Celoletne pnevmatike so vse bolj priljubljene in prodajane; vse več voznikov se odloča za pnevmatike, s katerimi lahko vozijo celo leto oziroma v vseh letnih časih. V Motoreviji smo že večkrat pisali o celoletnih pnevmatikah in vselej poudarili, da takšne pnevmatike nujno predstavljajo kompromis; nobena celoletna pnevmatika pozimi ni tako dobra kot zimska in poleti tako dobra kot letna. Letošnji test 16 najnovejših celoletnih pnevmatik je pritrdil temu dejstvu, hkrati pa opozoril, da izdelovalci pnevmatik z vsako novo generacijo zmanjšujejo ta ciljna nasprotja; najboljše celoletne pnevmatike se vse bolje spopadajo s pogosto nasprotujočimi se zahtevami po hkratnem dobrem oprijemu na suhi cesti, na mokri podlagi, na snegu in na ledu. Če v enačbo dodamo še okoljske lastnosti, se razvojni izziv zdi še toliko večji. Zato smo še posebej veseli, da je prvič doslej ena od preskušenih celoletnih pnevmatik dosegla skupno oceno dobro oziroma zelo priporočljivo …
Kako težko je narediti pnevmatiko, ki mora zagotoviti dobre lastnosti v sila različnih razmerah, dokazujejo že podatki o razmerah z naših testiranj. Celoletne pnevmatike namreč preskusimo skupaj z letnimi na Bridgestonovem poligonu južno od italijanskega Rima, na katerem poleti temperatura asfalta preseže 50 stopinj Celzija. Ne glede na visoko temperaturo mora celoletna pnevmatika zagotoviti dober oprijem, natančno vodljivost in kratko zavorno pot.
Na drugi strani širokega spektra razmer imamo finski Ivalo, kjer celoletne pnevmatike pozimi preskušamo skupaj z zimskimi na zasneženem in poledenelem poligonu. Celoletna pnevmatika mora zagotoviti varnost tudi na ledu in v globokem ali steptanem snegu; lamele na tekalni površini se morajo enako učinkovito zagristi v sneg kot pri zimskih pnevmatikah, da imajo kolesa oprijem in avto ustrezno raven vodljivosti.
Če k temu dodamo še mokre ceste, stoječo vodo v lužah in širok razpon temperatur v vmesnih letnih časih na eni strani ter majhno obrabo, nizko porabo goriva in čim daljšo dobo trajanja na drugi strani, je jasno, da celoletne pnevmatike predstavljajo največji izziv za gumarske inženirje.
Je sploh mogoče zasnovati in izdelati celoletno pnevmatiko, ki bi uspešno rešila vse te pogosto nasprotujoče si zahteve? Naš test najnovejših celoletnih pnevmatik je dokazal, da idealne univerzalne pnevmatike še vedno ne morete najti v trgovinah, lahko pa izberete in kupite pnevmatike, ki dosegajo dobre rezultate pri varnostnih merilih ali pa se dobro izkažejo pri okoljskih merilih. A če poznate - in upoštevate - svoje vozniške navade, je to dovolj, da lahko izberete ustrezne pnevmatike zase.
Prva celoletna pnevmatika s skupno oceno dobro
Prvič v zgodovini preskušanj celoletnih pnevmatik je ena od celoletnih pnevmatik na našem testu dobila skupno oceno dobro oziroma zelo priporočljivo. Gre za Goodyearovo pnevmatiko vector 4season gen-3, ki je dobila skupno oceno 2,4. Ta ocena pomeni, da ima pnevmatika uravnotežene lastnosti, ni pa seveda popolna. Če pogledamo varnostne lastnosti, vidimo, da je Goodyearova pnevmatika dosegla dobre rezultate na snegu in na mokri cesti, malce slabše pa na suhi cesti pri visokih temperaturah. A zahvaljujoč velikemu predvidenemu številu prevoženih kilometrov, majhni obrabi in sorazmerno majhni porabi goriva si Goodyearova pnevmatika vsekakor zasluži skupno dobro oceno.
Pohvale si zasluži tudi Pirellijeva celoletna pnevmatika cinturato all season SF2, ki je kot edina med 16 preskušenimi celoletnimi pnevmatikami dobila oceno dobro za varnostne lastnosti. Najbolje od vseh se je namreč obnesla v poletnih, zimskih in mokrih voznih razmerah, boljšo skupno oceno pa ji je preprečilo razmeroma majhno predvideno število prevoženih kilometrov. Za tiste voznike, ki ne prevozijo veliko kilometrov, je Pirellijeva pnevmatika zagotovo odlična izbira.
Še pet priporočljivih pnevmatik
Pirellijevi pnevmatiki sledijo še štiri pnevmatike s skupno številčno oceno manj kot 3: hankook kinergy 4S², michelin crossclimate 2, kumho solus 4S HA32+ in vredestein quatrac. Vse štiri omenjene pnevmatike prepričajo z dobro oceno pri okoljskih lastnostih, pri varnostnih merilih pa so pokazale manjše slabosti: Hankookova pnevmatika na mokri in zasneženi podlagi, Michelinova na mokri cesti, Kumhova na mokri in suhi cesti, Vredesteinova pa na suhi, mokri in zasneženi cesti.
Zadnja pnevmatika s skupno oceno priporočljivo je pnevmatika falken euroallseason AS210, ki tako pri varnostnih kot pri okoljskih lastnostih ni dobila boljše ocene od zadovoljivo oziroma priporočljivo.
Vsaka od teh pnevmatik ima nekaj slabosti pri posameznih merilih, a če upoštevate svoje vozne navade in potrebe, med njimi vsekakor lahko najdete ustrezno za vaše zahteve.
Sedem pnevmatik s pomanjkljivo skupno oceno
Nadaljnih sedem pnevmatik v tabeli z rezultati je dobilo skupno oceno pomanjkljivo oziroma priporočljivo z omejitvami. Pnevmatike firestone multiseason2, sava all weather, nankang crossseasons AW-6, toyo celsius AS2, semperit allseason-grip, uniroyal allseasonexpert 2 in yokohama bluearth-4S so dobile pomanjkljivo oceno predvsem zaradi svojih lastnosti na suhi cesti. Omenjene pnevmatike so na suhi cesti pri poletnih temperaturah preveč nenatančne, naši testni vozniki pa so imeli kar nekaj težav z njihovo vodljivostjo pri izogibalnih manevrih na meji oprijema, ker so pnevmatike povzročale nadkrmarjenje oziroma zdrs zadka. Pri nakupu teh pnevmatik je te lastnosti treba upoštevati.
Odsvetujemo nakup dveh slabo ocenjenih pnevmatik
Na koncu tabele z rezultati sta pnevmatiki kenda kenetica 4S (gre za tajvanskega izdelovalca) in infinity ecofour (izdelano pri kitajskem Linglongu); obe pnevmatiki imata nekaj tako izrazitih slabosti, da sta dobili najslabšo možno skupno oceno, kar pomeni, da odsvetujemo njun nakup.
Kendina pnevmatika je sicer za las zgrešila zelo dobro oceno na suhi cesti in se je tudi na mokri cesti obnesla dobro, a so njene slabe lastnosti na zasneženi podlagi vplivale na slabo skupno oceno. Predvsem pri vožnji na snegu pnevmatiki ne uspe sprejemljivo absorbirati vzdolžnih in bočnih sil, ki se pojavljajo med pospeševanjem in zaviranjem ter hkratnim krmiljenjem. Zaradi slabega oprijema je testni avto zelo zgodaj zdrsnil prek prednjih ali zadnjih koles, kar onemogoča varno in natančno vodljivost.
Infinityjeva pnevmatika podobno nepredvidljivo obnašanje kaže na mokri cesti, zelo nenatančna pa je tudi na suhi vozni podlagi.
Vodilo naj bo varnost, ne cena!
Pri izbiri pnevmatik se je treba zavedati, da so med pnevmatikami velike razlike tako pri voznih kot okoljskih lastnostih. Glavni dejavnik pri nakupu pnevmatik naj bodo vedno njihove lastnosti, ne pa cena.
Kot smo v Motoreviji že večkrat zapisali, velja pred nakupom pnevmatik dobro razmisliti o lastnem vozniškem slogu, potrebah in navadah - in pnevmatike izbrati v skladu z njimi. To je še toliko pomembnejše pri celoletnih pnevmatikah, ki morajo ustreči še več različnim zahtevam kot letne ali zimske pnevmatike.
Če ste odvisni od svojega avtomobila in prevozite veliko kilometrov, mora biti pnevmatika čim bolj uravnotežena, saj so pomembne tako vozne lastnosti kot okoljske lastnosti, pri katerih je najpomembnejše pričakovano število prevoženih kilometrov.
Če so za vas najpomembnejše odlične vozne lastnosti, kot je na primer oprijem na različnih voznih podlagah, izberite pnevmatiko, ki se dobro obnese pri varnostnih oziroma voznih merilih.
V naši tabeli z rezultati bodo svoje favorite hitro lahko našli tudi tisti, ki jim je bolj kot športne vozne lastnosti pomembno, koliko kilometrov bodo lahko prevozili z enim kompletom pnevmatik.
Več kot sedem metrov daljša zavorna pot
Pri zaviranju od hitrosti 100 km/h do zaustavitve na suhem asfaltu je razlika v zavorni poti med najboljšo in najslabšo pnevmatiko na testu več kot 7 metrov. Michelinova pnevmatika se zaustavi po 39,5 metra, Uniroyalova pa po 46,6 metra. To pomeni, da se avto z Uniroyalovimi pnevmatikami še vedno premika s hitrostjo skoraj 40 km/h, ko avto z Michelinovimi pnevmatikami že stoji na mestu.
Skoraj dvojno število prevoženih kilometrov
Velike razlike med preskušenimi pnevmatikami so tudi pri pričakovanem številu prevoženih kilometrov. Z Goodyearovimi celoletnimi pnevmatikami lahko prevozimo 60.720 kilometrov, medtem ko Pirellijeve pnevmatike omogočajo le 33.000 kilometrov dosega, preden jih je treba zaradi premajhnega profila zamenjati.
AMZS priporočila voznikom
Pred nakupom pnevmatik dobro razmislite o svojih vozniških navadah in potrebah; ali pogosto in veliko vozite po avtocesti, ali ste več na cesti poleti kot pozimi, ali imate pogosto polno naložen avto in podobno, |
vedno uporabljajte štiri pnevmatike istega modela in tipa, |
redno preverjajte tlak v pnevmatikah, |
če prevažate težak tovor, povečajte tlak v pnevmatikah v skladu z navodili izdelovalca avtomobila, |
če se pri vaših pnevmatikah globina profila spredaj ali zadaj razlikuje, namestite boljše pnevmatike na zadnjo os, saj njihov bočni oprijem določa stabilnost vožnje, še zlasti pri vožnji v ovinek, |
če je mogoče, kupujte nove modele pnevmatik, da izkoristite prednosti tehničnega razvoja in izboljšav, |
pri nakupu se ne zanašajte na nalepke oziroma etikete - naši testi so pokazali, da nalepke z lastnostmi pnevmatik pogosto ne odražajo dejanskih zmogljivosti pnevmatik, kar predvsem velja za lastnosti na mokri cesti, |
ob nakupu pnevmatik se prepričajte, da imajo vse štiri pnevmatike enak datum proizvodnje in s tem tudi enak tehnični status. |