AMZS test 24 otroških varnostnih sedežev

Otroški varnostni sedeži

Večina dobrih, eden pa celo nevaren


Kakovost novih otroških varnostnih sedežev se v zadnjih letih popravlja. Tudi na letošnjem prvem testu se je večina sedežev odrezala dobro. A kot vedno so tudi tokrat izjeme; dva sedeža sta dobila oceno slabo, kar pomeni, da odsvetujemo njun nakup. Pri enem je za to kriva slaba zaščita ob trku, pri drugem pa prevelika vsebnost škodljivih snovi v prevleki sedeža. Tokrat smo preskusili 24 otroških varnostnih sedežev v vseh velikostnih skupinah - od sedežev za dojenčke, do jahačev za do 12 let stare otroke. Kaj smo še ugotovili na tokratnem testu? 

AMZS test otroških varnostnih sedežev, ki ga opravljamo skupaj z nekaterimi partnerskimi avtomobilskimi klubi in potrošniškimi organizacijami, je po svojih merilih bistveno strožji od siceršnjih varnostnih standardov, ki jih morajo izpolnjevati sedeži, če jih želijo njihovi izdelovalci prodajati na trgih evropskih držav. Tako vsi sedeži z oceno dobro in zadovoljivo - takšnih je bilo na našem tokratnem testu 22 - v nekaterih primerih znatno presegajo zakonske varnostne zahteve, kar pomeni, da so tudi izdelovalci sedežev pri njihovem razvoju upoštevali ta strožja merila, po katerih sedeže ocenjujemo mi. To nas veseli, saj mora biti varnost otrok pri vožnji v avtomobili na prvem mestu. 

Otroških sedežev ne smete kupovati na slepo; na trgu je skoraj nepregledno število različnih otroških varnostnih sedežev in celo na naših preskusih smo od leta 2015 do danes preskusili več kot 450 različlnih sedežev.

Splača se pobrskati po arhivu naših testov - ki je objavljen naši spletni strani - in pridobiti natančnejše informacije o sedežu, ki vas zanima. Tudi pri otroških sedežih gre tehnični razvoj hitro naprej in vse več sedežev ima dodane funkcije, na primer vrtljiv podstavek, nagib naslonjala, bluetooth opozorilni sistem ali celo lastni varnostni meh. Vsi ti dodatki niso nujno tudi dodana vrednost sedežev, zato se splača prebrati naše teste. Te objavljamo dvakrat letno, poleg testa v spomladanskih mesecih vselej objavimo tudi jesenski del testa. 

Večina sedežev varnih - eden pa nevaren

Pri čelnem preskusnem trku je za zaščito otrok 10 sedežev dobilo oceno zelo dobro, 5 je bilo ocenjenih z oceno dobro, šest sedežev je dobilo oceno zadovoljivo, dva sta bila pomanjkljiva, en sedež pa je dobil oceno slabo. 
Z oceno zelo dobro so ocenjeni sedeži, pri katerih otrok sedi obrnjen v nasprotno smer vožnje, saj v tem primeru med glavo in zgornjim delom telesa ob udarcu ni skoraj nobenega relativnega gibanja. Zgoraj omenjeni sedeži podpirajo celotno otrokovo telo, ki se ob trku stisne v lupino. To pomeni, da sta glava in vrat izpostavljena izjemno majhnim obremenitvam.

Na tokratnem testu eden od preskušenih sedežev ni prestal čelnega preskusnega trka; pri sedežu peg perego viaggio twist z osnovo base twist smo ugotovili resne varnostne težave, zato smo že pred objavo celotnega testa obvestili javnost, da omenjeni sedež ob morebitnemu trku lahko predstavlja nevarnost za otroka - in zato smo v sporočilu za javnost tudi odsvetovali nakup tega sedeža. 
Pri čelnem preskusnem trku s 15-kilogramsko lutko Q3, pripeto v nasprotni smeri vožnje, se je najprej od isofix osnove odtrgala podporna noga sedeža, nato pa se je od isofix osove odtrgala tudi školjka sedeža - in skupaj z lutko otroka poletela naprej. Zato obstaja velika in resna nevarnost, da se otrok v primeru čelnega trka poškoduje. 

Tudi preskusni trk s 15-kilogramsko lutko Q3, ki je bila v sedežu nameščena v smeri vožnje, je sedež prestal z velikim tveganjem za poškodbe otroka. Tudi pri tem preskusu se je najprej od isofix osnove odtrgala podporna noga, nato pa so sile, ki delujejo ob trku, raztrgale plastično ohišje podlage in preskusno lutko vrgle daleč navzgor in naprej. Obstaja velika nevarnost, da se otrok udari v prednji sedež ali streho vozila.

Bočni preskusni trk so prestali vsi preskušeni sedeži - 5 jih je dobilo oceno zelo dobro, 14 je bilo ocenjenih z oceno dobro, 5 pa z oceno zadovoljivo. Pri vseh opravljenih preskusih je preskusna lutka ostala v zaščitnem območju stranskih zglavnikov, zato ni dodatne nevarnosti poškodb zaradi stika z deli avtomobila.

Le pravilno nameščen sedež lahko zaščiti otroka

Ker le pravilno nameščen sedež lahko ustrezno zaščiti otroka, je upravljanje s sedežem zelo pomembno merilo pri ocenjevanju. Pomembno je, da je sedež mogoče pravilno in intuitivno namestiti ter da je število potrebnih korakov namestitve čim manjše.
Od 24 preskušenih sedežev je za upravljanje en sedež dobil oceno zelo dobro, 10 sedežev dobro, 12 je bilo ocenjenih z zadovoljivo, eden pa z oceno pomanjkljivo. 

Ker le pravilno nameščen sedež lahko ustrezno zaščiti otroka, je upravljanje s sedežem zelo pomembno merilo pri ocenjevanju.

Pri sedežih cybex cloud G i-size in lionelo astrid i-size traja nekoliko dlje, da otroka v nujnih primerih izvlečete iz sedeža - zlasti če je avtomobilski sedež pripet z varnostnim pasom vozila in je trebušni pas nad otrokovimi nogami. Zato je pripenjanje z varnostnim pasom pri teh dveh otroških sedežih ocenjeno kot zadovoljivo.
Pri sedežu "Nuna Pipa Urbn" sta obe vrtljivi ročici ISOFIX pritrjeni neposredno na nogo otroškega avtosedeža in ne, kot je to običajno, na ločeno osnovo. Sedež je zato mogoče zelo enostavno in hitro namestiti v avtomobil in ga tudi ponovno odstraniti, ko aktivirate osrednjo sprostitev na glavi školjke (glejte sliko 4). Namestitev sedeža je ocenjena kot "zelo dobra".
Maxi-Cosijev sedež pebble 360 pro2 je precej težak in pri namestitvi s pasom vozila zahteva veliko odvitega pasu, kar negativno vpliva na namestitev, zato je ocenjen le kot zadovoljiv. 
Sedež nuna pipa urbn ima omejeno dobo uporabe, saj ga lahko uporabljate le pri telesni višini od 40 do 75 cm. 
Pri avtosedežu avionaut cosmo (z in brez osnove IQ base 2.0 C) je treba oba pasova posebej napeljati skozi ozke reže v tkanini prevleke in v sedežni školjki, da ju lahko prilagodimo rastočemu otroku, zaradi tega je sedež dobil oceno zadovoljivo.

Test otroških sedežev je zelo natančen in kompleksen.

Dobre ocene za ergonomijo

Varnost je pri otroških sedežih seveda na prvem mestu, a pomembno je tudi počutje oziroma udobje otrok, kar ocenjujemo pri merilu ergonomija. 
Cybex cloud G i-size je bil ocenjena z zelo dobro, ergonomija sedeža joie i-spin XL je bila ocenjena z zadovoljivo, ostalih 22 sedežev na testu pa je pri ergonomiji dobilo oceno dobro.

Prevelika vsebnost škodljivih snovi pri enem sedežu

V sedežih, ki so bili pri merilu škodljive snovi ocenjeni kot zelo dobri, niso bile najdene nobene ali le zelo majhne sledi (tik nad mejo zaznavnosti) škodljivih snovi. Jeseni 2023 je bila sedežu maxi-cosi pebble 360 pro znižana ocena zaradi vsebnosti škodljivih snovi v tkanini oblazinjenja. V tkanini oblazinjenja naslednika tega sedeža z oznako maxi-cosi pebble 360 pro2" niszaznali novenih škodljivih snovi, zato je sedež pri tem merilu dobil oceno zelo dobro. 
V tkanini prevleke sedeža silvercross discover i-size" smo zaznali mehčalec DPHP v količini, ki močno presega mejno vrednost, določeno v certifikatu kakovosti LGA. Ker lahko ta snov poškoduje ščitnico in hipofizo, je vsebnost škodljivih snovi ocenjena kot slaba; slaba ocena pri vsebnosti škodljivih snovi pa pomeni tudi skupno oceno slabo, čeprav je sedež dobil dobre ocene pri drugih merilih. 

Kateri sedež je primeren za moj avto?

Starši naj se pred nakupom otroškega varnostnega sedeža pozanimajo, ali je izbrani otroški sedež sploh mogoče namestiti v njihov avto:

sedeže, homologirane v skladu s standardom i-Size (standard R129), je mogoče namestiti v vse avtomobile z odobritvijo i-Size (oznaka na sedežu v svtu, opis v navodilih za uporabo avtomobila). Za uporabo v drugih avtomobilih (praviloma starejših letnikov) so otroški sedeži i-Size opremljeni s seznamom avtomobilov, s katerim lahko preverite, v katerih avtih so ti sedeži odobreni za uporabo. Tudi izdelovalci otroških sedežev na svojih spletnih straneh objavljajo aktualne sezname avtomobilov, v katere je mogoče namestiti sedežem
"univerzalno" odobrene otroške sedeže (običajno so to lupinice za dojenčke za pripenjanje z avtomobilskimvarnostnim pasom) je mogoče uporabljati v skoraj vseh avtomobilih s tritočkovnim varnostnim pasom. V navodilih za uporabo avtomobila je navedeno, kateri sedeži so odobreni za takšno pritrditev. Nabor univerzalno odobrenih otroških sedežev za pritrditev z varnostnim pasom je zelo majhen; poleg preostalih sedežev (še po standardu R 44), ki so lahko še v zalogi trgovin, so na voljo za nakup še tokrat preskušeni sedeži britax römer king pro, sedež nuna tres", ki smo ga preskusili jeseni 2021, in sedeža graco slimfit R129 ter joie every etage R129", ki smo ju preskusili lani jeseni
otroški sedeži s homologacijo "za določeno vozilo" se lahko uporabljajo samo v vozilih, ki so homologirana na seznamu, priloženem sedežu.
isofix otroški sedeži z zgornjim pritrdilnim trakom se lahko namestijo samo v avtomobile, ki imajo zahtevane pritrdilne točke. Šele od novembra 2014 morajo biti vsi novi avtomobili opremljeni s pritrdilnimi točkami za zgornji varnostni pas. Nekateri starejši avtomobili so opremljeni le z dvema spodnjima pritrdilnima isofix točkama; v teh avtomobilih isofix otroških sedežev z zgornjim pritrdilnim trakom ni mogoče uporabljati.


Nasveti: pravilna namestitev otrok v sedeže

Pravilna namestitev otroka v sedež je kjučna, saj le ob pravilno nameščenem sedežu in pripetem otroku lahko sedež v primeru nesreče zagotovi najboljšo možno zaščito otroka.

Posebno pozornost je treba nameniti temu, da so pasovi v vozilu in varnostni pasovi zategnjeni,
jakne je treba izvleči izpod trebušnega pasu, tako da je varnostni pas čim bližje telesu otroka,
da bi zagotovili potreben "prostor za preživetje", naslonjalo sedeža v vozilu pred otroškim sedežem ne sme biti nameščeno preveč nazaj. V primeru čelnega trčenja namreč vse potnike vrže naprej: če ni dovolj prostora, lahko otrok z glavo udari v sprednji sedež, kar močno poveča tveganje za poškodbe,
varnostne pasove, naslonjalo za glavo in naslonjalo za hrbet je treba redno prilagajati velikosti odraščajočega otroka in nikoli ne smete prezgodaj zamenjati otroškega sedeža z naslednjim večjim.

Od septembra 2023 otroških sedežev standarda R 44 ni več mogoče izdelovati za trg EU ali uvažati v EU. Prodaja sedežev iz zaloge je mogoča le še do konca letošnjega avgusta. Zaradi prepovedi prodaje so s trga izginili skoraj vsi otroški sedeži za pripenjanje z varnostnim pasom vozila (za otroke do približno 4. leta starosti). Lastniki avtodomov in klasičnih avtomobilov brez sistema isofix zato težko najdejo ustrezen sedež. Sedež britax römer king pro" zapolnjuje to vrzel, saj ga je mogoče namestiti v vsa vozila s tritočkovnim varnostnim pasom.

Podobnosti med sedeži

sedež britax römer hi-liner je po zasnovi enak sedežu britax römer discovery plus 2", ki smo ga preskusili jeseni 2023, nova je le tkanina prevleke sedeža. razen tkanine prevleke,
sedež maxi-cosi pebble 360 pro2" (z in brez osnove familyfix 360 pro) je enak sedežu maxi-cosi pebble 360 pro" (z in brez osnove familyfix 360 pro), preizkušenemu jeseni 2023, razen tkanine prevleke,
sedež maxi-cosi rodifix pro2" je enak sedežu maxi-cosi rodifix S i-size, ki smo ga preskusili jeseni 2023, razen tkanine prevleke,
sedež storchenmühle niki start M je v veliki meri enak sedežu storchenmühle niki start, vendar se lahko uporablja le za otroke, višje od 61 cm, saj manjka vložek za novorojenčke.

Ključne besede


AMZS testAMZS test otroških sedeževvarnostni otroški sedeži

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik