Vsak voznik se prej ali slej sreča s pomanjkanjem prostora v prtljažniku svojega avta. Ena od najuporabnejših rešitev te težave so nedvomno strešni prtljažni kovčki. A v zadnjem času vse bolj priljubljeni postajajo tudi prtljažni kovčki, ki jih namesto na streho namestimo za zadek našega avtomobila - na vlečno kljuko. Katere so prednosti - in pomanjkljivosti - takšne rešitve?
Avtomobilski strešni kovčki so tudi med slovenskimi vozniki zelo priljubljeni; tudi zaradi pestre in raznolike ponudbe strešnih kovčkov za (skoraj) vsak avto in žep je na naših cestah, še zlasti pozimi, videti veliko avtomobilov z nameščenimi kovčki na strešnih prtljažnikih. O lastnostih, prednostih in pomanjkljivostih strešnih kovčkov smo v Motoreviji že večkrat obširno pisali in bralci veste, da niso vsi kovčki enako kakovostni.
Uporabniki strešnih kovčkov zagotovo poznate tudi glavne omejitve in pomanjkljivosti prevoza prtljage v strešnih kovčkih: zaradi višine nalaganje prtljage vanje ni prav preprosto, s strešnimi kovčki ne moremo v garažne hiše z nizkimi stropi, kovček na strehi pa pomeni tudi občutno povečanje porabe goriva.
Namesto koles - kovček
Strešni prtljažniki torej niso najbolj optimalna rešitev - to so že pred časom spoznali vozniki -kolesarji, ki vse pogosteje posegajo po posebnih prtljažnikih za kolesa, ki jih namestimo za zadek avtomobila oziroma na vlečno kljuko avtomobila. Izdelovalci tovrstnih prtljažnikov so hitro spoznali, da namesto koles na prtljažne nosilce lahko namestijo oziroma pritrdijo tudi zaprte kovčke, kamor lahko pospravimo precejšno količino prtljage, tovora oziroma opreme.
Takšen kovček za zadnjim delom avtomobila je priročno dostopen, saj je na višini naših bokov, ne pa visoko nad streho avtomobila. Druga pomembna prednost tovrstnega načina prevoza prtljage je, da ne vpliva na porabo goriva, saj ne kvari aerodinamičnega profila karoserije.
Pogoj za uporabo: vgrajena vlečna kljuka
Imajo pa prtljažni kovčki tudi nekaj posebnosti, ki omejujejo njihovo uporabnost. Brez na avto nameščene vlečne kljuke tovrstnih kovčkov ne moremo uporabljati, saj vlečna kljuka služi kot čvrsta konstrukcijska opora, ki skrbi za stabilnost kovčka in nosi njegovo maso. Kovčki se na zadnji del avta opirajo še z dodatnimi nosilci, a glavnino obremenitve nosi vlečna kljuka.
Nekateri kovčki na trgu so naprodaj skupaj z vzdolžnimi nosilci, pri nekaterih pa je treba te kupiti ločeno ali pa uporabiti nosilce, ki jih imamo sicer za prevoz koles.
Pozor pri nalaganju: vlečne kljuke lahko vertikalno obremenimo z največ 50-70 kg, pri tem pa je treba upoštevati tudi maso kovčka in nosilcev.
Pazite na maso
Avtomobili praviloma za seboj lahko vlečejo precej težke priklopnike, a mase priklopnika ne smemo zamešati z dovoljeno navpično obremenitvijo vlečne kljuke. Prtljažni kovček s svojo maso na vlečno kljuko deluje navpično, zato je treba pri nalaganju tovora upoštevati navodila izdelovalca vlečne kljuke (ali avtomobila, če gre za originalno opremo), ki predpisujejo največjo dovoljeno navpično obremenitev. Pri večini vlečnih kljuk je dovoljena navpična obremenitev vlečne kljuke med 50 in 70 kilogrami, pri čemer ne smemo spregledati, da to velja za celoten prtljažni sistem - za nosilce, kovček in prtljago v njem. Če je dovoljena navpična obremenitev vlečne kljuke 50 kg, masa kovčka z nosilci pa 34 kg, v kovček lahko naložimo le za 16 kg prtljage.
Preberite še:
AMZS test sedmih strešnih kovčkov |
Varno do smučišča - Smuči, smučarski čevlji, sani – nevarnost iz prtljažnika (video) |
Od 195 do 310 litrov
Ponudba prtljažnih kovčkov za namestitev na vlečno kljuko še ni tako pestra kot ponudba strešnih kovčkov, a na voljo so kovčki različnih dimenzij in prostornin, ki segajo od manj kot 200 do več kot 300 litrov. Razlike so seveda tudi pri obliki in vgrajenih materialih - nekateri kovčki so bolj oglatih oblik, nekateri so narejeni iz čvrste plastike ali kombinacije platna ter plastike, nekaj razlik je tudi pri širini in višini. Če nameravate kovček uporabljati tudi pozimi, velja izbrati čvrst in vodotesen kovček, a za prevoz smuči bo večina kovčkov zaradi premajhne širine neprimerna. Kovčki, ki so jih preskusili pri našem partnerskem nemškem klubu ADAC (o preskusu pišemo v okvirju na teh straneh), so primerni za prevoz kosov prtljage dolžine od enega do največ 1,3 metra, kar je za smuči (za odrasle) seveda premalo. A na trgu so tudi že kovčki, ki imajo ob straneh odprtini, ki omogočata tudi prevoz - prečno postavljenih - smuči za odrasle.
Še na eno posebnost ne smemo pozabiti; tako kot prtljažniki za kolesa, ki jih namestimo na vlečno kljuko, tudi takšni kovčki štrlijo precej daleč za avto in prekrivajo zadnjo registrsko tablico, zato moramo na njihovo zadnjo stran namestiti tretjo registrsko tablico, kovček pa priključiti na električni priključek vlečne kljuke, ki omogoča delovanje potrebnih luči na nosilcih kovčka.
Rezultati testa:
Težave pri preskusnem trku
Preskus šestih prtljažnik kovčkov |
Pri naših partnerskih klubih ADAC in OAMTC so preskusili šest kovčkov za vlečno kljuko, ocenili so njihovo zasnovo, rokovanje z njimi in obnašanje pri ostrih voznih manevrih, pa tudi, kako so se obnesli pri preskusnem trku s 30 km/h. Zmagovalec preskusa je bil kovček westfalia transportbox, ki je imel sicer najskromnejšo uporabno prostornino (195 litrov), a se je odlično odrezal pri zasnovi in enostavni ter čvrsti namestitvi, dobre ocene pa je dobil tudi za vozni preskus in preskusni trk. Na drugo mesto se je uvrstil Thulejev kovček backspace 9171, ki se odlikuje po domiselni zložljivosti, a sistem zapiranja z zadrgo je neroden. Kovček znamke Mft je bil najtežji na preskusu, zato sta za namestitev potrebna dva para rok in kar nekaj potrpljenja. Je bil pa ta kovček kot edini opremljen z odprtinama, ki omogočata prevoz smuči do dolžine 187 cm. Kovček V1 izdelovalca Towbox je pokazal nekaj slabosti pri voznem testu, saj je pri manevru izogibanja oviri s hitrostjo 75 km/h pritrdilni vijak med nosilcem in kovčkom malce popustil svoj prijem. Še slabše sta se pri voznem preskusu odrezala kovčka izdelovalcev Alutrans in Menabo, ki sta se pri izogibanju oviri zavrtela na vlečni kljuki in poškodovala karoserijo preskusnega avtomobila. Omenjena kovčka sta se slabo obnesla tudi pri preskusu odpornosti na nizke temperature; pri preskusu z udarcem pri temperaturi -20 stopinj Celzija (v laboratoriju) je plastika obeh kovčkov počila. Preskus šestih kovčkov je pokazal, da nekateri kovčki na trgu še ne dosegajo ustreznih kakovostnih standardov. A ker gre za dokaj novo rešitev tovornih in prtljažnih zagat, bodo v prihodnje izdelovalci zagotovo izboljšali svoje izdelke. Še to: cene preskušenih kovčkov segajo od 190 do 790 evrov. |