AMZS test 13 strešnih avtomobilskih kovčkov

Drugi testi

Razlike v kakovosti - in ceni


Strešni avtomobilski kovčki so med najbolj uporabnimi pripomočki, kako v avtomobilu zagotoviti več prostora za prevoz prtljage, tovora oziroma opreme. Še zlasti priljubljeni so pozimi, saj zaradi svojih dimenzij omogočajo prevoz smuči, snežnih desk in smučarskih palic - športne opreme, za katero v prtljažniku avtomobila le težko najdemo dovolj prostora. A niso vsi strešni kovčki enako uporabni in kakovostni; naš tokratni test 13 strešnih kovčkov je pokazal, da so med njimi precejšnje razlike. Znova se je tudi izkazalo, da cena ni vedno merilo kakovosti: dober strešni kovček lahko dobimo že za 350 evrov …

Zadnji preskus strešnih kovčkov, ki smo ga opravili evropski avtomobilski klubi in potrošniške organizacije, sega še v leto 2017; čeprav se strešni kovčki po svoji zasnovi in funkcionalnosti skozi leta praktično niso spremenili, je prav, da pogledamo, kaj je novega na trgu. Ena od sprememb od leta 2017 je, da vedno več avtomobilskih izdelovalcev ponuja strešne kovčke pod lastno blagovno znamko oziroma kot del dodatne opreme, ki jo lahko kupimo pri istem avtomobilskem trgovcu, kjer smo kupili tudi avto. Med 13 preskušenimi strešnimi kovčki na tokratnem testu jih pet kot originalno opremo lahko kupimo pri avtomobilskih trgovcih; pri Audiju, BMW-ju, Mercedesu, Škodi in Volkswagnu. Ostali preskušeni strešni kovčki so izdelki uveljavljenih blagovnih znamk; večina jih je dosegljivih v slovenskih specializiranih trgovinah, vsi pa v slovenskih ali tujih spletnih trgovinah.  

Pri strešnem kovčku VDP se je na preskusnem trku s hitrostjo 30 km/h kovček spredaj odprl. 

Temeljit preskus

Pri tokratnem testu smo se osredotočili na strešne kovčke s prostornino približno 400 litrov, kar je praviloma dovolj za shranjevanje smučarske opreme za celo družino. Povprečne in zaokrožene cene preskušenih strešnih kovčkov segajo od 350 pa vse do 840 evrov, kar je precej velik cenovni razpon - še zlasti zato, ker najvišja cena ne prinese tudi najboljše skupne ocene. 
Glavna merila preskusa strešnih kovčkov so oblika in zasnova, uporabnost in upravljanje, varnost med vožnjo in varnostni preskus oziroma preskusni trk; delež, ki ga ima posamezno merilo v skupni oceni, je razviden iz tabele z ocenami, največji delež pa ima merilo uporabnost in upravljanje. Pri tem merilu ocenimo tako natančnost navodil za uporabo kot prvo namestitev, namestitev in odstranitev s strehe, nalaganje prtljage v strešni kovček in varnostna navodila za posamezen kovček. 

Tako Northlinov kot VDP-jev strešni kovček sta se pri preskusnem trku spredaj tudi odprla, kar bi ob močnejšem trku lahko povzročilo, da bi smuči zletele iz kovčka na cesto. 

Zmagovalec preskusa: Audijev strešni kovček

Najbolje se je na tokratnem preskusu odrezal Audijev strešni kovček, ki ga za Audi izdeluje Thule. Na preskusnem trku je dosegel najboljšo oceno, zelo dobro pa se je odrezal tudi pri varnostnih lastnostih. Audijev kovček nima izrazitih slabosti, seveda pa ni popoln: ima precej veliko lastno težo (23 kg), mehanizem za zaklepanje “Power-Click-System” pa so preskuševalci ocenili kot mehanizem, ki ga je treba izboljšati. Pritrjevanje s klikom dveh plastičnih ušesc na pritrdilih je bilo nerodno in je oteževalo montažo strešnega kovčka na osnovna nosilca.

V spodnjem delu tabele: strešna kovčka izdelovalcev Northline in VDP

Strešna kovčka northline evospace TEF XL in VDP extreme 400 nista opravila preskusnega trka pri majhnih hitrostih (30 km/h) po naših merilih; ta so sicer strožja od zakonsko predpisanih, a po našem mnenju se strešni kovček ne sme ločiti od prečnih nosilcev. To se je zgodilo pri preskusnem trku Northlinovega strešnega kovčka, ki se je odtrgal od zadnjega strešnega nosilca, kar se v resničnem prometu ne sme zgoditi, saj lahko kovček že ob trku pri majhni hitrosti odleti s strehe. Tako Northlinov kot VDP-jev strešni kovček sta se pri preskusnem trku spredaj tudi odprla, kar bi ob močnejšem trku lahko povzročilo, da bi smuči zletele iz kovčka na cesto. 
VDP-jev strešni kovček je pokazal pomanjkljivosti tudi pri preskusu odpornosti na mraz: pri temperaturi -20 stopinj Celzija se je pokrov strešnega kovčka zlomil, ko smo nanj z višine enega metra spustili utež. 
Strešni kovček italijanskega izdelovalca VDP je tudi precej težko namestiti na avto: pritrdilne trakove je treba v nosilce na spodnji strani strešnega kovčka vtakniti pod kotom in na razdalji 70 cm od osnovnih nosilnih profilov. Druga možnost je, da jih odvijemo in privijemo nazaj, vendar to ne olajša dela, saj je mogoče strešni kovček odpreti samo na eni strani. Pritrdilni trakovi znotraj kovčka so tudi nekoliko prekratki in nameščeni z dvojnim zapiralom, kar ni običajno in pomeni precej zapleteno pritrjevanje prtljage…

Sistemi hitre montaže izdelovalcev Atera, Audi, Mercedes, Hapro in Thule so se na preskusu pri tem poglavju izkazali za najboljše rešitve, kar se odraža v hitri in preprosti namestitvi strešnih kovčkov na avto oziroma strešne nosilce.

Potrpljenje pri namestitvi

Pri nekaterih zasnovah namestitve strešnih kovčkov na avto lahko namestitev zahteva veliko potrpljenja. Kot na primer pri Škodinem strešnem kovčku, kjer je treba štiri pritrdilne ploščice s po dvema navojnima palicama namestiti v utore na strešnih nosilcih: teh osem navojnih palic je treba nato voditi skozi luknje v dnu strešnega kovčka. Na navoje v strešnem kovčku se nato z maticami privijačijo plastične plošče, skozi katere je treba naviti tudi trakove za pritrditev tovora. Vse neizkoriščene luknje v dnu strešnega kovčka je treba nato zatesniti s priloženim lepilnim trakom, da ob dežju v strešni zaboj ne bi prišla vlaga. Vse skupaj je zelo okorna rešitev, zato lahko sestavljanje Škodinega strešnega kovčka zlahka traja pol ure ali več.
T profil na osnovnem nosilcu se uporablja tudi za namestitev strešnih kovčkov VW in BMW. A BMW-jev strešni kovček se ne prilega standardnim odprtinam za T profile; pogled v navodila za uporabo potrjuje, da strešni kovček BMW lahko uporabljamo samo z originalnimi BMW-jevimi strešnimi prtljažniki. To seveda močno omejuje njegovo uporabnost. 
Sistemi hitre montaže izdelovalcev Atera, Audi, Mercedes, Hapro in Thule so se na preskusu pri tem poglavju izkazali za najboljše rešitve, kar se odraža v hitri in preprosti namestitvi strešnih kovčkov na avto oziroma strešne nosilce.

Prostorninska odstopanja

Na tokratnem preskusu smo imeli strešne kovčke s prostornino približno 400 litrov. Zato smo izmerili tudi, kako natančni so podatki izdelovalcev o prostornini njihovih strešnih kovčkov. Najbolj natančni so izdelovalci Audi, Northline in Thule, saj je bila njihova dejanska prostornina do 10 odstotkov nad deklarirano. Na zadnjem mestu pri tem ocenjevalnem merilu je strešni kovček VDP, v katerega gre za 20 odstotkov manj tovora kot obljublja izdelovalec, kar v praksi pomeni 80 litrov manjšo prostornino.  
Prostornina strešnih kovčkov je seveda pomembna za uporabnost, a pomembna je tudi izkoriščenost prostora. Neenakomerno oblikovano dno strešnega kovčka, pokrov nepravilnih oblik ali pritrdilni sistemi, ki zavzamejo preveč prostora v višino, pomenijo manjšo uporabnost strešnih kovčkov. Tu se je najbolje izkazal Kameijev strešni kovčke z oglato notranjostjo in skoraj ravnim dnom.

Merjenje realne prostornine strešnega kovčka.

Pomembna je pritrditev tovora v kovčku

Ob nesreči oziroma trku je tako kot konstrukcijska trdnost kovčka pomembna tudi oprema za pritrjevanje opreme v kovčku. Audijev, Northlineov in Thulejev strešni kovček imajo v notranjosti tri čvrste jeklene pritrdilne elemente in kakovostne pritrdilne trakove; ob čvrsti pritrditvi zank pasov se ob trku s hitrostjo do 30 km/h ne more zgoditi nič nepredvidenega. Omenjeni strešni kovčki so imeli v prednjem delu še dodatno prečko, ki preprečuje, da bi se strešni kovček pri ostrem zaviranju odprl. 
Kakovost materiala pritrdilnih trakov je precej različna od kovčka do kovčka; samo pri dveh strešnih kovčkih je bila skladna s standardom EN 12195-2. Pri strešnem kovčku VDP so vprašljive kakovosti pritrdilne zaponke in (pre)tanki trakovi, kovček G3 pa ima pritrdilna elementa iz plastike (in ne iz kovine). 
Velja omeniti tudi zaščito strešnih kovčkov pred krajo opreme v njih: seveda imajo vsi preskušeni strešni kovčki možnost zaklepanja, a so med njimi vseeno razlike: pri strešnih kovčkih znamk Kamei in VDP se ključavnica zaklene samodejno in slišno, kar daje varen občutek, da je kovček pravilno zaklenjen.

Upoštevajte obremenitev strehe avtomobila!

Podatki o obremenitvi strehe v prometnem dovoljenju vozila določajo dejansko uporabno nosilnost strešnega kovčka. Večina današnjih avtomobilov omogoča zadostno koristno obremenitev strešnih nosilcev. Pri našem testnem VW golfu je dovoljena statična obremenitev  strešnih nosilcev 75 kilogramov. Če na avto namestimo najtežji strešni kovček na preskusu - Mercedesov strešni kovček M, ki tehta 23,9 kg, dobimo naslednji izračun:
največja dovoljena obremenitev je 75 kg, teža strešnega kovčka je 23,9 kg, teža strešnega prtljažnika je 5,2 kg: za koristno obremenitev oziroma nosilnost ostane 46 ??45,9 kg. 
Izbira lažjega strešnega kovčka torej omogoča težji tovor; strešni kovček izdelovalca G3 tehta 13 kilogramov, Volkswagnov kovček pa tehta le 12,5 kilograma. Med težjimi strešnimi kovčki so Mercedesov (23,9 kg), Thulejev (23,4 kg) in Audijev (22,9 kg).

Podatki o obremenitvi strehe v prometnem dovoljenju vozila določajo dejansko uporabno nosilnost strešnega kovčka.

Varnostna navodila so koristna - če sploh obstajajo 

Pri nekaterih strešnih kovčkih smo pogrešali nekatere koristne informacije oziroma navodila, kot so porazdelitev obremenitve, predlagani varnostni ukrepi, priporočena največja hitrost, povečana  višina vozila in teža strešnega kovčka. Strešna kovčka Northline in Škoda sploh nista imela teh navodil. 

Vremenski test vodotesnosti.

Kaj smo še opazili med preskusom?

- Nevarnost poškodb avta ob namestitvi: pri pritrdilnih sistemih kovčkov znamk Kamei in G3 lahko med namestitvijo pride do prask na strehi avtomobila,

- izboljšana stabilnost tovora: prednja prečka v strešnih kovčkih izdelovalcev Thule, Northline in Audi zagotavlja dodatno stabilnost pritrjenega tovora,

- lažji dostop zaradi večje odprtine: strešni kovček G3 ponuja največjo odprtino med preskušenimi kovčki - dostop do notranjosti je veliko lažji,

- tanek vrtljiv gumb za pritrdilne sisteme: pri pritrdilnih sistemih kovčkov znamk Audi, Thule in Mercedes (vse izdeluje Thule) izstopa neprimeren tanek vrtljiv gumb, ki daje občutek, da se je ročica odlomila, preden je dosegla mejo navora. Ploski in večji gumbi kovčkov znamk Atera in Hapro so ponujali precej boljši občutek,

- težave pri namestitvi s T-profilom: pri strešnih kovčkih, ki uporabljajo T-profil osnovnega nosilca (Kamei, BMW, Northline in VW), je treba za namestitev odstraniti gumo. Po namestitvi je priporočljivo gumo znova zatesniti, da se izognete motečemu pišu vetra,

- občutljive površine: strešni kovčki s površinami iz “klavirskega” laka so sicer videti elegantno, vendar so občutljivi na praske,

- ročice za lažje odpiranje: vgrajene ročice na obeh straneh kovčka omogoča lažje odpiranje pokrova. Takšne ročice imajo strešni kovčki Mercedes, Northline in Thule,

- pazite na ključ: pri nameščanju, odstranjevanju in shranjevanju strešnega kovčka je treba ključ vedno odstraniti iz ključavnice, da je ne upogne ali odlomi. Strešni kovčki s trakovi za ročaje (Mercedes, Northline in Thule) to nevarnost precej zmanjšujejo. 

 

Vsi strešni kovčki ne tesnijo enako dobro.


AMZS priporočila izdelovalcem strešnih kovčkov

- Sistem pritrditve strešnih kovčkov na avto mora biti dovolj čvrst, da brez težav prestane preskusni trk s hitrostjo 30 km/h,
- sistem za zavarovanje oziroma pritrditev tovora v kovčku (pritrdilne prečke ali trakovi) mora zdržati obremenitve pri trku s 30 km/h,
- kovčki morajo biti narejeni iz materialov, ki zdržijo izrazito nizke temperature,
- prostornina kovčka naj bo takšna, kot obljublja izdelovalec,
- strešni kovčki morajo biti opremljeni z varnostnimi navodili in informacijami o obremenitvi, razporeditvi tovora, prilagojeni hitrosti …

Test strukturne trdnosti plastike pri nizkih temperaturah.

AMZ nasveti za uporabnike

Pred nakupom:

izberite kovček, ki se prilega strešnim nosilcem vašega avta,
pri nakupu upoštevajte dolžino vaše opreme - na primer smuči, 
za udobno in preprosto namestitev izberite kovček s sistemom hitre pritrditve, 
izberite kovček z obojestranskim odpiranjem pokrova
kovček mora biti že v osnovi opremljen s čvrstimi trakovi za pritrjevanje tovora.

Pred začetkom potovanja:

preverite, kolikšno strešno obremenitev za avto predpisuje avtomobilski izdelovalec, pri tem pa upoštevajte tudi težo kovčka, 
pred vožnjo izmerite višino avtomobila in strešnega kovčka - še zlasti pri kombijih in visokih terenskih avtomobilih. Višino upoštevajte pri vožnji pod nizkimi podvozi in v garažah z nizkim stropom, 
prtljaga mora biti v strešnem kovčku enakomerno razporejena in zavarovana s pritrdilnimi pasovi. V prednji del kovčka položite mehkejše dele tovora, kot so torbe, spalne vreče, odeje - tudi tako lahko preprečite, da bi pri nezgodi ostrejši deli tovora prebili prednjo steno kovčka,
zelo težke predmete položite v avtomobilski prtljažnik
zaradi večje višine avtomobila je avto bolj občutljiv na bočni veter, kar upoštevajte pri vožnji čez mostove in na vetrnih območjih. 
tovor na strehi poviša težišče avtomobila, kar vpliva na vozne lastnosti, zato bodite pozorni pri hitrem menjavanju smeri in ostrem zaviranju, 
pazite, da bo strešni kovček vedno dobro zaprt, občasno pa preverite tudi njegovo pritrditev na nosilce oziroma streho.


Po uporabi:

če dodatnega prtljažnika na strehi ne rabite, ga odstranite z avta, saj zaradi zračnega upora prinese večjo porabo goriva,
po uporabi kovček osušite in očistite z ustreznimi čistilnimi sredstvi.

 

Ključne besede


AMZS testStrešni kovčkiAudiMercedesBMWVolkswagenpotovanjeprevoz tovora

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik