V Motoreviji smo pred začetkom lanskega poletja, ki ga je zaznamovala epidemija, pripravili nasvet za varne počitnice. Potovanje in bivanje v počitniških vozilih z lastno kuhinjo in kopalnico velja za eno najbolj doživetih, epidemiološko varnih in tudi ekološko sprejemljivih načinov dopustovanja. Začetniki, ki vstopajo v karavaning svet počitniške mobilnosti, se v dilemi znajdejo že pri odgovoru na vprašanje, kaj sploh izbrati - bivalno prikolico ali avtodom. Zato smo pripravili AMZS nasvet, v katerem vam predstavljamo ključne prednosti oziroma pomanjkljivosti avtodoma in počitniške prikolice.
Svetujemo vam, da se izbire počitniškega vozila lotite po korakih, v katerih natančno razdelate svoje želje in pričakovanja. Najprej morate ugotoviti, kakšne so vaše potovalne navade: boste hišo na kolesih uporabljali v vseh letnih časih ali vas zanima samo enkrat oziroma dvakrat v letu za daljše počitnice? Zelo pomembna je še odločitev o tem, če boste na počitnicah z vozilom potovali vsak dan ali na nekaj dni menjali lokacije oziroma pred odhodom od doma določili kraj letovanja, si tam rezervirali kamp parcelo in nanjo za cel dopust parkirali svoje bivalno vozilo. Če boste med počitnicami vsak dan raziskovali nove kraje, mora biti izbor vozila primeren vašemu načrtu potovanja. Z več kot 7 metrov dolgim in 3 metre visokim avtodomom boste precej težko raziskovali ozke in zavite lokalne ceste mediteranskih otokov, prav tako strme gorske prelaze ali pa uličice zgodovinskih mest. Če vam število družinskih članov ne dopušča izbire manjšega bivalnega kombija, bo v takih primerih ob večji družini precej boljša izbira bivalna prikolica, ki jo postavite v kamp in potem z avtomobilom sproščeno raziskujete bližnjo ali daljno okolico kraja, kamor ste parkirali hišo na kolesih. V nasprotnem primeru morate za velik avtodom nemalokrat vnaprej poiskati parkirišče z ustreznim dostopom ali ga v glavni sezoni ob priljubljenih znamenitostih celo vnaprej rezervirati.
Počitniška prikolica se morda zdi kot hiša na kolesih, ki dopušča manj svobode in zahteva več prilagajanja, a se na poti nemalokrat izkaže kot izbira z več popotniške svobode zaradi možnosti uporabe avtomobila. Tudi zato lastniki največjih avtodomov za seboj na prikolici vlečejo celo manjše avtomobile. Za potovanja z veliko cilji in številnimi željami po raziskovanju narave ter znamenitosti zato svetujemo čim bolj kompakten avtodom ali lahko potovalno prikolico.
Ne podcenjujte izkušenj! Pri bivanju na kolesih upoštevajte rek manj je več!
Odločitev, kakšno hišo na kolesih boste najeli oziroma kupili, sprejmite tudi na podlagi iskrene ocene vozniških izkušenj. Pri izboru naj vas ne vodi le želja po čim večjem bivalnem razkošju. Ne pozabite, da bivalno nadgradnjo z vsemi dobrinami in domačnosti hišnega udobja lahko uporabljate le, ko počitniško vozilo parkirate na počitniški lokaciji ali PZA parkirišču med potovanjem. Ne kupujte oziroma ne najemajte vozila s preveliko bivalno nadgradnjo, kar velja tako za avtodome kot prikolice: na počitnicah na kolesih ne potrebujete dodatne sobe ali postelje. Zavedajte se, da je prostorno razkošen jedilni kot, pa večjo kuhinjo in kopalnico z ločeno tuš kabino treba na cesti tudi obrniti, parkirati na centimetre in zapeljati pod nadvoz ali pa se previdno “splaziti” na kamp parcelo pod borovci do najlepšega razgleda. Tu štejejo izkušnje: učenje na napakah je sicer učinkovito, a zelo drago in celo nevarno.
Temeljito razmislite o stroških: avtodom občutno dražja izbira
Več opreme in prostora pomeni tudi več tovora in večjo porabo energije med vožnjo, pa tudi med bivanjem, kar zmanjšuje avtonomijo hiše na kolesih. Večji kot je avtodom ali prikolica, več potencialnih težav in stroškov boste imeli na poti. Vsi avtodomi, ki so daljši od šestih metrov, padejo v višji plačilni razred pri cestninah, predorninah in vozninah na trajektih. Težji kot je avtodom, manj kilogramov bo ostalo za vašo prtljago, opremo in zalogo hrane. Pri vozniškem dovoljenju B kategorije v avtodomu hitro zmanjka rezerve kilogramov do meje 3500 kg skupne teže. Kontrolne tehtnice ne lažejo in posledice so lahko zelo drage. Pri avtodomu bodite tudi pozorni na število sedežev za prevoz potnikov. Nemalo nadgradenj, predvsem v starejših avtodomih, ima lahko več ležišč kot homologiranih sedežev, opremljenih z varnostnim pasom. Med vožnjo je lahko v avtodomu le toliko potnikov, kolikor je ustreznih sedežev. Avtodom je dažji pri zavarovanju in vzdrževanju, saj je treba opravljati tudi redne motorne servise baznega vozila, ki so dražji kot servisiranje prikolice, pri kateri je treba skrbeti le za preglede vodotesnosti, delovanje zavor in kontrolo pnevmatik.
Lastniški stroškovnik je vključno z nakupom izrazito na strani počitniške prikolice.
Počitniška prikolica - hiša in avto
Glavna prednost prikolice v primerjavi z avtodomom je dejstvo, da bivalni del potovalnega kompleta parkirate na cilju in ostanete polno mobilni, saj imate na voljo hišo in svoj avtomobil. Nekoč je kot največji strah oziroma omejitev pri potovanjih s prikolico veljala vzvratna vožnja. Ta seveda zahteva vajo, a je z razvojem aktivnih vozniških pomočnikov za vzvratno vožnjo prikolice to vozniško opravilo močno poenostavljeno tudi za neizkušene voznike.
V primerjavi z avtodomom prikolica ne omogoča neposredne povezave med vozniškim in bivalnim delom, kar pomeni, da v gneči na mejnem prehodu ali čakanju na trajekt ne boste mogli izkoristiti fotelja, jedilne mize, spiti kavo … Pri potovanju s prikolico ravno tako lahko prenočite na PZA parkirišču ali se na počivališču ustavite, skuhate kosilo, osvežite in uporabite lastni WC.
Marsikdo ima pomisleke glede vožnje. Vožnja novejših prikolic, ki so s protinihajnim priklopom pripete na sodoben avtomobil, ki z elektronskim nadzorom stabilnosti nadzira tudi vožnjo prikolice, je precej bolj enostavna. Vožnja je enostavnejša tudi zaradi občutno nižje višine. Nekaj več previdnosti in izkušenj pa vožnja prikolice zahteva zaradi širine prikolice, ki presega širino avtomobila in je zato treba uporabljati tudi dodatna vzvratna ogledala. Prikolica je v primerjavi z avtodomom tudi veliko bolj okretna pri manevrih na kamp površinah, kjer je pri uvozu na parcelo nemalokrat treba veliko spretnosti. Z uporabo sistema električnih premikačev (moverjev) lahko odklopljeno prikolico voznik ob pomoči daljinskega upravljalnika hitro, natančno in enostavno premika med ali pod ovirami tudi na bolj grobih površinah. Pripenjanje je z množično razširjenimi vzvratnimi kamerami postalo enostavno opravilo. Je pa potovanje s prikolico ne glede na njeno velikost in težo nekoliko počasnejše, saj je največja dovoljena hitrost vleke omejena na 100 km/h.
Avtodom - hiša na kolesih
Ključna prednost avtodoma je neposredna povezava med vozniškim in bivalnim delom vozila. Ta je v primerjavi s prikolico še toliko bolj izrazita pri potovanju v hladnih obdobjih leta ali v slabem vremenu, ko ni treba izstopiti iz avta, da prideš do postelje, kuhinje in kopalnice.
Avtodom na avtocesti omogoča tudi nekoliko višjo potovalno hitrost, saj je predvsem s kompaktnimi bivalnimi kombiji mogoče po avtocestah brez težav voziti tudi z največjo dovoljeno hitrostjo 130 km/h. Je pa v večjih in višjih avtodomih treba računati na večjo porabo goriva, ki preseže 12 litrov na 100 km. Višina zahteva tudi precej previdnosti in ustrezno navigacijo, da avtodom ne zaide v “slepo ulico” prenizkega podvoza.
Največja hiba avtodoma je mobilnost zadnjega kilometra. Avtodoma ni mogoče razdeliti na “hišo in avto”.
Na skuter gresta samo dva potnika in tudi kolesarjenje v poletni pripeki ni najbolj prijetno opravilo. Pri vožnji velja kot pomanjkljivost izpostaviti, da le najnovejša bazna vozila avtodomov ponujajo aktivne vozniške pripomočke za varnejšo vožnjo. Sodoben avto ne glede na starost prikolice potnikom nudi varnejše potovanje.
Hiša na kolesih za običajne avtomobiliste omejena na največ 3500 kilogramov
Pred izbiro počitniškega vozila natančno preverite, kako velik in težak avtodom lahko vozite oziroma kakšno prikolico lahko glede na vozniško dovoljenje ter podatke, zapisane v homologacijskem kartončku, sploh vlečete s svojim avtomobilom. Z vozniškim dovoljenjem B kategorije lahko vozite avtodom, katerega skupna dovoljena masa ne preseže 3500 kg. Za težje avtodome potrebujete vozniško dovoljenje C kategorije. Tudi pri vleki počitniške prikolice skupna dovoljena masa avtomobila in priklopnika ne sme preseči meje 3500 kg. Če z osebnim avtomobilom vlečete večjo in težjo prikolico, morate z dodatnim usposabljanjem v šoli vožnje pridobiti izpit B kategorije s kodo 96. Ta omogoča vleko priklopnega vozila, ki ni lahki priklopnik, in potem največja dovoljena masa avtomobila in prikolice ne sme presegati 4250 kg. Če je prikolica res velika in tudi težja od skupne dovoljene mase vašega avtomobila, morate opraviti vozniški izpit za BE kategorijo. Ta je namenjena voznikom, ki vozijo vlečno vozilo in priklopno vozilo, ki skupaj presegata 3500 kg, a ne presegata 7000 kg. S to kategorijo boste z ustrezno zmogljivim avtomobilom lahko vlekli tudi največje dvoosne počitniške prikolice, ki presežejo 10 metrov dolžine in zahtevajo precej vozniških izkušenj. Ne zanašajte se na srečo, da policist ne bo preveril homologacije ali pa odredil tehtanja.