Na pedalih: Z elektriko na makadam?

Na poti

Električni makadamkarji so najnovejši hit v kolesarskem svetu


Razvoj električnih koles se je začel pri mestnih različicah koles, potem se je hitro preselil v športno rekreacijo, kjer so nam ponudili električna gorska kolesa. Za njimi so se uveljavila tudi tekmovalna električna gorska kolesa (s katerimi nastopajo tudi na svetovnem prvenstvu v gorskem kolesarstvu z električnimi kolesi), pa cestna dirkalna električna kolesa ...  Zadnji hit med električnimi kolesi so električna gravel kolesa oziroma električna kolesa za makadamkanje …

Lahko zapišemo, da imajo (skoraj) vse različne zasnove koles v vseh tržnih segmentih tudi svoje električne različice. Tudi nekatera otroška kolesa že poganja elektrika iz baterije; najmanjša in tricikle sicer še ne, a verjetno se bodo prej ali slej pojavila tudi ta. Verjamem, da bi se otroci hitreje naučili voziti električno kolo kot navadno, klasično …

Električni makadamkarji so se pojavili načrtno

Športni rekreativci so tako kot vsi ostali kolesarji najprej spoznali mestna električna kolesa, vendar ta niso primerna za športno vožnjo. Zato so se kmalu odločili za modele, ki so jih uporabljali zgolj za rekreacijo. Spomnimo se, kako se je začelo; dober rekreativni kolesar bi rad svoje urice na kolesu delil s partnerko, a ta ni bila dovolj dobro fizično pripravljena, da bi mu lahko sledila z navadnim kolesom, zato si je privoščila takšnega z baterijo. In tako sta oba uživala med kolesarjenjem. Če je imela gorsko kolo z električno pomočjo, sta bila zaradi zasnove kolesa omejena zgolj na gozdne in gorske poti, ki pa so za začetnike dokaj neugodne, pogosto pa celo nevarne. Po makadamskem klancu navzgor je še šlo, ker je pomoč očitna, težave so nastale na spustih, kajne? Zato je prihajalo do tudi hujših padcev. 
Izdelovalci koles so zato iskali preprostejše zasnove: najprej so razmišljali le o cestnih specialkah, potem so se spet pojavili pomisleki, da je cesta z vsem svojim prometom prav tako nevarna kot na primer spust z Velike Planine. Tako in zato so na cesto zapeljali električni makadamkarji, ki so po mojem mnenju trenutno najbolj uporabna kolesa za kolesarsko rekreacijo z električno pomočjo …

Električni makadamkarji imajo zelo udobna krmila, podobna specialkam in običajnim gravel kolesom, pnevmatike so široke, vendar ne tako kot na gorskih kolesih in ne tako ozke, kot so na specialkah.

Osvajalci vseh cest in poti

Električni makadamkarji osvajajo predvsem poti, ki so za kolesarje dovoljene. Ne smemo govoriti o brezpotjih, ker tam se ne sme s kolesom, to že vemo. Električni makadamkar je najbolj praktično kolo za rekreacijo: vozimo se lahko po asfaltu in po makadamskih cestah, kjer nam elektrika pomaga, ko nam zmanjkuje moči. 
Zdaj že vemo, zakaj so se gravel kolesa tako dobro in hitro priljubila kolesarjem. Kolesarimo lahko daleč od prometnega vrveža, a še vedno po cestah, takih in drugačnih. Vendar ne po tistih nevarnih in zahtevnih, ki so namenjene gorskim kolesom. Eden izmed krasnih sloganov v svetu gravel koles pravi: kolesarimo do konca asfalta in še naprej! Ali pa: makadamske ceste so tudi ceste …
Električni makadamkarji imajo zelo udobna krmila, podobna specialkam in običajnim gravel kolesom, pnevmatike so široke, vendar ne tako kot na gorskih kolesih in ne tako ozke, kot so na specialkah. Profili pnevmatik so prilagojeni tako asfaltu kot makadamu. Takšna kolesa so veliko lažja od električnih gorskih, sploh pa od mestnih koles. Baterije so enako zmogljive, kot smo že vajeni. Udobje in uporabnost sta najpomembnejši lastnosti teh koles. Tisti, ki smo jih že vozili, lahko potrdimo, da je mogoče s tem kolesi dobro kolesariti tudi z izklopljeno električno pomočjo - tehtajo namreč med 12 in 16 kilogrami, kar pomeni učinkovito kolesarjenje na ravninskih cestah.

Geometrija okvirja je zelo udobna, je pa kolo drugače uravnoteženo zaradi namestitve motorja z baterijo v zadnje pesto. Tristopenjski motor ebikemotion X35+  je izjemno tih, učinkovit in varčen ter enostaven za uporabo.

Primer električnega gravel kolesa, ki je osvojil srca in noge ljubiteljev makadamkanja

Filozofija francoskega električnega kolesa lapierre e-crosshill je, naj se pustolovščina začne, ko se asfaltna cesta konča. Slogan, ki veliko pove. To je kolo, ki je na prvi pogled povsem običajni makadamkar, že drugi pogled pa nam odkrije, da se v zadnjem pestu skriva njegova dodatna moč oziroma naš pomočnik; tam je namreč skrit integriran pogonski sistem, ki ga sestavljata električni motor z navorom 40 Nm in akumulatorski sklop zmogljivosti 250 Wh. Električna asistenca se zdi na papirju precej skromna, saj poznamo električne motorje z bistveno večjo močjo in navorom, a navidezno majhna moč je ena od posebnosti - in čarov - električnih makadamkarjev: lahko namreč kolesariš, pa skoraj ne občutiš, da ti elektrika pomaga. In pomaga samo tam, kjer jo res potrebuješ - in toliko časa kot najmočnejše baterije, čeprav je baterija skupaj z motorjem skrita v pestu kolesa. No, okvir omogoča namestitev še dodatne enake baterije, a v tem porimeru je na vidnem in izpostavljenem mestu. 
Geometrija okvirja je zelo udobna, je pa kolo drugače uravnoteženo zaradi namestitve motorja z baterijo v zadnje pesto. Tristopenjski motor ebikemotion X35+  je izjemno tih, učinkovit in varčen ter enostaven za uporabo. Prednost motorja je, da je združljiv z aplikacijo Ebikemotion za pametne telefone (Apple in Android app). Zahvaljujoč tej aplikaciji lahko spremljate svoje vožnje, hitrost, prevoženo razdaljo, naklon, pa tudi način pomoči ter moč, ki jo zagotavlja motor. Ob pomoči te aplikacije imate tudi stalen nadzor nad trajnostjo baterije. 
Okvir je aluminijast, ima tudi nastavke za dodatno opremo, za prtljažnike, zato ga z lahkoto spremenite v potovalno kolo. Opremljen je s Shimano GRX opremo, 2x11 prestavami, vilica je karbonska, prestavno razmerje je enako za vse ceste, zadaj so verižniki v razmerju 11- 34, spredaj pa 46 – 30. Pnevmatiki sta dimenzije 700x37, 28-palčni. Stane manj kot 3000 evrov, težak je 14 kilogramov.

Ključne besede


kolesarjiKolesaelektrična kolesakolesarjenjeNa pedalih