Prav v teh dneh svoja vrata otrokom ponovno odpirajo slovenske šole. Pri AMZS že vrsto let pred in med prvimi šolskimi dnevi opozarjamo voznike, da je treba na otroke paziti vseh 365 dni v letu, ne le v prvih šolskih dneh. Tokrat pa osvetljujemo še en vidik varnosti šolarjev v prometu: prevoz v šolskih avtobusih. Ali starši vemo, kako v šolskih avtobusih sedijo naši otroci?
Skrbni starši otrokom razložijo, pokažejo in jih naučijo varne poti v šolo. Pravilna smer hoje, svetla oblačila, pravilno in varno obnašanje na prehodih za pešce, poznavanje cestne signalizacije – o pasteh v prometu otroci najbolj poslušajo prav starše, skrbnike in sorodnike. A ti ne morejo biti ves čas s svojimi otroki; ko prestopijo prag šole, skrb zanje prevzamejo drugi. To velja tudi takrat, ko se naši otroci odpravijo na šolske izlete, ekskurzije ali dogodke – praviloma z avtobusi, ki jih šole najemajo pri številnih ponudnikih tovrstnih prevozov.
O ključni vlogi varnostnih pasov pri preprečevanju poškodb pri prometnih nesrečah je bilo napisanega že veliko; četudi delež pripetih potnikov v osebnih avtih še vedno ni stoodstoten, pa je ozaveščenost o koristih pripenjanja vendarle velika. Kaj pa pripenjanje v avtobusih? Glede na to, da so avtobusi v javnem potniškem prometu praviloma brez varnostnih pasov – še zlasti to velja za mestne avtobuse – zavest o koristih pripenjanja z varnostnimi pasovi v avtobusih ni tako samoumevna. A vsaj otroci na šolskih izletih bi morali imeti drugačne izkušnje; po naši zakonodaji morajo biti otroci – razen v nekaterih izjemah – v avtobusih med vožnjo pripeti z varnostnimi pasovi.
Video
Jasna pravila
Naša prometna zakonodaja namreč dokaj natančno ureja prevoze skupin otrok; različni pravilniki urejajo tako ustrezno tehnično stanje in opremo avtobusov kot tudi odgovornost za otroke v avtobusih. V pravilniku o delih in opremi vozil v 46. členu piše, da mora imeti avtobus, v katerem se prevaža skupina otrok, v skladu s homologacijo vgrajene varnostne pasove (in zglavnike) na vseh sedežih. Izjema so le vožnje največ 10 km iz naselja, v katerem se je vožnja začela – v takšnem primeru se lahko otroci vozijo tudi na avtobusih (na primer za mestni promet), ki nimajo vgrajenih varnostnih pasov. Po izkušnjah policije in po našem poizvedovanju so vsi avtobusi, ki šolske otroke prevažajo na izlete in ekskurzije, opremljeni z varnostnimi pasovi in zglavniki, vprašanje pa je, če jih otroci tudi v resnici uporabljajo. Pravilnik o spremljevalcih pri prevozu skupin otrok odgovornost za red in varnost na avtobusu prelaga na spremljevalce. Ti morajo pred začetkom vožnje zagotoviti, da vsi otroci sedijo na sedežih in da so ves čas vožnje pripeti z vgrajenimi varnostnimi pasovi. Če je na avtobusu več spremljevalcev, morajo biti ti razporejeni med otroki – spredaj, v sredini avtobusa in zadaj.
Udobni in pametni velikan
Neoplan tourliner: avtobus opremljen z vsemi najsodobnješimi varnostnimi sistemi za pomoč vozniku in prvi turistični avtobus v Sloveniji z dvigalom za invalidske vozičke, s tem ta 25-tonski in več kot 12 metrov dolg velikan zagotavlja mobilnost brez ovir. Vseh 55 sedežev je opremljenih z varnostnimi pasovi, za prtljago pa je na voljo še 10 m3 prostora. Avtobus je opremeljen tudi s sistemom proti naletu in aktivnim radarskim tempomatom. Motor: 6-valjni vrstni 12,4-litre in 338 kW ter 2300 Nm, Menjalnik: 12-stopenjski avtomatiziran s funkcijo easy-start.
Nevarna razposajenost
Nepripeti otroci se lahko pri ostrem zaviranju ali kakšnem drugem nepredvidenem dogodku na cesti resno poškudujejo; če razposajeni otroci niso na svojih sedežih, pa še toliko bolj. Vozniki avtobusov dobro poznajo te težave. Avto-moto zveza Slovenije je zato v AMZS center varne vožnje na Vranskem povabila osem voznikov šolskih avtobusov na brezplačen tečaj varne vožnje, na katerem so lahko na varne način preskusili, kaj se zgodi, ko velikemu avtobusi zdrsne zadek. Naučili so jih tudi zavirati s polno močjo, česar se sicer vozniki avtobusov v prometu izogibajo, čeprav je takšen manever včasih nujno potreben za izogibanje prometnim nesrečam. Polnega zaviranja se vozniki izogibajo prav zato, ker niso prepričani, če so otroci pripeti z varnostnimi pasovi in kje so njihove torbe, dežniki ali drugi predmeti. Vozniki avtobusov so ob tem priznali, da pogosto doživljajo, da se otroci ob začetku vožnje pripnejo z varnostnimi pasovi, med vožnjo pa se ponovno odpnejo.
5400 kršitev
Prometno-varnostna statistika pravi, da pri prevozu skupin otrok ni veliko nesreč, a prav lahko bi se ta slika spremenila. Kot pravi Boštjan Smolej iz sektorja prometne policije pri Generalni policijski upravi, so med nadzorom odkrili kar 5400 kršitev pri pripenjanju otrok z varnostnimi pasovi v avtobusih, za 34 kršitev so bili odgovorni spremljevalci, za 32 kršitev pa vozniki. Med kršitvami voznikov so žal tudi takšne, pri katerih policisti ugotovijo, da je voznik pred ali med vožnjo pod vplivom alkohola, ali pa da avtobus ni dovolj varen oziroma tehnično ustrezen za varen prevoz otrok.
Izlet se ne končna na avtobusu
Ker se šolski izlet ne začne in ne končna le na avtobusu, velja še enkrat opomniti voznike drugih vozil na posebnosti šolskih avtobusov v prometu. Ko je šolski avtobus zaustavljen na avtobusni postaji ali ob cesti, moramo vozniki posebej previdno in z zmanjšano hitrostjo voziti mimo zaustavljenega avtobusa, če pa se ta zaustavi na voznem pasu ceste, avtobusa ne smemo obvoziti oziroma prehiteti. Pogosto namreč otroci pred avtobusom stečejo na ceste, ne da bi se prepričali, če je ta prosta. Policisti zato otroke opozarjajo, da ceste ne prečkajo pred avtobusom, ampak le za njim, kjer jih ostali udeleženci v prometu bolje vidijo. Vse torej ni tako rožnato, kot pravijo predpisi ali prometno varnostna statistika – otroci so razposejeni, nepredvidljivi in svojeglavi, zato je vloga spremljevalcev v avtobusih toliko pomembnejša. Še bolj pa so pomembne “prometne lekcije” staršev, skrbnikov in sorodnikov, ki morajo otrokom dajati zgled tudi s svojim ravnanjem.
“Izbiramo sodobne avtobuse”
Kako se z varnim prevozom otrok spopadajo šole?
Varen prevoz otrok se začne že pred izletom – na primer tako, da šole izberejo ponudnika prevozov, ki ima sodobne in varne avtobuse. O tem smo povprašali mag. Olgo Kolar, ravnateljico OŠ Oskarja Kovačiča v Ljubljani.
Kako se vodstvo šole odloča med ponudniki prevozov? Jih izbirate na podlagi tehničnega stanja avtobusov, letnika, dobrih izkušenj?
Šola vsako leto na osnovi povpraševanja sklene z izbranim ponudnikom pogodbo za izvedbo storitev izrednih prevozov šolskih otrok. Izbrani ponudnik se odlikuje s tehnično ustreznim in sodobnim voznim parkom, s sodelovanjem pa smo zadovoljni.
Ali za prevoze uporabljate novejše avtobuse, opremljene z varnostnimi pasovi?
Vozni park izbranega izvajalca je zelo sodoben, avtobusi, s katerimi se vozijo naši učenci, pa so vedno opremljeni z varnostnimi pasovi.
Po zakonu ima odgovornost za pripenjanje otrok na šolskih ekskurzijah spremljevalec. Ali vaši spremljevalci poskrbijo, da so otroci vselej pripeti – ne samo ob začetku voženj, pač pa ves čas vožnje?
Dolžnost spremljevalcev je, da na avtobusu poskrbijo za primerno vedenje otrok in tudi za njihovo varnost, kamor sodi tudi pripenjanje z varnostnimi pasovi. Omenjeno je tudi del varnostnega načrta, ki ga strokovni delavci pripravijo pred izvedbo dneva dejavnosti. Še zlasti v prvi triadi varnosti v prometu namenjamo veliko pozornosti, zadnja leta pa se vedno bolj pozna tudi skrbna in odgovorna vzgoja v družinah.
Kakšne so vaše izkušnje s pripenjanjem otrok? Jih je treba opozarjati, prepričevati, se z njimi prepirati?
Učenci so ob vstopu na avtobus sicer vselej opozorjeni, naj se pripnejo, vendar je zelo veliki večini to že avtomatsko dejanje in opozorila ne bi niti potrebovali. Morda se kdaj najde kakšen posameznik, ki bi rad kršil pravila, vendar so to res bolj izjeme. Običajno so spremljevalci na avtobusu tudi enakomerno razporejeni.
Prometno - varnostni dan za otroke na AMZS Centru varne vožnje na Vranskem