Pasti in skrivnosti nakupa rabljenega električnega avtomobila

Nasveti

Nasvet: Število kilometrov ali število polnjenj?


Če se kupci pri nakupu rabljenega avtomobila z bencinskim ali dizelskim motorjem ukvarjajo predvsem z ugotavljanjem resničnega števila prevoženih kilometrov, preverjanjem zračnosti podvozja, iskanjem oljnih madežev v motornem prostoru in sledi nesreče na karoseriji, bo pri nakupu rabljenega električnega avtomobila ključni izziv ugotoviti, kakšno je stanje energetske shrambe. Število polnilnih ciklov je pri električnem avtu veliko bolj pomembno od števila prevoženih kilometrov.

Ob vse večji ponudbi novih električnih avtomobilov se počasi razvija tudi trg rabljenih električnih vozil. Na najbolj obiskanem slovenskem avtomobilskem spletnem oglasniku je bilo v času nastanka tega članka objavljenih 335 oglasov za prodajo rabljenih električnih avtomobilov, na največjem nemškem spletnem oglasniku, kjer tudi slovenski kupci pogosto iščejo priložnosti za dober nakup, pa je bilo na voljo skoraj 10.000 rabljenih električnih avtomobilov. Pri nas se večina ponudbe rabljenih električnih avtomobilov začne pri letniku 2012 in ceni od 8 evrskih tisočakov navzgor. Na našem trgu rabljenih električnih avtomobilov je med znamkami največ renaultov, BMW-jev, nissanov, hyundaijev …

AMZS je že uspešno popravljal celice posameznih modulov akumulatorskega sklopa električnih smartov.

Ceno in razliko med dobrim oziroma slabim nakupom določa akumulatorski sklop

Po nasvet smo odšli k specialistom v AMZS tehnično-diagnostični center, kjer se vse več ukvarjajo tudi z diagnostiko in popravili električnih avtomobilov. Vodja AMZS servisa Jurij Kočar poudarja, da bo tudi pri nakupu električnega avtomobila še vedno treba preveriti stanje karoserije in podvozja ter število prevoženih kilometrov. A najbolj bistveni bodo podatki o tem, koliko in kakšne polnilne cikle ima za seboj energetska shramba, torej kakšna je stopnja degradacije glede na njene izhodiščne zmogljivosti. Na dobo trajanja akumulatorjev ne vpliva zgolj način polnjenja, ampak celotna uporaba električnega avtomobila - od sloga vožnje pa do tega, koliko časa je bil denimo pozimi avto parkiran na mrazu ali poleti pod žgočim soncem. “Najbolj bistven dejavnik, ki bo odločilno vplival na ceno rabljenega električnega avtomobila na trgu, bo seveda stanje baterije oziroma akumulatorskega sklopa,” je prepričan Kočar.

Izbrati avto s temperaturnim nadzorom akumulatorjev

Pri odločitvi za nakup rabljenega električnega avtomobila mora vsak zase vedeti, kaj si želi glede dosega, in preveriti možnosti polnjenja doma. Potem se je treba zavedati, da je danes na trgu veliko različnih vrst akumulatorskih sklopov. Imamo električne avtomobile s celovitim in zelo dobrim termalnim nadzorom električne shrambe, kar pomeni, da tudi, ko je avto parkiran ali pa se polni, pametni temperaturni nadzor hladi ali greje celice, da vedno delujejo v najbolj optimalnem temperaturnem območju. Akumulatorski sklop bo v takem avtu bistveno dlje časa delal z obljubljeno zmogljivostjo kot pa v avtomobilu, v katerem je električna shramba le za silo hlajena z majhnim ventilatorjem in zato podvržena bistveno večjim temperaturnim nihanjem. Ta seveda negativno vplivajo na dobo trajanja, saj pospešijo degradacijo akumulatorjev.

Imamo električne avtomobile s celovitim in zelo dobrim termalnim nadzorom električne shrambe, kar pomeni, da tudi, ko je avto parkiran ali pa se polni, pametni temperaturni nadzor hladi ali greje celice, da vedno delujejo v najbolj optimalnem temperaturnem območju.

Pogosti obiski hitrih polnilnic razpolovijo življenjsko dobo akumulatorjev

Če je dosedanji lastnik avto polnil samo na hitrih polnilnicah z močjo 50 kW ali več, je dobo trajanja akumulatorjev zmanjšal vsaj za polovico. Še vedno velja, da je za “zdravje” akumulatorjev najboljše počasno polnjenje z izmeničnim tokom z močjo do 10 kW, torej na domači polnilnici. Kočar opozorja, da je dobro vedeti, kako “težko ali lahko nogo” je imel prejšnji lastnik:

Način vožnje električnega avtomobila pomembno vpliva na dobo trajanja energetske shrambe. Če vedno speljujemo s polno močjo in sunkovito pritiskamo stopalko za plin, so tudi električni tokovi, ki tečejo skozi celice, sorazmerno večji in negativno vplivajo na stanje baterije.


Ta hip je torej rabljen električni avto s pridobljenim podatkom o številu polnjenj najbolje oceniti z nekom, ki že ima in se dnevno vozi v enakem modelu avtomobila.

Na testno vožnjo z voznikom enakega modela

Kočar pravi, da pred nakupom vsekakor svetuje oceno stanja akumulatorskega sklopa: “Priklop na tester in seštevek polnilnih ciklov je eden od orientacijskih podatkov za oceno. Doba trajanja akumulatorskega sklopa električnega vozila je namreč definirana tudi s številom polnilnih ciklov. Ta hip je torej rabljen električni avto s pridobljenim podatkom o številu polnjenj najbolje oceniti z nekom, ki že ima in se dnevno vozi v enakem modelu avtomobila. To pomeni, da ve, kako se pri določenih režimih vožnje avto odziva, kolikšna je poraba energije in kako se pri različnih temperaturah oziroma stopnjah napolnjenosti akumulator odziva na različnih polnilnih postajah. Veliko bolj zanesljivo bomo to počeli v prihodnosti z orodji, ki bodo omogočala bolj natančno oceno.”

Naš nasvet pri nakupu rabljenega električnega avtomobila je izbira avtomobila, katerega akumulatorski sklop je še vedno v tovarniški garanciji.

Kaj je dobro preveriti pri nakupu rabljenega električnega avtomobila?

Kakšen tip akumulatorjev ima vgrajen električni avto in ali imajo še veljavno tovarniško garancijo?
Koliko polnilnih ciklov ima akumulatorski sklop in če se število slednjih ujema s številom prevoženih kilometrov?
Na kakšen način je predhodni uporabnik ali lastnik uporabljal avto: način vožnje in način polnjenja? Če je bil avto pogosto priključen na hitro polnilnico, je možnost degradacije akumulatorjev bistveno večja.
Na testni vožnji preverite porabo in delovanje rekuperacijskega zaviranja.
Če električni avtomobil kupujete v tujini, je bolje izbrati trge z zmernimi klimatskimi razmerami, saj temperaturni ekstremi vplivajo oziroma skrajšujejo dobo trajanja akumulatorjev. Bolje je torej kupiti rabljen električni avto v toplejših državah kot pa na severu Norveške ali Švedske.
Preverite stanje polnilnih kablov in vtičnice na avtomobilu. Sledi oksidacije lahko pomenijo, da je bil avtomobil dlje časa stal parkiran, kar pomeni nevarnost globoke izpraznitve celic. Avto obvezno priklopite na polnilno postajo in preverite ali polnilna moč odstopa od obljubljenih zmogljivosti vgrajenega polnilnika. Preverite tudi ali avto ob priklopu javlja kakšne napake.
Posvetujte se s strokovnjaki AMZS tehnično-diagnostičnega centra.
Kočar je prepričan, da se bodo na trgu rabljenih električnih avtomobilov slej kot prej začeli tudi posegi v programsko opremo nadzora delovanja akumulatorjev.

Manipulacije

Pri energijsko gostejših in zmogljivejših akumulatorjih nove generacije si izdelovalci električnih avtomobilov v programskem nadzoru puščajo rezerve v predpomnilniku. Potem na servisnih pregledih rezervacijo zmogljivosti v predpomnilniku spreminjajo glede na stopnjo degradacije akumulatorjev oziroma izgube prvotnih zmogljivosti. Kočar je prepričan, da se bodo na trgu rabljenih električnih avtomobilov slej kot prej začeli tudi posegi v programsko opremo nadzora delovanja akumulatorjev na podoben način, kot danes spreminjajo programe pri računalnikih za upravljanje delovanja motorjev za nekaj odstotno povečanje moči in navora. Lahko bo prišlo tudi do manipulacij glede števila polnilnih ciklov.

Pri slovenskem uvozniku avtomobilov Hyundai pravijo, da cena za nakup akumulatorskega sklopa še ni formirana, saj vse stroške, povezane z morebitnimi napakami - ne glede na to, v kateri evropski državi je bil avto prodan - krije tovarniška garancija

Nasvet: tovarniška garancija

Naš nasvet pri nakupu rabljenega električnega avtomobila je izbira avtomobila, katerega akumulatorski sklop je še vedno v tovarniški garanciji. To so nam potrdili tudi pri slovenskem uvozniku avtomobilov Hyundai, kjer pravijo, da cena za nakup akumulatorskega sklopa še ni formirana, saj vse stroške, povezane z morebitnimi napakami - ne glede na to, v kateri evropski državi je bil avto prodan - krije tovarniška garancija. Hyundai za akumulatorski sklop ponuja 8 let garancije oziroma od 160.000 (kona modelno leto 2020) do 200.000 prevoženih kilometrov (ostali modeli).

Renault ima v svoji ponudbi zoe, najbolj prodajan električni avtomobil v Evropi. Od leta 2012 so jih naredili več kot 160.000, kar pomeni, da je na trgu že veliko rabljenih vozil, tudi pri nas. Nov akumulatorski sklop za renault zoe stane 8300 evrov. Tolikšna je tudi razlika na ceniku novega modela zoe: kdor ob nakupu najame akumulatorski sklop, bo odštel 8300 evrov manj, kot če kupi zoe skupaj z energetsko shrambo. Menjava akumulatorjev pri Nissanovem leafu - globalno najbolj uspešnem električnem avtomobilu - pa pri nas stane 7700 evrov + DDV.

 

Nov akumulatorski sklop za nissana leafa pri nas stane 7700 evrov + DDV.

Nihče točno ne ve za koliko kilometrov še …

Jurij Kočar pojasnjuje, da je natančno ugotavljanje stanja energijske shrambe ta hip še vedno ključni izziv: “To se z ustreznimi diagnostičnimi orodji da le oceniti. Te meritve ta hip še niso povsem zanesljive oziroma 100-odstotno kredibilne. V AMZS tehnično-diagnostičnem centru v okviru sodelovanja z ostalimi klubi v mednarodnem združenju že sodelujemo s “startup” zagonskim podjetjem, ki razvija neodvisno diagnostično orodje za natančno ugotavljanje stanja akumulatorjev. To orodje bo omogočalo, da bomo spremljali celoten cikel praznjenja akumulatorskega sklopa ob pomoči kompleksnega algoritma, ki bo upošteval temperaturna nihanja, različne energetske tokove skozi celice ob pospeševanju oziroma regenerativnem zaviranju in druge pomembne dejavnike. Na podlagi zajetih in obdelanih podatkov bo ta algoritem znal podati natančno klinično sliko oziroma zanesljivo oceno dejanskih zmogljivosti akumulatorskega sklopa.”

Dokaz, da super hitro polnjenje ni najbolje, je tudi ukrep Tesle, ki omejuje največjo moč polnjenja.

Vpliv pogostih polnjen z veliko močjo na hitrih polnilnicah Kočar razloži:

Vsak električni avto ima vgrajen AC/DC pretvornik, ki glede na temperaturo in stanje napolnjenosti določa moč polnjenja. Polnjenje z enosmerni tokom DC gre neposredno v celice. Lastnik električnega avtomobila naj hitro polnilnico zato uporabi le, če se se res mudi. Dokaz, da super hitro polnjenje ni najbolje, je tudi ukrep Tesle, ki omejuje največjo moč polnjenja. Izpostavil pa bi tudi način vožnje električnega avtomobila, saj ta tudi pomembno vpliva na dobo trajanja energetske shrambe. Če vedno speljujemo s polno močjo in sunkovito pritiskamo stopalko za plin, so tudi električni tokovi, ki tečejo skozi celice, sorazmerno večji in negativno vplivajo na stanje akumulatorja.

Pri nakupu rabljenega električnega avtomobila, ki je dlje časa stal, se je treba zavedati, da tovrstne globoke izpraznitve zadajo “smrtne rane” energetski shrambi.

Globoko izpraznjene celic - smrtna rana akumulatorjem

V AMZS tehnično-diagnostičnem centru se že dobro leto ukvarjajo tudi servisiranjem in diagnosticiranjem okvar na električnih avtomobilih. Uspešno popravljajo polnilnike v električnih vozilih in inverterje oziroma AC/DC pretvornike. Izkušnje imajo tudi s prvimi popravili celic v modulih električnih shramb. Gre za nesrečen slučaj, ko je eno od podjetji del svojega električnega voznega parka pozimi s skoraj povsem praznimi akumulatorji dlje časa pustilo stati na parkirišču. To je povzročilo globoko izpraznitev akumulatorjev, kar pomeni, da se kakšna od celic znotraj modulov izprazni do te mere, da je kemično uničena. Poleg tega se zaradi napake tudi krmilnik programsko zaklene in ne dovoljuje polnjenja. Juri Kočar se je z ekipo lotil zahtevnega posega, v katerem so odkrili uničene celice jih zamenjali, nato pa na novo sestavili in povezali module ter iz energijske kome zbudili akumulator. “Gre za precej zahteven poseg, v katerem je treba pravilno povezati celice in ponovno vzpostaviti senzorski nadzor temperature, napetosti in toka za vsako posamezno celico. Pri nakupu rabljenega električnega avtomobila, ki je dlje časa stal, se je treba zavedati, da tovrstne globoke izpraznitve zadajo “smrtne rane” energetski shrambi. Potem so tu še odpovedi posameznih celic. Celice so vezane zaporedno, celični moduli pa vzporedno. Akumulatorski sklop je kot veriga - močna je toliko, kot je močan njen najšibkejši člen,” opozarja Kočar.

AMZS tehnični specialist Jurij Kočar pojasnjuje, da menjava energetske shrambe v avtu ni povsem enostavno opravilo, saj zahteva določena orodja in postopke:

Ne, to ni tako kot bi v fotoaparatu zamenjal baterijo, tudi iz poškodovanega avtomobila enakega modela ne moreš kar odviti akumulatorskega sklopa in ga pripeti v svoj avtomobil.

 

Ključne besede


NasvetiElektrični avtielektrikarabljeni avtomobilirabljena vozilaElektromobilnostelektrični avtomobilinasvet