S kolesom na morje je želja vsakogar, ki začne resneje kolesariti. Lahko je to življenjski izziv, lahko je samo avantura, lahko pa, enostavno, samo počitnice. Seveda to velja za nas "notranjce", ki smo vsaj sto kilometrov oddaljeni od morske obale …
Poznamo vsaj dva načina kolesarjenja na morje. Prvi je enodnevna tura, ki sodi med uresničenje dolgoletne želje, cilja. Druga je odhod na krajše počitnice - krajše zato, ker prav veliko prtljage ne moremo voziti s seboj, razen, seveda, če ne postanemo svetovni popotnik, vendar to ni naša današnja tema. Zanima nas, kako s kolesom na morje.
Enodnevni izlet s kolesom na morje
Če se odločite za pot po asfaltnih cestah, potem mora biti kolo prilagojeno za kolesarjenje po taki podlagi, asfaltni pač. Zakaj bi se mučili z grobimi, širokimi gumami, če vemo, da niso potrebne, ker upočasnjujejo, otežujejo vožnjo. Kot da bi šli na tekaški maraton v gojzarjih. Zakaj bi to počeli? Torej, tudi če imate gorsko ali treking kolo namenjeno za na morje, je zelo pametno, da ga preobujete v nekoliko ožje in bolj gladke, če ne čisto gladke pnevmatike. To je prvo in skoraj največ, kar lahko naredite za boljšo in lažjo vožnjo, če je lahko vožnja na morje lahka. Seveda so za tako kolesarjenje najprimernejše specialke oz. cestna dirkalna kolesa. Ne, ni nujno, da je tekmovalni model, lahko je povsem rekreativni model. Vaša vožnja bo precej lažja in hitrejša, ne bo pa udobnejša, kot na primer s treking kolesom. Vseeno se še vedno največ kolesarjev odloči iti na pot s kolesom, ki ga pač imajo in potem je to lahko resna mučilnica. Torej, če boste hoteli na morje priti lažje in hitreje, potem se tega podviga lotite s specialko. Če je ne boste kupili samo zaradi ene take avanture, pa preobujte svoje gorsko ali treking kolo. Tak je naš nasvet.
S kolesarsko potovalko na morje
V kolesarskem svetu je "bikepacking" velik trend. Mi smo to prevedli v kolesarsko vandranje ali še bolj domače v kolovratenje. Bikepacking ni le modna muha, ampak je posodobitev kolesarskih popotovanj. Bistvo kolovratenja je, da z minimalistično opremo odrinete na večdnevno avanturo. Če so vaše poti asfaltne, potem je gravel kolo, makadamkar prava izbira, le pozorni morate biti, da so na okvirju tudi nastavki za montažo nosilcev. Če jih ni in če se odločite iti na morje s specialko, tudi prav, ker se dobijo vse potrebne torbe, ki se montirajo neposredno na okvir brez uporabe nastavkov. Imenitna zadeva! Kdor se je spomnil bikepacking torb, si zasluži spomenik. Stabilnost, robustnost in preprostost so najboljše besede, s katerimi lahko opišemo dobro potovalno kolo. Kolesarske počitnice pa se lahko spremenijo v pravi pekel, če se na pot odpravite z napačnim kolesom. Najbolj izkušeni kolesarski popotniki največkrat izberejo kolesa, ki imajo jeklen okvir, saj je vožnja na takem kolesu udobna, kolo pa se ne poškoduje tako hitro - če pa se že kaj pokvari, je tak okvir mogoče brez večjih težav popraviti.
Ko se boste odpravili na kolesarske počitnice, si boste od vsega najbolj želeli, da bi se vam kolo ne kvarilo – če pa bi se že kaj zalomilo, bi moralo biti popravilo preprosto. Seveda lahko za potovanje za silo prilagodite svoje dirkalno ali gorsko kolo, toda ... to je zasilna rešitev za kratko potovanje, za dva dni ali konec tedna. Če se odločite za prave, daljše kolesarske popotniške počitnice, je najbolje imeti kolo, ki je namenjeno prav za to: počasnemu križarjenju po skritih kotičkih narave in premišljanju na kolesu.
Ja, vemo. Življenje je drago, že preživeti je težko. A na srečo so potovalna kolesa med cenejšimi, kar je dobro obvestilo. Potovalno kolo mora biti čvrsto, z močnimi obročniki in zelo vzdržljivimi deli. Takšno kolo mora omogočati stabilno vožnjo in udobno sedenje. In poganjanje po vseh naklonih, za kar je seveda nujno, da imate na zalogi široko paleto prestavnih razmerij, saj vam bodo primerne prestave prišle zelo prav, ko se boste polno natovorjeni zapodili v kakšen zahtevnejši klanec na poti. Pa ne govorim o Vršiču ali Mangartu, tudi o manj usodnih klancih.
Šteje teža tovora, ne teža kolesa
Če je pri cestnem kolesarjenju tako, da šteje vsak gram teže kolesa, to pri popotniških kolesih ni tako zelo pomembno, je pa dobrodošlo. Lažje kot je kolo, več prtljage boste lahko vzeli. Da, neizkušeni vedno vzamejo s seboj preveč. Potovalno kolo je lahko dvakrat težje od dirkalnega. Ko enkrat kolo polno otovorite, teža kolesa ni več tako pomembna.
Kolesariti na morje in tam prespati noč ali dve, tri. Potem potrebujete tudi šotor. Če se odločite, da boste na poti spali v šotoru, boste na kolo navesili veliko prtljage. Torbe so lahko na zadnjem prtljažniku in ob njem, enako lahko storite na prednjem prtljažniku, ki je nameščen nad prvim kolesom. Če na sprednjih vilicah nimate posebnih pritrdišč za prtljažnik, je mogoče dobiti posebne nastavke, s katerimi lahko prtljažnik čvrsto namestite nad prvi obročnik. Bodite pozorni, kako boste na kolesu razporedili težo tovora. Če se vam to ne bo najbolje posrečilo, bo upravljanje kolesa naporno, morda celo nevarno. Načeloma velja, da mora biti dve tretjini teže tovora zadaj, tretjina pa spredaj.
Del prtljage lahko obesite tudi spredaj, na krmilo. V takšno torbico lahko spravite fotoaparat, telefon, dokumente in denarnico. Vendar mora biti teža na krmilu majhna, saj je s težko obremenjenim krmilom nevarno voziti, obračanje kolesa pa je močno oteženo.
Potovalno kolo je drugačno od izletniškega
Potovalke na dveh kolesih so hkrati mule in fotelji. Čez udobje ga ni in čez funkcionalnost prav tako ne. Zato je treba poskrbeti za oboje. Z novim, nepreizkušenim kolesom se nikar ne podajajte na dolgo pot. Na takem kolesu je vse pomembno, še najbolj pa sedež in krmilo. Zakaj ima večina potovalnih koles krivo krmilo? Zato, da ga je možno držati v več položajih. Če ima kolo ravno krmilo, ga držimo stalno enako, če ima krivo, so prijemi štirje. To je na dolgih vožnjah zelo pomembno.
Če se odpravljate na dolgo popotovanje, je zelo pomembno, da izberete kakovosten kolesarski sedež. Prav sedež je morda najpomembnejši del potovalnega kolesa, saj vam ožuljena zadnjica lahko popolnoma pokvari dopust. Preden se odločite za določen model, ga je najbolje preskusiti. Dobre kolesarske trgovine to omogočajo! Tiste, ki ne, niso dobre.
Torej, s kakšnim kolesom?
Če se s kolesom odpravljate na krajša popotovanja po Sloveniji, si za pot lahko prilagodite svoje običajno športno kolo. Za dirkalna cestna kolesa in gorska kolesa je mogoče dobiti prtljažnike, ki jih namestimo na sedežno oporo ali pa na zadnje vilice. Prtljažniki, ki jih pričvrstite na sedežno oporo, ne smejo biti obteženi z več kot desetimi kilogrami.
Toda pozor: ne pozabite, da dirkalna kolesa niso namenjena za prevažanje tovora. Sile, ki se bodo na okvir prenašale z dodatnimi kilogrami obtežitve, lahko poškodujejo kolo. Če greste na pot z dirkalnikom, potem prtljažnik čim manj obtežite. Ker so dirkalna kolesa že tako manj čvrsta in stabilna, bodo še toliko nemirnejša, če bodo otovorjena.
Gorska kolesa je lažje spremeniti v potovalna kot specialke. Okvirji in obročniki so močnejši kot na specialkah in taka kolesa lažje prenašajo večjo dodatno težo. Če boste večinoma vozili po asfaltu in lepem makadamu, zamenjajte terenske pnevmatike za bolj gladke, potovalne. Tako bo vožnja udobnejša in hitrejša, za poganjanje boste porabili manj energije. Je pa res, da so gorska kolesa, ko jih predelamo v potovalna, manj primerna za hitrejšo vožnjo.
Torej, če združimo naše novo znanje: cestna dirkalna kolesa niso dovolj čvrsta in stabilna, da bi bila varna za daljša potovanja, gorska kolesa so navadno precej počasna. Primerno potovalno kolo je treba iskati nekje med obema skupinama. Torej med makadamkarji!