Skrbno načrtovanje pri nalaganju prtljage se izplača; ob trku so težji kosi prtljage sicer pritisnili na naslonjalo zadnje klopi in ga deformirali, a niso prodrli globlje v potniško kabino. Varnostni mehi in pasovi so dobro opravili svoje delo in zavarovali tako voznika kot sopotnika pred težjimi poškodbami.
Pravilno zavarovana prtljaga je torej pomemben element varne poti na počitnice. Zanjo je odgovoren voznik, a več varnosti bi lahko ponudili tudi izdelovalci avtomobilov. AMZS je skupaj z drugimi partnerskimi avtomobilskimi klubi pozval avtomobilske izdelovalce, naj v avte vgrajujejo stabilne in dobro označene pritrdilne prstane v prtljažniku, navodila za pravilno zavarovanje tovora in prtljage naj bodo vključena v navodila za uporabo avtomobila in naj ima vsak avto, ki ima možnost povečanja prtljažnega prostora z zlaganjem zadnje klopi, na voljo tudi zavarovalno delilno mrežo in pritrdilne trakove.
Kam s kolesi?
Slovenci radi kolesarimo – tudi, ali še zlasti, na počitnicah. A kolesa so veliki in nerodni kosi prtljage, za katere v avtih praviloma ni prostora. V grobem poznamo tri načine prevoza kolesa z avtom; na avtomobilskem strešnem prtljažniku, na posebnem prtljažniku za zadnja (peta) avtomobilska vrata oziroma vrata prtljažnikov in na prtljažniku, ki ga namestimo na vlečno kljuko. Glede na to, da je notranjost avtomobila založena z drugo prtljago, v njej praviloma ni prostora še za kolesa. A kakšen prtljažnik za kolo je najprimernejši?
Še nekaj let nazaj so bili za prevoz koles najbolj priljubljeni strešni prtljažniki; uporabnike je prepričala enostavna namestitev prtljažnika, preprosta pritrditev koles nanj, pa tudi zmerna cena takšnih prtljažnikov. A strešni prtljažniki imajo tudi vrsto pomanjkljivosti; zaradi zračnega upora takšni prtljažniki precej povečajo porabo goriva, višje težišče vpliva na vozne lastnosti avtomobila in s tem varnost, v primeru nesreče kolesa pogosto odtrga s prtljažnika, strešni prtljažniki pa so omejeni tudi z nosilnostjo.
Druga, vse bolj priljubljena možnost prevoza koles so kolesni prtljažniki za namestitev na vlečno kljuko. Takšni prtljažniki so stabilni in dovoljujejo prevoz koles z večjo maso, zaradi majhne višine je raztovarjanje in natovarjanje enostavno in lahkotno, kolesa so običajno v zavetrju in ne nudijo zračnega upora, malo je možnosti, da bi opraskali karoserijski lak, takšen prtljažnik pa omogoča tudi dostop do avtomobilskega prtljažnika. Med pomanjkljivosti takšnih prtljažnikov lahko štejemo dejstvo, da so takšni prtljažniki razmeroma dragi, da imajo razmeroma veliko maso, da poslabšajo vozne lastnosti avtomobila, da motijo pogled nazaj in da se kolesa zaradi vrtinčenja zraka za avtom hitro umažejo. Prtljažniki za namestitev na vlečno kljuko tudi prekrijejo registrsko tablico in zadnje luči, zato je treba za njihovo uporabo na avto namestiti dodatni nosilec z registrsko tablico in predpisanimi lučmi in odsevniki, Večina takšnih prtljažnikov že vsebuje dodatne luči in prostor za registrsko tablico. Pri takšnih prtljažnikih je treba paziti na dovoljeno obremenitev vlečne kljuke – podatke o tem najdemo v dokumentih, ki smo jih dobili ob namestitvi vlečne kljuke ali v izjavi o skladnosti (homologaciji), če je vlečna kljuka originalna oprema avtomobila.
Tretjo možnost predstavljajo prtljažniki, ki jih namestimo na zadnja (prtljažna) avtomobilska vrata oziroma na zadnja stekla. So cenovno razmeroma dostopni, stabilni in omogočajo lahkotno nalaganje koles. Za namestitev takšnega prtljažnika sta običajno potrebna dva. Med pomanjkljivostmi velja omeniti, da pri nekaterih avtomobilih ob takšnem prtljažniku ne moremo dostopati do prtljažnega prostora, da je pogled nazaj ob nameščenem prtljažniku in kolesih močno okrnjen in da ob namestitvi prtljažnika hitro lahko poškodujemo karoserijski lak.
Ob nakupu velja tudi preveriti nosilnost takšnega prtljažnika, saj jih praviloma lahko obremenimo z manj kilogrami kot na primer strešni prtljažnik (največkrat je dovoljena nosilnost 15 kilogramov za posamezno kolo). Pozorni morate biti tudi na to, da prtljažnik oziroma tovor ne zakrivata registrske tablice in luči – v nasprotnem primeru je treba namestiti nosilec z registrsko tablico in predpisanimi lučmi in odsevniki.
Vsi trije načini prevoza koles so primerni in varni, če upoštevate dovoljeno nosilnost in če prilagodite način vožnje dodatnim obremenitvam oziroma spremenjenim voznim lastnostim svojega avta. Če boste vozili previdno in pazljivo, bo pot do počitniškega cilja tudi s kolesi na avtu varna in brezskrbna.
Kako ravnati ob okvari ali nezgodi na poti na počitnice? Pokličite AMZS!
Okvara ali nezgoda na poti so počitniškega cilja nam lahko temeljito pokvari počitnice. A če ste člani AMZS, se lahko zanesete na pomoč AMZS ne glede na to, kje se vam je zgodila okvara ali nezgoda – na naših cestah ali v tujini. S članstvom v mednarodni mreži za pomoč na cesti namreč AMZS lahko svojim članom v tujini zagotovi takšno pomoč kot doma in popolno podporo tudi v težjih primerih reševanja in pomoči. Pri tem članu AMZS, ki se znajde v težavah, ni treba iskati telefonskih številk in stika s tujimi klubi, pač pa enostavno pokliče v klicni center AMZS.
Klicni center AMZS koordinira in organizira reševanje tako doma kot v tujini. Je namreč nenehno povezan z ostalimi evropskimi avtoklubi, saj koordinira tudi pomoč za člane tujih avtomobilskih klubov, ki imajo težave na naših cestah. Takšna recipročnost pri pomoči na cesti koristi vsem članom evropskih (in tudi ostalih) avtomobilskih klubov, saj tako niso prepuščeni samim sebi nekje v tuji deželi, ampak kot del velike družine evropskih avtomobilskih klubov dobijo enako pomoč ne glede na mesto okvare. Ob okvari na avtocesti ali hitri cesti je treba najprej poskrbeti za varnost – s pravilnim označevanjem mesta nesreče z varnostnim trikotnikom, vklopom varnostnih utripalk in seveda z umikom s ceste.
Ko je avto ustrezno označen in ko ste na varnem, pokličete na pomoč AMZS – pri nas prek telefonske številke 1987, v tujini pa prek telefonske številke +386 1 5305 353. Če se nahajate v bližini SOS stebrička, uporabite za klic na pomoč kar tega, saj bodo tako operaterji imeli vašo točno lokacijo, kar še posebej velja v primeru okvare v tujini. Tudi v tujini lahko kličete z mobilnega telefona, vendar se prej prepričajte, da znate dovolj natančno opisati svojo lokacijo, da vas bodo lahko našli. Pri klicu na pomoč v klicni center AMZS operater, ki se javi na klic, najprej povpraša po natančni lokaciji okvare ali nezgode, šele nato pa po podatkih o vozilu in vrsti okvare. Zato je dobro, da veste, kje se takrat nahajate – koristni so podatki o kraju, o cesti in smeri vožnje, pa tudi o ulici in hišni številki stavb v bližini. Ne pozabite povedati tudi registrske številke vašega avtomobila.
Operater AMZS vas bo povprašal tudi po znamki in modelu avtomobila v okvari – natančen opis okvare že vnaprej lahko pomaga pri odpravljanju okvare na licu mesta. Ko pomoč pride do člana AMZS v težavah, mu bodo skušali pomagati z odpravo okvare ali pa bodo njegovo vozilo odvlekli do najbližjega servisa oziroma do najbližje poslovne enote avtomobilskega kluba.
Za brezskrbno kampiranje: kartica Camping Key Europe
Kartica CKE imetnikom omogoča koriščenje številnih popustov in ugodnosti v evropskih kampih, saj vsebuje tudi ugodnosti kartice za Skandinavijo Camping Card Scandinavia.
S kartico CKE so imetnik in njegovi družinski člani zavarovani za primer nezgode ali povzročene škode med bivanjem na območju kampa, območju za avtodome, območju najemnih hišic ali hotelskem območju v Evropi, Turčiji in v Maroku. Informacije o kampih, ki sodelujejo s CKE: www.campingkey.com.
Ko imetnik kartice prispe v kamp, ki je v sistemu CKE, naj pokaže svojo kartico in se pozanima o vrsti in višini popustov. Lahko jo uporabi tudi kot osebni dokument, zato na recepciji ni treba puščati potnega lista ali osebne izkaznice.
Kartico CKE lahko člani AMZS naročijo z izpolnitvijo vloge, ki jo dobijo na spletni strani www.amzs.si; izpolnjeno vlogo pošljejo na naslov Avto-moto zveza Slovenije, Dunajska 128, 1000 Ljubljana, ali pa jo skenirano pošljejo po elektronski pošti na naslov tadej.kastelec@amzs.si, ali po faksu na številko 01 5305 410.
Cena kartice CKE je 14,9 evra, v ceno pa je že vključena izdelava kartice in poštnina.