Audi z novim velikim električnim štirivratnim kupejem začenja novo dobo razvoja elektromobilnosti, umetne inteligence in napredne izdelave. Bo to res avto, ki bo spremenil dojemanje zmogljivosti oziroma učinkovitosti? Pri Audiju trdijo, da je e-tron GT avto, ki bo 40 let tradicije quattro pogona in motošportnih uspehov popeljal v prihodnost.
Audi e-tron GT je ta hip poleg Porschejevega taycana, s katerim si deli tehnično zasnovo pogona z zadaj nameščenim dvostopenjskim menjalnikom in električnim motorjem na vsaki osi, zagotovo najbolj ekskluziven velikoserijski električni avtomobil. Prav tehnološko ozadje tega 4,99 metra dolgega štirivratnega kupeja, ki bo z enim polnjenjem ob povprečni porabi od 19,9 do 21,6 kWh elektrike na 100 km prevozil do 488 kilometrov, razkriva, zakaj je to električni avtomobilski presežek.
Avtomobilske inovacije, s katerimi taki avtomobili postavljajo merila za prihodnost, nikoli niso bile in tudi ne bodo poceni. Tehnična ekskluzivnost se zato odraža v ceni: v Nemčiji bo za audija e-trona GT treba pripraviti najmanj 99.800 evrov, za zmogljivejšega RS e-trona GT pa kar 138.200 evrov. Ob tem ni treba posebej poudarjati, da gre za digitalno napreden avto, ki zna z umetno inteligenco potovanja na velike razdalje preračunati tako, da navigacija poišče najhitrejšo pot s čim manj postanki za polnjenje. To pomeni, da ima trenutno v spominu približno 200.000 evropskih polnilnic, med katerimi na dolgih avtocestnih etapah izbere najbolj zmogljive, na katerih že 5-minutni postanek pomeni dovolj energije za novih 100 km vožnje. Njegovi aktivni vozniški pomočniki se sproti prilagajo cestam, po katerih voznik vozi. To pomeni, da se varnostni sistemi samodejno prilagodijo tempu, razmeram in gostoti prometa na avtocesti, v mestu ali celo na parkirišču, kjer pa voznik lahko parkira tudi na daljavo.
Oblikovno učinkovit, ob tem pa še čudovit
Audijevim oblikovalcem je uspelo oblikovati zelo skladen, hkrati športen in eleganten štirivratni električni avto, ki spada med aerodinamično najbolj učinkovito oblikovane serijske avtomobile: njegov količnik zračnega upora znaša vsega 0,24. Najvišja točka elegantno ploske strešne linije je le 141 cm nad tlemi, kar je 1,7 cm nižje kot pri modelu A7 sportback.
Skladnost razmerij je temelj, na katerem so gradili udobje, varnost, vrhunsko vodljivost in aktivno aerodinamiko. Nova arhitektura električnega pogona omogoča 2,9 metra prostora med osema, nizko postavljeno težišče in idealno razporeditev mase v razmerju 50 : 50. Za povečanje aerodinamičnega oprijema pri visokih hitrostih skrbi samodejno večstopenjsko nastavljiv aktivni zračni usmerjevalnik v zadnjem delu avta, ki ob velikem difuzorju usmerja zračni tok brez vrtinčenja in povečuje stabilnost zadnjega dela avta. S prilagajanjem kota usmernik izniči učinek izgube podtlaka oziroma nevarnega dviga zračnega toka pod zadnjo osjo. Piko na i obliki in varnejši vožnji dajejo svetlobna telesa. Vrh matrične LED tehnologije z izjemno natančnimi, hitrimi prilagoditvami senčenja oziroma širjenja snopa predstavljata žarometa z dodatnima laserskima moduloma, ki pri hitrostih nad 70 km/h podvojita doseg dolgega snopa. Zmogljiv, a kompakten električni pogon pod dolgim motornim pokrovom pušča prostor za 81-litrski prtljažni boks. Glavni prtljažnik ponuja 405 litrov prostora in sodi v povprečje prtljažnikov velikih kupejev razreda gran turismo.
Energetski trezor z 800 volti in prostorom za stopala
Potniško celico kabino obdajajo ultratrda jekla. Ta predstavljajo tudi osnovni gradnik velikega akumulatorskega sklopa zmogljivosti 93 kWh. Energetski zalogovnik je po trdnosti, aktivnem nadzoru energijskih tokov in temperature pravi trezor elektrike, ki zagotavlja neprebojni ščit ob morebitni nesreči. S svojo maso in postavitvijo vpliva na strukturno trdnost celotnega avtomobila, pa tudi na vozne lastnosti in udobje v kabini. 396 ploščatih litij-ionskih celic je nanizanih v 33 modulov, delovna napetost pa dosega 800 voltov, kar je štirikrat več od električne napetosti domače hišne napeljave. Visoka napetost omogoča večjo neprekinjeno moč in skrajša trajanje polnjenja.
Izjemno čvrsto akumulatorsko ohišje z notranjo strukturo iz aluminija ima v zadnjem delu vdolbino, s katero so pridobili dodaten prostor za stopala potnikov na zadnjih sedežih: tri module celic so zato premaknili pod zadnje sedeže. Z “garažo” za stopala so pridobili prostor nad glavami potnikov, ki kljub nizki strešni liniji zato sedijo zelo udobno.
Akumulatorski sklop predstavlja še dodatno ojačitev karoserije in je s kar 28 vijaki privijačen v osnovno karoserijsko strukturo. Skupaj s popolnoma ravnim in zaprtim dnom avtomobila zagotavlja visoko togost karoserije. Kompleksen toplotni nadzor s kar štirimi ločenimi hladilnimi tokokrogi in serijsko vgrajeno toplotno črpalko skrbi, da celice akumulatorja vseskozi ostajajo v optimalni delovni temperaturi med 30 in 35 stopinjami Celzija.
Elektrarna z osupljivo močjo polnjenja
Električna motorja s skupno močjo 350 kW in 630 Nm navora - oziroma s 440 kW in 830 Nm navora pri modelu RS - zahtevata učinkovito polnjenje energijske zaloge zmogljivosti 93 kWh. Vgrajeni polnilnik omogoča polnjenje z največ 270 kW moči z enosmernim tokom (DC). Za lažjo predstavo: gre za moč, s katero bi lahko hkrati zagnali kar 135 100-litrskih grelnikov sanitarne vode oziroma segreli 13,5 kubičnega metra vode. Krmilnik predhodno pripravi akumulator na veliko moč polnjenja in poskrbi za dodatno hlajenje, saj se temperatura celic lahko dvigne do 50 stopinj Celzija. Povsem izpraznjen akumulatorski sklop lahko na takšni polnilnici napolnimo v dobrih 20 minutah, vmesna polnjenja za podaljševanje dosega pa so še bistveno hitrejša. Pri polnjenju z izmeničnim tokom polnilnik omogoča največ 22 kW polnilne moči. Zelo impresivna je tudi zmožnost električne samooskrbe med vožnjo. Moč rekuperacije elektrodinamičnega zaviranja doseže 265 kW; generator ustvarja 0,3 g pojemka, kar je primerljivo z večino zaviranj v običajni vožnji.
Električni quattro - 5-krat hitrejši od mehanskega štirikolesnega pogona
Električni štirikolesni pogon quattro, vrhunsko podvozje z nastavljivim zračnim vzmetenjem in štirikolesno krmiljenje poskrbijo za odlične vozne lastnosti. Prenos navora na vsa štiri kolesa je hipen, še bolj presunljivo pa je dejstvo, da se delež vlečne sile glede na oprijem na posamezni osi prilagaja kar 5-krat hitreje kot pri najbolj dovršenem Audijevem mehanskem quattru. Bliskovitost odziva pogona na zahtevo voznika se tudi na mokrem ali zasneženem asfaltu meri v tisočinki sekunde. To je dokazala dirka v pospeševanju, v kateri je e-tron GT opazno hitreje štartal z mesta od dirkalnika formule-e, ki pa ima pogon le na zadnji kolesi.
Ker mora vsak quattro učinkovito speljati tudi v globokem snegu ali na poledenelem klancu, se celo pri povsem elektronski zasnovi pogona inženirji niso odpovedali mehaniki. Zato ima vsak audi e-tron GT na zadnji osi tudi mehanski diferencial z delno zaporo, ki izboljša oprijem, vodljivost in stabilnost.
Še višje pa meje povsem dirkaškega obvladovanja sil in natančnega nadzora elegantnega drsenja skozi ovinke postavlja model RS. Njegov športni mehanski diferencial obe zadnji kolesi nadzira s prilagodljivo stopnjo zapore, ki sega od 0 do 100 odstotkov. Hitrejšega in bolj natančnega prenosa moči na cesto nima noben serijski avto. Audi RS e-tron GT z električnim quattrom, oplemenitenim z najboljšo mehaniko, postavlja nova pravila igre pri obvladovanju fizike na varni strani vozniških užitkov.
Pet dejstev o audiju e-tron GT in RS e-tron GT
- 3,1 ali 4,1 sekunde traja pospešek od mirovanja do hitrosti 100 km/h, |
- 390 kW (530 KM) oziroma 475 kW (646 KM) največje moči zagotavlja 2,5-sekundni boost oziroma povečanje moči pri speljevanju s štartnim programom launch control, |
- 630 oziroma 830 Nm navora je v hipu na voljo na vseh štirih kolesih, |
- pri zaviranju e-tron GT energijo pojemka spreminja v električno energijo z močjo 265 kW, |
- samo 5 minut polnjenja na hitri polnilni je dovolj za novih 100 kilometrov vožnje. |
Ekologija se začne doma
Tako kot se pri vsakem od nas odgovorne odnos do okolja začne doma, tako se mora zniževanje izpustov pri avtomobilih začeti v tovarni, kar je še posebej pomembno pri izdelavi električnih avtomobilov. Novega audija e-tron GT bodo izdelovali v pametni tovarni Böllinger Höfe v Neckarsulmu, ki velja za hram Audijevega rokodelstva postavljenega v tehnološko najbolj dovršeno okolje. Pri Audiju poudarjajo, da prav združitev ročnega dela z vrhunsko tehnologijo zagotavlja najboljše, zato si bo e-tron GT montažno linijo delil s superšportnikom audijem R8. Pri tem je najbolj pomembno, da je avto izdelan z nevtralnim ogljičnim odtisom.
Za energetsko oskrbo tovarne zagotavljajo elektriko, ki je v celoti pridobljena iz obnovljivih virov, plin pa iz bioplinskih reaktorjev. Zagnali so tudi projekt reciklaže tovarniških plastičnih odpadkov, ki jih predelajo v vlakna in ponovno uporabijo za 3D tiskanje orodij. Del izpustov, ki jih v procesu izdelave ne morejo izničiti, kompenzirajo z dobropisi oziroma investicijami v projekte za boj proti klimatskim spremembam. Audi e-tron GT seveda ni avto, ki ga bodo kupci kupovali zaradi okoljskega vpliva, tudi ni avto, ki bo pomembno vplival na zniževanje izpustov, prav pa je, da je kljub svojemu prestižu tehnološko dosleden tudi pri zmanjševanju vplivov na okolje.
Reciklirani materiali so kljub ekskluzivnosti izdelka vgrajeni v novi audi e-tron GT. V avtu ni naravnega usnja, del prevlek in oblog je narejen iz recikliranih plastenk, ostankov tekstila in različnih vlaken. Trajnost in ekskluzivno raven zagotavljajo tudi z naravnimi vlakni, kot je volna.
VIDEO
Audi RS e-tron GT pospešuje skoraj tako bliskovito kot Audijeva formula-e
Kako silovito in predvsem učinkovito zmore audi RS e-tron GT prenesti vseh 830 Nm navora na asfalt, je dokazal nekdanji F1 svetovni prvak Nico Rosberg, ki se je v pospeševanju pomeril z Lucasom Di Grassijem, svetovnim prvakom formule-e. Kljub temu, da ima Audijeva električna formula bistveno boljše razmerje moči na kilogram, je Nico ob svojem izjemnem štartnem reakcijskem času odlično izkoristil izjemno odziven električni štirikolesni pogon quattro v povsem serijskem RS e-tronu GT. Na stezi pri temperaturi pod lediščem je uprizoril silovit odriv. Z uporabo sistema launch control je za 2,5 sekunde sprostil tudi največjo konično moč obeh motorjev, ki znaša kar 475 kW (646 KM) ter na štartu za seboj s 5-metrskim kupejem suvereno pustil električni dirkalnik. V pičle 3,3 sekunde je Rosberg presegel presegel hitrost 100 km/h. Lucas Di Grassi je na kratki razdalji na koncu uspel izkoristi prej omenjeno prednost razmerja med maso in močjo ter v klasični preskušnji na 402 metra zmagal z minimalno prednostjo. A RS e-tron GT je z bliskovitostjo prenosa moči na spolzko podlago navdušil oba dirkača in dokazal, da so Audijevi inženirji izpolnili obljube o razburljivosti nove generacije električnih modelov RS.