Navajeni smo, da imajo veliki trgovski centri in večji supermarketi, kamor hodimo po nakupih, dobro urejena brezplačna parkirišča. Kaj pa, če voziš električni avto? Je mogoče čas nakupovanja izkoristiti za oskrbo z energijo? Je energija zastonj in polnilnica dostopna vsakomur? Preverili smo, kako so veliki slovenski trgovci pripravljeni na elektromobilnost.
V številnih reklamah in marketinških sporočilih trgovcev je sodobna potrošniška družba deležna velikih besed o družbeni odgovornosti in skrbi za okolje. Ob slovenskih cestah imamo že kar dobro razvejano omrežje (plačljivih) polnilnic za električna vozila. Število javnih polnilnic neprestano narašča, ta hip pa je voznikom na voljo blizu 300 različno zmogljivih polnilnic z več kot 760 priključki. Presenetljivo malo pa je teh priključkov na parkiriščih večjih trgovin. Zanimivo, ker predvsem v velikih trgovskih centrih ljudje nakupujejo tudi več ur, kar pomeni, da bi v tem času lahko z energijo oskrbeli električni avto.
Kdaj bodo besed postale meso - oziroma elektrika?
Naša raziskava je pokazala, da slovenski trgovci kljub velikim besedam in dejstvu, da električna mobilnost postaja realnost, s svojo infrastrukturo še niso najbolje pripravljeni na kupce, ki se pred trgovino pripeljejo z električnim avtom ali priključnim hibridom.
Največ javnih polnilnic ima ljubljanski BTC, kjer je 28 polnilnih mest, ki jih upravljajo različni ponudniki s svojimi pogoji uporabe (Avantcar, Petrol …). Spar je pred svoje trgovine postavil samo dve polnilnici, ostale pa se nahajajo pred nakupovalnimi središči, ki sodijo pod okrilje velikih centrov podjetja SES (ljubljanska Citypark in Center Interspar Vič, mariborski Europark in celjski Citycenter). Mercator ima polnilni postaji za zdaj le na parkirnem mestu pred Mercator centrom Šiška. Ob velikem številu trgovin pa ima Hofer v prestolnici samo eno električno polnilnico - pred trgovino na Chengdujski cesti 1. Lidl se na naša vprašanja ni odzval, a pri njih smo električni avto sicer brez težav že polnili pred trgovinami v Ljubljani in Mariboru.
Noben od trgovcev nam ni želel konkretneje razkriti strategije - kdaj in koliko nameravajo v bodoče vložiti v polnilno infrastrukturo električnih vozil.
Pri Sparu so nam zatrdili, da bodo vse električne polnilnice, ki jih bodo postavili v prihodnosti, primerne za hitra polnjenja. Pravijo tudi, da pri gradnji novih poslovalnic uvajajo tudi okolju prijazne rešitve, ker pa je vsaka trgovina projekt zase, se bodo o postavitvi polnilnce za vsako lokacijo odločali individualno. Hofer trenutno v načrtih nima širitve omrežja, zagotavljajo pa, da dogajanje na področju elektromobilnosti v Sloveniji skrbno spremljajo. Pri Mercatorju pravijo, da njihova elektrostrategija sloni predvsem na povpraševanju in ponudbi. Izpostavljajo še svojo mrežo avtomatskih bencinskih črpalk M Maxen, ki naj bi imela v električni zgodbi očitno svojo vlogo.
Električni avto je najprej treba imeti, da …
… razumeš zakaj je uporabniku prijazna polnilna infrastruktura pomembna pri razvoju trajnostne mobilnosti. No, v službenih voznih parkih velikih trgovcev pa po večini še nimajo električnih vozil, čeprav so na trgu že tudi električni dostavniki, na ceste prihajajo še tovornjaki. Pri Mercatorju so nam pojasnili, da pridobivajo ponudbe za nabavo "zelenih vozil" v logistiki in da se bodo odločili za nakup, če bo nabava ekološko in ekonomsko utemeljena. Podoben odgovor smo dobili pri Hoferju:
Električnih vozil ali vozil na plin zaenkrat še nimamo, ker pa področju varovanja okolja namenjamo veliko pozornosti, skrbno spremljamo tudi razvoj električne mobilnosti.
Iz Spara smo dobili skop odgovor, da podjetje Spar Slovenija nima lastnega voznega parka. V voznem parku podjetja BTC imajo 4 vozila na električni pogon.
V trgovino po zastonj elektriko … koliko časa še?
Kjer so na parkiriščih trgovin postavljene polnilnice, je energija po večini še vedno brezplačna. Koliko časa bo še tako, je stvar ugibanj, povezanih predvsem s povečanjem števila električnih avtomobilov na cestah. Dokler je strošek elektrike na parkirišču za trgovca zanemarljiv, bo pravljica o brezplačni energiji aktualna in polnilnica stvar eko ugleda. Tisti hip, ko bodo količine pretočenih kWh strošek oziroma priložnost za zaslužek, pa bo zagotovo drugače.
Pri Hoferju so nam zagotovili, da uporaba električne polnilnice za njihove kupce do nadaljnjega ostaja brezplačna ne glede na čas polnjenja.
V Sparu pojasnjujejo, da je za uporabnike polnilnih postaj elektrika brezplačna, za prihodnje načrte pa je še preuranjeno govoriti. Tudi pri Mercatorju so bili zelo diplomatski: “Naši polnilni postaji sta za zdaj javni in nekomercialni.”
V BTC, kjer imajo največ polnilnic, je plačilo porabljene energije odvisno od ponudnika storitev. Pri Avantcarju je strošek energije vključen v ceno najema avtomobila, pri Petrolu je storitev polnjenja na hitri polnilnici plačljiva, na ostalih polnilnicah pa je energija trenutno še brezplačna. Imajo pa v BTC-ju že razdelan tudi načrt uporabe polnilne infrastrukture, ki regulira zasedenost polnilnih mest in ne dovoljuje, da bi električna vozila zasedala polnilnico dlje časa. Trenutno so čas postanka na polnilnici omejili na 4 ure. Storitev “polni in parkiraj” bo potem, ko bodo ponudniki začeli zaračunavati energijo, obračunala tudi parkirnino za čas, ko bodo akumulatorji že napolnjeni. Avto bo na polnilnici po končanem polnjenju lahko še 1 uro, nato pa bodo za preostali čas zaračunali parkirnino.
Je uporaba polnilnic v praksi res zastonj in preprosta?
Na testu smo se ustavili na petih lokacijah in sicer pri Hoferju na Chengdujski cesti 1, Lidl na Toplarniški ulici 10 in ob polnilnicah v garažni hiši BTC, centru Interšpar na Viču in Mercator centru v Šiški. Na vseh polnilnicah, razen v BTC, je polnjenje brezplačno. V BTC smo na informacijah izvedeli, da za polnjenje na določenih brezplačnih polnilnicah potrebujemo RFID kartico, ki jo posreduje upravljavec polnilne postaje, ta pa seveda ni zastonj. Aktivacija kartice, ki vam jo pošljejo na dom, je 5 evrov + DDV za letno aktivacijo, si pa lahko kartico tudi sposodiš, za kar smo morali na okencu z informacijami pustiti osebni dokument. Pri Hoferju nas je na polnilnici pričakal napis, da potrebujemo Petrolovo kartico elektromobilnosti, če pa le te nimamo, naj za izposojo povprašamo prodajalca. Če pri njih polnite z uporabo lastne RFID kartice, je elektrika brezplačna. V vseh drugih primerih je bila uporaba mogoča brez kakršnekoli prijave. Le Hoferjeva polnilnica je imela vmesnik z ekranom na dotik, ki nas je lepo in natačno vodil skozi postopke priključitve in polnjenja avtomobila. Smo pa na Hoferjevi polnilnici naleteli na drugačno težavo, saj ena izmed vtičnic ni bila zmožna vzpostaviti povezave z avtomobilom, ob izključitvi vtikača pa je prikazala nemogočo porabo energije, kar pomeni, da je bila verjetno v okvari.
Foto: Dobro označene, dovolj zmogljive, a tu in tam neposrečeno nameščene
Vse polnilnice so bile dobro označene, parkirna mesta pa malo širša, kot smo navajeni pri navadnih parkiriščih, kar lahko pomaga pri namestitvi avtomobila tako, da je s priključno točko avtomobila dovolj blizu polnilnice. Kljub temu se je zgodilo, da smo morali na polnilnici pri Mercatorju v Šiški, kjer je polnilnica postavljena pravokotno na parkirno mesto in ima kratke polnilne priključke, avto obrniti v nasprotno smer vožnje po parkirišču. Ena polnilnica je bila opremljena s priključkom za hitro polnjenje in z navadno vtičnico, ki pa je občutno počasnejša. Vse polnilnice, ki smo jih obiskali, so primerljive s polnilnicami na bencinskih servisih.
Foto: Rok Bačovnik
Vaše mnenje ...
Udobje rezerviranega parkirišča: z električnim kablom vedno do prostega mesta blizu vhoda?
Z našim supertestnim priključnim hibridom ioniqom smo se podali pred trgovine in uvideli, da zlasti večji trgovski centri razumejo tudi strategijo pomena za elektriko rezerviranega parkirnega mesta bližje vhodu. To pa je nekaj, kar pri množičnemu nakupovanju dandanes pomeni bonus, saj parkirišč v konicah kar hitro zmanjka. Seveda se lahko zgodi, da je na polnilnici parkirano vozilo, ki se ne polni, kar je izziv za večino polnilnih postaj tudi na drugih lokacijah, predvsem v mestnih središčih. Med našim testom na tak primer nismo naleteli, kar morda lahko pripišemo kulturni solidarnosti in povezanosti lastnikov električnih vozil. Se nam je pa zgodilo, da se je na polnilnici že polnil avtomobil, ki je uporabljal enak vtikač, kot ga uporablja oz. potrebuje naš ioniq, ni pa bilo možnosti priključitve rezervnega polnilnega kabla, primernega za hišno vtičnico.