#Srečanja: Avtomobili morajo znati slovensko!

Pogovor

Mitja Šuštar, član AMZS


Ljubljančan Mitja Šuštar, predsednik Sindikata Glosa, je že več let del velike družine AMZS. Rad prebere Motorevijo, tehnični pregled in registracijo avta vsako leto opravi v AMZS centru, večkrat je tudi potreboval pomoč na cesti – nazadnje letos poleti zaradi praznega akumulatorja. "Ta organizacija je prava sreča v nesreči," pravi.

 Že večkrat ste poklicali na pomoč AMZS. Katero pozitivno izkušnjo lahko izpostavite?

Izkušenj je veliko in prav vse so dobre, z domačih in tujih cest. Izpostavljam eno simpatično izpred desetletja, ko smo se s klenim – a, kot se je izkazalo, nezanesljivim – terencem načrtovano ustavili na urejenem parkirišču v naši zahodni sosedi. Čisto iz ljubega miru se je prav v tistem hipu iz sicer na videz brezhibnega hladilnika vsa tekočina razlila v veliko lužo, vozilo je postalo nevozno in oddih je bil pokvarjen. Bolj ko sem dolival vodo, več je je bilo na tleh. Najprej sem se razburil, nato pa poklical AMZS, ki mi je že večkrat hitro in učinkovito pomagal. Glas na oni strani je bil pomirjujoč, soproga je z otrokoma odšla v bližnje trgovske loge, že čez poldrugo uro pa smo se brez stroškov peljali domov; na kraju samem nepopravljivi terenec na vlečnem in naša družina v nadomestnem vozilu. Ob drugi priložnosti je brez predhodnih znakov razgnalo pogonski agregat istega terenca med vožnjo na smučanje na Roglo; spet je imela družina pokvarjen oddih in spet nam je brezplačno pomagal AMZS. Ta organizacija je prava sreča v nesreči, resnično drži tista o "pravem prijatelju". Nazadnje sem na 1987 poklical letos avgusta zaradi praznega akumulatorja.

Ali ste vedeli, da ... 
AMZS pomoč na cesti v tujini vključuje celotno Evropo in tudi Severno Afriko in Bližnji vzhod.

Zakaj ste se včlanili v AMZS?

Več kot dve tretjini vozniške kariere sem član AMTK Ljubljana, ker se mi zdi pomembno, koristno in edino pravilno biti del velike družine AMZS. Vsakič tudi preberem Motorevijo, eno najboljših (strokovnih) publikacij sploh. Tudi sin je že več let član AMZS in je izkoristil kopico ugodnosti tako ob opravljanju vozniškega izpita v AMZS Šoli vožnje kot na cesti.

Kaj najraje preberete v Motoreviji in kaj morda pogrešate?

Revijo preberem od A do Ž. Najraje preberem potopise in AMZS teste. Pogrešam pa več motorističnih vsebin.

Kako bi se opisali kot voznika?

V naseljih, posebno pred vzgojno-izobraževalnimi ustanovami, na parkiriščih in na drugih občutljivih lokacijah, sem zelo oprezen, zunaj naselij in na avto- ter hitrih cestah pa hiter, a nenevaren voznik.

Kaj vam predstavlja avtomobil oziroma vožnja?

Avtomobil je svoboda, vožnja, predvsem z ročnim menjalnikom, pa je užitek.

Česa si želite, da bi bilo na cestah manj in česa več?

Želim si manj ali nič žrtev prometnih nezgod in občutno več kulture. Obsojam voznike pod vplivom psihotropnih substanc, preziram divjake v naseljih in cincarje na avtocestnih prehitevalnih pasovih, ker s svojo neupravičeno počasno vožnjo povzročajo zastoje ter ogrožajo sebe in druge. A sem optimist, verjamem v spremembe, ker so današnji mladi vozniki precej bolj usposobljeni, boljši, kot smo bili mi.

"Več kot dve tretjini vozniške kariere sem član AMTK Ljubljana, ker se mi zdi pomembno, koristno in edino pravilno biti del velike družine AMZS. Vsakič tudi preberem Motorevijo, eno najboljših (strokovnih) publikacij sploh. Tudi sin je že več let član AMZS in je izkoristil kopico ugodnosti tako ob opravljanju vozniškega izpita v AMZS Šoli vožnje kot na cesti."

Kaj pričakujete od AMZS v prihodnje?

AMZS z velikim naborom storitev in ugodnosti ne pomaga le članstvu in drugim udeležencem v prometu, marveč ima izjemno pomembno vlogo v celotni družbi, saj tudi izobražuje in osvešča. Pričakujem, da boste še naprej zagovarjali in udejanjali svoje vrednote in poslanstvo, skratka, da boste ostali zaupanja vredna in spoštovana organizacija.

Kako si predstavljate mobilnost v prihodnosti?

Skeptičen sem glede samovozečih vozil, ker nikoli ne bodo vsemogočna in nikoli ne bodo zagotavljala absolutne varnosti. Sem pristaš stare šole skrbnega ter spoštljivega ravnanja v prometu, po mojem prepričanju morajo biti stroji v pomoč in nas ne smejo nadomestiti – morda pri nevarnih dejavnostih in v težkih pogojih dela, v prometu pa zagotovo ne. Končno besedo mora imeti človek. Zelo pa podpiram razvoj asistenčnih sistemov, ker zagotavljajo varnejšo vožnjo. Tudi električnih vozil ne kujem brezpogojno v zvezde, čeprav sem odločen zagovornik zdravega okolja in varstva narave. Vse te baterije namreč niso ekološko nesporne, resno težavo predstavlja tudi pridobivanje električne energije, katere poraba strmo narašča. Dvigniti je treba ugled in kakovost javnega prevoza. Če bo cenovno in časovno dostopnejši, ga bodo ljudje z veseljem uporabljali, vsakodnevne kolone osebnih vozil zaradi prevoza na delo in z dela se bodo skrajšale in škodljivih emisij bo občutno manj.

Podprli ste pobudo AMZS in Zveze potrošnikov Slovenije, da bi morali avtomobili "znati" slovensko. Zakaj?

Prvič zato, ker smo se vsi skupaj na vseh ravneh dolžni boriti za pravilno in ustrezno rabo slovenskega jezika, ki je tudi uradni jezik EU. Drugič zato, ker so motorna vozila nevarna stvar v pravnem in pravem pomenu besede, zato mora sleherni voznik v vsakem trenutku iz varnostnih razlogov razumeti sporočila na zaslonu, v smislu "da ne bo prepozno". V Motoreviji je bil objavljen izvrsten članek na to temo. In tretjič, gre za hudo kršitev pravnega reda Republike Slovenije. Seznanjen sem z izmikanjem pristojnih organov, ki napačno tolmačijo oziroma celo ignorirajo drugi odstavek 20. člena Zakona o javni rabi slovenščine, po katerem mora biti v elektronskih komunikacijskih in kontrolnih napravah omogočena izbira slovenščine in upoštevan slovenski črkopis. Nesprejemljivo je, da država s svojimi mehanizmi ne vzpostavi zakonitega stanja ter proizvajalcev/uvoznikov avtomobilov, ki na slovenskem trgu še kar ne "komunicirajo" v slovenščini, ne prisili, da v računalniško opremo vključijo slovenske menije. Iluzij o vzpostavitvi korektnih in konkretnih govornih pomočnikov v slovenščini pa si trenutno niti ne ustvarjam.

Preberite več ...
Poziv Ministrstva za kulturo avtomobilskim uvoznikom: Slovenski jezik v vse avtomobile!

Imate tudi vi zanimivo izkušnjo z AMZS? Delite jo z nami in ostalimi člani AMZS: pišite na naš elektronski naslov clanstvo@amzs.si ali motorevija@amzs.si.

Ključne besede


Motorevijapomoč na cestiSrečanjaAMZS članstvovarna mobilnostmobilnostintervju