Poletni meseci so tudi meseci poletne vročine, ki je še zlasti občutna v avtomobilih; če je vroče zunaj, je še bistveno bolj vroče v avtu. Med vožnjo se lahko hladimo s klimo (ali prepihom skozi odprta okna), v parkiranem in zaprtem avtu z ugasnjenim motorjem pa teh možnosti ni. Zato velja: nikoli v parkiranem avtu ne puščajte zaprtih otrok in živali!
Ob vsakem poletnem vročinskem valu lahko znova in znova prebiramo grozljive zgodbe o v avtu zaprtih in zapuščenih otrocih ali domačih živalih. Kot odgovorni vozniki in starši morate vedeti, da otrok ali domačih ljubljenčkov nikoli ne smete puščati samih v avtu, pa četudi gre za nekajminutni skok na blagajno bencinskega servisa. V le kratkem času lahko namreč temperatura v avtu tako naraste, da resno ogrozi življenje otroka ali domačega ljubljenčka, ki je zaprt v avtu.
Zunaj 30, znotraj kar 56 stopinj Celzija!
Notranjost avtomobila ob obsevanju s sončnimi žarki deluje kot vročinska past; sonce segreva pločevino, zaradi tega pa se segreva notranja stran karoserije, na primer strop. Še dodatno – in izdatno – se notranjost segreva zaradi obsevanja armaturne plošče in vratnih oblog skozi avtomobilska stekla. Ob zaprtih oknih vroč zrak nima kam uiti, zato temperatura v notranjosti skokovito raste.
Kot je vidno iz tabele, je že pri zunanji temperaturi 20 stopinj Celzija po petih minutah notranjost segreta na 24 stopinj Celzija – po 30 minutah je v notranjosti že za 16 stopinj Celzija bolj vroče, po eni uri pa je temperatura notranjosti že 46 stopinj Celzija. Ob višjih temperaturah zunanjosti temperatura v notranjosti skokovito raste. V najbolj vročih dneh pod žgočim sonce, ko temperatura recimo doseže 40 stopinj Celzija, se notranjost hitro segreje na življenju nevarne temperature; po eni uri v takšnem avtu temperatura naraste na kar 68 stopinj Celzija, kar je nevarno že za odrasle, kaj šele za otroke ali domače živali.
Zakaj je visoka temperatura v notranjosti tako nevarna za otroke? Kot veste, ljudje svojo temperaturo uravnavamo prek kože – pri visokih temperaturah se odprejo kožne pore, iz katerih se izloča tekočina, ki s hlapenjem znižuje temperaturo na koži. Za učinkovito potenje človeško telo rabi tekočino, pa tudi kisik; srce mora ob potenju namreč delovati močneje. Brez zadostne količine tekočine in kisika, ki preprečujeta dvig temperature, se telesna temperatura telesa hitro dvigne, odvajanje toplote pa se ustavi. Že telesna temperatura 42 stopinj Celzija je dovolj, da pride do vročinskega šoka oziroma do toplotnega udara, ki vodi v odpoved mnogih telesnih organov in v smrt.
Še zlasti je to nevarno za otroke, ki imajo manjšo površino kože glede na prostornino telesa in zato niso sposobni odvajati odvečne toplote tako učinkovito kot odrasli. Dodatno nevarnost predstavlja dejstvo, da otroci v avtu običajno sedijo v otroškem sedežu oblečeni, kar preprečuje odvajanje toplote s potenjem, saj pot nima kam izhlapevati. Telo se namreč zakrito z oblačili in v sedežu segreje trikrat hitreje kot ob enaki temperaturi na svežem zraku.
Hitro ukrepanje
Večina med nami dobro ve, da otrok in živali ne smemo puščati v razgretem avtu, a vseeno se vsako poletje zgodi kar nekaj takšnih primerov. Kako ravnati, ko opazimo v vročem avtu zaprtega otroka? Najslabše je, če ne storimo ničesar – ne glede na posledice našega ravnanja se moramo namreč zavedati, da gre v takšnem primeru za življenje otroka in da pogosto šteje vsaka minuta.
Najprej se odzovemo tako, da pogledamo, če je voznik oziroma skrbnik še kje v bližini. Kako torej ravnati?
- Najprej povprašajmo druge, ki so v bližini takšnega avta, če so videli voznika; kje je, kam je šel? Če se to zgodi na parkirišču nakupovalnega centra oziroma trgovine, o tem takoj obvestimo varnostnike oziroma odgovorne v trgovini, ki naj poskušajo poiskati ali priklicati voznika.
Če tega v kratkem času ne najdejo, je treba takoj poklicati policiste oziroma javiti primer na številko 112. Odgovorni bodo znali svetovati, kako naprej.
Če je pomoč predaleč, velja razmisliti o tem, kako bi iz avta rešili otroka; če ne gre drugače, je pri zaklenjenem avtu treba razbiti stekla oziroma kako drugače vlomiti v notranjost in rešiti otroka (ali domačo žival).
Pomembno je, da ravnamo odločno in dovolj hitro; s posledicami našega ravnanja (razbita stekla in podobno) se lahko ukvarjamo pozneje. Najpomembneje je, da iz avta rešimo otroka.
Senca, zaščitna folija, odprta okna? Kaj pomaga proti vročini v avtu?
Vozniki se proti razgretim notranjostim avtomobilov borimo vsak po svoje; nekateri pri parkiranju poiščemo senco, nekateri pustimo malce odprta stranska okna, marsikdo vetrobransko steklo prekrije z zaščitno folijo. A kako učinkoviti so ti ukrepi? Ali zares pomagajo?
Na ta vprašanja smo skušali odgovoriti lani jeseni, ko smo objavili rezultate preskusa švicarskega avtomobilskega kluba TCS, pri katerem so v klimatiziran laboratorij pod UV žaromete postavili nekaj avtomobilov in tako v nadzorovanih okoliščinah ponazorili razmere, ko avto stoji na soncu. Temperatura svetlobnega obsevanja z UV žarometi oziroma temperatura okolice avtomobila je bila le 25 stopinj Celzija, a to je bilo vseeno dovolj za zanimive rezultate.
O tem, kako vroče je v avtu, ki stoji na soncu, odloči že barva avtomobila; temen oziroma črn avto se segreje precej bolj in precej hitreje kot svetel oziroma bel avto. V številkah to pomeni, da se pri zunanji temperaturi 25 stopinj Celzija streha avtomobila bele barve po 60 minutah obsevanja segreje na nekaj več kot 60 stopinj Celzija, streha črnega avtomobila pa na 80 stopinj Celzija.
Najbolj se v notranjosti segreje zgornja površina armaturne plošče, ki je pod vetrobranskim steklom tudi najbolj izpostavljena sončnim žarkom. Po eni uri pod UV žarometi, ki simulirajo zunanjo temperaturo 25 stopinj Celzija, je temperatura na površini armaturne plošče že 77 stopinj Celzija, kar že pomeni, da lahko dobimo opekline, če se je dotaknemo. Na segreto površino armaturne plošče nam k sreči ni treba sesti, a močno se segrejejo tudi drugi deli avtomobilske notranjosti. Če je avto opremljen s črnim usnjem na sedežih, postane hitro prevroče; med meritvami so na površini usnjenih sedežev namerili temperaturo 55 stopinj Celzija.
Kako se lahko zaščitimo pred vročino v avtu? Za najbolj učinkovito sredstvo se je izkazala zaščitna folija, ki jo razprostremo nad armaturno ploščo ali pa zataknemo na vetrobransko steklo. Zgolj z uporabo zaščitne folije lahko omejimo temperature v notranjosti: pri testnem obsevanju se je zaščitena površina armaturne plošče segrela le na 39 stopinj Celzija, notranjost avta pa le na 32 stopinj Celzija.
Marsikdo, ki pusti avto pod žgočim soncem, ob zapustitvi pusti priprta okna v prepričanju, da zaradi tega v avtu ne bo vroče. A zgolj za centimeter ali dva priprta okna ne prineseje nobene ohladitve, saj ne omogočijo prepiha, zato tudi ne pride do izmenjave vročega zraka s hladnejšim. Odprta okna bi bila bolj učinkovita le, če bi jih povsem odprli, kar pa ob nevarnosti vloma v avto oziroma kraje predmetov, ko pustimo avto brez nadzora, običajno ne pride v poštev.