Asistenčni sistemi oziroma varnostni pripomočki v avtih so v zadnjih nekaj letih doživeli velikanski tehnični korak naprej in brez dvoma lahko zapišemo, da so ceste varnejše tudi zaradi teh sistemov. Večja neznanka je zavedanje kupcev o teh sistemih: so vsi seznanjeni z njihovo koristnostjo, delovanjem in pravilno uporabo? Izjemno pomembno vlogo pri tem imajo prodajalci avtomobilov, ki predstavljajo vmesni člen med kupci in izdelovalci avtomobilov. Ampak: ali prodajalci novih avtomobilov znajo kupcu svetovati pri asistenčnih sistemih? Imajo sploh interes za to? Odgovore smo poiskali kot skriti kupci v štirih ljubljanskih salonih novih vozil …
O asistenčnih sistemih pogosto in poglobljeno pišemo resni avtomobilistični mediji, tako da so naši bralci sorazmerno dobro poučeni o vseh prednostih, a tudi o omejitvah sodobnih asistenčnih sistemov. To seveda velja za tiste, ki jih tovrstne teme zanimajo in jih preberejo. Kaj pa številni drugi kupci avtomobilov, ki razvoj v avtomobilski industriji spremljajo le površno? Na koga se lahko obrnejo, če jih zanima kaj več o varnostnih sistemih? Najpogosteje so to kar prodajalci v avtomobilskih salonih, ki morajo do potankosti poznati tehnologijo v avtomobilih, ki jih prodajajo. Pa je res tako?
Namera - in vprašanja
Našo sodelavko Anito smo pod krinko zvedavega kupca novega avtomobila poslali v štiri ljubljanske avtomobilske prodajne salone - v Renaultov salon Avtohiše Real, v Peugeotov salon Avtohiše Vič, v salon Toyote Center na Viču in v Škodin prodajni salon Porsche Verovškova. Naša sodelavka je v posamezne salone zakorakala z že vnaprej izbranim avtomobilom, ki ga je želela kupiti, opremili pa smo jo z naborom vprašanj o asistenčnih sistemih, ki bi morala zanimati večino kupcev pri odločanju za nakup novega avtomobila. Kako so ji delovanje varnostnih sistemov razložili prodajalci in kaj so ji priporočili?
Je renault clio varen avto?
V Avtohiši Real je Anita želela kupiti novega renaulta clia v različici TCe 100 zen, torej avto iz sredine ponudbe, ki za ceno dobrih 13.000 evrov ponuja kar nekaj varnostne opreme, ne pa vse, kar ima Renault v ponudbi. Na vprašanje, kaj bi ji priporočili od asistenčnih sistemov, je prodajalec odgovoril: “Asistenčne sisteme, ki preprečujejo, da sploh pride do nesreče, imajo vsi clii vgrajene serijsko. Vsi imajo sistem za varnost pešcev in kolesarjev, ki zavre, če kdo skoči ali stopi pred avto. Imajo tudi sistem proti naletu, pri katerem radar meri vozilo spredaj in če pride do naglega zaviranja in sistem zazna možnost naleta, avto avtomatsko zavira. Ima tudi sistem, ki opozarja na prevoženo robno ali sredinsko črto, kar imenujemo tudi ohranjevalnik sredine voznega pasu - na avtocesti avto avtomatsko drži sredino voznega pasu.”
Na vprašanje o radarskem tempomatu je prodajalec odgovoril: “Radarski tempomat je na voljo le v avtih z avtomatskim menjalnikom. Pri ročnih menjalnikih ga ni. Ampak potem že govorimo o višji ceni 16 ali 17 tisoč evrov. Če bi torej imeli radarski tempomat, morate kupiti avto z avtomatskim menjalnikom in dodatno naročiti radarski tempomat. Naročila radarskega tempomata bodo pri cliu možna šele decembra, dobava pa bo februarja prihodnje leto. Pri opremi zen to ni možno.” O tem, ali je radarski tempomat vreden doplačila, je prodajalec odgovoril: “Ljudje smo različni. Sem vozil capturja z radarskim tempomatom in sem ugotovil, da radarski tempomat daje potuho in povzroči, da vozniku pade koncentracija. So se mi oči kar zapirale.”
Prodajalec v Renaultovem prodajnem salonu je Aniti odgovoril na še nekaj vprašanj - tehnično razmeroma pravilno in razumljivo tudi na vprašanja o delovanju sistema za pomoč pri ohranjanju vozila na voznem pasu. Ob koncu Anitinega obiska ji je sicer skušal prodati clia s plinskim pogonom, a Anita je iz salona vendarle odšla z bolj jasno predstavo o delovanju cliovih asistenčnih sistemov.
Peugeot 208: splača se dodatno seči v žep
V Peugeotovo Avtohišo Vič je Anita prišla z idejo, da bi kupila peugeot 208 1.2 puretech 100 z ročnim menjalnikom in paketom opreme active, ki stane približno 15.000 evrov. Na vprašanje, kako zanesljivi so asistenčni sistemi - na primer sistem za nadzor voznega pasu -, je prodajalec odgovoril takole: “To je v praksi videti takole. Ko boste vozila po cesti, sistem za ohranjanje smeri vožnje vidi, če greste čez črto in vam avto skuša poravnati nazaj na pas. Če vklopite smernik, vam to pusti, če ne vklopite smernika, vam avto popravi smer. To je aktivni opozorilnik za vozni pas. Sistem se da izklopiti s tipko. Če se vozite samo v mestu, ga ne rabite, na avtocesti pa ga rabite.” Na vprašanje, kako deluje sistem za samodejno zaviranje v sili, je prodajalec odgovoril: “Predstavljajte si, da se vozite v mestu in čez prehod za pešce. Avto zavre, če opazi pešca. A če se boste pripeljali prehitro, sistem ne more preprečiti nesreče. Lahko pa imate v avtu še bolj učinkovit sistem, a to pomeni, da morate izbrati avtomatski menjalnik, ki omogoča vgradnjo aktivnega tempomata. V tem primeru si lahko nastavite tri različne razdalje do avta spredaj - 1,2, 1,6 in 2 sekundi. Če se vozite po avtocesti in avto spredaj zavre na polno, boste na mokri cesti ob najkrajši nastavljeni varnostni razdalji vseeno trčili v avto, čeprav s precej zmanjšano hitrostjo. Že pri srednji nastavljeni razdalji pa ne boste prileteli v avto spredaj, ker bo vaš avto pravočasno zavrl. Ampak v tem primeru morate kupiti 100-konjskega avtomatika in allure opremo.” Ko je Anita spraševala, kaj je razlika med kamero in radarjem, ji je prodajalec razložil: “Če ima avto še radar, je sistem bolj učinkovit, ker gleda skozi dodatne oči. Bolj zanesljiv in varen je z dodatnim radarjem.”
Na vprašanje o zanesljivosti in učinkovitosti sistema za nadzor voznega pasu je prodajalec pojasnil: “Če je normalna megla, dela, če je gosta megla pa ne. Sistem za vozni pas dela tudi v megli. Če močno dežuje, ne dela, ker so črte poplavljene z vodo. Še vedno je pomemben voznik, ti sistemi so le pripomočki za vožnjo, niso pa vsemogočni.” Ko ga je Anita vprašala, če se splača seči v žep za več varnosti, je prodajalec povedal: “Vse je povezano z denarjem. A tudi če boste dodatno plačali za asistenčne sisteme, vam ne bo žal za to. Asistenčni sistemi so vredni svojega denarja oziroma doplačila. Na vašem mestu bi izbral avtomatski menjalnik, aktivni tempomat in nadzor mrtvega kota, pa imate zelo varen avto.” Pri Peugeotu so Aniti torej pravilno svetovali, naj dokupi asistenčne sisteme in iz salona odpelje bolj varen avto.
Namesto yarisa raje varnejša corolla
V Toyotin prodajni salon podjetja Toyota Center na Viču je Anita zakorakala z idejo, da bi kupila hibridnega yarisa z opremskim paketom stella, ki stane nekaj več kot 17.000 evrov. Ker se sedanja generacija yarisa počasi poslavlja s trga (novi yaris bo na ceste zapeljal že to jesen), zdaj dobavljivi yarisi še niso opremljeni z vsemi najsodobnejšimi asistenčnimi sistemi. Anita je prodajalcu omenila, da ima njen sedanji avto navaden tempomat, ona bi pa imela aktivnega oziroma radarskega. Toyotin prodajalec ji je odgovoril: “Naj vam povem, da tudi yaris nima radarskega tempomata. Ima navadnega, radarski pa ni na voljo. Ima pa avtomatsko zaviranje v mestu, ki dela dobro. In samodejno uravnavanje svetlobnega snopa, ki super deluje na odprti cesti.” Anito je zanimal tudi sistem za opozarjanje na nenamerno zapustitev voznega pasu, katerega delovanje je prodajalec pojasnil takole: “Deluje super, če so črte dobro vidne. Deluje na vseh cestah, tudi če je dež ali tema. Ne vidi pa zabrisanih črt. Tudi ne popravlja volana, ampak le javi zapustitev s svetlobnim signalom.” Ko mu je Anita omenila, da nekateri avtomobili sami zavijejo na sredino voznega pasu oziroma samostojno popravijo smer vožnje, je prodajalec vprašal: “Koliko pa ste pripravljeni odšteti za vaš avto? Če ste pripravljeni dodatno seči v žep, vam predlagam nakup nove corolle, ki je precej bolje opremljena. Ima radarje, aktivni volan, ki sam popravlja smer, corolla vam tudi sporoči, če prekoračite hitrostno omejitev in vam to izpiše z rdečo oznako. Če so znaki lepo čitljivi, vam to izpiše, če pa jih ne vidi dobro, se pa lahko tudi zmoti. Sistem ni vsemogočen.”
Ko je Anita spraševala o sistemih za samodejno vožnjo v zastojih, ji je prodajalec pojasnil: “Če izberete corollo, ima vse to v serijski opremi. Je sicer 10 tisočakov dražja od yarisa, ampak ima vse sodobne varnostne sisteme, boljši motor, več prostora, boljše vozne lastnosti. Reciva, da za varnost doplačate 5 tisočakov, za boljši avto pa še 5.” Pri vprašanju o sistemu za preprečevanje naleta ji je prodajalec razložil: “Tudi to ima corolla v serijski opremi. Če vam na primer otrok skoči na cesto, bo avto to videl in sam zavrl, ker ima vgrajen radar. Pri sistemih s kamero pa avto slabše vidi. Radar je boljši. Corolla ima tudi tako dobre parkirne senzorje, da avto sam zavre, če ste prehitri pri vzvratni vožnji. Ne boste se mogli zaleteti - ne spredaj, ne zadaj. Corolla s svojim pametnim prilagodljivim radarskim tempomatom sledi avtu spredaj in sama zavre ter se ustavi, pa tudi spelje. Ampak povsem avtonomnih avtov še ni na cestah. Povsem avtonomni avti bodo morali biti opremljen še s številnimi drugimi varnostnimi sistemi, kar bo ceno zagotovo povečalo še za kakšnih 6 ali 7 tisočakov.” Prodajalec v Toyotinem salonu je Aniti torej iskreno povedal, da yaris nima nekaterih asistenčnih sistemov in da mora seči za razred višje po corolli, če želi imeti res varen avto.
Škoda octavia combi: dražji paket, precej več varnosti
Na koncu je Anita po informacije in ponudbo odšla še v Škodin prodajni salon Porsche Verovškova, kjer se je zanimala za nakup nove škode octavie combi z motorjem 1,5 TSI in paketom opreme ambition, ki stane 21.600 evrov. Nova generacija octavie je dobro opremljena z asistenčnimi sistemi, a niso vsi serijsko zajeti v omenjeno različico. Anita je začela z vprašanjem o sistemu za opozarjanje na vozila v mrtvem kotu, za katerega je prodajalec povedal: “Če gledamo opremo ambition in bi radi vgradili še sistem side assist, vas bo to zelo drago stalo. Sam sistem side assist sicer ni drag, a ga prodajamo le v kombinaciji z drugo opremo - na primer z navigacijo, ki stane 1400 evrov. Če pa greste na opremo style, ki ima več stvari serijsko, potem vas dodatni asistenčni sistemi stanejo manj. Razlika je slabih 2000 evrov.” Na vprašanje o radarskem tempomatu je prodajalec odgovoril: “Radarski tempomat je vselej naprodaj za doplačilo, kar pride 356 evrov. To je super stvar za avtomatske menjalnike, pri ročnem menjalniku pa je meni moteč. Je sicer v redu, če se vozite z večjo hitrostjo v visoki prestavi, recimo na avtocesti. Če imate ročni menjalnik, se avto boljše pelje z navadnim tempomatom.” Anitine dvome v zanesljivost sistema proti naletu in radarskega tempomata je Škodin prodajalec razjasnil takole: “Če pride do zaustavljanja v sili, se bo tudi vaš avto ustavil. Sistem je zelo zanesljiv. Ampak avto ustavi brez trka oziroma nesreče le do hitrosti 30 km/h, vse kar je hitreje, pa ublaži posledice. Običajno je to dovolj.”
Na Anitino vprašanje, ali sistem za ohranjanje smeri na voznem pasu dobro vidi tudi v slabem vremenu ali v megli, je prodajalec pojasnil:“Če sistem ne vidi črt, ne bo deloval. Ponavadi v močnem dežju ali snegu ne deluje in se izključi. Avto sicer sam popravlja smer. Pod gornjim delom vetrobranskega stekla ima kamero, ki gleda črte na cesti in uravnava položaj avta na voznem pasu.”
Anita je hotela izvedeti tudi, kako deluje sistem travel assist oziroma asistenčni “sistem za vožnjo”, kot ga imenujejo pri Škodi. Prodajalec ji je pojasnil: “Sistem travel assist sestavljata sistema za prepoznavanje prometnih znakov in aktivni tempomat skupaj - ta deluje prediktivno in prepoznava prometne znake ter upošteva podatke iz navigacije. Če se na primer pri vožnji s tempomatom prehitro približate ovinku, bo avto sam pravočasno zavrl, ker ve, da je ovinek preoster za nastavljeno hitrost. Znake prepozna pravilno, vsepovsod po Evropi. Je pa sistem travel assist vedno za doplačilo.” Na koncu je Anita prodajalca vprašala, kakšno octavio ji priporoča glede na njene želje po dobri varnostni opremi, prodajalec pa ji je svetoval: “Če želite več varnosti, vsekakor izberite opremo style, ker ima večino teh sistemov vgrajenih serijsko. Radarski tempomat lahko dobite samo v kombinaciji z avtomatskim menjalnikom, ki pa bo za bencinski motor na voljo malo pozneje.” Tudi pri Škodi torej svojim kupcem znajo pojasniti delovanje asistenčnih sistemov, brez zavajanja pa tudi povedo, koliko kaj stane in za koga je kaj primerno.
Iskreni in tehnično izobraženi prodajalci
Težko bi rekli, da prodajalec avtomobilov spada med najbolj zaupanja vredne osebe, s katerimi se srečujemo v življenju; stereotip o zvitih prodajalcih, ki jih zanima le sklenitev posla in ki se borijo le za svojo provizijo, je verjetno tako globoko zakoreninjen, da marsikdo do prodajalcev avtomobilov pristopi z določeno mero previdnosti. Ob dvomih v finančno iskrenost prodajalcev so se v zadnjih letih pojavili tudi dvomi v njihovo tehnično znanje; razvoj varnostnih tehnologij oziroma asistenčnih sistemov gre tako skokovito naprej, da celo strokovnjakom spremljanje tega razvoja vzame veliko časa. Kako naj potem vse te novosti poznajo prodajalci avtomobilov, ki pogosto delajo pod pritiskom doseganja prodajnih rezultatov in kvot prodanih vozil?
A rezultati našega tokratnega preskusa so nas prijetno presenetili - vsi štirje prodajalci v štirih avtomobilskih salonih, ki smo jih soočili z našimi vprašanji, so nanje odgovorili dovolj razumno in tehnično pravilno, da bi povprečen kupec iz salona odšel s precej dodatnega znanja, pa tudi brez občutka, da so ga hoteli v salonu prinesti okoli. Očitno so sistemi internega šolanja prodajalcev, ki jih imajo pri vsakem zastopniku avtomobilov pri nas, kakovostni in dovolj ažurni. Dopuščamo sicer možnost, da štirje izbrani avtomobilski saloni v Ljubljani - in štirje prodajalci - izstopajo iz slovenskega povprečja, a naše tokratne izkušnje so - še zlasti, če jih primerjamo z nekaterimi podobnimi izkušnjami v tujini - dobre.
Vaše mnenje?