AMZS test 24 otroških varnostnih sedežev

Otroški varnostni sedeži

Nevidne kemične pasti: četrtina sedež na testih slabih


Na tokratnem AMZS testu otroških varnostnih sedežev smo natančno preverili 24 otroških varnostnih sedežev: 15 jih je dobilo oceno dobro, trije zadovoljivo, kar šestim sedežem pa smo dodelili oceno slabo, pri čemer je bil glavni vzrok vsebnost prevelikih količin zdravju škodljivih snovi v delih sedežev, ki pridejo v stik z otrokom. Razveseljivo pa je, da smo le pri enem sedežu odkrili večje varnostne pomanjkljivosti.

Vrsto let so bili otroci povsem običajni potniki v avtomobilih in seveda tudi izpostavljeni vsem nevarnostim kot vsi drugi potniki v avtu. Uvedba varnostnega pasu kot pripomočka za zagotavljanje večje varnosti je omogočila tudi razvoj otroških varnostnih sedežev, ki so zagotavljali večjo varnost otrokom, ker so omogočili dobro oporo, predvsem pa pripetost otrok z varnostnim pasom. V začetku ponudba otroških varnostnih sedežev ni bila tako pestra, kot je sedaj, predvsem pa so bili otroški sedeži namenjeni predvsem manjšim otrokom. Pred 50 leti je nemški avtomobilski klub ADAC opravil in objavil prvi test otroških varnostnih sedežev. Pred 35 leti smo se tudi v uredništvu Motorevije že spoznavali s prednostmi otroških varnostnih sedežev pri zagotavljanju varnega prevoza otrok v avtu, pa čeprav zgolj z vsakodnevno zasebno uporabo, ne pa še s testi.

Nekaj let pozneje so se pri nas pojavili prvi, obrtno narejeni otroški varnostni sedeži z jeklenim ogrodjem. Otroški varnostni sedeži so vse bolj postajali nujen del avtomobila za prevoz otrok. Pred dobrima dvema desetletjema smo v Motoreviji objavili prvi test otroških varnostnih sedežev, ki je bil opravljen v konzorciju avtomobilskih klubov, med katerimi je bil tudi AMZS. Odtlej je objavljanje testov otroških varnostnih sedežev v Motoreviji stalnica: vsaj enkrat, praviloma pa dvakrat na leto objavimo teste otroških sedežev. Ponudba otroških sedežev je namreč zelo pestra, na trg prihajajo vedno novi izdelki in ponudbi na trgu želimo slediti tudi z aktualnimi informacijami o kakovosti in predvsem varnosti otroških sedežev. Tako je tudi tokrat, ko smo opravili preskus 24 otroških varnostnih sedežev.

Na trg prihajajo vedno novi izdelki in ponudbi na trgu želimo slediti tudi z aktualnimi informacijami o kakovosti in predvsem varnosti otroških sedežev.

Test in homologacija

A zakaj je pravzaprav treba stalno preverjati otroške sedeže, če pa morajo ti biti tudi homologirani in morajo torej izpolnjevati določene varnostne pogoje? Preprosto zato, ker homologacijski predpisi predpisujejo le minimalne standarde varnosti, ki pa niso dovolj za zagotavljanje visoke ravni varnosti. Vrsto let smo tako na testu preverjali ne le varnost pri čelnem trku, temveč tudi pri bočnem trku in tako dosegli, da je v najnovejšem standardu ECE R 129 tudi varnost pri bočnem trku del homologacijskih zahtev. Tega pa na primer še nismo dosegli s proučevanjem vsebnosti škodljivih snovi v otroških sedežev, saj tega nihče ne preverja – razen AMZS in vseh partnerjev, ki sodelujemo pri testih otroških sedežev. A kot kažejo rezultati, tega vsekakor ne gre spregledati!

Ste vedeli, da si v AMZS varnostni otroški sedež lahko tudi sposodite?

Mednarodno sodelovanje

Često tudi dobimo vprašanje, zakaj teste opravljamo v sodelovanju z drugimi avtomobilskimi klubi in porabniškimi organizacijami? Odgovor: preprosto zato, ker je to praktično edini način, da lahko zagotovimo velik nabor testiranih sedežev, saj je test vsakega sedeža zahtevno in drago opravilo, še zlasti zaradi številnih preskusnih trkov, ki jih je treba opraviti. Ko človek pogleda izjemno obširno tabelo z vsemi podatki z vseh preskusnih trkov – za vsak sedež v vseh različnih položajih, ki jih sedež omogoča in za vse različne velikosti in teže otrok – in še zlasti, če ve, koliko priprav je treba za vsak preskusni trk, se šele zave, za kako obsežno delo gre, ki zahteva svoj čas, primerno opremo in naprave, vse to pa seveda vpliva na stroške, ki narastejo na nekaj sto tisoč evrov. Zato je edina možnost le sodelovanje več partnerjev, ki hkrati skrbijo tudi za korektno izpeljavo testa z upoštevanjem vseh meril. Tudi zato naš test že vrsto let velja za najbolj kakovostnega in najbolj merodajnega.

Četrtina slabih

Temeljno vodilo vsakega testa je posredovati verodostojne informacije o vsakem preskušenem izdelku – tudi otroškem sedežu. Tudi tokrat je bilo tako, rezultati pa so pokazali, da je od preskušenih 24 sedežev 15 sedežev dobilo oceno dobro, trije sedeži pa oceno zadovoljivo. Kar šest sedežev – četrtina vseh – pa je na našem testu dobila oceno slabo. Tokrat noben sedež ni dobil najboljše skupne ocene zelo dobro, se je pa pet sedežev tej oceni kar precej približalo. Kar 18 od 24 sedežev, torej tri četrtine, za pritrditev v avtu uporablja isofix pritrdišča, šest sedežev pa se v avto pripne z v avtu vgrajenim varnostnim pasom. Med sedeži, ki so dobili oceno dobro, jih je kar enajst takšnih, ki so namenjeni prevozu dojenčkov in do približno leto in pol stare otroke. Dva sta namenjena prevozu od leto do približno 4 leta stare otroke, po eden pa prevozu od leto do 12 let starih otrok oziroma od štirih do 12 let starih otrok.

Trije sedeži so dobili oceno zadovoljivo – vsi trije zaradi nekoliko slabših varnostnih lastnosti kot sedeži, ki so dobili oceno dobro.

Rezultati so pokazali, da je od preskušenih 24 sedežev 15 sedežev dobilo oceno dobro, trije sedeži pa oceno zadovoljivo. Kar šest sedežev – četrtina vseh – pa je na našem testu dobila oceno slabo.

Sedeži s slabo oceno

Med sedeži za do približno leto in pol stare otroke je slabo oceno dobil sedež jane koos i-size, ki je na voljo v dveh različicah: z i platformo, ki omogoča pritrditev z isofixom, ali brez nje. Sedežema ne moremo očitati varnostnih pomanjkljivosti – celo nasprotno, različica brez i platforme je za varnost dobila najboljšo oceno zelo dobro – pač pa smo v prevlekah obeh sedežev ugotovili veliko vsebnost naftalina, ki velja za snov, ki povzroča raka. Kaj pomaga odlična varnost, če pa otrok lahko zaradi škodljivih snovi v sedežu zboli za hudo boleznijo? Prav zato tudi skupna ocena slabo za obe različici sedeža jane koos i-size, ki sta sicer homologirani po standardu R 129 za od 40 do 83 cm velike dojenčke oziroma otroke.

Rezultati testa

Med sedeži za do 4 leta stare otroke so kar štirje dobili oceno slabo.

Foppapedretti uniko i-size, ki je namenjen do 95 cm velikim otrokom, se je slabo izkazal pri čelnem trku s 15 kg težko preskusno lutko. Ob trku je namreč popustila povezava med školjko sedeža in podnožjem sedeža, zato se je školjka prevrnila naprej. V avtu bi to pomenilo, da bi otrok v škojki sedeža z veliko energijo udaril v naslon prednjega sedeža, pri čemer bi nedvomno lahko prišlo do hudih otrokovih poškodb. K slabi oceni pa je pripomoglo tudi dejstvo, da smo v prevleki sedeža ugotovili vsebnost rakotvornega naftalina.

Sedež nachfolger Hy5 TT je inovativen napihljiv otroški sedež, ki zložen zavzema malo prostora in je primeren za prenašanje na potovanjih. Napihnemo ga s priloženo zračno tlačilko, izdelovalec pa jamči, da bo napihljiva zasnova zadržala svoje lastnosti najmanj pet let.

Slabo oceno je dobil tudi sedež nachfolger hys TT. Gre za napihljiv sedež, ki ga ponujajo predvsem uporabnikom, ki veliko potujejo oziroma uporabljajo različne avtomobile, na primer zaradi car sharinga, torej deljene uporabe avtomobila. Sedež tehta le 5,1 kg, zložen zahteva le malo prostora in ga lahko prenašamo tudi na daljših razdaljah. Sedežu je priložena tlačilka, s katerim sedež napihnemo. Za svojo varnostno zaščito je sedež dobil oceno zadovoljivo, prav tako za upravljanje in egonomijo. Pri čelnem trku je namreč metalna sponka za pritrditev pritrditvenega traku popustila in udarila v glavo preskusne lutke. Zahtevno pa je tudi nameščanje otroka v sedež, saj je otroka treba preložiti prek bočne opore sedeža. Ob vsem tem pa ima ta sedež preveliko vsebnost škodljivih snovi – naftalina –, zato je dobil skupno oceno slabo.

Še dva sedeža za do 4 leta stare otroke sta dobila oceno slabo – oba zaradi prevelike vsebnosti škodljivih snovi. Sedeža graco turn2reach in osann fox vsebujeta sredstvo za preprečevanje gorenja TCPP, osann fox pa tudi sredstvo za preprečevanje gorenja TDCP. V obeh sedežih je bila vsebnost škodljivih snovi večja, kot jo dovoljuje evropska direktiva 2014/79 za vsebnost škodljivih snovi v otroških igračah. Pri sedežu osann fox se je pri 15 kg težki lutki, ki je sedela v nasprotni smeri vožnje, centralni varnostni pas snel iz školjke sedeža. Otrokova glava pri tako veliki lutki sega zunaj tega sedeža, zato pri čelnem trku obstaja nevarnost, da bi otrok z glavo udaril v naslon prednjega sedeža.

Varnost sedežev

Pri čelnem trku je devet sedežev dobilo najboljšo oceno zelo dobro, sedem sedežev oceno dobro, šest oceno zadovoljivo, en sedež oceno pomanjkljivo in en sedež oceno slabo. Pri vseh devetih sedežih, ki so dobili oceno zelo dobro, otrok sedi v sedežu v nasprotni smeri vožnje. To pomeni, da se ob čelnem trku otrokovo telo in glava opreta na naslon sedeža, zato je tudi gibanje telesa in glave zelo omejeno, obremenitve pa so majhne.

Pri bočnem trku sta dva sedeža dobila oceno zelo dobro. To sta sedeža cybex solution s-fix in cybex pallas s-fix, pri katerih školjka sedeža zelo dobro absorbira energijo ob trku. Kar 16 sedežev je dobilo oceno dobro, trije sedeži so dobili oceno zadovoljivo, trije sedeži pa oceno pomanjkljivo. Oceno pomanjkljivo so dobili sedeži osan fox, maxi-cosi cabriofix + familyfix in tehnično enak bebe confort cosi cabriofix + familyfix, ker ob bočnem trku preveč energije prenesejo na otrokovo telo.

Vaše mnenje ...

Vaše mnenje nam je pomembno.

Kaj je vam pri izboru otroškega sedeža najpomembneje?

 

Škodljive snovi

Pri 14 sedežih nismo ugotovili vsebnosti škodljivih snovi kot so PAK, ftalati, sredstva za preprečevanje gorenja, mehčala, fenoli, organozin, formaldehid in težke kovine. Pri štirih sedežih smo našli zaznavne količine škodljivih snovi, a v tako majhnih količinah, da so dobili oceno dobro. Šest sedežev pa je dobilo oceno slabo. Ko smo že zapisali, smo v sedežih foppapedretti uniko i-size, jane koos i-sizw + i osnova, jane koos i-size in nachfolger hy5 TT ugotovili vsebnost naftalina v večjih količinah, kot jih določa predpis o vsebnosti škodljivih snovi v otroških igračah. V sedežih graco turn2reach in osann fox smo ugotovili vsebnost sredstva za preprečevanje gorenja TCPP – prav tako v večjih količinah, kot je dovoljena v otroških igračah.

Upravljanje

Za upravljanje je en sedež dobil najboljšo oceno zelo dobro – to je bil sedež joie i-level, kar 15 sedežev je dobilo oceno dobro, 8 pa oceno zadovoljivo.

Foto: na testu sodelujejo tudi otroci

 

 

Ključne besede


otroški varnostni sedeživarnostni testVarnostAMZS test otroških sedežev