Zime so v zadnjih letih prave kolesarske zime. Kolesarji smo postali celoletni poganjači pedal, celo mraz premagamo z naprednimi oblačili. O snegu ne bomo govorili, saj ga je v nižinah vsako zimo znova komaj za vzorec. A vsi pozimi ne kolesarijo, zato morajo svoja kolesa pospremiti na zimsko spanje. Pri električnih kolesih to zahteva malce drugačen pristop kot pri klasičnih …
Električna kolesa so res robustnejša od klasičnih, a to ne pomeni, da so zato tudi bolj vzdržljiva. Prej lahko rečemo, da so še bolj občutljiva, sestavljena so iz več kosov opreme, zato je tudi treba več vzdrževanja.
Če spomin vrnemo nekaj desetletij nazaj, smo imeli v domači delavnici vse potrebno za kakovostno popravilo kolesa. Samo še malce znanja in veliko fizične spretnosti smo potrebovali. Danes je zamenjati zračnico v električnem kolesu (če zračnico sploh ima), že cela znanost.
Nekateri kolesarji pozimi ne kolesarijo
To se v zadnjih letih malokrat bere. Če v notranjosti države ni hladneje od nič stopinj Celzija, je ob morju vsaj deset stopinj. In kolo gre v avto, raje kot smuči na avto, do morja je dobra ura vožnje, dobri dve, če ste z vzhoda. To pa kolesarju ne predstavlja prav nobene ovire. Veliko je kolesarjev, ki so letne smučarske vozovnice pretopili v kakovostno zimsko kolo.
A razumemo tudi tiste kolesarje, ki jim zima ni kolesarski letni čas. Zato kolo spravijo za nekaj mesecev - in na žalost največkrat pozabijo nanj. Tudi če zanj odštejejo malo premoženje. Da, električna kolesa so še vedno pregrešno draga. Ampak so že tretjo sezono najbolje prodajana kolesa v Sloveniji. Po novem letu bomo dobili točno številko, koliko jih je bilo prodanih letos; stroka pravi, da je bilo rekordno prodajno leto. Seveda vsem trgovcem to od srca privoščimo, sploh pa tistim, ki za svoje kupce skrbijo tudi potem, ko je kolo plačano in odpeljano iz prodajalne. In še vedno se dogaja, da kolesarji ne vedo, da morajo vsako kolo, še posebej pa električno, pripraviti na zimski počitek.
Električno kolo najslabše prenaša zimo
Vemo, da ima električno kolo več sestavnih delov od običajnega, zato imamo več dela, ko ga pripravljamo za zimski počitek. V eni izmed ljubljanskih prodajaln, ki se je specializirala za prodajo električnih koles, so nam prišepnili, da se moramo najprej prepričati, da je vsa dodatna elektronska oprema dobro in primerno očiščena.
Veliko električnih koles ima odstranljive nadzorne in informacijske konzole in tako kot pri mobilnem telefonu se lahko na njih nabere statična elektrika. Zato priporočajo, da jih odstranite,in jih s primernim čistilom dobro očistite. Priključki baterije naj bodo čisti in urejeni. Enako velja za vsa tipala na kolesu.
Električno kolo ima več tesnil od navadnega. Nosilec oziroma prostor okoli baterije je sicer narejen tako, da voda odteče, kontakti pa se posušijo. A do odtekanja pride zgolj, če sta nosilec in vtič čista. Stiki so premazani s prevleko, ki kolo ščiti pred obrabo in korozijo. Za zaščito delov serviser uporabi kontaktni sprej in tudi točno ve, kaj in kako mora podmazati. V nevarnosti so tudi zasloni, ki se na večini električnih koles ne dajo sneti med čiščenjem.
Na kaj moram biti še pozoren?
Ker električna kolesa postajajo vse bolj dodelana, postajajo tudi vse bolj odvisna od programske opreme, zlasti tista, ki uporabljajo sisteme vrhunskih proizvajalcev. Najprej priporočamo, da kolesa kupujete pri ustreznih prodajalcih, ker so edini, ki imajo pravo opremo za servisiranje. Brez te opreme serviser ne more niti priklopiti kolesa in opraviti začetnih nastavitev ali preveriti težav. In drugič, priporočamo, da vsako leto posodobite programsko opremo pri pooblaščenem prodajalcu. A če že kolo imate doma, poskrbite, da ga pred zimo v roke dobi dober serviser koles. Pozno jeseni in na začetku zime nimajo veliko dela, zato je zdaj res pravi čas, da svojega lepotca prepustite veščim rokam. Servisi so dragi, a še vedno poceni v primerjavi z vrednostjo vašega kolesa.
Baterijo električnega kolesa polnite pri sobni temperaturi
Pri baterijah za električna kolesa velja pravilo, da jih vedno polnite pri sobni temperaturi. Idealna temperatura je med 15 in 20 stopinjami Celzija. To velja za tiste, ki se vozite tudi pozimi. Če je bilo vaše kolo nekaj časa zunaj pri nizkih temperaturah, ne prinesite baterije (ali kolesa) noter in začnite polniti, saj bo baterija še vedno hladna. Pred začetkom polnjenja počakajte, da se baterija ogreje na sobno temperaturo. S tem ne boste le podaljšali dobe trajanja baterije vašega kolesa, ampak boste pomagali ohraniti njeno optimalno delovanje, svetujejo kolesarski serviserji.
Primer iz kolesarskega vsakdana
Prijatelj kolesari celo leto, ampak ko temperatura ozračja pade pod deset stopinj Celzija, potrebuje nekaj časa, da se spet spravi na kolo. Še ko je bilo obdobje lepega jesenskega vremena, je baterijo napolnil do konca. Potem pa je temperatura padla, ni se mu dalo zmrzovati na kolesu, zato ga je pustil v garaži ob avtomobilu, kjer pa ni radiatorjev in temperatura se ponoči skoraj izenači z zunanjo. Potem smo ga klicali na zimsko rundo. Veselo je zajahal svojega električnega lepotca, a že na koncu dvorišča opazil, da sveti samo ena črtica. V dveh tednih se je baterija od popolne napolnjenosti izpraznila do ene črtice na zaslončku. Vsi smo mu verjeli, da je kolo počivalo samo 14 dni, ampak vmes so bile temperaturne razlike v 24 urah tudi do 24 stopinj Celzija.
Baterija električnega kolesa je živa stvar
Torej, baterija električnega kolesa je še kako živa stvar, zato moramo z njo ravnati kot z “dojenčkom”, pravimo ljubkovalno kolesarji, ki radi kolesarimo na elektriko. Baterija za električno kolo je občutljiva na ekstremno nizke, a tudi na ekstremno visoke temperature. Če želite zagotoviti dolgo dobo trajanja, baterijo s kolesom vred shranjujte v suhem prostoru pri temperaturi med 15 in 20 stopinjami Celzija. Takšne prostore pa pozimi težko najdemo, kajne? Če je temperatura v naši kleti 10 ali 12 stopinj Celzija, ne pozabite večkrat čez zimo preveriti stanje baterije. Če je izpraznjena, jo napolnimo na toplem. Še bolje je, da naredimo kakšno vožnjo s polno baterijo, kajne? Spet nekateri trdijo, da ni najbolje, da je pozimi baterija do konca napolnjena. Mi v vseh teh letih nismo ugotovili, da bi ji škodovalo, če je v mirovanju do konca napolnjena. Ugotovili pa smo, da če je bila celo zimo napolnjenoa med 30 in 60 odstotki, je med sezono rabila več časa, da se je napolnila. Zato bomo še bolj točne ugotovite lahko podali čez kakšno zimo več. |
Kako kolesarski serviser pripravi kolo za zimo?
Zimsko spanje se začne s temeljitim čiščenjem. Večina kolesarjev ne zna temeljito očistiti kolesa. Precej kolesarjev tega sploh ne dela, lahko tudi dodam. Strokovnjaki pa to znajo; kolo vam bodo očistili, popolnoma razstavili in sestavili nazaj. Razstavili bodo vse ležaje, obe pesti, vilični ležaj, os, sredino … Pregledali bodo, kakšna je obraba, po potrebi bodo kak obrabljen del zamenjali z novim.
Vse skupaj bodo temeljito očistili, odstranili bodo staro mast, vso drobno umazanijo, ki je sami kljub rednim čiščenjem kolesa niste mogli odstraniti.
Spet vam bodo namestili in podmazali dele kolesa ter ga sestavili nazaj. To naredijo zato, ker obstajajo deli kolesa, ki jih sami ne vzdržujete, ker jih ne morete ali pač ne znate - čeprav mislite, da kolo redno vzdržujete in čistite.
Različne vremenske razmere v kolesarski sezoni se na kolesu poznajo, zato je enkrat na leto tak pregled kolesa nujen. Serviser vam bo preveril obrabo pnevmatik, jih zamenjal, če bo treba.
Pregledal bo zavore, zavorne obloge, oba menjalnika vam bo na novo nastavil, preveril obrabo pletenic in bovdenov ter seveda prav vseh vijakov na kolesu. Temeljito vam po pregledal notranjost in zunanjost obročnikov, napere vam bodo na novo centrirali, pregledali obrabo zobnikov in verige.
Pregledal bo, ali je potrebna menjava sedeža, traku ali ročk na krmilu, pogledal bo celo v cevi okvirja.