AMZS test 12 otroških koles z 20-palčnimi kolesi

Drugi testi

Precejšnje razlike v kakovosti - preskusili smo kolesa različnih cenovnih razredov, znova pa se je izkazalo, da cena ni nujno merilo za kakovost


Kolesarjenje je za otroke zelo koristno; ne predstavlja le zdrave telesne aktivnosti, ampak tudi pot v samostojnost in neodvisnost. sodelovanju z evropskimi avtomobilskimi klubi in potrošniškimi organizacijami smo preskusili 12 otroških koles z 20-palčnimi kolesi za osnovnošolske otroke. Preskusili smo kolesa različnih cenovnih razredov, znova pa se je izkazalo, da cena ni nujno merilo za kakovost; pet od dvanajstih otroških koles smo ocenili slabo zaradi varnostnih pomanjkljivosti …

Oglas
Oglas

Otroška kolesa z 20-palčnimi kolesi za otroke pomenijo vstopnico v “odraslo” kolesarjenje, ko otroci že lahko prekolesarijo tudi daljše ture - ali na družinskem kolesarskem izletu ali pa popoldne na otroškem igrišču, kjer se otroci prav radi postavijo in pohvalijo s svojim novim kolesom. S tem otroci naredijo še korak dlje v smer odraslosti in neodvisnosti od staršev, zato so 20-palčna otroška kolesa tudi precej iskana v trgovinah. 
20-palčna otroška kolesa imajo tudi že opremo, ki je primerljiva z opremo koles za odrasle: nekatera kolesa so opremljena s pravimi terenskimi pnevmatikami, menjalniki z do osmimi prestavami, nastavljivimi blažilniki spredaj in z bogato svetlobno opremo. Velja opozoriti, da takšna oprema ni zastonj, kar se pozna tudi pri ceni koles. Cenovni razpon preskušenih 12 koles sega od 270 do 650 evrov; najcenejše Decathlonovo kolo s ceno odstopa navzdol, saj se cene ostalih koles gibljejo med 430 in 650 evri. 

Pri praktičnem preskusu koles  so na kolesarskem poligonu sodelovali osnovnošolski otroci.

Polovica koles ni naprodaj v Sloveniji

Test otroških koles je nastal v sodelovanju s partnerskimi evropskimi avtomobilskimi klubi in potrošniškimi organizacijami, zato je izbor koles prilagojen ponudbi na trgih različnih evropskih držav. Čeprav je ponudba otroških koles v Sloveniji bogata, pa vseh koles s preskusa ni mogoče kupiti v kolesarskih trgovinah v Sloveniji. V naših trgovinah lahko kupimo kolesa puky skyride 20-3 alu light, KTM wildcat 20, pegasus avanti 7 20, bulls tokee street 6 20, s’cool xxlite 20” in woom 4; pri teh kolesih smo v tabeli zapisali tudi zaokroženo slovensko ceno. Pri kolesih, ki jih ni mogoče kupiti v slovenskih trgovinah, smo v tabeli zapisali, da gre za cene v Nemčiji.

So pa vsa kolesa iz testa na voljo v spletni prodaji.

Preveč škodljivih snovi v sedežih!

Praktični del našega testa je hitro pokazal, da se otroci bolje znajdejo na lažjih kolesih. Pri tem merilu se je najbolje odrezalo Woomovo otroško kolo, ki je z maso 8,5 kg najlažje med preskušenimi kolesi. Se je pa Woomovo kolo woom 4 slabše odrezalo pri vzdržljivosti, na sedežu pa smo - kot še pri šestih drugih kolesih - odkrili tudi preveliko koncentracijo škodljivih snovi, kar je pri otrocih še posebej pomembno. 


Pri sedmih preskušenih kolesih smo na površini sedežev našli policiklične aromatske ogljikovodike (PAH), ki so kancerogeni. Našli smo tudi mehčalec DPHD oziroma ftalat, ki ga dodajajo plastičnim masam za elastičnost. Strokovnjaki so ugotovili, da DPHD lahko poškoduje ščitnico in hipofizo; čeprav ni prepovedan, pa strokovnjaki svetujejo, da se mu izognemo. 
Omenjeni mehčalec smo našli v sedežih koles blagovnih znamk Raymon, S‘cool, Viktoria, Bulls, KTM in Woom, policiklične aromatske ogljikovodike pa v sedežu Pukyjevega kolesa cyke. Varnostni standardi predpisujejo največjo dovoljeno koncentracijo mehčalca ki ga omenjena kolesa sicer ne presegajo, smo pa jih zato pri tem merilu ocenili le z oceno zadovoljivo. 

Zmagovalec: kolo puky skyride 20-3 alu light

12 kilogramov težko Pukyjevo otroško kolo ni najlažje med preskušenimi kolesi, je pa med lažjimi na našem testu. Kolo je dobro prestalo obremenitveni test in je skupaj s Cubeovim in Decathlonovim kolesom dobilo skupno oceno dobro. Pukyjevo kolo skyride nima gornje prečke v okvirju, zato ga otroci lažje zajahajo, menjalnik s tristopenjskimi notranjimi prestavami brez prostega teka pa pri speljevanju otežuje nastavitev pedal. 

Z oceno dobro smo ocenili tudi najcenejše kolo na našem preskusu - Decathlonovo kolo kid 200 street, ki v Decathlonovih trgovinah v Sloveniji ni naprodaj, v Nemčiji pa stane približno 270 evrov. Oceno dobro je dobilo tudi kolo cube kid 200 street. 
Štiri preskušena kolesa od dvanajstih smo ocenili z oceno zadovoljivo. Med njimi tudi kolo avanti 7 20 izdelovalca Pegasus, ki se od ostalih koles razlikuje tudi po tem, da ima v tehničnih podatkih dovoljeno skupno maso kar 115 kg. Za otroško kolo je to povsem nepotrebno, vpliva pa na oceno kolesa pri preskusu zavor. Standardi pojemkov pri zaviranju so namreč precej visoki in povsem obremenjeno kolo s skupno maso 115 kg se ne more zaustaviti na predpisani razdalji. Z maso 15 kilogramov je Pegasusovo kolo tudi najtežje med preskušenimi - skoraj še enkrat težje od najlažjega Voomovega kolesa. Zaradi tega ga na primer otroci težje postavijo pokonci, če se prevrne. 

Najslabše so se na našem preskusu odrezala kolesa izdelovalcev Bulls, Raymon, S’cool, Winora in Woom; prvi trije zaradi težav pri zaviranju, Winorino kolo zaradi zaviranja in razpoke na objemki sedeža, Woomovo kolo pa zaradi razpoke na gonilki. 
Preskus učinkovitega zaviranja smo opravili po merilih standarda EN ISO 4210-2:2021, pri katerem z določeno močjo zavremo prednje kolo pri različnih obtežitvah kolesa (pri 60 kg in pri največji dovoljeni masi) in izmerimo učinkovitost zavor. Kolesa izdelovalcev Bulls, Raymon, S’cool in Winora niso prestala testa zaviranja pri obremenitvi 60 kg, zato so tudi dobila nižjo skupno oceno. Pri Bullsovem kolesu tokee street 6 20 (z največjo dovoljeno skupno maso 115 kg) smo odkrili, da je za slabo zaviranje kriv napačno vgrajen omejevalnik zavorne sile na pletenici. 

Odlomljena gonilka kolesa Woom 4

Vzdržljivost koles smo preskušali po merilih standarda DIN 4210; krmilo, gonilko ali sedež smo v določenem časovnem obdobju ponavljajoče obremenjevali z določeno silo. Pri takšnih obremenitvah se je pri Voomovem kolesu naredila razpoka na gonilki, pri Winorinem kolesu pa na objemki sedeža. Standard DIN 4210 ni prilagojen otroškim kolesom, saj velja za vsa kolesa, pri katerih je sedež od tal oddaljen najmanj 635 milimetrov, a ker je pri vseh preskušenih kolesih sedež nameščen višje od te višine (pri treh kolesih je od tal oddaljen celo več kot 750 mm), smo jih vseeno ocenili po tem standardu. Obe omenjeni kolesi sta dobili nižjo skupno oceno zaradi omenjenih pomanjkljivosti; tudi zato, ker smo preskus ponovili večkrat in vedno dobili enak rezultat.

Večina preizkušenih koles tehta od 13 do 15 kilogramov, kar utegne biti za marsikaterega otroka, ki še nima veliko moči, problematično. Prevelika masa vpliva predvsem na vozne lastnosti pri speljevanju in na upravljanje s kolesom, ko ga je na primer treba dvigniti s tal. Poleg Woomovega kolesa med najlažje spadata obe Pukyjevi kolesi. 

Otroška kolesa z 20-palčnimi kolesi za otroke pomenijo vstopnico v “odraslo” kolesarjenje, ko otroci že lahko prekolesarijo tudi daljše ture.

Otroška kolesa morajo biti drugačna od koles za odrasle 

Pri praktičnem preskusu koles, pri katerem so na kolesarskem poligonu sodelovali osnovnošolski otroci, smo zabeležili še nekaj ugotovitev:

vzpenjanje na kolo pogosto otežujejo kolesarski prtljažniki nad zadnjim kolesom, čez katere je včasih težko dvigniti nogo,
otroci so le poredko uporabljali prestave, 
nekateri kolesarski zvončki niso dosegljivi, ne da bi otroci odmaknili roko z ročaja krmila, 
učinkovito zaviranje je odvisno od dosegljivosti zavorne ročice, zato je treba položaj zavorne ročice prilagoditi otroški roki, 
pri kolesih z notranjimi prestavami in nožno zavoro v pestu je speljevanje z mesta težje,
bočna zaščita verižnikov je dobrodošla, saj ščiti verižnike pri prevračanju kolesa,
s protidrsno površino zaščitena pedala preprečujejo zdrs stopala, 
sredinsko nameščena podporna noga ovira vrtenje pedal nazaj. 
Pedala s protizdrsno zaščito.

Pri preskusu se je za koristne izkazalo še nekaj značilnosti koles:
- zatezna zaponka pri Voomovem kolesu temeljito olajša nastavitev višine sedeža in krmila,
- zaščita na zaključkih ročajev krmila zmanjšuje nevarnost poškodb pri padcih,
- nekatera kolesa so opremljena s sistemom nastavljanja trdote blažilnikov, ki je pri otroških sedežih odveč.  

Oglas
Oglas

AMZS priporočila izdelovalcem koles

Kolesa morajo biti izdelana tako, da zdržijo daljše in močnejše obremenitve. Objemke za nastavljanje sedežne opore in gonilke se pri uporabi ne smejo poškodovati,
medtem, ko pri kolesih za odrasle skoraj ne najdemo več škodljivih snovi, je nadzor pri otroških kolesih očitno slabši, čeprav škodljive kemikalije še bolj škodijo otrokom,
zvonec in zavorni ročici morajo biti tako nastavljeni, da jih otroška roka oziroma prsti dosežejo brez težav, 
podatki o dovoljeni obremenitvi kolesa ali prtljažnika morajo biti nalepljeni ali odtisnjeni na kolo, 
menjalniki z več kot šestimi prestavami so pri otroških kolesih nepotrebni, saj pogosto poslabšajo speljevanje.
Ročice zavor in prestav morajo biti prilagojene dosegu in moči otroških rok.

AMZS priporočila uporabnikom

preden kolo starejšega otroka predate mlajšemu, ga temeljito preglejte zaradi morebitnih poškodb. Po možnosti naj ta pregled opravi kolesarski serviser, 
ob nakupu naj otrok opravi testno vožnjo, strokovnjak v trgovini pa naj pravilno nastavi kolo glede na velikost otroka, 
nekaj prvih voženj naj otrok naredi na prostih in za promet zaprtih površinah, 
otrok mora imeti pri kolesarjenju na glavi čelado, vzor pa naj mu bodo starši.

V promet z osmimi leti in kolesarsko izkaznico

Kaj o kolesarjenju otrok pravi zakon?

Pravila kolesarjenja za otroke ureja Zakon o voznikih v 49. členu. Zakon pravi, da sme otrok do šestega leta starosti voziti kolo le na pešpoti ali v območju za pešce, v spremstvu polnoletne osebe pa tudi v območju umirjenega prometa. Ko otrok dopolni osem let in opravi kolesarski izpit oziroma pridobi kolesarsko izkaznico, lahko kolo vozi samostojno tudi v prometu. Če otrok ni opravil kolesarskega izpita, lahko do 14. leta starosti vozi kolo v cestnem prometu le v spremstvu polnoletne osebe, ki lahko ob upoštevanju prometnih razmer spremlja največ dva otroka. Starejši od 14 let lahko vozijo kolo v prometu tudi, če nimajo opravljenega kolesarskega izpita.  

Ključne besede


TestAMZS testKolesarjenjeNa pedalih