Z Jeanom Pierrom Jabouillom smo se ekskluzivno za Motorevijo pogovarjali o dogajanju pred štirimi desetletji in o njegovem pogledu na formulo 1.
Razvoj turbo motorja verjetno ni bil enostaven, saj je z njim Renault oral ledino v formuli 1.
Seveda ni bilo enostavno, a to smo vedeli, ko smo se odločili za razvoj takšnega motorja. A hkrati smo vedeli, da je to lahko pot do uspeha. Poskušali smo narediti zmogljiv motor, a seveda so se pojavile težave z njegovo vzdržljivostjo. Imeli smo partnerja nemškega izdelovalca batov Mahle, s katerim smo dobro sodelovali. A vse je bilo treba je bilo treba narediti na novo, bati za turbo motor so morali biti drugačni kot za atmosferski motor. Treba je bilo poiskati rešitve. Ni bilo lahko, a kljub težavam nismo obupali. Renault je razvil turbo motor in ko so tekmeci ugotovili, da je zmogljiv in da je lahko tudi vzdržljiv, so šli po naših stopinjah. Najprej Ferrari, potem ostali: BMW … Naša prva zmaga v Dijonu je pomenila veliko zadoščenje in nagrado za trud, vztrajnost, potrpljenje in seveda tudi potrditev, da zavzeto delo, podkrepljeno z znanjem, prinese tudi rezultat.
Ste tedaj razmišljali o nevarnosti v formuli 1? Ko gledam, kje ste imeli noge, pa tudi celotno konstrukcijo takratne formule 1, je bilo treba veliko poguma za vožnjo na mejo, mar ne?
Pri vsaki stvari je pomembno, s kakšnim navdušenjem, zagretostjo jo počnete. To ne velja samo za formulo 1, ne samo za razvoj turbo motorja. Če ne dirkaš z navdušenjem, ne moreš imeti rezultatov. O nevarnosti ne razmišljaš. Ja, tudi meni se je zgodila nesreča, imel sem poškodbo nog. Če ne bi bilo te poškodbe, sem prepričan, da bi postal svetovni prvak. V to sem povsem prepričan.
Kako vidite spremembe v formuli 1?
Danes je v formuli 1 prevladujoča tehnika oziroma tehnologija. Vsaj 50 odstotkov odločata tehnika in tehnologija, le še v 50 odstotkih je formula 1 šport. V mojih časih je bila formula 1 90 odstotkov šport in le 10 odstotkov je pomenila tehnika. Samo poglejte, kaj se dogaja: Mercedes že kar nekaj časa obvladuje formulo 1, je povsem prevladujoč, ima tehnično oziroma tehnološko prevlado. Šele zadnji dve dirki sta prinesli nekaj več akcije na progi in to je dobro. Formula 1 je postala preveč sterilna, premalo atraktivna. Formula 1 ni več tekmovanje, dirkanje, je predvsem šov, spektakel. a če želimo, da bo formula 1 spet predvsem šport, potrebujemo pravo dirkanje, obračune voznikov, prehitevanja brez kaznovanja voznikov, če se res ne zgodi kaj resnega. Samo poglejte proge, na katerih dirkajo: ravno so kot miza. Nobenih neravnin, kar oteži obvladovanje avtomobila.
Imate še stike z vašimi takratnimi tekmeci?
Z nekaterimi jih še imam, drugih ni več.
Letos se je poslovil Niki Lauda, ki je bil mlajši od vas.
Nikija sem odlično poznal. Veste, kakšno nesrečo je imel. Njegovo telo ni zmoglo vseh naporov, enostavno je popustilo in se je poslovil.
S čim se sedaj ukvarjate?
Sem seveda upokojen, a še vedno spremljam formulo 1 in avtomobilizem. Tudi povem svoje mnenje, ki se ga tudi ne bojim povedati. Kot vidite, sem kritičen do trenutnega stanja v formuli 1, še bolj do formule e, torej dirkanja z električnimi formulami. Formula e je izdelek kapitala, ne pa športa. Manjka prave dirkaške atmosfere, vsega - od zvoka in vonja naprej, kar dirkanje dela zanimivo in vznemirljivo.