Letne pnevmatike imajo v primerjavi z zimskimi pnevmatikami čvrstejšo gumeno zmes in bolj toge gumene bloke, zato pri višjih temperaturah ponujajo boljši oprijem kot zimske. Če k temu prištejemo še manjši kotalni upor in zato manjšo porabo goriva, se splača zimske pnevmatike na kolesih zamenjati za letne takoj, ko je to mogoče in smiselno – v Sloveniji zakon določa, da lahko vozniki z letnimi pnevmatikami vozijo od 15. marca, če vremenske razmere to seveda dopuščajo.
AMZS inštruktor varne vožnje Brane Legan ob tem izpostavlja, da lahko prehodni pomladanski čas skriva pasti, zato je treba tudi v tem delu leta pozorno spremljati vremenske pogoje, ki vplivajo na vozne razmere, in prilagoditi vožnjo.
Suho ali mokro vozišče, to prepozna vsak. Vendar so temperature tiste, ki prinašajo različno zahtevne izzive. Pri temperaturah od 0 do 7 stopinj Celzija svoje 'delo' učinkoviteje opravijo zimske pnevmatike, pri okoli 7 stopinjah so si kar enakovredne, pri višjih temperaturah pa so letne pnevmatike učinkovitejše. In ti različni vremenski – s tem pa tudi vozni pogoji – se nam lahko zgodijo v enem dnevu, saj se temperature od jutra preko dneva do poznih večernih ur izrazito spreminjajo, tudi do 10 ali več stopinj Celzija.
Ob tem Legan svetuje, naj vozniki pozornost namenijo tudi globini profila v dezenu in ustreznemu tlaku v pnevmatikah: "Neustrezen profil močno poslabša oprijem, ob zavijanju pnevmatike zelo hitro zdrsnejo, zavorna pot se močno podaljša. Vozne pogoje lahko še dodatno poslabšajo ostanki soljenja, posipanja in druge umazanije, ki se je z robov cest ob taljenju snega nanesla na vozišče. Vozniki, motoristi in kolesarji naj bodo pozorni tudi na udarne jame."
Četudi je 15. marec pred vrati, AMZS inštruktor varne vožnje svetuje, da z menjavo zimskih pnevmatik ni treba hiteti, saj je vreme nepredvidljivo in nas tudi spomladi lahko preseneti sneg. Če pa se bodo vozniki za menjavo v teh dneh vendarle že odločili, naj ob poslabšanju vremena ravnajo odgovorno in se z letnimi pnevmatikami ne odpravijo na zasneženo ali poledenelo cesto.
Ali že menjati zimske pnevmatike ali še ne, je odvisno od okolja oziroma področja najpogostejših voženj. V gorskih, hribovitih in višje ležečih predelih je tudi v spomladanskih mesecih treba pričakovati slabše, celo vsaj začasne zimske razmere, v nižinah in posebej v priobalnem območju pa skorajda ne. Zavedati pa se je treba, da če se bomo odločili opraviti menjavo že okoli 15. marca, se moramo nato v tem prehodnem času ravnati po morebitnih trenutnih poslabšanih voznih razmerah. Sneži lahko tudi še aprila. V takih primerih se z letnimi pnevmatikami nikakor ne odpravimo na zasneženo ali poledenelo cesto.
AMZS test 34 letnih pnevmatik 2022: vse manjše razlike
Če se bodo vozniki odločili za nakup novih letnih pnevmatik, jim je lahko v pomoč najnovejši test. Letošnji test letnih pnevmatik, pri katerem Avto-moto zveza Slovenije sodeluje z drugimi evropskimi avtomobilskimi klubi in nekaterimi potrošniškimi organizacijami, je pod drobnogled vzel pnevmatike v dimenzijah 185/65 R 15 in 215/60 R 16.
Iz Motorevije: Test 34 letnih pnevmatik v dimenzijah 185/65 R 15 in 215/60 R 16
Čeprav gre trend velikosti pnevmatik pri novih avtomobilih v smer večjih premerov, so 15-palčne pnevmatike za naknadno vgradnjo še vedno med najbolj razširjenimi na trgu, saj so nameščene na številne avtomobile manjših razredov, ki jih je na evropskih – pa tudi na slovenskih – cestah še vedno zelo veliko. Pnevmatike dimenzije 185/65 R 15 namreč uporabljajo avtomobili, kot so renault clio, VW polo, peugeot 208 in številni drugi avti tega razreda – testni avto za pnevmatike te dimenzije je bil VW polo.
Letošnja bera 15-palčnih pnevmatik je bila očitno dobra, saj je postregla z razveseljivim dejstvom, da nobena pnevmatika na testu ni dobila slabše ocene od treh zvezdic oziroma oznake priporočljivo. To pomeni, da nobena pnevmatika ni pokazala resnejših pomanjkljivosti,
rezultate tokratnega AMZS testa za manjšo dimenzijo pnevmatik predstavi Blaž Poženel, odgovorni urednik AMZS Motorevije.
Razočarale pa niso niti 16-palčne pnevmatike, ki so primerne za zelo različne avtomobile, a v dimenziji 215/60 R 16 jih največkrat najdemo na kolesih kompaktnih in srednjevelikih cestnih terencev in križancev. Testni avto na letošnjem testu je bila škoda karoq, značilen predstavnik cestnih terencev, ki imajo pri nas vsako leto več kupcev.
Med 18 preskušenimi pnevmatikami te dimenzije je ena pnevmatika dobila skupno oceno priporočljivo z omejitvami oziroma le dve zvezdici. Pet pnevmatik je dobilo oceno zelo priporočljivo, 12 pnevmatik priporočljivo, ena pnevmatika pa priporočljivo z omejitvami. Tudi v tej dimenziji je skupen vtis pozitiven. Upam, da bodo tudi rezultati letošnjega AMZS testa letnih pnevmatik, ki smo ga objavili v marčevski Motoreviji in na AMZS spletni strani, voznikom v pomoč pri nakupni odločitvi. Na spletu pa lahko najdejo tudi teste minulih let in primerjajo rezultate.