Še tako dober otroški varnostni sedež ne zmore zaščititi otroka, če ni ustrezen za otroka in če ga ne namestimo pravilno v avto. Objavljamo nekaj nasvetov za čimbolj varen prevoz otrok v avtomobilih.
V pestri in bogati ponudbi otroških sedežev še vedno lahko izbiramo med sedeži s starejšo homologacijo ECE R44/04 in med novejšimi “i-size” sedeži s homologacijo R129. Sedeži s homologacijo R44/04 so še vedno varni sedeži, a homologacija bo v prihodnjih letih potekla oziroma jo bo v celoti zamenjala homologacija R129, ki je začela veljati poleti 2013. Vsi novi modeli sedežev, ki so na trg prišli po letu 2018, imajo homologacijo R129 in oznako i-size.
Najočitnejša razlika med obema vrstama sedežev je v razvrstitvi sedežev v skupine: sedeži s homologacijo R44 so razdeljeni v skupine od 0 do III glede na težo otrok, homologacija R129 pa sedeže razvršča v skupine glede na telesno višino otrok. Obe homologaciji in razrede na primer ustrezno označimo v naših testih.
Sedeži R44 so za homologiranje preskušeni v čelnem trku in trku od zadaj, sedeže R129 pa je treba preskusiti tudi pri bočnem trku. Homologacija R129 je uvedla še eno pravilo: do 15 mesecev stare otroke moramo v avtu voziti obrnjene v nasprotno smer vožnje, medtem ko morajo biti v sedežih R44 v nasprotno smer vožnje obvezno obrnjeni do 9 mesecev stari otroci. Seveda so lahko v nasprotno smer vožnje obrnjeni tudi starejši otroci, če to omogoča zasnova otroškega sedeža.
Homologacija sedeža je pomembna tudi pri preverjanju, če sedež lahko namestimo v določen avto. Sedeže s starejšo homologacijo R44 lahko vgradimo v avtomobile z isofix sidrišči ali brez (pripnemo jih z avtomobilskimi varnostni pasovi), novejše R129 sedeže pa praviloma le še na isofix sidrišča oziroma v avtomobile, ki omogočajo vgradnjo i-size sedežev. Če je vaš avto primeren za namestitev določenega sedeža, lahko preverite na seznamu modelov avtomobilov, ki je priložen vsakemu sedežu oziroma objavljen na spletnih straneh izdelovalca. Še zlasti morate biti pozorni pri starejših R44 sedežih s podporno nogo, saj zaradi zasnove te noge ni vsak avto primeren za vgradnjo takšnega sedeža. Pazljivost velja tudi ob nakupu R129 sedeža z gornjim pritrdilnim trakom (top tether) za avtomobile, starejše od letnika 2014, saj je vgradnja sidrišča za pritrdilni trak postala obvezna šele za nove avtomobile od letnika 2014 naprej.
Nasveti za varen nakup in uporabo sedežev
na nakup novega sedeža se odpravite z otrokom in z avtom, v katerem boste uporabljali sedež, |
od prodajalca zahtevajte, naj vam natančno obrazloži in pokaže uporabo ter vgradnjo sedeža v avto, |
sedež mora biti v avto nameščen tako, da stoji čvrsto in s čim manj premikanja. Starejši avtomobili imajo pogosto dolga vodila z zaklepom za varnostni pas, zaradi česar namestitev ni dovolj stabilna, |
če sedež v avto pripenjate z avtomobilskim varnostnim pasom, mora ta potekati čimbolj gladko in napeto ter brez gub, |
pri sedežih z dodatno blazinico za trebuh ali pri školjkah za dojenčke preverite, če je avtomobilski pas dovolj dolg, da z njim pravilno pripnete sedež. Če je prekratek, izberite sedež z ločeno osnovo, |
pri jahačih z naslonjalom se pogosto zgodi, da se ramenski del varnostnega pasu zatakne, ko se otrok nagne naprej oziroma se ne navije nazaj, ko se otrok znova zravna. Če pride do tega, raje izberite sedež z drugačno geometrijo, primernejšo za vaš avto, |
če boste sedež pogosto premeščali v različne avte oziroma prestavljali iz avta v avto, izberite manjši sedež z manjšo maso ali pa izberite sedež z ločeno isofix osnovo, ki je pogosto tudi vrtljiva, kar olajša pripenjanje otroka. Sedeži za otroke stare od enega do 12 let so praviloma težji kot sedeži za od štirih do 12 let stare otroke. |
Vsi otroški sedeži, ki jih lahko kupimo v trgovinah, ustrezajo določenim tehničnim in varnostnim standardom, sicer ne bi dobili homologacije. A dobri sedeži morajo otroke ščititi bolje, kot zapovedujejo minimalni standardi omenjenih homologacij; ali res zagotavljajo najboljšo možno zaščito, preverite na AMZS testih otroških varnostnih sedežev, ki jih v Motoreviji in na spletnih straneh AMZS objavljamo že vrsto let.
Kam z zglavnikom? Avtomobilski zglavniki in otroški sedeži
Pri nameščanju otroških sedežev za večje oziroma težje otroke pogosto naletimo na težavo, da gornji del sedeža sega do avtomobilskega zglavnika ali še višje. Avtomobilski izdelovalci in izdelovalci sedežev v takšnem primeru priporočajo odstranitev zglavnika, naš preskus pa je pokazal, da je varneje, če ga pustimo v avtu. Pri preskusnem trku od zadaj je namreč zglavnik omogočil dodatno oporo gornjemu delu sedeža, v katerem je sedela lutka 10-letnega otroka: izmerjeni pojemki so bili manjši kot brez zglavnika, zaščita pa zato boljša.
V vseh primerih to seveda ni mogoče, kajti nekateri sedeži so zasnovani tako, da zaradi zglavnika niso v pravilnem položaju (otrok je nagnjen preveč naprej); v takšnem primeru je treba zglavnik seveda odstraniti, lahko pa poskusite tudi s trikom in zglavnik obrnete za 180 stopinj, če zasnova pritrditve zglavnikov to seveda dopušča.