Kolesarji, varno v (novo) sezono!

Novice

Svetujemo, kako biti na začetek kolesarske sezone čim bolje pripravljeni – ne le kolesarji, ampak prav vsi udeleženci v prometu. Glavno priporočilo: bodimo strpni in naše sobivanje v prometu bo varnejše in prijetnejše.


Kolesarjenje je ena najbolj okolju prijaznih oblik mobilnosti, hkrati pa se v Sloveniji, še zlasti v zadnjih letih, veča število rekreativnih kolesarjev. Da bi bilo kolesarjenje tako po vsakodnevnih opravkih kot športno aktiven način preživljanja prostega časa čim bolj varno, je odgovornost vseh udeležencev v prometu.

V prometu brez spoštovanja drug drugega ne bo napredka

Avto-moto zveza Slovenije je v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem pripravila novinarsko konferenco z namenom spodbujanja zavedanja, da brez spoštovanja in skrbnosti drug do drugega pri prizadevanjih za nadaljnje izboljšanje prometne varnosti ne bo napredka. Namen aktivnosti, ki jih bo AMZS z deležniki na področju prometne varnosti izvajal tudi v prihodnje, je ozaveščanje, kaj lahko vsak pri sebi in nato skupaj drug z drugim storimo, da bo varnost kolesarjev in vseh udeležencev v prometu boljša, ter kaj lahko kolesarji, avtomobilisti in drugi udeleženci v prometu storijo za zmanjšanje števila prometnih nesreč, zlasti tistih z najhujšimi posledicami. Analiza prometne varnosti, ki smo jo nedavno pripravili, ni spodbudna, zato so preventivne aktivnosti na tem področju še kako pomembne.

 

Analiza prometne varnosti: Razlog za preplah?

Generalni sekretar Avto-moto zveze Slovenije mag. Jure Kostanjšek je uvodoma izpostavil, da AMZS že dolgo ni več le "avtomobilski" klub, temveč se transformira v "mobilnostni" klub. Kolesarjenje je že več let po njegovih besedah v strmem vzponu, kar je postalo opazno tudi v času koronakrize in tudi z naraščajočim številom električnih koles. Prav s prihodom slednjih se pojavlja nova oblika kolesarjenja – primestno kolesarjenje, kar pomeni, da je postalo e-kolo nadomestilo za nekatere relacije z osebnim avtomobilom, je pa seveda izbira tega prevoznega sredstva pogojena od vremena, letnega časa, raupoložljive infrastrukture ter varovanih in pokritih parkirnih mest za kolesa.

Na splošno zagovarjamo sobivanje med različnimi oblikami mobilnosti, medsebojno razumevanje njihovih posebnosti ter medsebojno spoštovanje. AMZS že drugo leto zapored izvaja pomoč na cesti tudi za kolesarje, tudi na Hrvaškem, kjer dopustuje veliko Slovencev, se pa dogovarjamo še z nekaterimi sorodnimi avtomobilskimi klubi sosednjih oziroma bližnjih držav, da bi to storitev še razširili,

je poudaril Kostanjšek.

AMZS zagotavlja pomoč na cesti tudi kolesarjem. Ob klicu na 1987 ali prek brezplačne AMZS mobilne aplikacije vam bodo AMZS mehaniki pomagali zamenjati zračnico ali pa vas in vaše kolo odpeljali do izbranega servisa, domov ali izbran naslov v Sloveniji. 

Glede izzivov v prometni infrastrukturi je Kostanjšek izpostavil, da bi bilo za kolesa idealno imeti povsem samostojne prometne površine. "Zavedamo pa se, da je umeščanje novih prometnih površin v obstoječ razpoložljiv prostor v mestih seveda zelo zahtevno."

Še vedno opažamo, da precej kolesarjev tudi na cestah, kjer so kolesarske steze, raje uporablja cesto. Opažamo težave z vzdrževanjem kolesarskih površin in s poškodami vozišča, napačno rabo talne signalizacije, predvsem na občinski ravni, kjer gre za nerazumevanje talne označbe, ki nakazuje prometni pas, namenjen mešanemu prometu. Novost, ki voznikom prav gotovo ni bila dobro predstavljena, so ceste, kjer so zabrisane sredinske ločilne črte, ki razmejujejo smerni vozišči ter vrisani kolesarski pasovi s črtkano ločilno črto. Rešitev je lahko zavajajoča,

je še opozoril Kostanjšek.

Kolesarski bum

Miroslav Cvjetičanin, avtor kolesarskih vsebin za AMZS Motorevijo, je izpostavil, da se je lani zgodil pravi prodajni bum koles in kolesarske opreme. 

Mobilnost: Razcvet kolesarjenja v Sloveniji

Kolesarjem, preden zavrtijo pedala, svetuje, naj najprej preverijo, da je to tehnično brezhibno, poskrbijo za primerna in svetla oblačila, na glavo naj si vselej poveznejo zaščitno čelado, če se odpravljajo na daljšo pot, naj imajo s sabo napitek in prigrizek. Še posebej priporoča uporabo utripajoče rdeče lučke, da povečajo svojo vidnost v prometu. Priporočljiva oprema vsakega kolesarja je tudi mini tlačilka, orodje in rezervna zračnica. "Razmišljaj s svojo glavo in se zavedaj, da na cesti nisi sam," je dodal in izpostavil še nekaj osnovnih pravil varne vožnje s kolesom. Med drugim, kako pomembno je, da kolesarji vozijo vsaj pol metra od roba cestišča ter kako voziti v skupini – največ šest kolesarjev, ki vozijo drug za drugim in ne z balanco ob balanci.

Priporočljiva je uporaba rdeče lučke za večjo vidnost.

Brezskrbnost #NaPedalih: kolesarski video nasveti

Vsaj 1,5 metra

Da je na cesti vse več kolesarjev in z njimi več možnosti za nevarne situacije in nastanek prometnih nesreč, se strinja tudi Matjaž Leskovar s Policije.

Kolo nima zavornih luči in smernikov, zato je treba upoštevati varnostno razdaljo ter uporabljati roke za nakazovanje smeri. Ugotavljamo, da vse več kolesarjev, preden sedejo na kolo, uživa alkohol. Opaziti je porast alkoholiziranih povzročiteljev prometnih nesreč med kolesarji. Opažamo tudi veliko kršitev vožnje v rdečo luč, neupoštevanje prometne signaclizacije, primere vožnje v napačno smer, neuporabo čelade pri mlajših od 18 let. Vedno večja je tudi uporaba mobilnega telefona med kolesarji, vožnja brez rok in po zadnjem kolesu. Pri voznikih pa opažamo, da kolesarjem velikokrat odvzamejo prednost in jih nepravilno prehitevajo,

ja naštel Leskovar in ob tem izpostavil zakonsko določenih vsaj 1,5 metra bočne razdalje pri prehitevanju kolesarja oziroma skupine kolesarjev ter da morajo kolesarji zaradi lastne varnosti voziti vsaj pol metra od roba cestišča, da se ognejo poškodbam na vozišču, jarkom in podobnim oviram na cesti. Marsikateri voznik tega ne razume in ima občutek, da kolesarji vozijo "sredi ceste". Kot je pojasnil, je dovoljena tudi vožnja vštric, torej kolesar ob kolesarju – a le kolesarjem, ki imajo licenco kolesarske zveze, ko so v skupini najmanj štirje kolesarji, obvezno morajo uporabljati čelado ter spremljati jih mora vozilo z rumeno utripajočo svetilko. "Moramo biti strpni, vsi smo enakopravni na cesti," je sklenil Leskovar.

Kolesarji vsako leto udeleženi v približno 1300 prometnih nesrečah

Tudi Javna gencija RS za varnost prometa krepi preventivne aktivnosti za večjo varnost kolesarjev. Kot je izpostavil direktor agencije Jože Hribar, so med drugim spomladansko preventivno akcijo za večjo varnost kolesarjev podaljšali na tri tedne in uvedli dodatno akcijo, ki bo potekala poleti. Organizirajo webinar o prometni varnosti tudi za dostavljavce na kolesih, ki so v času od začetka pandemije v strmem porastu v mestnih središčih.

Kolesarji so vsako leto udeleženi v približno 1300 prometnih nesrečah. Predvsem izpostavljeni so starejši kolesarji. Med vzroki, kjer so povzročitelji prometnih nesreč kolesarji, izstopa neprilagojena hitrost. Poškodbe glave so v prometnih nesrečah kolesarjev zelo pogoste, zato Agencija za varnost prometa priporoča uporabo kolesarske čelade za vse kolesarje, ne le do 18. leta,

je poudaril Hribar in nanizal nekaj nasvetov za voznike osebnih vozil in kolesarje.

Vozniki:

  • pri zavijanju desno bodite še posebej pozorni, kolesarji imajo prednost,
  • vrata avtomobila iz notranjosti odpirajte z desno roko, da boste kolesarja hitreje opazili,
  • ne jezite se na kolesarje, saj so ranljivejši udeleženci v prometu.

Kolesarji:

  • spoštujte pravila vožnje,
  • z roko vedno jasno nakažite smer zavijanja,
  • poskrbite za vidnost,
  • poskrbite za delovanje sprednje in zadnje luči,
  • pred rdečo lučjo se vedno ustavite,
  • za svojo varnost uporabljajte čelado.

Starši naj bodo za zgled

Da bo kolesarjanje kot okolju prijazna oblika mobilnosti tudi zares varna in da bomo dosegli (večje) sožitje med vsemi udeleženci v prometu, je nujno povezovanje vseh deležnikov na tem področju, tako vladnih in nevladnih organizacij in nenazadnje tudi avtomobilskih izdelovalcev, kot je Peugeot, ki že vrsto let podpira slovensko kolesarstvo. Sodobni avtomobili z naprednimi asistenčnimi sistemi, če jih seveda vozniki znajo uporabljati, lahko namreč pomembno pripomorejo k večji varnosti na cesti.

Direktor P Automobil Import Adam Kavšek je poudaril, da je znamka Peugeot s kolesarstvom nerazdružljivo povezana že 40 let, tesno pa pa so povezani tudi s kolesarskim klubom Rog in mladimi kolesarji, združenimi v Pogi Team. "Močno podpiramo ozaveščanje o večji prometni varnosti, še posebej najšibkejših udeležencev v prometu. Upamo, da bomo s praktičnim prikazom nevarnih situacij v sodelovanju z mladimi kolesarji Pogi team in našimi vozili Peugeot marsikomu odprli oči," je dejal Kavšek in še dodal nasvet vsem staršem, da otroke podučijo o cestnoprometnih pravilih in obnašanju v prometu.

Ko se srečata avtomobil in kolesar

 

Na poligonu AMZS Centra varne vožnje na Vranskem so AMZS inštruktorji varne vožnje v sodelovanju s Peugeotom, ki je tesno povezan s kolesarstvom in kolesarji Pogi teama, na praktičnih primerih prikazali nekatere kritične situacije med kolesarji in avtomobilisti ter kako jih reševati oziroma se jim izogniti. Prikazali so tudi, na kakšen način pravilno in varno prevažati kolesa v in na avtomobilu in zakaj je to pomembno. 

Prikazali smo:

  • pravilno prehitevanje kolone kolesarjev z bočno razdaljo 1,5 metra
  • nepravilno prehitevanje kolesarjev s premajhno bočno razdaljo
  • prehitevanje v škarjice
  • delovanje naprednega asistenčnega sistema za samodejno zaviranje v sili, ko avto naleti na oviro, npr. kolesarja
  • kako kolesa pravilno namestiti na nosilce prtljažnika
  • kako varno prevažati kolesa na avto in zakaj je to pomembno

Ključne besede


kolesarjiPrometna varnostvarna mobilnostnovinarska konferencaAMZS pomoč na cestikolesarjenje