Na pedalih: Električni fenomen

Na poti

Razmah električnih koles - danes električna kolesa vozijo vsi, celo vrhunski kolesarji jih uporabljajo za popestritev treninga. In da, danes redko kdo kupi navadno gorsko kolo!


Pred leti smo bili med redkimi, ki smo električnim kolesom napovedovali svetlo prihodnost. Danes priznavamo, da takega razmaha res nismo pričakovali. Kleni kolesarji so se nam celo posmehovali, električna kolesa naj bi bila samo za začetnike, ljudi s prekomerno težo, z zdravstvenimi težavami, za tiste, ki hočejo v službo prikolesariti brez potenja in … za vse, samo za "prave" kolesarje ne. Danes električna kolesa vozijo vsi, celo vrhunski kolesarji jih uporabljajo za popestritev treninga. In da, danes redko kdo kupi navadno gorsko kolo! Če greste na kolesarjenje v italijanske Dolomite ali priljubljene Alpe - vsepovsod boste srečevali največ "električarjev."

Ko kupiš električno kolo, kolesariš več, kot si kadarkoli pričakoval. To je dejstvo. Če si začetnik, se boš vozil, dokler se baterija ne izprazni in boš ves srečen, ko boš videl, koliko kilometrov je za tabo. Če si že dober kolesar in si s takim kolesom hočeš popestriti vadbo, boš spet nejevoljen, ker je samo še ena črtica na ekrančku na krmilu, ti bi šel pa še na sosednji hrib. Da, vse več kolesarjev ima v nahrbtniku rezervno baterijo, ampak o njih kdaj drugič.

Foto: Arhiv proizvajalca/Scott – Mestno električno kolo je že samoumevna izbira.

Kdo rabi električno kolo?

Brez nepotrebnih skrivalnic bom napisal. V prvi vrsti so tisti, ki vedo, da jim bo že prvi klanec predstavljal velikansko težavo. Radi bi kolesarili, a dobro vedo, da ne bodo kos prav nobeni klančini, ravnin pa ni, kajne. Lahko so to starejši kolesarji, lahko so preobilni, lahko so začetniki, klancev se pravzaprav bojimo vsi kolesarji. In kaj ti lahko še bolj vzame motivacijo kot dejstvo, da ne boš zmogel niti prvega klanca?

In če si kupiš mestno kolo, zakaj ne bi imelo električno pomoč? Saj z mestnim kolesom ne boste trenirali za Tour de France. Zakaj si potem ne bi kupili motorja? Zato, ker je kolo še vedno bolj preprosto in še vedno ga morate poganjati in še vedno boste kurili kalorije in še vedno boste bolj “prekrvavljeni," kot bi bili na mopedu. Če mestno električno kolo ne bi bilo tako pripravno, enostavno in navdušujoče, potem se ne bi tako hitro in dobro uveljavilo v razvitih kolesarskih državah. Taki, ki pravijo, da je kolesarjenje z navadnim kolesom za njih pretežko, si nabavijo električno kolo. In pridobijo ogromno. Z navadnim kolesom ne bi prekolesarili niti kilometra, z električnim pa lahko kolesarijo in kolesarijo in kolesarijo… In zdaj povejte, kaj je boljše? Pri tem je treba vedeti, da električno kolo ne gre naprej, če ga ne poganjaš. Prenehaš obračati pedala in kolo se bo ustavilo, četudi ima tri baterije na sebi. Finta je v tem, da ti elektrika pomaga do 25 kilometrov na uro, potem pa nič več in prav nič ti ne pomaga, če ne obračaš pedal. Torej si še vedno kolesar? Seveda si in ravno tako ti "srce utripa", vendar ti kolo pomaga takrat, ko ti nogi ne moreta več. Če pa drviš več kot 25 kilometrov na uro, potem si samo še na "kolesu".

Zdrav življenjski slog zahteva veliko prilaganja, med katerimi je največji izziv čas. Prav aktivnemu življenju naj bi se približale tudi nove oblike mobilnosti.

Katero je pravo zame?

Kakšno in katero električno kolo kupiti? Dobra električna kolesa so opremljena z litij-ionskimi baterijami oziroma akumulatorji. Baterija omogoča od dve do tri ure vožnje. Vsekakor je trajanje odvisno tudi od vrste proizvajalca, zmogljivosti baterije in načina vožnje. Najuporabnejše so tiste, na katerih piše od 300 do 750 Wh, trenutno so najbolj prodajana kolesa s 500 Wh. Od baterij ne pričakujte preveč. Drugače povedano: tudi če kupujete mestno kolo in boste mogoče menili, da ne potrebujete tako močne baterije, vedite, da je to napaka: njena doba trajanja je do 2000 polnjenj!
Seveda jih ne boste šteli, ampak dokazano je, da po 500-polnjenju bateriji, ki ni vrhunske kakovosti, zmogljivost pade za četrtino. Torej, tudi če se vozite samo po mestu in imate manj zmogljivo baterijo, jo boste pač morali večkrat polniti in večkrat jo boste polnili, prej bo zanič. Tu vas moram razveseliti, kajti v Sloveniji se prodajajo res samo dobra električna kolesa in težko boste našli "poceni in dobro", z lahkoto pa s "sprejemljivo ceno in zelo dobro".

Električna kolesa in zakonodaja. Če ima električno kolo pomožni motor z močjo do 250 W, njegova pomoč pa se izključi, ko dosežete hitrost 25 km/h, ga zakonodaja obravnava enako kot običajno kolo. In o takih pišemo, druga nas danes ne zanimajo. Torej brez skrbi, če imate še čelado na glavi, ki pa ni nujna po zakonodaji, ampak pameti, nimate več kaj skrbeti. Motor: v sredini, spredaj, zadaj. Električno kolo nima samo baterije, ima tudi elektromotor. Vgrajen je lahko v pesto sprednjega oziroma zadnjega kolesa ali v srednji del med pedali. Najcenejši je sprednji motor, ki na začetku zahteva tudi največjo pazljivost med vožnjo.

Najbolj običajen ali naraven občutek ponuja kolo, ki ima v sredini vgrajen motor, ta je tudi najdražji in zahteva močnejšo verigo, saj mora zdržati večjo silo. Sredinski motor ima vgrajeno tipalo, zaradi katerega je dodajanje moči zvezno, se pravi, bolj ko boste pritisnili na pedale, več moči bo dodal elektromotor. Takšna rešitev je posebno primerna za vožnjo v klanec. Nekateri sredinski motorji znajo biti zoprno glasni, vzrok je v vgrajenem prestavnem sistemu.

Motor je lahko vgrajen tudi v zadnje kolo. Takšna rešitev precej otežuje menjavo zadnjega kolesa, vendar se tudi tega lahko naučimo. Električna kolesa imajo običajno tri ravni pomoči elektromotorja.

Arhiv proizvajalca/Scott – Gorskega kolesarjenje brez električnih koles si skoraj ne znamo več predstavljati.

Posebnosti, ki vplivajo na vožnje

Teža: električna kolesa so težja od običajnih. Primer: če je kolesar težak 90 kilogramov, kolo pa 25 kg, to pomeni, da lahko z e-kolesom z največjo obtežitvijo 120 kilogramov peljete s seboj zgolj pet kilogramov prtljage, kar je manjši nahrbtnik. Upoštevanje največje dovoljene teže je pomembno zaradi varnosti, saj se pretežko kolo odziva nezanesljivo, oteženo in manj učinkovito je tudi zaviranje.

Transport: ker so taka kolesa težja, jih je skoraj nemogoče spraviti na strešne prtljažnike avtomobila. Skoraj vsi nosilci pri strešnih prtljažnikih imajo največjo nosilnost 15 kilogramov. Tudi če baterijo odstranite, je poševna cev še vedno najbrž preširoka za vpetje nosilca. Najbolj priporočljivi prtljažniki so tisti, ki jih vpnete na vlečno kljuko vozila. Torej na avtu potrebujete vlečno kljuko. In potem še prtljažnik, ki se namesti nanjo. Ampak tu je treba nekaj dodati; nekateri izdelovalci že ponujajo električne specialke, ki tehtajo 10 kg ali manj! Torej jo lahko vozimo tudi na strehi avtomobila.

Doseg: prav o dosegu se lastniki e-koles največ pogovarjamo. Najbrž zato, ker se lahko tudi največ zlažemo. Kot ribiči … Dejansko je skoraj nemogoče določiti doseg teh koles. Vse preveč je dejavnikov, ki jih doživimo na poti. Primer: enaki kolesi z enakim motorjem in baterijo, le en kolesar je dvajset kilogramov težji od drugega, enako prestavljanje moči na ekrančku, enako število kilometrov, a v cilju je imel lažji kolesar na ekrančku še eno zeleno črtico, težji pa niti ene, ker je bila baterija izpraznjena, kar pomeni, da je to lahko tudi deset kilometrov razlike. Torej, doseg je odvisen od načina vožnje, mase kolesarja, konfiguracije trase, vetra, temperature ozračja ...

Električno kolo je še vedno bolj preprosto in še vedno ga morate poganjati in še vedno boste kurili kalorije in še vedno boste bolj “prekrvavljeni," kot bi bili na mopedu.

Cenejše e-kolo ni vedno tudi slabše

Ponudba e-koles je že res velika. Pred nekaj leti smo imeli zelo omejeno ponudbo, danes pa lahko rečemo, da jih ponuja vsak resen proizvajalec. Pojavili so se tudi proizvajalci, ki izdelujejo samo električna kolesa in nobenih drugih. Zdaj je tako kot pri običajnih kolesih: za zvenečo blagovno znamko boste odšteli nekaj več evrov kot za manj znano. Pregledali smo slovensko ponudbo in še vedno trdimo, da na našem trgu težko najdete slabo električno kolo. Paziti morate le, da bo vaše kolo znal kdo tudi popraviti oziroma vzdrževati. V prevodu: kupujte pri tistih trgovcih, ki ponujajo tudi servis. Našli smo cenejše modele električnih koles, vendar nam niso mogli zagotoviti, da bomo še kdaj lahko kupili na primer nadomestno baterijo, kaj šele dele motorja. Še največ boste o električnih kolesih izvedeli na testni vožnji. Pred nakupom si vzemite čas in preizkusite več koles. Če prodajalec tega ne ponuja, raje poiščite take, ki to z veseljem storijo.
In še enkrat: pri nakupu bodite pozorni tudi na možnost vzdrževanja in servisiranja kolesa, pa na lokacijo servisov in dosegljivost rezervnih delov.

Baterija - srce električnega kolesa

Baterija oziroma akumulatorski sklop je najbolj "občutljiv" del električnega kolesa. Vsakdo, ki se zanima za tako kolo, najprej sprašuje o kakovosti baterije.

Kaj pomeni oznaka "Wh"?

Watt Hour - watt ura (Wh) je enota za merjenje zmogljivosti baterije. Višja je ta številka, bolj je zmogljiva. Vendar pa je treba upoštevati tudi kakovost kolesa, njegovo težo in opremo, s katero je opremljen, nastavitev, konfiguracijo terena, po katerem se boste vozili, težo kolesarja…

Ali je baterijo mogoče odstraniti s kolesa? Baterije se lahko odstranijo skoraj na vseh kolesih brez orodja; vse, kar potrebujete, je ključ, ki je priložen vsakemu kolesu - ob njegovi pomoči lahko "odklenete" in snamete baterijo.

Kako dolgo se baterija polni? Danes večina baterij (500 Wh) potrebuje polnjenje, ki traja približno od 3,5 ure do 5 ur. V manj kot treh urah se baterija napolni do 80 odstotkov.



Ključne besede


Kolesarjenjeelektrično koloDoživetjana pedalih