Kakšne avtomobile bomo kupovali po 1. septembru?

Avto-moto

Odslej vse drugače?


1. september bo za avtomobilski trg prelomen; kupci novih avtomobilov bodo po tem datumu iz prodajnih salonov lahko odpeljali le (nove) avtomobile, ki ustrezajo okoljevarstvenemu standardu euro 6c. Če kakšen avto ne bo ustrezal temu standardu, ga kupec ne bo mogel registrirati. Pa bo res tako? Ne (še) …

Kot smo nazadnje pisali v letošnji junijski Motoreviji, bodo morali biti od 1. septembra vsi avtomobili opremljeni z motorji, ki ustrezajo okoljevarstvenemu standardu euro 6c. Ta sicer ni nič drugačen od prej veljavnega standarda euro 6, a po novem ga morajo avtomobili pridobiti na spremenjenih meritvah po protokolu WLTP oziroma z meritvami po merilnem ciklu WLTC. Zaradi spremenjenega načina meritev, ki precej bolj realno sledi vožnji v prometu, bodo avtomobilom odslej uradno namerili od 20 do 30 odstotkov večjo porabo goriva, povečala pa se bo tudi zapisana vsebnost škodljivih snovi v izpuhu.

Spremenjeni predpisi za homologacijo zdaj zahtevajo od avtomobilskih izdelovalcev, da povsem na novo izmerijo vse svoje avtomobile, ki jih imajo v prodajnem programu – tudi takšne, ki so na trgu že dlje časa in ki so jih pred leti izmerili še po starih pravilih. Če k temu dodamo še dejstvo, da morajo izdelovalci avtomobilov izmeriti še vse različne kombinacije motorjev in menjalnikov, na rezultate pa vpliva še dodatna oprema, ki se v meritvah upošteva glede na njeno težo, zračni upor in porabo električne energije, so težave z dobavo novih avtomobilov razumljive. Avtomobilski izdelovalci zato tudi zmanjšujejo število različic posameznih modelov, zaradi preseganja dovoljenih meja izpustov škodljivih snovi po novih meritvah pa so nekatere različice tudi umaknili s trga.

Brez homologacije, a z dovoljenjem

Kupci novih avtomobilov se novih pravil lahko veselimo; ekološko ozaveščeni bomo pri nakupu avta lahko bolj verjeli zapisanim uradnim podatkom o količini škodljivih snovi v izpuhu, precej bolj realna pa bo tudi uradno navedena poraba goriva.

Za avtomobilske izdelovalce in tudi prodajalce pa nova pravila pomenijo precej več skrbi. Med temi je tudi težava z zalogami novih avtomobilov pri avtomobilskih trgovcih: kaj se bo zgodilo z novimi avtomobili, ki so že dlje časa na dvoriščih avtomobilskih trgovcev in ki še nimajo opravljenih meritev po novem protokolu? Jih bodo trgovci sploh lahko prodali?

Odgovor je – da, tudi takšne nove avtomobile bomo po 1. septembru še lahko kupovali – ob pomoči posebnega predpisa, ki ga je izdala javna agencija za varnost prometa, ki pri nas skrbi za ugotavljanje skladnosti s predpisi in bdi nad registracijo vozil. Gre za navodila, ki urejajo način registracije, prodaje in začetka uporabe vozil iz zaključka serij oziroma za avte, katerih homologacija ni več veljavna – kar se bo z omenjenimi avtomobili zgodilo po 1. septembru.

V navodilih AVP so natančno našteti pogoji, pod katerimi bodo lahko uvozniki avtomobilov prek svojih trgovcev oziroma kupcev registrirali avte, ki po 1. septembru ne bodo imeli več veljavne homologacije. Med temi je na primer pogoj, da se vozilo nahaja na ozemlju Evropske skupnosti, da je imelo vozilo v času izdelave veljavno evropsko homologacijo in da vozil ni bilo mogoče naknadno tehnično prilagoditi novim homologacijskim zahtevam oziroma da to ni bilo izvedljivo iz finančnih razlogov. S tem so zajeta prav vozila iz zaloge, ki danes stojijo na dvorišču marsikaterega avtomobilskega trgovca.

Omejitev: časovna in količinska

A čisto vseh avtomobilov z neveljavno homologacijo iz zaloge verjetno vseeno ne bodo mogli prodati. V navodili AVP je namreč tudi omejitev največjega števila vozil iz “zaključnih serij”.

Pri osebnih vozilih oziroma pri avtomobilih namreč dovoljenje za prodajo tudi po 1. septembru velja le za 10 odstotkov vozil enega tipa; če zdaj na primer na dvoriščih Renaultovih trgovcev stoji še 1500 neprodanih cliov z neveljavnimi homologacijami, jih bodo lahko po septembru prodali le še 150. Za vozila ostalih kategorij (na primer dostavnike) je omejitev postavljena pri 30 odstotkih vozil enega tipa. A s tem bodo imeli težave verjetno le najbolje prodajani avtomobili oziroma tisti, ki imajo še velike zaloge neprodanih vozil istega tipa – za vse ostale velja, da če 10 odstotkov avtov (ali 30 odstotkov vozil drugih kategorij) znaša manj kot 100 vozil istega tipa, lahko registrirajo največ 100 vozil istega tipa.

Druga omejitev iz navodil AVP je časovna; dovoljenje za prodajo oziroma registracijo novih vozil z neveljavno homologacijo velja le 12 mesecev od datuma prenehanja veljavnosti “stare” homologacije oziroma 18 mesecev od tega datuma za vozila, ki so v postopku dodelave oziroma v postopku pridobivanja nove homologacije.

Za vsa omenjena vozila morajo uvozniki oziroma zastopniki avtomobilskih znamk vložiti posebno vlogo, na podlagi katere homologacijski organ nato izda dovoljenje za registracijo oziroma uporabo.

Avti iz zaloge

Uvozniki in trgovci si torej lahko oddahnejo, kupci pa bomo še vsaj leto dni oziroma leto in pol v prodajnih salonih kupovali tudi nove avtomobile, ki še ne bodo ustrezali novemu okoljevarstvenemu standardu euro 6c. Po besedah večine zastopnikov naj teh tako ali tako ne bi bilo več veliko, saj so v zadnjih mesecih vsi izdelovalci avtomobilov hiteli s pridobivanjem novih homologacij za svoje avtomobile, čeprav glede na nedobavljivost marsikaterega novega avtomobila vsem še ni uspelo posodobiti svoje ponudbe. Tisti uvozniki avtomobilov, ki pa imajo vendarle na dvoriščih svojih trgovcev še veliko “starih” novih avtomobilov, pa so že napovedali, da bodo avte, za katere ne bodo dobili dovoljenja za prodajo, še pred 1. septembrom, ko poteče njihova homologacija, registrirali kar sami.

Kaj pa davki?

Se bo za nove euro 6c avtomobile povečal davek na motorna vozila?

Ena od večjih težav z uvajanjem novega okoljevarstvenega standarda euro 6c je povečanje davkov. Ker imajo novi avtomobili po novem protokolu uradno večjo porabo goriva, se bo v marsikateri evropski državi, kjer je davek na nov avto odvisen od porabe goriva ali vsebnosti škodljivih plinov v izpustu, ta povečal. Tudi pri nas kupci novih avtomobilov ob nakupu plačamo posebne davek na motorna vozila (DMV); stopnja davka je odvisna od izpusta CO2, vrste goriva, prostornine motorja in “euro” okoljevarstvenega standarda. Po vseh pravilih bi morali biti avti z novo homologacijo bolj obdavčeni, saj se bo večini povečal izpust CO2; za enak avto bi morali tako po novem plačati dvakrat ali celo trikrat višji davek na motorna vozila. A vsaj zaenkrat ne bo velikih sprememb; finančna uprava bo DMV odslej računala tako, da bo višje vrednosti CO2 s posebnim količnikom znižala nazaj na vrednosti v skladu z NEDC protokolom. Povedano drugače – FURS bo novim avtomobilom “umetno” zmanjšal izpust ogljikovega dioksida. Do manjših sprememb v obračunu DMV bo prišlo le zaradi dodatne opreme in zato povečane mase, ki ima pri novih meritvah večji vpliv na izpust CO2.