Renaultov zoe sodi med začetnike novodobne avtomobilske elektrifikacije. Najbolj prodajan električni avtomobil v Evropi je v drugi generaciji postal varčnejši in vozniško bolj energičen.
Zanimivosti in dejstva: Kemija in elektronika
S temeljito posodobljenim krmilnikom za upravljanje moči in zmogljivejšim inverterjem (280 A) - ta električno energijo iz akumulatorja pretvarja v izmenični tok za pogon elektromotorja - so še povečali učinkovitost pogona. Precej so se ukvarjali z izpopolnjevanjem kemičnih procesov in zgradbo zmogljivejšega akumulatorskega sklopa. 326-kilogramski litij-ionski akumulatorski sklop, ki je zgrajen iz dvanajstih modulov (192 celic), ima toplotni nadzor, ki hladi ali ogreva celice. Po 130 prevoženih kilometrih pri temperaturi 26 stopinj Celzija smo pri 67 odstotkih preostale energije avto pripeli na 50-kilovatno hitro polnilnico z enosmernim tokom, kar pomeni, da je tok tekel mimo inverterja neposredno v akumulator. Približno 80 odstotkov povečanja zmogljivosti akumulatorja gre pripisati optimizaciji notranje strukture. Za preostalih 20 odstotkov so zaslužne izboljšave komponent. Kemiki so z zasnovo novih litij-ionskih celic - te so prepoznavne po specifični, višji zgradbi - izkoristili prostor, ki so ga sprostili Renaultovi inženirji. Celice v module sestavljajo v tovarni LG Chem v Vroclavu na Poljskem. |
Oblikovna evolucija z vključeno reciklažo
Novi zoe na zunaj predstavlja oblikovno evolucijo predhodnika. Obdržal je velikost predhodnika - 408,4 cm dolžine in 258,8 cm med osema - in všečno podobo nadgradil z izpiljenimi podrobnostmi ter se končno znebil energijsko potratnih halogenskih žarometov. Veliko večja tehnično-oblikovna revolucija voznika pričaka v kabini. Zasnova armaturne plošča je nova in materiali so kakovostni, prijetni na otip in prav v ničemer ne nakazujejo na reciklažo - 22,5 kilograma tekstila in oblog je iz recikliranih plastenk, tekstilnih odpadkov in odsluženih varnostnih pasov. Več je odlagalnih površin, nova je postaja za indukcijsko polnjenje telefona in nova je tudi ročica sheme pogona. Ta v položaju B vklopi novo, močnejše elektrodinamično regenerativno zaviranje v enostopenjskem reduktorskem menjalniku.
Z digitalnimi veščinami in varnostnimi sistemi zoe sledi cliu 5. generacije. Pred voznikom je 10-palčni odlično čitljiv zaslon prilagodljivih merilnikov, ki jih voznik enostavno upravlja s stikalom na volanu. Na vrhu sredinske konzole je pokončno postavljen 9,3-plačni zaslon komunikacijskega orodja easy link, ki poleg storitev povezljivosti v slovenskem meniju ponuja pregled storitev pomembnih za električni pogon - denimo sprotno iskanje prostih polnilnih mest. Novi zoe je uporabniško postal zelo preprost avtomobil. Vožnja v njem je izredno prijetna, nezahtevna in brez stresa. Sedi se razmeroma visoko in preglednost je odlična.
Prijetno poskočen in dobro odziven avto
Z novim sinhronskim elektromotorjem R135 (100 kW in 245 Nm) je zoe prijetno poskočen in dobro odziven avto, ki lahkotno švigne skozi ovinek in zelo suvereno opravi prehitevanje. Z zmogljivostmi in vzmetenjem dobro skriva težo 1,5 tone, h kateri 326 kg prispeva zmogljivejši akumulatorski sklop (52 kWh). Na mestnih, primestnih in medkrajevnih razdaljah ne zahteva nikakršnih prilagajanj, še vedno pa ni najbolj domač na avtocestah, saj ima največjo hitrost zaradi učinkovitosti omejeno na 140 km/h. Kljub radarsko podprtemu samodejnem zaviranju v sili še vedno nima aktivnega tempomata.
Z vsakdanjimi nalogami mobilnosti - zlasti ob slovenskih dnevnih razdaljah - zoe nima nikakršnih težav. Temeljito nadgrajena energijska shramba tretje generacije, ki jo je po novem mogoče polniti na vseh vtičnicah z izmeničnim (do 22 kW) ali enosmernim tokom (do 50 kW), hrani dovolj energije za 395-kilometrski doseg (WLTP). Novi zoe je precej bolj konkurenčen pri porabi, saj je za četrtino bolj varčen kot prej: po 235 prevoženih kilometrih je bila poraba 14,1 kWh, kar pomeni, da bi lahko naredili še vsaj 135 kilometrov. Res pa je, da smo prve kilometre naredili v idealnih voznih razmerah; v pravi zimi bo doseg precej manjši, približno 240 kilometrov.
Pod črto ...
Veteran med električnimi avti je znova postal konkurenčen tekmec. Predstavlja dober kompromis med zmogljivostjo, učinkovitostjo in uporabnostjo. Je dober električni avto za vsak dan, a ne za vsakogar.
Novi renault zoe
- dve različici: R110 (80 kW) in R135 (100 kW)
- nov akumulatorski sklop: 52 kWh
- doseg: do največ 395 km (pozimi 240 km)
- polnilnik: do 22 kW (AC), do 50 kW (DC)
- nova armaturna plošča s prilagodljivimi digitalnimi merilniki
- LED žarometi, 338-litrski prtljažnik
- več aktivnih varnostnih pripomočkov
- na voljo januarja 2020: od 22.000 evrov (najem akumulatorja)
Foto: na elektriko po Sardiniji
Veteran s tradicijo in vplivom
Zoe je bil leta 2012 zelo pomemben avtomobil oziroma tehnološki mejnik velikoserijskega razvoja električne mobilnosti, zaradi katerega so o novih energentih začeli razmišljati tudi povsem običajni vozniki cliov, twingov in drugih kompaktnih avtomobilov. Renault je z zoejem, ki je bil dejansko prvi namensko razvit električni avtomobil, javnosti in tekmecem dal jasno vedeti, da elektrika ne bo muha enodnevnica. Sedem let pozneje se po cestah stare celine vozi več kot 160.000 električnih renaultov zoe. V Parizu so precej resno vzeli tudi očitke o ogljičnem odtisu izdelave električnih vozil. Novi zoe samo v potniški kabini vsebuje 22,5 kilograma reciklirane plastike in tkanino, ki jo v polovičnem deležu sestavljajo reciklirana vlakna iz plastenk, ostalih 50 odstotkov pa doda krožno gospodarstvo iz tekstilnih odpadkov in starih varnostnih pasov. V pogovoru s ključnimi inženirji smo se dotaknili tudi o končne reciklaže akumulatorjev za pogon elektromotorja. Ta seveda ni povsem enostavna in nikakor poceni, a predvsem baker, aluminij in tudi litij gredo v nove akumulatorje. Inženirji trdijo, da je litij (soli) iz druge roke celo bolj kakovosten. Novi zoe začenja drugo električno ofenzivo skupine Renault. Z razvojem, optimizacijo, testiranjem električnih vozil ter storitev elektro mobilnosti se pri Renaultu ukvarja kar 40.000 zaposlenih. Do leta 2022 naj bi Renault na trg poslal 8 električnih modelov. Lanskega junija je skupina Renault napovedala milijardo evrov vreden investicijski načrt, po katerem bo v Franciji ustvarila središče odličnosti za električna vozila. Do leta 2022 namerava Renault podvojiti zmogljivosti izdelave za model zoe v svoji tovarni v Flinsu nedaleč od Pariza.
Oskrba z energijo ...
Že v teoriji od 1 ure in 10 minut do dneva in pol.
Eden ključnih izzivov elektro mobilnosti ostaja polnjenje električnih avtomobilov in ne več doseg. To velja tudi za novega zoeja. Že v teoriji je časovni razpon oskrbe akumulatorja z energijo iz omrežja zelo velik - od ene ure in deset minut (50 kW DC do 80 odstotkov napolnjenosti akumulatorjev) do skoraj dneva in pol (34,5 ure), če povsem “praznega” zoeja priklopite na navadno hišno vtičnico (2,2 kW). Da je eno teorija, drugo pa realnost vsakdanjega življenja z električnim avtom, smo se prepričali tudi na tokratni predstavitvi, kjer smo imeli na voljo tudi preizkus na 50-kilovatni DC polnilnici. Takoj po začetku polnjenja je polnilnik pokazal 49 kW polnilne moč, po nekaj minutah pa je moč padla na 35 kW, kajti polnilni časi tudi na hitrih polnilnicah niso odvisni zgolj od razpoložljive moči, temveč tudi od učinkovitosti termalnega nadzora akumulatorja in zaloge energije v akumulatorjih.
V Sloveniji prihodnje leto
Renault-Nissan Slovenija je že v oktobru začel sprejemati naročil za novega zoeja. Novi zoe bo cenejši od predhodnika. Pri Renaultu še vedno vztrajajo z dvema poslovnima modeloma: najem ali nakup akumulatorja, od česar je odvisna tudi končna cena avtomobila. Zoe R110 bo stal manj kot 30.000 evrov, ob najemu akumulatorjev pa manj kot 22.000 evrov. Upoštevajoč državno subvencijo za nakup električnega avtomobila bo novi zoe torej na voljo za manj kot 15 tisočakov, a je ob tem treba upoštevati še mesečni strošek najema akumulatorskega sklopa, ki po ceniku za starega zoe sega od 69 do 119 evrov na mesec glede na zakupljeno letno kilometrino.