Pri nakupu novega ali malo rabljenega avtomobila so pravila tovarniške garancije jasna: vse okvare v obdobju garancije so breme izdelovalca. Pri nakupu rabljenega avtomobila s pretečenim rokom garancije pa je tveganje veliko večje. Se splača dokupiti enoletno jamstvo za primer odpovedi motorja, samodejnega menjalnika, štirikolesnega pogona ali drugih večjih okvar?
Tovarniška garancija je zagotovo najboljša zaščita kupca, ki pa mora v predvidenem obdobju, v katerem izdelovalec jamči za popravilo oziroma odpravo napak ali okvar, dosledno upoštevati predpisana navodila o garancijskih pogojih. O pravicah in dolžnostih kupca iz naslova uveljavljanja garancijskih reklamacij smo v Motoreviji že pisali. Velja pa ponoviti eno najbolj nedvoumnih sporočil tržnega inšpektorata o tem, v kakšnem obsegu ta kupca ščiti: na podlagi garancije lahko porabnik od garanta (proizvajalec, uvoznik ali prodajalec) v garancijskem roku zahteva brezplačno odpravo napake. Če podjetje napake ne odpravi v skupnem roku 45 dni, lahko kupec zahteva zamenjavo za nov brezhiben izdelek. Če podjetje ne odpravi napake in ne zamenja izdelka, pa lahko porabnik odstopi od pogodbe in od prodajalca zahteva vračilo kupnine ali zahteva sorazmerno vračilo kupnine. Hkrati lahko uveljavlja tudi povračilo nastale škode.
Nakup dodatnega jamstva za rabljen avto
Rabljen avto seveda predstavlja cenejši, a vedno tudi bolj tvegan nakup, sploh, če je avto že izven tovarniške garancije in nima dokazljive zgodovine o prevoženih kilometrih in predpisanem vzdrževanju. Zakonodaja sicer tudi pri nakupu rabljenega avtomobila z vidika skritih napak ščiti kupca, čeprav bistveno manj obsežno kot pri nakupu novega avta. Prodajalec, ki je pravna oseba (trgovec z vozili), mora namreč za vsako vozilo izdati garancijo za obdobje najmanj enega meseca, kar pa je relativno malo, saj se morebitne napake na vozilu običajno pokažejo šele po poteku tega časa. Po preteku zakonskih rokov kupec tako nemalokrat ostane sam s svojim rabljenim avtomobilom - in morebitnimi težavami.
Številni ponudniki, ki se ukvarjajo s prodajo rabljenih vozil, zato ponujajo možnost dokupa 12- ali 24-mesečnega jamstva. Za tovrstnimi jamstvi največkrat stojijo različni ponudniki zavarovalnih paketov za izvajanje storitev jamstvenih servisov vozil, kot ponudniki imenujejo zavarovanje za primer težjih okvar.
Aleš Černivec iz avtohiše Černivec & Torkar, ki se ukvarja s prodajo rabljenih vozil z znano zgodovino, je mnenja, da se pri nakupu rabljenega avtomobila splača skleniti tudi dodatno jamstvo. Poudarja, da se zaupanje v nakup, če trgovec kupcu res transparentno predstavi zgodovino in stanje vozila, izkaže s tem, da avtohiša že sama ponudi določeno jamstvo:
Pri nas prodajamo preverjene avtomobila in glede na stanje ter starost avtomobila zanj jamčimo od 12 do 24 mesecev. To je naša odločitev. Pri dodatnih jamstvenih zavarovanjih pa delamo s podjetjem GVS. Glede izkušenj pri prijavi okvar naše stranke niso imele nobenih težav. A ker prodajamo vzdrževana vozila z resničnimi kilometri, večjih okvar motorja ali menjalnika še nismo imeli. Doslej so naši kupci uveljavljali le jamstvena popravila za manjše okvare. Slišali pa smo, da imajo ljudje z določenimi ponudniki jamstvenih zavarovanj tudi slabe izkušnje.
Realnost: popravila do višine 2600 evrov
Klemen Pančur, lastnik in direktor podjetja GSV garancijski servis, ki za številne trgovce z rabljenimi vozili ponuja jamstvene pakete vzdrževanja rabljenih vozil, odkrito pove, da s svojo storitvijo primarno ščiti avtohiše pred nepredvidenimi stroški popravil. Pogodbe zato sklepajo s prodajalcem vozil in ne končnim kupcem vozila. Trgovec pa nato z vozilom proda tudi storitev jamstva z različnimi servisnimi paketi, ki natančno opredeljujejo, kakšna popravila krije posamezni paket. Klemen Pančur poudarja, da pri strojelomu motorja ali samodejnega menjalnika na uradnem servisu izdelovalca z zamenjavo celotnih sklopov stroški lahko sežejo od 4500 do 11.000 evrov. Njihove storitve pri tovrstnih najhujših okvarah zato obsegajo obnovitev - torej popravilo in ne zamenjavo motorja ali menjalnika. Obnove oziroma vse popravila izvajajo izključno njihovi pooblaščeni servisi, sodelujejo pa tudi s strokovnjaki iz tujine, predvsem iz Nizozemske. Njihovi paketi jamstva krijejo popravila do največ 2600 evrov. Pri okvarah, kot so kompresorji klime, vztrajniki, EGR ventili vgrajujejo nove dele, ki jih kupujejo pri velikih distribucijskih podjetjih z nadomestnimi deli. Pančur svetuje sklenitev jamstva pri vseh rabljenih avtomobilih, ki so dražja od 5000 evrov. Priznava pa, da pri izvedbi storitev prihaja tudi do nesoglasij predvsem zaradi napačne interpretacije pogojev jamstva pri prodajalcu. Pančur poudarja:
Ne gre za tovarniško garancijo, temveč garancijski servis za točno določene sklope, ki so natančno določeni v splošnih pogojih. Razlika med tovarniško garancijo in jamstvenim servisom je velika.
Za skoraj vsak rabljen avto …
Pančur poudarja, da je sklenitev dodatnega jamstva možna za skoraj vsak rabljen avtomobil, katerega vrednost novega avta ne presega 100.000 evrov. Jamstva pa ni možno skleniti za rabljen avto, ki je služil v šoli vožnje, v najemu in za specialne poklice (policija, gasilci, vojska, taksi služba …)
Jamstvo se sklepa za obdobje enega leta, pri avtomobilih z več kot 250.000 prevoženih kilometrih pa se kritje omeji tudi na nadaljnje prevoženih 10.000 kilometrov.
“Nas preteklost ne zanima, ključno pa je, da od zadnjega dokazljivo znanega servisa ni minilo več kot eno leto oziroma da avto od tega servisa ni prevozil več kot 15.000 kilometrov. Če je v avtu samodejni menjalnik in nimamo dokazila o menjavi olja v menjalniku, mora nov lastnik najpozneje v tridesetih dneh po sklenitvi jamstva poskrbeti za menjavo olja,” pojasnjuje Pančur in pove, da kritje popravil z naslova jamstva v nobenem primeru ne morejo presegati 50 odstotkov tržne vrednosti rabljenega avta.
Za koliko denarja?
Dodatna varnost v obliki jamstvenega servisa za različne, a natančno določene okvare v različnih paketih - glede na obseg kritja, starost avta in število prevoženih kilometrov - kupca rabljenega avtomobila stane od 200 do 400 evrov na leto. Kdor pred nakupom ni povsem prepričan v tehnično stanje rabljenega avtomobila, si s tem lahko zagotovi malce mirnejši spanec. Tovrstna jamstva niso primerna za vse nakupe, pri marsikaterem pa za sorazmerno majhen denar ponujajo veliko dodatne (finančne) varnosti.
Z garancijo tovarna jamči za kakovost
Pri večini zastopnikov avtomobilskih znamk na slovenskem trgu je trajanje garancije pogojeno s časovnim obdobjem uporabe vozila in številom prevoženih kilometrov. Tovarniške garancija - odvisno od izdelovalca - tako garantira brezhibno delovanje celotnega vozila za 2, 3, 4, 5 ali celo 7 let ali do 100.000 oziroma 160.000 prevoženih kilometrov. Eno najboljših tovarniških garancij na našem avtomobilskem trgu ponuja Hyundai, ki za vse svoje avtomobile nudi 5 let tovarniške garancije brez omejitve kilometrov. Pri svojih električnih avtomobilih oziroma priključnih hibridih poleg te garancije Hyundai jamči, da zmogljivost akumulatorskega sklopa v 8 letih ali 200.000 prevoženih kilometrih ne bo padla pod 70 odstotkov prvotne zmogljivosti. Boljši kot so garancijski pogoji za kupca, bolj jasno je sporočilo o kakovosti vozila, vsaj s psihološkega vidika skozi prizmo zaupanja.
Pozor: med garancijo in jamstvom je razlika
Previdnost velja tudi pri nakupu novega vozila. Vedno je dobro preveriti garancijske pogoje in predvsem pogoje podaljšanega jamstva, ki ga številne znamke ponujajo za doplačilo kot servisno zavarovanje za primer večjih okvar motorja, menjalnika, podvozja, elektronskih sklopov, štirikolesnega pogona in drugi dragih popravil. Treba pa se je zavedati, da sta tovarniška garancija in jamstvo dve različni storitvi reševanja okvare. Jamstvo je namreč pogodbena zaveza prodajalca kupcu, da bo v določenem obdobju ali do določenega števila prevoženih kilometrov kril v jamstvu določene stroške točno določenih nadomestnih delov oziroma sklopov in servisnih storitev ob okvari vozila. To pomeni, da jamstva ne smemo enačiti z garancijo, kjer obveznosti prodajalca določa tudi zakon, temveč gre za čisto pogodbeno razmerje, v katerem prodajalec natančno opredeli tudi vse zahteve in dolžnosti, ki jih mora za uspešno uveljavljanje jamstva izpolnjevati kupec. Kot smo že zapisali v Motoreviji pri uveljavljanju jamstva še zlasti velja tisto, kar je zapisano, ne pa tisto, kar ste si predstavljali, da je zapisano. Obljube trgovca, ki vam ponuja takšno storitev je potrebno preveriti v drobnem tisku oziroma pogojih jamstva, preden se odločite za nakup storitve, ki je dejansko zavarovanje pred strojelomom oziroma “ekonomsko totalko” zaradi okvare. Garancije in jamstva torej nikakor ne gre enačiti, vsaj pri avtomobilih ne, saj je med njima bistvena razlika, ki se lahko zelo občutno pozna tudi v vaši denarnici ali na bančnem računu.
Bistvena razlika je tudi pri servisiranju: pri jamstvu pogoje servisiranje določi prodajalec, pri garanciji pa morajo biti na pooblaščenih servisnih delavnicah opravljena le tista dela, ki so po- vezana z garancijskimi popravili, medtem ko vzdrževalna dela lahko lastnik vozila opravlja tudi v drugih servisnih delavnicah. A to še zdaleč ne pomeni, da bi lahko takšna vzdrževalna dela opravljali šušmarji pod kozolci ali celo lastnik ali imetnik avtomobila sam. Če je avto namreč v garanciji in pride do okvare oziroma popravila, za katerega lastnik uveljavlja garancijo, mora imetnik avtomobila dajalcu garancije dokazati, da je bil avto ustrezno vzdrževan in da torej do napake ni prišlo zaradi neustreznega vzdrževanja. To pa lahko dokaže le z tudi v drugih servisnih delavračunom in z delovnim nalogom, na katerem je jasno vidno, katera dela so bila opravljena in kateri material (na primer specifikacija olja) oziroma nadomestni deli so bili vgrajeni.