Prvi pogled: audi Q6 e-tron in SQ6 e-tron

Prvi pogled

Je v tehniki še kaj prednosti? Audi je z novim električnim pristopom znova začel pridobivati prednost s tehniko.


Do nedavnega je Audijev ponarodeli vozniški slogan o prednosti v tehniki v veliki meri slonel predvsem na mehanski slavi štirikolesnega pogona quattro, pametnih lučeh in izjemni dediščini turbo motorjev. Elektrifikacija pogonov in digitalizacija vožnje pa so pravila konkurenčnosti in prednosti postavila na novo. Je najnovejši električni audi Q6 e-tron s tehniko res še v prednosti?  

S tem vprašanjem smo stopili tudi pred Audijeve inženirje na testni poligon na münchensko letališče, kjer nas je pričakal pravi tehnološki laboratorij, v katerem smo dobili natančen vpogled v kompleksni razvoj novega električnega modela, ki naj bi predstavlja povsem nov tehnološki mejnik pri njihovi načrtovani preobrazbi v popolnoma električno avtomobilsko znamko. Po videnem in odpeljanem za volanom predserijskega prototipa Q6 e-tron je Audi z novim električnim pristopom znova začel pridobivati prednost s tehniko. Novi audi Q6 e-tron je zmogljiv, učinkovit, prostoren, kakovostno narejen in tehnološko nadpovprečno pameten avto.  

Po videnem in odpeljanem za volanom predserijskega prototipa Q6 e-tron je Audi z novim električnim pristopom znova začel pridobivati prednost s tehniko.

Ob tem, ko naglas razmišljamo o aktualnosti znamenitega Audijevega slogana o prednosti v tehniki, spomnimo, da po zagonu serijske izdelave najbolj športnega in tehnološko dovršenega električnega audija e-trona GT oziroma še prej povsem butičnega ter pregrešno dragega R8 e-trona pri Audiju niso razkrili nobene tehnološke novosti, ki bi njihovo tehniko, kot pravi slogan, postavila v prednost. Kompaktni električni audi Q4 e-tron je namreč zgrajen na Volkswagnovi MEB karoserijski osnovi, posodobljen Q8 e-tron pa na MLB evo platformi, ki nič več najnovejša. Iz daljnega vzhoda pa na staro celino prihajajo električni avtomobili, ki vse bolj šokirajo z zmogljivostmi, dosegom, prilagodljivostjo in umetno inteligenco ter nenazadnje s ceno. Je pa res, da tradicija, čeprav se morda ne zdi več tako, v Evropi še vedno pomeni prednost.

Različne platforme Audijevih električnih modelov.

Voznikov digitalni oder z ločenim zaslonom za sovoznika

Elektronska pamet novega Q6 e-trona, ki na novo postavlja merila pri aktivni varnosti, nadzoru pogona in komunikacijski podpori z najnaprednejšimi digitalnimi storitvami, temelji na E3 1.2 programski in strojni opremi s petimi visokozmogljivimi računalniki, ki so zmožni ob sočasni analizi ogromne količine voznih in komunikacijskih podatkov v realnem času krmiliti vse ključne sisteme avtomobila. Z odzivnostjo in visoko stopnjo umetne inteligence bo novi audi Q6 e-tron brez težav konkuriral tudi Teslinim računalniškim trikom. To v praksi pomeni, da avto v notranjosti ponuja pravi digitalni podatkovni oder, na katerem ima celo sovoznik svoj lasten komunikacijski zaslon, na katerem lahko ločeno od veliki vozniških monitorjev (11,9 in 14,5 palcev) gleda zabavne vsebine, igra igrice ali spremlja navigacijo na poti. Celoten osrednji del digitalne armaturne plošče je v rahlem loku usmerjen neposredno k vozniku. Ob vsej interaktivnosti in digitalnem podatkovnem bogastvu so denimo še vedno obdržali tudi fizično stikalo za nadzor glasnosti zvoka, kar si zasluži pohvalo.

Nov voznikov digitalni oder: Audi Q6 e-tron je trenutno tudi z digitalizacijo tudi Audijev najbolj napreden model.

PPE platforma za električno prihodnost 

Audi Q6 e-tron je zgrajen povsem na novo. Nova karoserijska platforma PPE (premium platform electric) ponuja nov pristop k visokozmogljivemu, srednjevelikemu električnemu avtomobilu z večjo energijsko gostoto na manjšem prostoru in boljšimi voznimi lastnostnim ter predvsem hitrejšo dobavo najdražjega dela električnega avtomobila - pogonskega akumulatorja. Nova platforma z novo pogonsko tehnologijo, ki je bila razvita v sodelovanju s Porschejem, omogoča zmanjšanje teže, večji doseg, zmogljivejše polnjenje, 800-voltno električno napeljavo, več prostora in izboljšane vozne lastnosti s poudarkom na visokih zmogljivostih. Audi Q6 e-tron bo tako za 30 odstotkov bolj varčen in ob tem tudi za 33 odstotkov zmogljivejši v primerjavi z njihovo obstoječo tehnologijo. 2350-kilogramski SQ6 e-tron quattro do hitrosti 100 km/h pospeši v vsega 4,3 sekunde in doseže 230 km/h, običajni Q6 e-tron pa do “stotice” potrebuje 5,9 sekunde.

Novi audi Q6 si karoserijo in tehnologijo pogona deli z novim porsche macanom, na PPE platformi pa bo nastal tudi audi A6 e-tron. 

570 najdražjih in najpomembnejših kilogramov 

Ena od ključnih prednosti novega Audijevega pogonskega akumulatorja bo seveda ravnovesje med dosegom in zmogljivostjo polnjenja, kar predstavlja eno najpomembnejših postavk v uporabniški izkušnji vsakega električnega avtomobila. Nov, kompaktnejši 570-kilogramski pogonski litij-ionski akumulator je kot najdražji in najpomembnejši del električnega pogona narejen v domači tovarni. Njegove ključne prednosti so poleg izboljšane energijske gostote še zamenljivi moduli (12 jih je), boljša protipožarna zaščita in predvsem vrhunski termični nadzor ter pametno upravljanje z energijo, kar omogoča že omenjena visokozmogljiva digitalna arhitektura in 800-voltna napeljava. To pomeni, da zmore Q6 e-tron na ustrezno zmogljivi polnilnici vseh 12 modulov - v vsakem je 15 prizmatičnih celic - polniti z močjo 270 kW. S tako močjo prenosa elektrike je 10 minutni postanek dovolj za novih 225 kilometrov dosega, v dobrih 20 minutah pa zaloga elektrike iz desetih odstotkov zraste na 80 odstotkov. Še pomembnejša pa je prilagodljivost polnjenja: če polnilnica ne podpira 800-voltnega omrežja, elektronika samodejno razdeli module na dva dela z vzporedno vezavo (bank-charging), ki ju kot dve ločeni enoti vsako potem polni z močjo 135 kW. 


Med pomembne novosti oskrbe z energijo sodi še izboljšan večstopenjsko krmiljen sistem aktivne rekupreacije zavorne energije. Kar 95 odstotkov vse zavorne moči (220 kW) je zmožen zagotoviti sistem elektrodinamičnega zaviranja, ki polno deluje tudi pri aktivaciji sistem ABS oziroma zaviranja s klasičnim mehansko-hidravličnim zavornim sistemom. Pri visoki stopnji pretvorbe energije pojemka v električni tok znova ključno vlogo igra napredna elektronika visokonapetostnega krmilnika, saj največja moč rekuperacije seže vse do 220 kW. Audi je vanj in v krmilnike obeh motorjev vgradil visokonapetostne polprevodnike iz silicijevega karbida, ki so toplotno bistveno bolj odporni od klasičnih silicijevih.

Na novi proizvodnji liniji bo 300 zaposlenih vsak dan na 30.000 kvadratnih metrih površine izdelalo 1000 novih pogonskih akumulatorjev, v katerih bo razmerje med nikljem, kobaltom in manganom v celicah zanašalo 8:1:1.

Audijeva energetska shramba  

Z novim modelom na novi platformi je Audi zagnal še svojo tovarno energetskih shramb, kjer bo okoli 300 zaposlenih vsak dan na 30.000 kvadratnih metrih površine izdelalo 1000 novih pogonskih akumulatorjev, v katerih bo razmerje med nikljem, kobaltom in manganom v celicah zanašalo 8:1:1. To pomeni precej manjšo obremenitev za okolje in manjšoi pritisk na surovine. O “čudežnih” baterijah s trdnim elektrolitom pri Audiju pravijo, da je njihova izdelava trenutno še predraga in preveč kompleksna za zagotavljanje hitre ter stabilne oskrbe izdelave avtomobilov. Litiji-ionska tehnologija ima še rezerve, pravijo. Z novim Q6 e-tronom so naredili velik korak naprej predvsem pri učinkovitosti in zagotavljanju dolge življenjske dobe brez strahu pred okvaro, saj lahko preprosto odvijejo 82 vijakov pokrova ohišja in zamenjajo poškodovan ali pokvarjen modul. Naslednji korak razvoja bo prinesel popolno negorljivost celic in verjetno še večjo energetsko gostoto na manj prostora oziroma teže. Termični nadzor je že sedaj tako izpopolnjen, da z obstoječim samodejnim ogrevanjem ali hlajenjem temperature v večini sveta novemu audiju Q6 e-tron ne pridejo do živega, oziroma, da ekstremne vremenske razmere ne vplivajo na dobo trajanja pogonskega akumulatorja. Tudi na pojav globokega izpraznjena celic je tak audi precej odporen, kar pomeni, da tudi v hudi vročini ali mrazu dolgo časa zdrži parkiran, na primer v času počitnic ali daljše službene poti.  

Kompleksna električna napeljava z 800-voltno napetostjo - polnilna vtikača sta na obeh bokih avtomobila. Vodniki oranžne barve so visokonapetostni.

400 realnih kilometrov 

Od 100 kWh shranjene elektrike novi Q6 e-tron pogonu namenja 94,9 kWh. To naj bi po WLTP meritvah zadostovalo za 625 km dosega. Seveda bodo vozniki tega avtomobila uživali tudi v njegovih zmogljivostih in predvsem zelo dinamičnih vozniških lastnostih; Audijevi inženirji so nam glede realne porabe povedali, da so na poti iz testiranja na severu Finske s predserijskim prototipi brez težav med posameznimi polnjenji v povprečju prevozili okoli 400 kilometrov.

Novi audi SQ6 e-tron

Mere uspešnice z oblikovno in svetlobno nadgradnjo  

Dimenzijsko Q6 e-tron pokriva vrzel med velikim Q8 e-tronom in manjšim Q4-etronom ter skoraj sovpada z merami izjemno uspešnega modela Q5. Dimenzijsko torej spada med srednjevelike cestne terence; v dolžino meri 477,1 cm in hkrati ponuja skoraj 2,9 metra dolgo medosno razdaljo (289,9 cm). Kabina je prostorna in predvsem zelo kakovostno izdelana ter opremljena. Po praktičnosti in uporabnosti se Q6 e-tron seveda zgleduje po svojem bencinsko-dizelskem bratu Q5, zato v osnovi ponuja še 526-litrski prtljažnik ter ob njem pod prednjim pokrovom še tako imenovan “frunk”, 64 litrov velik boks za shranjevanje polnilne opreme. Ob električnem štirikolesnem pogonu quattro z dvema elektromotorjema, kot se za takega nemškega cestnega terenca spodobi, zmore za seboj vleči še 2,4 tone težko prikolico. 

Spredaj je “frunk” - 64 litrov velik boks za shranjevanje polnilne opreme

O lepoti oziroma dizajnu ne gre zgubljati besed; to je znova audi, ki navduši z originalnostjo in drznostjo. Nova merila pa znova postavlja s svetlobo - v oblikovni in varnostni oziroma vozniški postavki. Glavna novost sta ločena modula matričnega LED žarometa in digitalno prilagodljivih dnevih LED luči, katerih svetlobno grafiko si voznik lahko nastavi po svojih željah.

Zadaj na avtu sveti (in z ostalimi vozniki komunicira) 360 prilagodljivih OLED svetlobni modulov; pri zaviranju v sili se, denimo, v grafiki zadnjih luči sočasno z vklopom vseh štirih smernikov izriše opozorilni trikotnik. 

Vrhunske zmogljivosti in perfekten oprijem 

Glede voznih zmogljivosti in najnovejše generacije aktivnih varnostnih sistemov, ki se aktivno prilagajajo vozniku ter prometu, bomo več lahko povedali, ko bomo audija Q6 e-trona vozili po cesti. Na poligonu smo tokrat v roke dobili le oba predserijska prototipa Q6 in SQ6; nekaj hitrih menjav smeri in dinamično odpeljanih ovinkov je bilo dovolj, da lahko zapišemo, da je na novo zasnovana platforma z idealno razporejeno maso (50:50) in občutno natančnejšim ter bolj povednim volanom od večine podobno velikih električnih tekmecev zasnovana po meri najzahtevnejših voznikov. Avto ima odličen nadzor stabilnosti in perfekten oprijem. Vse skupaj kronajo še pričakovane zmogljivosti dveh novih, učinkovitejših električnih motorjev - zadaj sinhronega in spredaj asinhronega. Z njima so dosegli podoben učinek, kot če bi imel običajen avto vgrajena dva motorja - zadaj dizelskega in spredaj turbo bencinskega. 

Na zahtevo Audi Q6 e-tron ponudi 285 kW sistemske moči, audi SQ6 pa v kratkotrajnem električnem “turbo” oziroma “boost” potisku iz 360 kW poveča na 380 kW. 

Sinhroni in asinhroni motor: kot električni “dizel” in električni “bencinar”

PSM motor zadaj ima z veliko gostoto moči in visoko učinkovitostjo v nizkih in srednjih vrtljajih vlogo glavne pogonske enote, prednji ASM motor pa prevzema vse naloge kratkotrajnega povečanja konične moči oziroma “boost” funkcije, saj je pri kratkotrajnem povečanju moči oziroma pri preobremenitvi bolj učinkovit in ima manj izgub v visokem območju vrtljajev. PSM motor zadaj zmore 280 kW, ASM motor spredaj pa 140 kW.

Dva električna motorja - zadaj PSM in spredaj ASM

Bo Q6 nadaljeval to, kar je naredil Q5?

Audi Q6 e-tron bo predvsem z digitalizacijo mehanike in drznejšim oblikovnim pristopom vsekakor popihal na dušo tradicionalnih kupcev, ki danes še vozijo Q5. Je prvi električni audi po audiju e-tron GT, ki se z napredno tehniko znova postavlja na tehnološki prehitevalni pas. V Sloveniji je Audi od predstavitve prvega električnega e-trona leta 2019 do prejšnjega meseca prodal vsega 479 električnih avtomobilov. Na drugi strani pa je bilo na naših cestah v zadnjih 16 letih prodanih kar 3496 audijev Q5 - v povprečju skoraj 219 na leto. Da bo kljub tehničnem napredku Q6 e-tron prevzel štafetno palico prodaje od svojega fosilnega brata Q5, bo verjetno trajalo še zelo dolgo. Veliko bo odvisno tudi od slovenskega cenika: v Nemčiji se cenik Q6 e-trona prične pri 74.700 evrih, za zmogljivejšega SQ6 pa pri 93.800 evrih. 

Dimenzijsko Q6 e-tron pokriva vrzel med velikim Q8 e-tronom in manjšim Q4-etronom ter skoraj sovpada z merami izjemno uspešnega modela Q5.

Pod črto  …

Audi s Q6 e-tronom dokazuje, da tudi brez mehanskega quattra in notranjega zgorevanja še vedno obvladuje tehniko in zna izdelati dober ter zmogljiv električni avto. 

Audi Q6 e-tron in SQ6 e-tron

- 477,1 srednje velik električni cestni terenec
- nova karoserijska platforma PPE, razvita v sodelovanju s Porschejem
- nova digitalna arhitektura
- popolna aktivna varnostna oprema
- nov pogonski litij-ionski akumulator zmogljivosti 100 kWh
- polnilna moč od 11 kW in 22 kW (AC) do 270 kW (DC)
- doseg od 625 km
- 800-voltna električna napeljava
- dva električna motorja in električni štirikolesni pogon
- sistemska moč od 285 do 360 kW
- zelo dobre zmogljivosti: 4,3 s od 0 do 100 km/h
- prostorna kabina in 526 litrski prtljažnik
- velika vlečna moč: 2,4 tone
- v Slovenijo se pripelje konec poletja 

Ključne besede


Audiprvi pogledelektrikaquattroelektrični avtiaudi Q6 e-tron

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije