Prodaja osebnih avtomobilov na slovenskem trgu v letu 2021 je bila skoraj povsem enaka kot v letu 2020. Prodanih je bilo namreč 53.988 osebnih avtov, kar je 294 avtov več kot leta 2020 in pomeni 0,55 odstotno povečanje prodaje. Precej drugače je bilo pri prodaji lahkih gospodarskih vozil, saj je bilo lani prodanih 9687 vozil. To pomeni prodajo 1654 vozil več kot v predlanskem letu oziroma povečanje za 20,59 odstotka. Skupaj je bilo lani na slovenskem trgu registriranih 63.675 osebnih avtov in lahkih gospodarskih vozil, kar je 1948 več kot v letu 2020, to pa pomeni 3,16 odstotno povečanje prodaje v primerjavi z letom 2020.
Na prodajo so močno vplivali ukrepi za preprečevanje okužb s koronavirusom, ki so sicer zaznamovali prodajo tudi v letu 2020, ob tem pa še pomanjkanje polprevodnikov, kar je vplivalo na izdelavo novih avtomobilov in s tem dobavo kupcem - o tem smo že podrobneje pisali. Nekateri slovenski distributerji avtomobilov imajo tako že kar dolge čakalne vrste kupcev, ki so lani sklenili pogodbo o nakupu, a morajo na dobavo avta počakati nekaj mesecev.
Pred letom dni smo v Motoreviji zapisali, da bodo vsi zadovoljni, če bodo prodajne številke v letu 2021 vsaj takšne kot v letu 2020. Napoved se je uresničila. A trgovcev seveda ne zanimajo le zgolj številke o prodaji, temveč predvsem, kolikšen bo njihov zaslužek. Ta pa se je nedvomno povečal, saj so statistiki ugotovili, da so se lani cene novih avtomobilov povečale za 8 odstotkov. Precej nižji so bili tudi popusti, ki so jih lahko dobili kupci, kajti zaradi večjega povpraševanja in že omenjenih težav z dobavo so lahko trgovci vztrajali pri postavljenih cenah. Prav tako so se trgovci lahko odločali, ali bodo avtomobile prodali na slovenskem trgu ali pa jih izvozili: kot smo že večkrat pisali, približno tretjina prvič registriranih avtomobilov najde pot na tuje trge, ne da bi pri nas prevozila en sam kilometer. Podatkov o tem, koliko je bilo lani izvoza enodnevno registriranih avtomobilov, še ni, a po ocenah poznavalcev se stanje ni bistveno spremenilo. Velja pripomniti, da slovenski trgovci in uvozniki v tujino izvažajo tudi (nove) električne avtomobile, tako da je teh v resnici na naših cestah še manj, kot kaže statistika prodaje novih električnih avtomobilov.
Na vrhu lestvice znamk ni sprememb
Na vrhu lestvice prodaje po znamkah na prvih petih mestih ni sprememb v primerjavi z letom 2020. Tudi v letu 2021 je vodilno mesto zadržal Volkswagen, ki je prodal 8.577 avtomobilov in imel s tem 15,89 odstotni tržni delež. Prodal je le malenkost manj avtov kot v letu 2020 - vsega 67 manj, njegov tržni delež pa se je tudi malenkost zmanjšal - za 0,21 odstotne točke. Pomenljivo je, da njegov paradni konj ni bil več golf, temveč je to postal križanec T-cross.
Drugo mesto je sicer zanesljivo zadržal Renault, toda njegovi prodajni dosežki so bistveno slabši kot v letu 2020, ko se je vse do konca leta z Volkswagnom boril, kdo bo prvi na trgu in je na koncu le malenkost zaostal za tekmecem. Prodal je namreč le 6255 avtov, kar je 2136 manj kot leto poprej. To se je seveda poznalo tudi pri tržnem deležu: Renault je lani obvladoval 11,59 odstotka trga, kar je 3,04 odstotne točke manj kot leta 2020.
Renaultu se je kar precej približala Škoda, ki je z malenkost večjo prodajo kot v letu 2020 utrdila svoj položaj na trgu, malenkost je izboljšala tudi svoj tržni delež - in to kljub temu, da je nova fabia na slovenski trg zapeljala šele sredi decembra.
Hyundai se je s široko ponudbo modelov in pogonov utrdil na četrtem mestu. Prodal je 245 avtov več kot predlani, njegov tržni delež je ostal skoraj nespremenjen.
Tudi peti Peugeot je prodal več avtov kot predlani predvsem na račun cestnih terencev, njegov tržni delež je presegel mejo šestih odstotkov.
Do prve spremembe je prišlo na šestem mestu, na katerega se je povzpela Kia, z njega pa spodrinila Dacio, ki je zdrsnila na osmo mesto, saj jo je za malenkost prehitel tudi Citroen, ki je tako napredoval za dve mesti.
Deveta Toyota se je povzpela za mesto in spet postala vodilna japonska znamka na slovenskem trgu, kajti Nissan, predlani še osmi, je prodal kar 908 avtov manj kot predlani in zdrsnil na 13. mesto. Deseterico najboljših znamk zaokrožuje Ford - po slabih prodajnih dosežkih v letu 2020 je lani precej popravil svojo prodajo - za 631 avtov - in se tako spet povzpel v prvo deseterico.
Drugo deseterico začenja - tako kot predlani - Fiat s podobnimi prodajnimi številkami, podobno pa velja za Seat, ki mu sledi.
Audi na 14. mestu je spet samostojno - po delitvi prvega mesta predlani - prevzel primat najuspešnejše znamke prestižnih avtomobilov, ob tem pa je tudi močno popravil svojo prodajo: prodal je 386 avtov več kot predlani.
BMW, ki je sicer prodal 159 avtov več kot predlani, je na 15. mestu prehitel Opel, ki je bil vse do leta 2019 trdno v prvi deseterici. Predlani je po lastniških in vseh drugih spremembah njegov tržni delež na slovenskem trgu zdrsnil na vsega 2,49 odstotka. Lani, v prvem celem letu zastopanja prek novega zastopnika, je zadržal svoj položaj - prodal je 54 avtov več kot predlani in tržni delež dvignil prek meje 2,5 odstotka.
Mercedes kot tretja znamka prestižnih avtomobilov tudi lani ni dosegel številke tisoč prodanih avtov - njegova prodaja je bila celo nižja kot predlani, njegov tržni delež najmanjši v zadnjih šestih letih. Mazda je zadržala 19. mesto, pa čeprav je bistveno popravila svojo prodajo, saj je prodala 224 avtov več kot predlani in se tako približala tržnemu deležu, ki ga je imela v zadnjih letih z izjemo predlani. Dvajseterico zaokrožuje Jeep, ki je še zadnja znamka z več kot enoodstotnim tržnim deležem.
Sledita Volvo in Honda, na 23. mestu pa je novinec Tesla. Izdelovalec izključno električnih avtov je lani pri nas našel 248 kupcev in se približal polodstotnemu tržnemu deležu.
Med prvih 25 se niso uvrstile nekatere znane znamke kot so Mitsubishi, Mini, Subaru, Lexus, Alfa romeo …
Clio še vedno najbolj prodajan model
Na lestvici najbolj prodajanih modelov - pri posameznem modelu smo upoštevali vse vrste pogona - je prvo mesto brez težav zadržal dolgoletni prvak renault clio kljub temu, da je bilo lani prodanih 1263 cliov manj kot v letu 2020. Klasično zasnovani avtomobili izgubljajo priljubljenost pri kupcih in s tem se je soočil tudi clio, še bolj pa drugi modeli avtomobilov (volkswagen golf, volkswagen polo, renault megane…) , ki so bili dolgo povsem v vrhu. Kupci raje posegajo po cestnih terencih in križancih, zato ni presenetljivo, da je na drugem mestu prvi predstavnik teh avtov - volkswagen T-cross. Samo še škoda octavia na tretjem mestu - predlani je bila druga - je pretrgala prevlado cestnih terencev in križancev, saj so na naslednjih mestih zgolj takšni avtomobili: renault captur, dacia duster, hyundai kona, volkswagen T-roc, hyundai tucson, škoda kamiq in deseti peugeot 2008.
Med majhnimi avti je seveda na vodilnem mestu renault clio pred volkswagnom polom in fiatom 500, v nižjem srednjem razredu je prvo mesto zadržala škoda octavia pred volkswagnom golfom in toyoto corollo, ki je bila priljubljena predvsem s hibridnim pogonom. V višjem srednjem razredu je še naprej prvi volkswagen passat pred škodo superbom, a s precej manjšo prodajo kot leto poprej. Pri avtih visokega razreda je bilo prodanih največ mercedesov razreda E pred audijem A6.
Pri enoprostornih avtih se je na vrh lestvice najbolj prodajanih prebil ford tourneo custom, na drugem mesta je volkswagen multivan oziroma potniška različica transporterja, na tretjem mestu pa je predlani vodilni citroen berlingo.
Stagnacija pri prodaji električnih avtov
Večino prodanih novih avtomobilov na slovenskem trgu še vedno poganjajo motorji z notranjim zgorevanjem. Kljub vseh evforiji okrog električnih avtov in spodbujanju njihove prodaje je bilo v letu 2021 prodanih le malenkost več električnih avtov kot v letu 2020 - vsega 55 več. V letu 2021 je bilo prodanih 1689 električnih avtov, kar pomeni 3,13 odstotni tržni delež. Povedano drugače: vsak triintrideseti prodani novi avto je imel električni pogon.
Na lestvici najbolj prodajanih električnih avtov je na prvem mestu volkswagen ID.4, ki je našel 217 kupcev. Le za dva avta je bila manjša prodaja tesle modela 3, na tretjem mestu pa je s 190 avti renault zoe, ki je bil najbolje prodajan električni avto predlani. Na četrtem mestu je renault twingo (161 prodanih avtov), na petem volkswagen ID.3 (152 avtov), na šestem škoda enyaq (131 avtov), hyundai kona na sedmem mestu s 101 avtom pa je še zadnji električni model, ki je našel več kot sto kupcev.
Skromno je bilo povpraševanje kupcev po priključnih hibridih, pri čemer je očitno glavna ovira previsoko doplačilo za takšen način pogona, kljub temu pa se je prodaja več kot početverila! Kupce je namreč lani našlo 185 priključnih hibridov, kar pa je vendarle bistveno več kot predlani, ko je bilo prodanih le 44 takšnih avtov.
Pri lahkih gospodarskih vozilih Renault pred Fordom
Pri lahkih gospodarskih vozilih se je Renault po enoletnem premoru, ko je vodstvo prepustil Fordu, povzpel nazaj na prvo mesto z bistveno večjo prodajo kot v letu 2020 - za 956 avtov in si s tem odrezal več kot četrtinski tržni delež. Ford je sicer tudi prodal več vozil kot predlani, toda njegov tržni delež se je zmanjšal, a še vedno ima ameriška znamka več kot petino trga. Na tretjem mestu je ostal Volkswagen, ki je tudi prodal več avtov kot predlani, a je zaradi večje skupne prodaje lahkih gospodarskih vozil tudi njegov tržni delež upadel za 1,84 odstotne točke.
Ford transit custom je ostal najbolj prodajan model med lahkimi gospodarskimi vozili. Močno se mu je približal renault master, ki je bil drugi tudi že predlani, na tretje mesto pa se je povzpel še en Renaultov model - trafic. Najbolj prodajan pick up je ford ranger.
Pričakovana rast
Prodaja novih osebnih avtomobilov je bila že drugo leto na skoraj enaki, a nizki ravni. Glede na že sklenjene pogodbe o prodaji avtov, obete o nadaljnji gospodarski rasti, večjih prejemkih prebivalstva in pričakovani odpravi težav pri dobavi polprevodnikov lahko v letu 2022 pričakujemo večjo prodajo novih avtov kot v letu 2021. Jasno je tudi, da se bodo novi avti še naprej dražili. Ob vsem pa je velika neznanka, kaj se bodo dogajalo v družbi zaradi koronavirusa.
Najbolje prodajani avtomobili po posamesnih razredih:
Vir podatkov:
Sekcija za osebna motorja vozila pri Trgovinski zbornici Slovenije