AMZS test 17 otroških varnostnih sedežev

Otroški varnostni sedeži

Zanimiva novost in opozorilo pred nakupom


Na jesenskem delu letošnjega AMZS testa otroških varnostnih sedežev smo preskusili 17 sedežev vseh velikosti - od sedežev za dojenčke do jahačev. Od preskušenih sedežev velja omeniti nekaj zanimivih novosti - med njimi je zagotovo sedež izdelovalca avtomobilske opreme Thule. Rezultati tokratnega testa so spodbudni, a med 17 preskušenimi sedeži je tudi sedež, katerega nakup odsvetujemo. Kaj smo še ugotovili na tokratnem testu? 

Test otroških varnostnih sedežev, ki ga AMZS opravlja skupaj z nekaterimi evropskimi avtomobilskimi klubi in potrošniškimi organizacijami, se je v več kot 50 letih - AMZS pri testih sodeluje že četrt stoletja - uveljavil kot zelo pomemben pripomoček za starše, ki želijo svoje otroke v avtih prevažati čim bolj varno in ki se znajdejo pred nepregledno izbiro sedežev. Neodvisen in temeljit test otroških sedežev pomaga pri nakupni odločitvi, saj sedeže na testu temeljito preskusimo v štirih glavnih kategorijah - varnosti, upravljanju, ergonomiji in morebitni vsebnosti škodljivih snovi. Varnostne lastnosti preverimo s čelnim in bočnim preskusnim trkom, potekom pasov in stabilnostjo vgradnje v avto. Merilo upravljanja zajame pripenjanje otroka, vgradnjo sedeža, primernost za različne velikosti otroka, jasnost navodil za uporabo in možnost čiščenja. Pri merilu ergonomije preverimo prostornost sedeža za otroka, prostor, ki ga sedež zavzema v avtu, položaj sedenja in udobje sedenja. Na koncu v laboratoriju preverimo še vsebnost škodljivih snovi, kot so sredstva proti gorenju, naftalin, ftalati in ostale snovi, ki lahko škodijo zdravju otrok - pri tem uporabimo merila, ki veljajo za igrače. Čeprav vsi sedeži, ki so naprodaj v trgovinah, ustrezajo zakonskim standardom, pa na naših testih, ki so strožji od veljavnih varnostnih standardov, pride do precejšnjih razlik v ocenah. 

Rezultati: Za skoraj tri četrtine preskušenih sedežev ocena dobro

Od 17 tokrat preskušenih sedežev jih je 12 dobilo skupno oceno dobro, štirje so dobili oceno zadovoljivo; Britax Römerjev sedež baby-safe core z baby-safe core base osnovo, Cossatov sedež all in all ultra 360 rotate i-size in Joiejev sedež i-bold so imeli nekaj pomanjkljivosti pri čelnem preskusnem trku, sedež maxi-cosi rodifix M pa ima v prevlekah formaldehid v mejnih količinah.
En sedež smo ocenili kot slab in ne priporočamo njegovega nakupa. Gre za sedež graco snuglite i-size, pri katerem smo ugotovili previsoko koncentracijo formaldehida, za katerega obstaja sum, da povzroča raka; zaradi tega je sedež pri merilu škodljivih snovi dobil oceno slabo, kar pomeni, da je slaba tudi skupna ocena.

Osem sedežev pri varnosti ocenjenih zelo dobro 

Osem preskušenih sedežev - besafe beyond + beyond base, besafe go beyond + beyond base, britax römer baby-safe core, doona i, doona i + doona i isofix base, graco snuglite i-size, thule maple in thule maple + podstavek alfi - je dobilo oceno zelo dobro pri varnosti predvsem zaradi zelo dobre zaščite pri čelnem trku. Pomenljivo je, da so vsi zelo dobro ocenjeni sedeži takšno oceno prislužili v načinu, ko otrok gleda nasprotno od smeri vožnje. Pri takšnem načinu prevoza ob trku praktično ni relativnega gibanja med glavo in zgornjim delom telesa. Omenjeni sedeži podpirajo celotno otrokovo telo, ki se ob trku stisne v lupino. To pomeni, da sta tako glava kot vrat izpostavljena le zelo majhnim obremenitvam.
Razveseljuje, da noben od preskušenih sedežev ni bil neuspešen pri tem zahtevnem preskusu. Pri sedežu joie i-bold je zaščita pri čelnem trku zaradi izmerjenih obremenitev na preskusni lutki še vedno ocenjena kot zadovoljiva, enako kot pri sedežu britax römer baby-safe core + baby-safe core base, kjer je ocena znižana za dve stopnji zaradi okvare zadnjega dela povezave med sedežem in isofix osnovo.

Upravljanje s sedeži - pomembno za varen prevoz otrok

Ker lahko le pravilno nameščen sedež ustrezno zaščiti otroka ob nesreči, je upravljanje s sedežem zelo pomembno merilo pri skupni oceni. Pomembno je, da je sedež mogoče pravilno in intuitivno namestiti ter da je število potrebnih korakov za namestitev čim manjše.
Od 17 preskušenih sedežev sta bila dva ocenjena kot zelo dobra, devet jih je bilo cenjenih kot dobrih, šest pa jih je dobilo oceno zadovoljivo. Pri nameščanju otroških varnostnih sedežev v avto uporabniki pogosto naredijo eno od dveh resnih napak: največkrat narobe - v smeri vožnje - namestijo lupinico za dojenčka, čeprav ne obstaja lupinica, v kateri bi lahko dojenčka vozili obrnjenega v smeri vožnje. Druga pogosta napaka je, da starši pri pripenjanju zamenjajo trebušni in ramenski varnostni pas. Ti napaki smo upoštevali tudi pri ocenjevanju sedežev na tokratnem testu. 

Premalo prostra za noge.

Ergonomija - udobje in varnost za otroke 

Tudi ergonomija ima pomembno vlogo pri varnem prevozu otroka v avtomobilu. Varnostni pasovi in stranski zglavniki lahko v celoti opravijo svojo zaščitno funkcijo le, če otrok sedi udobno in sproščeno. Potovanje je bolj sproščeno, če se otrok v sedežu počuti udobno; poleg položaja sedenja, prostora in udobja za otroka merilo ergonomije upošteva tudi, koliko prostora otroški sedež zasede v avtu.
Ergonomija sedežev besafe beyond + beyond base in cosatto all in all ultra 360 rotate i-size je bila ocenjena kot zadovoljiva, pri 15 drugih sedežih pa kot dobra.
Pri obeh omenjenih sedežih je območje nastavitve naslona za glavo preozko za velike otroke, pri Besafeovem sedežu pa je tudi varnostni pas nekoliko prekratek za pripenjanje velikih otrok.

Pri Besafeovem sedežu pa je tudi varnostni pas nekoliko prekratek za pripenjanje velikih otrok.

Škodljive snovi - kemična nevarnost za zdravje otrok

Pri ocenjevanju škodljivih snovi iz vseh delov sedeža, s katerimi pride otrok v stik, odvzamemo sestavljene vzorce, ki jih v laboratoriju testiramo na vsebnost sredstev proti gorenju, ftalatov, mehčal, fenolnih spojin, organotina, formaldehida in težkih kovin. 
Od 17 preskušenih sedežev jih je bilo 10 ocenjenih kot zelo dobrih, štirje kot dobri, po eden pa kot zadovoljiv, pomanjkljiv in slab.  
V tkanini prevlek sedeža britax römer evolvafix so bile ugotovljene zmerne vrednosti PAH fenantrena, v prevleki sedeža maxi-cosi rodifix M smo našli formaldehid v količini, ki je blizu mejne vrednosti, vsebnost formaldehida v tkanini prevleke sedeža graco snuglite i-size pa presega mejno vrednost, določeno v standardu EN 71-9.

Zakaj moramo dojenčke voziti s hrbtom obrnjenim v smeri vožnje?

Pri dojenčkih je glava nesorazmerno težka, vrat pa je zaradi pomanjkanja podpornih mišic še vedno zelo šibek in občutljiv. V prvih mesecih po rojstvu je treba glavo podpirati tudi pri nošenju otroka. Da bi zmanjšali tveganje za poškodbe ob nesreči, je priporočljivo, da otroka čim dlje vozimo s hrbtom obrnjenega v smeri vožnje. V sedežih, homologiranih v skladu z uredbo ZN št. 129, je prevoz otroka, ki gleda v smer vožnje, dovoljen šele od njegovega 15. meseca starosti.

Thule - znano ime, a nov izdelovalec otroških varnostnih sedežev

Thulejev otroški varnostni sedež maple, ki smo ga preskusili brez in z isofix osnovo alfi base, je prvi otroški varnostni sedež tega mednarodnega koncerna s sedežem na Švedskem, ki ga poznamo predvsem po prtljažnikih za avtomobile in kolesarskih sedežih za otroke. Po rezultatih sodeč jim je uspelo v prvem poskusu zasnovati in izdelati kakovosten sedež za dojenčke oziroma lupinico. Zaenkrat ta model sedeža ostaja edini v njihovi ponudbi, po napovedih pa naj bi predstavili tudi sedeže za druge starostne kategorije otrok. 

Pomerite, preden kupite!

Ob tako raznoliki in pestri ponudbi otroških varnostnih sedežev v trgovinah je izbira pravega sedeža zagotovo težka. AMZS testi sedežev zagotovo močno olajšajo izbiro, a pri nakupu - in uporabi - velja upoštevati še nekaj drugih pravil: 

- na nakup novega sedeža se odpravite z otrokom in z avtom, v katerega bo sedež vgrajen,
- od prodajalca zahtevajte, naj vam natančno obrazloži in pokaže uporabo in vgradnjo sedeža v avto, 
- sedež mora biti v avto nameščen tako, da stoji čvrsto in s čim manj premikanja. Starejši avtomobili imajo pogosto zaklep za varnostni pas z dolgim vodilom, zaradi česar namestitev ni dovolj stabilna, 
- če sedež v avto pripenjate z avtomobilskimi varnostnimi pasovi, morajo ti potekati čimbolj gladko in napeto ter brez gub
- pri sedežih z dodatno blazinico za trebuh ali pri školjkah za dojenčke preverite, če je avtomobilski pas dovolj dolg, da z njim pravilno pripnete sedež. Če je prekratek, izberite sedež z ločeno osnovo, 
- pri jahačih z naslonjalom se pogosto zgodi, da se ramenski del varnostnega pasu zatakne, ko se otrok nagne naprej oziroma se ne navije nazaj, ko se otrok znova zravna. Če pride do tega, raje izberite sedež z drugačno geometrijo, primernejšo za vaš avto, 
- če boste sedež pogosto nameščali v različne avte oziroma prestavljali iz avta v avto, izberite manjši sedež z manjšo maso ali pa izberite sedež z ločeno isofix osnovo, ki je pogosto tudi vrtljiva, kar olajša pripenjanje otroka. Sedeži za otroke stare od enega do 12 let so praviloma težji kot sedeži za otroke od 4 do 12 let starosti,
- pri pripenjanju otroka v sedež poskrbite, da se varnostni pas tesno prilega otrokovemu telesu,
- pred pripenjanjem otroka - četudi je to v hladnejših dneh - otroku slecite jakno oziroma bundo; varnostni pasovi pravilno delujejo le takrat, ko se prilegajo otrokovemu telesu, 
- pri sedežih, ki imajo mehanizem za prilagajanje varnostnih pasov velikosti otroka, redno preverjajte, če je nastavitev še ustrezna otrokovemu telesu - in redno nastavljajte pasove,
- ne hitite z nakupom novega sedeža, ko otrok raste; uporaba prevelikih sedežev glede na velikost otroka je lahko nevarna.

Ključne besede


AMZS test otroških sedežev

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije