AMZS test desetih pnevmatik za prikolice

Pnevmatike

Tudi prikolica potrebuje oprijem …


Prvič v več kot 50-letni zgodovini testov konzorcija evropskih avtomobilskih klubov in potrošniških organizacij, v katerem sodeluje tudi AMZS, smo ocenili pnevmatike, ki so namensko izdelane zgolj za uporabo na priklopnih vozilih oziroma prikolicah. Lastniki tovornih ali počitniških prikolic in samograditelji lahkih prikolic doslej niso imeli vpogleda v kakovost namenskih pnevmatik za prikolice. Tudi zato v tokratnem testu poleg naših priporočil objavljamo še nekatere pomembne informacije glede uporabe avtomobilskih in tovornih pnevmatik nameščenih na platišča prikolic. 

Za test namenskih pnevmatik za priklopnike smo se odločili zato, ker teh pnevmatik doslej še nihče ni preskusil; vozniki, ki za delo ali prosti čas uporabljajo prikolice, doslej pred nakupom niso imeli možnosti preveriti varnostnih lastnosti oziroma zmogljivosti teh pnevmatik. Tudi izbira namenskih pnevmatik za prikolice je razmeroma okrnjena, zato je še toliko pomembneje, da imajo vozniki vpogled v stanje na trgu. 

Vse so narejene na Kitajskem: cenovni razpon od 50 do 110 evrov

Za test smo izbrali dimenzijo 185 R14 C z visokim indeksom nosilnosti 104. Ta tipična dimenzija je najbolj široko uporabna za enoosne prikolice s skupno dovoljeno maso 1800 kilogramov. Take pnevmatike so primerne tudi za počitniške prikolice, prikolice za vleko manjših plovil in prikolice za prevoz enega ali dveh konj. Kot zanimivost velja omeniti, da je vseh deset pnevmatik izdelanih na Kitajskem in da imajo namenske pnevmatike za prikolice le hitrostni indeks N, kar pomeni, da nobena pnevmatika ni homologirana za hitrosti več kot 140 km/h. Vse pnevmatike na testu imajo na bočnici oznaki “samo za uporabo za prikolico” ali “prostovrteča pnevmatika,” kar pomeni, da niso primerne za uporabo na avtomobilu ali dostavniku. V test smo zaradi natančnejše primerjave zmogljivosti vključili še tovorne pnevmatike za dostavnike. Te so v osnovi dražje in zmogljivejše od razmeroma enostavnih pnevmatik namenjenih le vlečnim vozilom. 
Večina ocenjenih prikoličarskih pnevmatik je na voljo tudi v slovenskih spletnih prodajalnah, njihove cene pa segajo od dobrih petdeset do dobrih 100 evrov za posamezno pnevmatiko. 

So tovorne pnevmatike za dostavnike primerne za vožnjo prikolice?

Na testu smo ob prej omenjeni primerjavi zmogljivosti ugotovili, da je uporaba dostavniških tovornih pnevmatik na prikolicah lahko dobra alternativa. Te pnevmatike so tehnološko bolj napredne kot pnevmatike za prikolice, saj so strukturno prilagojene za pospeševanje na pogonskih oseh in krmiljenje koles, ne pa le za ohranjanje smeri na oseh, ki ne omogočajo krmiljenja. Pnevmatike za dostavnike so običajno boljše na mokri cesti in pri splavanju ter vodljivosti, a tokratni test je pokazal, da je bila zmagovalna pnevmatika za prikolice BK trailer 203 na omenjenih preskusih celo boljša od dostavne pnevmatike znanega izdelovalca višjega cenovnega razreda. Je pa pri zaviranju na suhi cesti tovorna pnevmatika za dostavnike upravičila višjo ceno od prikoličarske; zavorna pot je bila občutno krajša kot pri namenski pnevmatiki za prikolice. Na dostavniško pnevmatiko je prek naletne zavore prikolice mogoče prenesti več zavorne sile, preden kolesa blokirajo, zato je zavorna pot na suhi cesti krajša. 

Ker zimske pnevmatike na prikolici niso obvezne, namenske pnevmatike za vleko seveda niso prilagojene snegu in ledu. Predvsem lastniki počitniških prikolic se lahko pri zgodnje-spomladanski ali pozno-jesenski vleki znajdejo tudi v resnih zimskih razmerah. Zato smo na tokratnem testu na prikolico namestili in preskusili še dostavne celoletne pnevmatike, ki so se izkazale kot zelo dobra izbira za vse, ki prikolico občasno vlečejo po zasneženih cestah. To seveda podraži strošek pnevmatik, a hkrati občutno poveča varnost na spolzki oziroma zasneženi cesti.
Med preskusom vodljivosti na mokri cesti je prikolica na notranji strani ovinka nemalokrat izgubila stik s podlago. Da pri tem ne pride do prevrnitve, ključno vlogo odigra najnižje možno težišče, na katero vpliva tudi pravilno naložen tovor. Pri preprečevanju prevrnitve pomembno vlogo igra tudi avtomobilski sistem ESC, če je ta prilagojen vleki prikolice. 

Kaj pa če, na prikolico namestimo avtomobilske pnevmatike?

V testu smo poiskali še odgovor na eno najbolj pogostih vprašanj, ki jih dobivamo od voznikov, ki vlečejo prikolice. Ali so avtomobilske pnevmatike primerne za uporabo na prikolici? Avtomobilske pnevmatike imajo v primerjavi z dostavnimi ali prikoličarskimi pnevmatikami nedvomno boljši oprijem v vseh razmerah, a za njihovo namestitev na prikolico kljub temu obstaja kar nekaj pomislekov. Z avtomobilskimi pnevmatikami na prikolici je oprijem tako dober kot pri avtomobilu, a to utegne predstavljati tudi varnostno težavo. Ob odličen oprijemu in posledično višjih hitrostih v ovinkih se zaradi morebitnega višjega težišča prikolice lahko poveča nevarnost za prevrnitev prikolice. Uporaba avtomobilskih pnevmatik na prikolici je zato lahko le pogojna rešitev, ki se obnese predvsem na lahkih in nizkih tovornih prikolicah. 

Rezultati: Štiri zelo priporočljive in nobena tako slaba, da je ne bi priporočali

Na testu pnevmatik za priklopnike so štiri pnevmatike dobile oceno dobro in oznako zelo priporočljivo. Med temi štirimi se je najbolje odrezala zmagovalna pnevmatika BK trailer 203, ki se je pri varnostnem merilu splavanje prečno odrezala tako dobro, da je pri tem merilu dobila oceno zelo dobro. Zelo dobro se je obnesla tudi pri zaviranju na mokri cesti in vodljivosti. 
Na drugo mesto se je z enako skupno oceno dobro uvrstila Linglongova pnevmatika radial R701
Skupino zelo priporočljivih pnevmatik za prikolico zaokrožujeta pnevmatiki izdelovalcev Boka in Radar, med katerima so zelo majhne razlike. Pnevmatika radar je v rahli prednosti pri prečnem splavanju, medtem ko je Bokina pnevmatika boljša pri zaviranju na suhi cesti. 
Z najnižjim kotalnim uporom se lahko pohvali sedmouvrščena pnevmatika izdelovalca Trailermaxx
Na 9. in 10. mestu sta s skupno oceno pomanjkljivo uvrstili pnevmatiki izdelovalcev Kenda in Nankang. Kendina pnevmatika ne izstopa pri nobenem merilu preizkusa in ima povsod povprečne rezultate. Zadnjeuvrščena pnevmatika kitajskega izdelovalca Nankang pa je na račun zelo nizkega kotalnega upora dosegla najslabši rezultat pri splavanju in vodljivosti na mokri cesti. 
Obrabe pnevmatik za prikolice nismo ocenjevali, saj se te pnevmatike uporabljajo za vleko v načinu prostega teka oziroma prostega kotaljenja in niso izpostavljene silam pogonske osi, zato na njih deluje manjša sila pospeška kot na avtomobilu. 

AMZS priporočila za uporabnike

Pnevmatike lahko učinkovito zagotavljajo oprijem le, če je polnilni tlak prilagojen masi prikolice. Zato morate od izdelovalca pridobiti tabelo ustreznih vrednosti tlaka v pnevmatikah ter ga seveda ustrezno prilagoditi in kontrolirati glede na obremenitev prikolice. Pri prikolicah so pogosto predpisane višje vrednosti tlaka - vse do 4,5 bara. Na številnih bencinskih servisih pnevmatik sploh ni mogoče napolniti do tako visokega tlaka, zato je to treba narediti v vulkanizerski ali servisni delavnici.
Avtomobilske pnevmatike na splošno niso priporočljive za uporabo na prikolici. Povečan oprijem lahko znatno poveča nevarnost za prevrnitev prikolice, še zlasti ob višjem težišču prikolice.
Če na pnevmatiki prikolice opazite kakršnokoli poškodbo, jo morate nemudoma zamenjati. Ob občutno obrabljeni tekalni plasti je treba zamenjati obe pnevmatiki na osi. Ob povečani obrabi tekalne plasti samo na eni strani prikolice tega sicer ne boste zaznali kot pri avtomobilu, ko se neenakomerna obraba čuti s tresljaji na volanu. 
Če prikolice dlje časa ne uporabljate, je treba pnevmatike zaščititi tako, da celotno prikolico dvignete ali od tal ali vsaj uporabite podstavke za pnevmatike. Prav tako je treba ob daljši neuporabi upoštevati zaščito pred vremenskimi vplivi in sončno svetlobo, da pnevmatike čim dlje ohranijo svoj strukturo in lastnosti.

 

 

 

Ključne besede


AMZS test pnevmatikprikolicapnevmatike

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije

Oglasna sporočila