Ko smo pred natanko desetimi leti v Motoreviji napovedali odprtje povsem novega AMZS centra varne vožnje na Vranskem, smo v uvodu zapisali, da se je “Slovenija s sodobnim, po najnovejših standardih zgrajenim centrom, pridružila prometno najbolj ozaveščenim državam v Evropi, mozaik prometne varnosti pri nas pa je končno dobil pomemben manjkajoči kamen – vadbeni poligon za izobraževanje voznikov.” Teh se je na vadbenih modulih poligona v zadnjem desetletju zvrstilo več kot 150.000.
Po desetih letih več kot uspešnega delovanja AMZS centra varne vožnje na Vranskem lahko le potrdimo besede izpred desetih let; najsodobnejši in največji center varne vožnje v Sloveniji spada med najpomembnejše infrastrukturne in vzgojne pridobitve s področja prometne varnosti v Sloveniji, kar lahko potrdijo tisoči zadovoljnih – in varnejših – voznikov, ki so šli na Vranskem skozi skrbno zasnovane vaje varne vožnje, predavanja, prikaze in številne ostale ostale dogodke, povezane z varno mobilnostjo. O tem morda še bolj kot statistika pričajo zadovoljni vozniki, ki so se udeležili enega od tečajev varne vožnje; izkušnje so skoraj brez izjeme nadvse pozitivne in le težko bi našli nekoga, ki bi se z Vranskega odpeljal brez novih znanj, spoznanj in koristnih izkušenj.
Prvih 10 let ...
Od ideje do izgradnje
AMZS center varne vožnje na Vranskem 1. septembra praznuje 10 let delovanja, a vse skupaj se je začelo že precej prej kot septembra 2008. Ideje o lastnem sodobnem poligonu varne vožnje so se odgovornim v Avto-moto zvezi Slovenije porajale že dolgo pred tem; nenazadnje je AMZS s svojimi inštruktorji kar nekaj let pred gradnjo centra prirejal tečaje varne vožnje v sosednji Avstriji, kjer je gostoval v centrih varne vožnje avstrijskega kluba OAMTC.
A že leta 2004 je Motorevija svoje bralce v avto-moto novicah seznanila o načrtih za gradnjo vadbenega poligona, ki jih je na eni od sej predsedstva AMZS sodelujočim razkril takratni predsednik AMZS Boris Perko.
Letno dni pozneje so bili z načrti seznanjeni tudi člani skupščine AMZS in takrat je bila znana tudi prva ocena stroškov gradnje centra varne vožnje – ti so bili ocenjeni na 7 milijonov evrov. V vmesnem času je bila določena tudi lokacija novega centra – odločitev za Vransko so utemeljili z geografsko lego, ki omogoča dostopnost iz različnih koncev Slovenije.
Spomladi 2007 so bili dokončani podrobni načrti novega centra varne vožnje in takrat je bila prek Motorevije z njimi seznanjena tudi širša slovenska javnost. Kdor doma še hrani majsko Motorevijo iz leta 2007, bo lahko v njej videl podroben načrt poligona, ki sicer ni čisto tak, kot je center videti danes, a vse glavne značilnosti – tudi različni vadbeni moduli na poligonu – so vgrajene v današnji center.
Pri snovanju in načrtovanju ne smemo mimo vloge sosednjega avstrijskega avtomobilskega kluba OAMTC, ki je z izkušnjami in znanjem svojih strokovnjakov sodeloval pri načrtovanju prvega pravega slovenskega centra varne vožnje. Avstrijski strokovnjaki niso sodelovali le zato, ker so naši sosedje, ampak predvsem zato, ker je prav avstrijski klub OAMTC s svojimi centri varne vožnje vodilni avtomobilski klub v Evropi. Tudi zato je v AMZS center varne vožnje vgrajeno veliko znanja in izkušenj in tudi zato je to še danes eden od najsodobnejših – pa tudi najlepših – centrov varne vožnje na stari celini. Septembra 2007 smo v Motoreviji objavili že tudi prvo fotografijo gradnje centra varne vožnje. Od takratne blatne gradbene luknje sredi gozdov na Vranskem do dokončanega centra je minilo le leto dni; že avgusta 2008 je center dobil svojo končno podobo, pa tudi vse tehnične in vadbene značilnosti, kar smo obeležili tudi s predstavitvenim člankom v Motoreviji. V njem smo pokazali prvih pet delujočih vadbenih modulov, opisali vse tri osnovne tečaje varne vožnje (za voznike avtomobilov, motoriste in voznike tovornjakov) in predstavili prve štiri oziroma pet inštruktorjev varne vožnje. Trije med njimi – Brane Legan, Rafael Pečjak in Vojko Safran – so še vedno del ekipe, ki danes šteje 12 zagnanih in temeljito izurjenih inštruktorjev. Več podatkov o AMZS centru varne vožnje pred desetimi leti in danes smo zbrali v pregledni infografiki.
Pogled naprej
1. septembra 2008 je bila na Vranskem slovesna otvoritev novega AMZS centra varne vožnje, o čemer smo v reportaži pisali v oktobrski Motoreviji leta 2008. Otvoritve centra se je udeležilo ogromno ljudi – in tudi (skoraj) celotni tedanji politični vrh Slovenije. Otvoritveni trak je zaradi nujne odstotnosti takratnega predsednika vlade Janeza Janše prerezal takratni minister za notranje zadeve dr. Dragutin Mate, ob njem pa so stali podpredsednik mednarodne avtomobilistične zveze FIA Franco Luchessi, predesednik AMZS Boris Perko, direktor AMZS d.d. Janez Božič in župan občine Vransko Franc Sušnik.
Od takrat se je na Vranskem zvrstilo ogromno takšnih in drugačnih dogodkov; ob 150.000 zadovoljnih tečajnikih so se po 36 hektarjih površin centra zapeljali številni gostje iz sveta politike, umetnosti, estrade in še česa. Na Vranskem so televizije posnele nešteto prispevkov, novinarji in testni vozniki nepregledno število fotografij in novinarskih zapisov, po asfaltnih površinah so hrumeli dirkalni avtomobili, motorji, karti in starodobniki, na poligonih so vadili šoferji, gorski reševalci, gasilci, vojaki in policisti, center so obiskovali športniki in dirkači, dogodke pa so prirejala številna podjetja in organizacije.
AMZS center varne vožnje je v zgolj desetih letih močno zrasel – pa ne toliko po površini kot po vsebini. V naslednje desetletje vstopa z velikimi načrti. 150.000 zadovoljnih voznikov, ki so se že udeležili programov varne vožnje, je sicer veliko, a še zdaleč ne dovolj; mladi vozniki se prek obveznega dodatnega usposabljanja vse pogosteje odločajo za usposabljanje na Vranskem, a po cestah se še vedno vozi veliko voznikov, ki menijo, da že vse vedo in znajo ter da ne rabijo dodatne vadbe.
Pogled odgovornih pri AMZS pa sega tudi dlje v prihodnost; prihajajo avtonomna in električna vozila, umetna inteligenca in komunikacijska revolucija. Tudi zato AMZS center na Vranskem s posodabljanjem infrastrukture v centru že sodeluje v številnih tehnološko naprednih projektih, še več jih bo v prihodnosti. Za konec lahko z gotovostjo napovemo, da bo prihodnjih 10 let v AMZS centru varne vožnje na Vranskem še bolj razburljivih in zanimivih od preteklih deset let …