Prodaja novih osebnih avtomobilov na slovenskem trgu je bila leta 2022 najmanjša v tem stoletju, saj je bila še manjša kot leta 2012, ki je doslej držalo primat najslabšega leta. Lani je bilo namreč prodanih le 46.339 novih osebnih avtomobilov, kar je 7649 manj kot v letu 2021 in pomeni upad prodaje za 14,17 odstotka. Velik upad je bil tudi pri prodaji lahkih gospodarskih vozil, saj je bilo lani prodanih 7139 lahkih gospodarskih vozil, 2548 manj kot v letu 2021, kar pomeni upad za več kot četrtino, natančno za 26,3 odstotka. Skupaj je bilo lani v Sloveniji prodanih oziroma registriranih 53.675 novih osebnih avtomobilov in lahkih gospodarskih vozil. To je 10.188 vozil manj kot leto poprej in pomeni upad za 16 odstotkov.
Do tako majhne prodaje avtomobilov ni prišlo zaradi bistveno manjšega povpraševanja, temveč zaradi (pre)majhne ponudbe novih avtomobilov. Izdelovalci avtomobilov so imeli namreč precejšnje težave z dobavo sestavnih delov, še zlasti polprevodnikov, o čemer smo v Motoreviji že podrobneje pisali, pa tudi z dobavo nekaterih drugih delov zaradi vojne v Ukrajini. To je vplivalo na dobavne roke za nove avtomobile, ki so bili v letu 2022, še zlasti za nekatere modele oziroma različice avtomobilov, izjemno dolgi in marsikateri kupec lani ni dobil želenega avtomobila.
Tako se je pri nas zdelo, da smo se z načinom prodaje novih avtomobilov vrnili v čase in razmere v nekdanji državi, ki se jih spomnijo le starejši: do novega avtomobila je bilo težko priti, pa čeprav je kupec imel denar. Takšno stanje je vplivalo tudi na cene novih avtomobilov in to kar na dva načina: cene novih avtomobilov so se namreč povečale tako zaradi višjih stroškov energije, cen sestavnih delov in stroškov dela kot tudi zaradi zmanjšanja popustov, ki jih avtomobilski trgovci običajno ponujajo kupcem novih avtomobilov. Ker je bilo povpraševanje večje od ponudbe, so trgovci lahko avtomobile prodajali brez ali z minimalnimi popusti. To je pomenilo, da so trgovci dosegli višje marže oziroma razlike v ceni, kot bi jih ob običajnih razmerah na trgu, to pa je seveda vplivalo na njihove rezultate poslovanja. Kljub manjši prodaji so finančni rezultati slovenskih avtomobilskih distributerjev in trgovcev v letu 2022 nadpovprečno dobri. Jasno sliko bodo sicer pokazale šele bilance poslovanja za leto 2022, a ob tem je treba upoštevati, da je večina distributerjev avtomobilov v Sloveniji v tuji lasti in da imajo tuji lastniki veliko manevrskega prostora za prikrojitev rezultatov poslovanja v skladu z zloveščo davčno optimizacijo.
Ker so bile tudi pri izdelavi in prodaji električnih avtomobilov enake razmere, je to pomenilo, da so se tudi električni avtomobili prodajali po visokih cenah in praviloma brez popustov. To je seveda tudi vplivalo na finančno ugodno poslovanje distributerjev avtomobilov, ki pa kljub temu pričakujejo in zahtevajo od države, da finančno spodbuja razvoj e-mobilnosti - namesto da bi vsaj del dobička pri prodaji - vsaj električnih - avtomobilov namenili za razvoj e-mobilnosti.
Vzrok za nizko prodajo novih avtomobilov v letu 2022 je tudi manjši izvoz novih, pri nas prvič registriranih avtomobilov, na tuje trge. Kot smo že večkrat pisali, je približno do tretjina novih avtomobilov našla pot na tuje trge. Lani je bil izvoz bistveno manjši zaradi dveh vzrokov: dobave avtomobilov so bile omejene, distributerjem oziroma trgovcem pa se je bolj splačalo avtomobile prodati na slovenskem trgu, saj so s tem več zaslužili, kot če bi avte izvozili.
Prodaja osebnih avtomobilov po znamkah
Na lestvici prodaje avtomobilov po znamkah je tudi v letu 2022 prvo mesto zasedel Volkswagen. Prodal je 7354 avtov, kar je sicer 1223 avtov manj kot v letu 2021, toda njegov tržni delež je s 15,87 odstotka ostal praktično nespremenjen v primerjavi z letom poprej.
Do spremembe je prišlo na drugem mestu, saj je Renault, ki je bil zadnja leta trdno zasidran na drugem mestu, prehitela Škoda. Na Renaultov rezultat - med vsemi znamkami je imel največji padec, saj je s 4031 avti prodal za dobro tretjino (kar 2224 avtov manj) manj kot leta 2021 - je nedvomno vplivala modelna politika francoskega izdelovalca, pa tudi sprememba v lastništvu slovenskega distributerja. Družba Renault Nissan Slovenija je lani jeseni namreč dobila novega lastnika, saj je Renault družbo Renault Nissan Slovenija - ta se je tudi preimenovala v GA Adriatic - prodal izraelskemu podjetju Taavura, to pa je pomenilo tudi spremembe v vodstvu družbe in prilagoditev poslovanja novim razmeram.
Na drugo mesto se je tako povzpela Škoda - lani tretja -, ki je sicer tudi prodala 1061 avtov manj kot leta 2021, tako da je tudi njen tržni delež pod desetino, a 4575 prodanih avtov je bilo dovolj za drugo mesto.
Na četrtem mestu je ostal Hyundai s široko paleto modelov z zelo različnimi pogonskimi možnostmi, predvsem pa z zanesljivo dobavo avtomobilov. Očitno so se pri korejskem izdelovalcu bolje prilagodili razmeram kot nekateri evropski izdelovalci. Tudi Hyundai je sicer prodal manj avtov kot v letu 2021, a padec ni bil tako izrazit kot pri vodilnih treh znamkah - vsega 431 avtov. S 3199 prodanimi avti je Hyundai peto leto zapored povečal svoj tržni delež na 6,9 odstotka.
Največji skok na lestvici je naredila Toyota, ki se je s predlanskega devetega povzpela kar na peto mesto in je ena redkih znamk, ki je lani povečala prodajo na slovenskem trgu v primerjavi z letom 2021. Prodala je 2984 avtov, kar 694 več kot v letu 2021, njen tržni delež se povečal za več kot dve odstotni točki na 6,36 odstotka.
Kia je zadržala šesto mesto, njena prodaja pa je bila skoraj enaka kot v letu 2021 - prodala je 74 avtov manj, zato se je tudi povečal njen tržni delež na več kot 6 odstotkov.
Na sedmem in osmem mestu sta francoski znamki Peugeot in Citroen, ki sta imeli skoraj desetino trga. Peugeot je sicer zdrsnil za tri mesta, saj je prodal 865 avtov manj kot leta 2021, Citroen za eno, njegova prodaja se je zmanjšala za 369 avtov.
Kar šest mest je v primerjavi z letom 2021 pridobil Opel na devetem mestu, saj je prodal 510 avtov več kot predlani in se tako približal tekmecema iz istega koncerna Peugeotu in Citroenu.
Deseterico zaokrožuje Dacia, ki je zdrsnila za dve mesti s približno četrtino manjšo prodajo kot v letu 2021.
Drugo deseterico tako kot leta 2021 začenja Fiat, čeprav je, tako kot Ford, ki je zdrsnil za dve mesti, prodal približno četrtino manj avtov kot leto poprej. Razlika med njima pa je le tri avtomobile.
Skoraj enako število avtov kot Fiat in Ford je prodal tudi Audi, ki je prepričljivo zadržal vodilno mesto med ponudniki prestižnih avtomobilov, pri čemer je prodal vsega 56 avtov manj kot leto poprej, a ob tem povečal prodajo dražjih modelov oziroma različic, njegov tržni delež se je približal trem odstotkom.
Seat je nazadoval za dve mesti, saj je prodal dobro četrtino manj kot predlani, a prehitel Mercedes, ki je za dobro četrtino povečal svojo prodajo v primerjavi z letom 2021 in s tem prehitel BMW, ki je prodal 79 avtov manj kot predlani. BMW je zadnja znamka, ki je lani pri nas prodala več kot tisoč avtov.
Zelo podobno prodajo sta imela Jeep in Suzuki (774 oziroma 767 avtov), a s to razliko, da je Jeep povečal svojo prodajo za tretjino, Suzuki, ki je imel težave z dobavami avtov, pa jo je zmanjšal za dobro četrtino.
Močno je nazadoval Nissan, ki ni dosegel niti polovico svoje prodaje v letu 2021.
Dvajseterico zaokrožuje Mazda, ki se je tudi soočila z upadom prodaje zaradi pomanjkanja dobav in je zadnja znamka z več kot 500 prodanimi avti. V tretji deseterici so Cupra, Volvo, Tesla, Honda, Porsche, Mitsubishi, DS, Land Rover, Mini, Alfa romeo.
Clio ni več prvak; nasledila ga je škoda octavia!
Renault clio, ki je bil vrsto let najbolje prodajan model osebnega avta na slovenskem trgu, je lani izgubil prvo mesto. Njegova prodaja se je namreč zmanjšala za več kot polovico in tako ga je prehitela škoda octavia, ki je s 1808 avti prvič postala najbolje prodajan model na slovenskem trgu. Pred clia se je prerinil tudi VW T-roc, ki je bil - tako kot predlani - tudi najbolje prodajan cestni terenec oziroma križanec. Kako priljubljeni so tovrstni avti, dokazuje dejstvo, da so na naslednjih mestih zgolj takšne vrste avtomobili: kia sportage, VW tiguan, renault captur, VW T-cross, hyundai tucson. Šele na devetem mestu je naslednji avto klasične zasnove: fiat 500.
Deseterico zaokrožuje toyota yaris cross, Slovenski avto leta 2022. Tudi v drugi deseterici najbolje prodajanih modelov prevladujejo cestni terenci oziroma križanci, mednje pa so se vrinili VW polo, VW golf, dacia sandero in citroen C3.
Brez večjih sprememb pri lahkih gospodarskih vozilih
Na lestvici lahkih gospodarskih vozil po znamkah ni bilo večjih sprememb kljub že omenjenemu močnemu upadu prodaje. Prvo mesto je zadržal Renault, čeprav je njegova prodaja upadla za skoraj polovico. Vodilno mesto je zadržal tudi zato, ker se je z velikim padcem - skoraj za dve petini - soočil tudi drugi Ford, za slabo četrtino pa je manj prodal tudi tretji Volkswagen. Citroen je zadržal četrto mesto, njegova prodaja pa je bila za četrtino večja kot predlani. Več kot predlani - kar za dobri dve petini - je prodal Fiat in s tem prehitel Peugeot. Iz prve petnajsterice je izpadel Nissan, vanjo se je prebil Jeep.
Najbolje prodajano lahko gospodarsko vozilo pri nas je bil tudi lani ford transit custom s 693 prodanimi avti. Tudi lani je bil drugi - tako kot predlani - renault master. Citroen jumper se je povzpel na tretje mesto.
Rast prodaje električnih avtov
Lani je bilo v Sloveniji prodanih 2293 električnih avtomobilov, kar je 570 več kot predlani. Električni avti so imeli lani 4,94 odstotni delež med vsemi prodanimi osebnimi avtomobili, kar pomeni, da je imel vsak dvajseti prodani avto zgolj električni motor.
Največ kupcev med električnimi avti je našel Teslin model Y (240 avtov), sledijo škoda enyaq (201), VW ID.4 (188), renault twingo (145), tesla model 3 (126), dacia spring (123), audi Q4 (96), hyundai kona (84), renault zoe (65) in na desetem mestu citroen C4 in VW ID.3 (po 59 avtov).
Lani sta bila prodana tudi 602 priključno hibridna avta - predlani je bilo prodanih 185 takšnih avtov. 3742 avtov je imelo hibridni pogon - predlani 3069, 2533 pa je bilo opremljenih z blagim hibridnim sistemom - predlani 2397 avtov.
Vir podatkov:
Sekcija za osebna motorna vozila pri Trgovinski zbornici Slovenije
Nizka prodaja novih avtomobilov vpliva tudi na trg rabljenih
Pomanjkanje oziroma daljši dobavni roki za nove avtomobile, pri čemer je tržna logika ponudbe in povpraševanja prinesla še nadaljnjo rast cen avtomobilov, so vplivali tudi na dogajanje na trgu rabljenih vozil, pri katerih so cene v zadnjih letih prav tako poskočile, poleg tega pa je zaradi manjše prodaje novih avtomobilov, kar se dogaja že od leta 2020, na trgu manko malo rabljenih. Še ena ugotovitev AMZS, tokrat iz javno dostopnih podatkov o registracijah vozil, kaže, da se je lani v primerjavi z letom 2021 pri nas uvoz rabljenih avtomobilov iz tujine zmanjšal za 5 odstotkov – na novo je bilo registriranih 35.529 rabljenih avtomobilov iz tujine.
Pri AMZS portalu za prodajo in nakup rabljenih avtomobilov DoberAvto.si ugotavljajo, da se je lani jeseni obisk pri trgovcih z rabljenimi avtomobili precej zmanjšal, kar je znak ohlajanja trga, ki preprosto ni več hotel sprejeti tako visokih cen rabljenih avtomobilov.
Tudi na spletnem oglasniku DoberAvto.si zaznavamo, da so cene rabljenih avtomobilov zadnje mesece nižje, kot so bile še denimo lani poleti. Seveda to ne velja za vse znamke in vse modele. Avtomobili, ki so tradicionalno najbolj zaželeni in imajo sloves, da dobro služijo svojemu namenu tudi kot rabljeni, ohranjajo višjo ceno,
je povedal Peter Kavčič, urednik portala DoberAvto.si, kjer imajo dober pregled nad tem, kaj kupce najbolj zanima, saj nenehno spremljajo statistiko obiska spletne strani.
Z veliko gotovostjo pričakujemo, da se bo povečalo povpraševanje po dobrih rabljenih avtomobilih z znano zgodovino servisiranja brez skritih napak. Dejstvo je, da si novih avtomobilov mnogi ne bodo mogli več privoščiti na način, kot je bil še do nedavnega samoumeven. Zagotovo bodo v prednosti avtomobili, kjer bo kupec vsaj približno vedel, kaj se je z avtomobilom dogajalo in kaj lahko pričakuje v obdobju, ko ga bo uporabljal. Za takšne avtomobile bodo kupci pripravljeni odšteti tudi kak evro več, vseeno pa ne bodo kupovali avtomobilov za vsako ceno,
je obete za prihodnost strnil Kavčič in ob tem poudaril, da je – tako z vidika varnosti vožnje z (rabljenim) avtomobilom kot glede na stanje na trgu –, še toliko bolj pomembno, da lastnik avto vzdržuje po navodilih izdelovalca in upošteva ustrezne standarde, nadomestne dele in maziva, ki jih je treba uporabljati pri vzdrževanju.
Na DoberAvto.si je rubrika OBETAVNO vozilo eden od prvih filtrov, ko iščemo čim boljši rabljen avto, saj gre v tem primeru za avtomobile z znano zgodovino lastništva in s kilometri, ki so se beležili na vseh tehničnih pregledih v Sloveniji, poleg tega pa značka OBETAVNO razkrije tudi da avtomobil ni v bazi ukradenih ali zastavljenih vozil. V prihodnje pričakujemo povečanje pregledov avtomobilov pred prodajo oziroma nakupom, kar bo zlasti aktualno pri avtomobilih, vrednih več kot 15.000 evrov. Tovrstne preglede, ki obsegajo več kot 100 kontrolnih točk, izvajajo mojstri v AMZS servisnih delavnicah, oglas za avto, ki je bil na tak način pregledan, pa ima na DoberAvto.si značko AMZS PREVERJENO,
je še pojasnil Kavčič. Glede konkretnih karoserijskih oblik pa je mnenja, da bo naraščalo povpraševanja po cestnih terencih.