Na pedalih: Vse večja ponudba električnih koles - tudi slovenskega izdelovalca

Na poti

Do zadnje črtice! Prodajne številke električnih koles po Evropi so zares osupljive ...


Prodajne številke električnih koles po Evropi so zares osupljive. Skoraj vsi večji prodajalci kolesarske opreme ugotavljajo in sporočajo, da so jim električna kolesa rešila posel. To pomeni, da sta se skeptični pristop in malodušje ob pojavi tovrstnih koles pred štirimi ali petimi leti spremenila v hvaležno odobravanje. 

Oglas
Oglas

Pandemija koronavirusa je prodajo kolesarskih rekvizitov oziroma artiklov dvignila na najvišjo raven v zadnjih petdesetih letih! Takega porasta prodaje ne pomnimo. Tisti, ki še dlje gledamo v zgodovino, ugotavljamo, da je bil podoben porast po drugi svetovni vojni (vendar ne v naših krajih) in leta 2009 ob svetovni gospodarski krizi. Vendar se nič ne more primerjati z zadnjima letoma.
Slovenski kolesarski trgovci so že od novega leta krepko zaskrbljeni, ker dobave zamujajo. Obljubljeni februar je že zdavnaj mimo, večine koles še vedno ni. Zdaj se že šušlja o jesenskem roku dobave. Ne, ne trpijo samo trgovci, še bolj trpijo kolesarji, ki bi radi imeli novo kolo, a ga ne morejo dobiti oziroma so ga primorani čakati tudi več kot pol leta. Kdo bi si pred štirimi leti mislil, da bo na električno kolo čakal pol leta ali več? 

Trgovci si manejo roke, ampak z zamikom

Pri domačih prodajalcih smo preverili realno zalogo koles. Dobili smo zanimive odgovore. Mestnih električnih koles je dovolj. Celo štiri nove velike prodajalne koles so odprli v letošnjem letu. Imajo zelo dobro izbiro, še posebej mestnih električnih koles. Povedali so nam, da je več težav s specializiranimi modeli, kot so na primer polnovzmetena gorska kolesa ali pa tista za najbolj ugodno ceno pod tri tisoč evri. Če ste zastrigli z ušesi, potem moramo poudariti, da so se zahteve kolesarjev v enem letu precej spremenile. Če so še pred dvema sezonama kupci jamrali, da so električna kolesa predraga, danes menijo drugače; električno kolo mora biti visoko kakovostno in nič ni narobe, če stane več, saj je tudi toliko boljše, kakovostnejše. Prodajalci so tudi presenečeni nad “kupno močjo” navdušencev nad električnimi kolesi.

Najnovejši, posodobljeni eCult Octane 112. Pripravljajo tudi možnost nadgradnje motorja z drugačnimi nastavitvami delovanja asistenc.

Največ vprašanj je glede pogona, vzdržljivosti akumulatorjev

Kolesarje še vedno najbolj zanimajo vzdržljivost akumulatorskega sklopa in moč motorja. Šele na tretjem mestu je zanimanje za opremo na kolesih. Napačno početje, ampak na slovenskem trgu prodajalci v glavnem ponujajo samo preverjene, zelo dobre modele koles. Tu velja opozoriti in svetovati, da priporočamo nakup kolesa samo pri specializiranih prodajalcih kolesarske opreme. V eni izmed novih prodajaln električnih koles smo povprašali, kako je letos s trendom baterij in motorjev, kaj je, če je, novega, in kako je z vzdržljivostjo baterij: “Glede moči so pri nas vsi motorji omejeni na 250 W, tako da se razlike opazijo v navoru, ki se giblje od 40 do 120 Nm. To je dovolj, saj motorji na trgu zagotavljajo dovolj moči in navora za praktično vsakega uporabnika. Motorji, ki bi ponujali še več, bi ob predpostavki, da je končna hitrost pomoči električnega motorja omejena na 25 km/h, pomenili že skoraj slabost pri uporabi, saj bi bil pospešek preprosto premočan.”
Pri akumulatorskih sklopih je drugače, tu uporabniki očitno res nikoli nimajo dovolj. Trenutno je največja zmogljivost akumulatorjev omejena na približno 750 Wh, kar pomeni tudi več kot 200 prevoženih kilometrov z enim samim polnjenjem. Uporabnikom je to izredno všeč, morajo pa biti pripravljeni sprejeti dodatno težo kolesa, ki jo prinese večji akumulator. 
Glede vzdržljivosti so motorji vse robustnejši in predvsem dobro zavarovani proti vdoru umazanije. Izdelovalci tudi vse več pozornosti namenjajo poprodajnim servisnim aktivnostim, kar se nam zdi odlično. 
“V vseh poslovalnicah zagotavljamo servis, ki v reševanju servisnih zahtevkov tesno sodeluje z izdelovalci pogonskih sklopov Bosch, Shimano, Yamaha, Brose, Sachs (Domel) in Fazua. Poleg tega smo tudi edini, ki vzdržujemo in menjamo tudi ležaje v motorju ter tako podaljšujemo življenjsko dobo pogonskih sklopov, saj se zavedamo, da mora biti poprodajna aktivnost enako dobra kot prodajna. Brez tega pri električnih kolesih enostavno ne gre,” je povedal Aljaž Fužir iz trgovine Elpec eBikes. 

Podjetje Domel je razvilo pogonski motor.

Je še vedno najbolj pomembna zmogljivost akumulatorjev?

“Menim, da moramo vedno razmišljati o razmerju med navorom motorja in zmogljivostjo akumulatorskega sklopa. Če ima e-kolo bolj zmogljiv motor, bo ta porabil več energije, če pa je motor šibkejši, bomo z enakim akumulatorskim sklopom dosegli več kilometrov. Zato imajo na primer mestna kolesa manjše akumulatorske sklope, saj nanje vgrajujejo šibkejše motorje. Obratno je pri gorskih kolesih. Zato moramo pri nakupu e-kolesa vedno upoštevati več dejavnikov in vas ne sme premamiti le obljuba o veliki zmogljivosti akumulatorskega sklopa,” pojasni Aljaž Fužir. 

Kakšno kolo za mestno vožnjo in kakšno za gorsko kolesarjenje?

Za mestno vožnjo je priporočljivo e-kolo z manjšim navorom motorja in standardno 500 Wh ali 400 Wh zmogljivostjo akumulatorskega sklopa. Takšno kolo je razmeroma lahko in uporabniku ponuja udoben način vožnje. Motor deluje tekoče in omogoča brezskrbno mestno kolesarjenje ali  jutranjo pot v službo. Najnovejša mestna e-kolesa imajo integrirane luči za varno vožnjo v temi, ki so povezane z akumulatorjem, pa tudi 28-palčna kolesa za udobnejšo vožnjo. Pri gorskem kolesu mora biti navor motorja večji (več kot 60 Nm), saj z njim pogosteje premagujemo strme in dolge klance. Da pred strmejšim klancem ne ostanemo brez moči, naj ima gorsko kolo tudi nekoliko zmogljivejši akumulatorski sklop, na primer 625 Wh. Pozorni moramo biti tudi na menjalnik, ki mora imeti vsaj 10 prestav, in prednjo vilico, katere gib naj bo za udobno vožnjo 120 milimetrov. 

Ženska različica - najnovejšega električnega gorskega kolesa slovenskega izdelovalca Cult.

 

Oglas
Oglas

Nekaj novega, nekaj slovenskega

V slovenskem podjetju Cult so prva električna kolesa - transportna kolesa Krpan - izdelali že leta 2014. Od takrat so se dodobra spoznali s posebnostmi novega segmenta kolesarstva. Do lanskega leta niso niti razmišljali o razvoju športnih električnih koles, saj niso videli razloga za izdelavo še ene znamke električnih koles. Ko so jim poleti 2020 pri podjetju Domel predstavili svoj električni motor, so takoj prepoznali njegov potencial. 
Danes lahko zapišemo, da njihov prvi skupni projekt - električno kolo eCult Octane 112 - brez težav konkurira kateremukoli kolesu vodilnih svetovnih izdelovalcev, kar je za e-kolo, ki ima v Sloveniji razvit električni pogon, akumulatorski sklop in okvir, zelo razveseljivo. Za razvoj motorja so poskrbela podjetja Domel, Podkrižnik in razvojni center NELA. Posebnost brezkrtačnega električnega motorja je njegov navor, ki znaša kar 112 Nm in se tako z odliko zoperstavi izdelovalcem, kot so Bosch, Shimano in Yamaha, katerih motorji dosegajo do 85 Nm navora. Poleg tega gre za robusten, a vendar izredno lahek in na pogled majhen motor, kar je dobrodošlo pri uporabi. Akumulatorski sklop je izdelek slovenske blagovne znamke Econo, z zmogljivostjo 660 Wh pa nas po razgibanem terenu brez težav popelje prek 100 kilometrov daleč in nam omogoča večurne izlete. Tudi okvir je plod domačega znanja: gre za robusten, a lahek in enostaven okvir z integriranim akumulatorskim sklopom, ki je enostavno snemljiv.
Kolo je primerno za zahtevnega kolesarja, ki pričakuje veliko moč motorja, veliko zmogljivost akumulatorskega sklopa, kakovostne komponente in predvsem vrhunsko uporabniško izkušnjo med vožnjo. Da boste izpraznili zalogo energije do zadnje črtice na zaslonu, se boste morali zelo potruditi! 

Ključne besede


kolesarjiKolesarjenjeelektrična kolesana pedalih