AMZS test 20 otroških varnostnih sedežev

Otroški varnostni sedeži

Izjema - 11 sedežev je dobilo oceno dobro, 8 sedežev je dobilo oceno zadovoljivo, eden pa oceno slabo


Na prvem AMZS testu otroških varnostnih sedežev v letošnjem letu smo pod drobnogled vzeli 20 novih otroških varnostnih sedežev za otroke v vseh velikostnih skupinah - od 40 do 150 cm. Preskušeni sedeži so se v povprečju kar dobro odrezali, dobro skupno povprečje je z oceno slabo oziroma ni priporočljivo pokvaril le en preskušen sedež. Na testu smo preskusili varnost sedežev, upravljanje z njimi, ergonomijo za otroke in vsebnost škodljivih snovi. Kako so se sedeži odrezali? 

Neodvisen in temeljit test otroških sedežev, kakršen je AMZS test, staršem oziroma uporabnikom lahko zelo pomaga pri nakupnih odločitvah, saj je ponudba sedežev v trgovinah vse večja. Test otroških varnostnih sedežev, ki ga AMZS opravlja skupaj z nekaterimi evropskimi avtomobilskimi klubi in potrošniškimi organizacijami, se je v več kot 50 letih uveljavil kot pomemben pripomoček za starše, ki želijo svoje otroke v avtih prevažati čim bolj varno in ki se znajdejo pred nepregledno izbiro sedežev. 

Varnostne lastnosti preskušenih sedežev preverimo s čelnimi in bočnimi preskusnimi trki, potekom varnostnih pasov in stabilnostjo pritrditve sedeža v avto. Merilo upravljanja zajema pripenjanje otroka, vgradnjo sedeža, primernost za različne velikosti otroka, jasnost navodil za uporabo in možnost čiščenja. Pri merilu ergonomija preverimo prostornost sedeža za otroka, prostor, ki ga sedež zavzema v avtu, položaj sedenja in udobje sedenja. Pri vseh sedežih na testu v laboratoriju preverimo še vsebnost škodljivih snovi - sredstev proti gorenju, naftalina, ftalatov in ostalih snovi, ki lahko škodijo zdravju otrok, pori čemer se ravnamo po merilih, ki veljajo za otroške igrače. Vsi sedeži, ki so naprodaj v trgovinah, morajo seveda ustrezati standardom na tem področju, a je naš test strožji od osnovnih varnostnih standardov, zato tudi prihaja do razlik v ocenah.

11 sedežev je dobilo oceno dobro, 8 sedežev je dobilo oceno zadovoljivo, eden pa oceno slabo

Tako kot na lanskem jesenskem testu sedežev je tudi tokrat 11 preskušenih sedežev dobilo oceno dobro, kar pomeni, da priporočamo njihov nakup, saj so se v vseh merilih izkazali za dovolj kakovostne, da si zaslužijo dobro skupno oceno. Teh enajst sedežev in še 8 sedežev s skupno oceno zadovoljivo presega zakonske varnostne standarde in so dokaz, da izdelovalci sedežev pri razvoju in izdelavi upoštevajo naša merila, ki so postavljena precej višje od zakonskih. 
Pri edinem sedežu z oceno slabo, kar pomeni, da odsvetujemo nakup, je k takšni oceni pripomogla pogosta težava - prevelika vsebnost škodljivih snovi. V prevleki Besafovega sedeža iZi twist M smo zaznali preveliko količino naftalena (poznamo ga tudi pod imenom naftalin), ki ga izdelovalci uporabljajo za sintezo sintetičnih barvil in za zaščito izdelkov; v previsokih koncentracijah velja za kancerogeno snov, zato je Besafov sedež dobil slabo oceno pri merilu škodljivih snovi, s tem pa tudi slabo skupno oceno. 

Pri sedežu jane concord ikonic R so se pojavile razpoke na ohišju spodaj, ki sicer ne vplivajo na varnost, a kažejo na slabšo izdelavo.

Sedeži za do leto dni stare otroke

Vsi trije sedeži za do leto dni stare otroke tokrat izdeluje Joie. Sedež joie i-snug 2 smo preskusili tako z isofix osnovo kot brez; v obeh različicah se je sedež dobro odrezal, ponuja pa isofix osnova seveda lažje pripenjanje sedeža kot avtomobilski varnostni pasovi, zaradi česar je v različici z osnovo sedež dobil boljšo oceno za upravljanje. V obeh različicah se je sedež zelo dobro odrezal pri preskusnem trku. 
Sedež joie calmi je zanimiv sedež, ki ga lahko označimo tudi kot prenosno zibelko, saj ga namestimo prečno na isofix osnovo i-base encore. Takšen sistem zavzame veliko prostora v avtu, saj zasede dve tretjini zadnje klopi. Pri čelnem trku se zibelka pomakne malce predaleč naprej, kar povečuje možnost dotika z naslonjali prednjih sedežev. 

Sedež za do leto in pol stare otroke

Nunin sedež arra next z isofix osnovo base next je namenjen otrokom velikosti od 40 do 85 cm oziroma do starosti leta in pol. Sedež se je dobro odrezal na preskusnih trkih, omogoča pa tudi nastavitev naklona oziroma položaj za spanje. Osnova zavzema malce več prostora in zamenjava prevleke ni najlažja, a sedež si je zaslužil dobro oceno.  

Sedeži za do štiri leta stare otroke

V tej skupini smo preskusili pet sedežev; trije - joie i-harbour z i-base osnovo, bugaboo owl z nuna isofix osnovo in sedež britax römer dualfix plus - so dobili skupno oceno dobro. Sedež joie i-harbour z i-base osnovo je malce težje namestiti v avto, Bugaboojev sedež zahteva veliko prostora, zaradi česar sedeža za sovoznika spredaj ne moremo pomakniti povsem nazaj, sedež britax römer dualfix plus pa je težko čvrsto namestiti v avto. 
Sedeža jane concord ikonic R in kinderkraftg i-guard sta dobila skupno oceno zadovoljivo zaradi manjših težav z upravljanjem, med katerimi je tudi možnost napačne uporabe, saj oba sedeža lahko namestimo v smeri vožnje ali obratno. 

Sedeža za do sedem let stare otroke

Sedeža besafe stretch B in avionaut sky 2.0 spadata med sedeže, “ki rastejo z otrokom”, saj lahko z njima prevažamo tako dojenčke kot 125 cm visoke otroke v starosti približno 7 let. Običajno tak razpon pomeni kompromis pri nekaterih lastnostih in tudi tokrat je tako. Sedeža imata pomični sidrišči za pasove, kar pomeni da je nastavljanje višine varnostnih pasov enostavno tudi za različno velike otroke, a hkrati to pomeni ne najbolj idealen potek pasov, nevarnost napačne namestitve, ne najboljši položaj sedenja za otroke in premalo opore za noge otrok. Sedeža sta tudi precej težka in okorna, kljub dobri varnostni oceni pa sta si zato prislužila skupni oceni zadovoljivo. 

Sedeži za od enega do štiri leta stare otroke

Sedeži britax römer dualfix M plus, maxi cosi mica eco i-size in besafe izi twist M so sedeži za otroke velikosti od 61 do 105 cm, kar ustreza starosti od enega do štirih let. Britaxov sedež dualfix M plus je po zasnovi enak sedežu britax römer dualfix plus, le da nima vložka za novorojenčke, zato so podobni tudi rezultati testa. Maxi Cosijev sedež mica eco i-size je zelo varen, a zelo težak sedež, ki ga je dokaj težko pravilno namestiti. Tudi Besafov sedež je varen, a zelo težak sedež, ki je po zasnovi enak Besafovemu sedežu izi twist, ki smo ga preskusili leta 2020, le da so mu dodali elektronsko zaponko, ki pošlje signal mobilnemu telefonu uporabnika, če se otrok odpne oziroma če otroka “pozabimo” v sedežu. Isofix osnova omogoča, da sedež obrnemo postrani, kar olajša pripenjanje otroka. Ker smo v prevleki sedeža zaznali preveliko količino naftalena, je dobil skupno oceno slabo in odsvetujemo njegov nakup. 

Sedež za od enega do 7 let stare otroke

Recarov sedež salia 125 kid je namenjen otrokom velikosti od 61 do 125 cm. Do starosti približno 4 leta otrok sedi obrnjen v nasprotno smer vožnje, pri čemer sedež zagotavlja nadpovprečno dobro zaščito ob trkih. Ko je sedež nameščen tako, v avtu zavzema veliko prostora, zato njegova namestitev v majhne avte oziroma v avte z malo prostora zadaj morda sploh ni mogoča. Pri preskusnem trku z večjim otrokom, ki je bil pripet z avtomobilskim varnostnim pasom, smo ugotovili, da pas pritisne otroka v predelu vratu. 

Sedeži za od 4 do 12 let stare otroke

Cybexov sedež solution G i-fix je po zasnovi podoben Cybexovemu sedežu pallas G i-size, ki smo ga preskusili pred dvema letoma, le da nima dodatne zaščite za otrokov trebuh. Gre za precej širok sedež, ki ga lahko namestimo na zadnjo klop ali pa v isofix sidrišča, kar izboljša njegovo stabilnost med vožnjo. Varen sedež, ki je tudi udoben za otroke, je dobil dobro skupno oceno. 
Dobro se je odrezal tudi Nunin sedež aace LX, ki zagotavlja dobro varnost tako pri čelnem kot bočnem trku, pri ergonomiji pa smo zabeležili le dokaj tanko oblazinjenje in slabši pogled otroka navzven. 
Tudi Swandoojev sedež charlie je dobil skupno oceno dobro. Na varnostnem preskusu se bolje odreže pri bočnem kot pri čelnem trku, ima malce pretanko oblazinjenje, a je kakovostno izdelan in ponuja veliko prostora za otroka. 
Britaxova sedeža discovery plus in adventure plus sta si po zasnovi zelo podobna, razlika pa je v tem, da ima sedež discovery plus dve isofix ročici za priključek v isofix vpetji, adventure plus pa teh ročic nima. Pri obeh sedežih je mehanizem za nastavitev višine naslonjala precej občutljiv in ga lahko ob nepazljivosti precej hitro poškodujemo. Iz tovarne so nam sporočili, da so pri novih sedežih mehanizem že popravili. Zaradi teh pomanjkljivosti sta sedeža dobila skupno oceno zadovoljivo. 

Velike in okorne sedeže je težko, včasih pa celo nemogoče namestiti v zelo majhne avtomobile zadaj.

Kmalu le še sedeži z oznako R 129!

V državah EU se končuje obdobje prodaje novih sedežev, ki so bili homologirani po “starem” standardu R 44. Od letošnjega septembra naprej ne bo več dovoljeno izdelovati in homologirati sedežev po standardu R 44, od septembra prihodnje leto (2024) pa bo prepovedana prodaja takšnih novih sedežev. V vmesnem obdobju od letošnjega septembra do septembra prihodnje leto bo dovoljena le še prodaja iz zaloge novih sedežev po standardu R 44, seveda pa bomo lahko te sedeže uporabniki še naprej uporabljali v svojih avtih.
Ponudba sedežev, ki so narejeni po novem standardu R 129, se vseskozi povečuje, če vedno pa je v trgovinah na voljo veliko sedežev homologiranih po standardu R 44, predvsem jahačev za večje otroke, ki so pripeti z avtomobilskimi varnostnimi pasovi. 
Pri sedežih za novorojenčke je delež sedežev po novem standardu že zelo velik, res pa je, da so ti opremljeni za vgradnjo v isofix sidrišča. Novih R 129 sedežev za novorojenčke, ki jih lahko pripnemo z avtomobilskimi varnostnimi pasovi, je zelo malo; na našem tokratnem testu sta bila takšna sedeža le avionaut sky 2.0 in besafe stretch B. 
Ker ima danes večina novih avtov vgrajena isofix sidrišča, prepoved prodaje R 44 sedežev ne bo imela večjega vpliva, se bodo pa s to težavo še nekaj časa srečevali tisti, ki bi radi vozili otroka na prednjem sovoznikovem sedežu brez isofix sidrišča, uporabniki starodobnih avtomobilov in pa uporabniki avtodomov, v katerih so vgrajene sedežne klopi brez posebnih gornjih sidrišč za pritrditvene trakove. Težave utegnejo imeti uporabniki avtomobilov (predvsem starodobnikov), v katerih ni prostora za podporne noge. Vsekakor svetujemo, da se pred nakupom pozanimate, kakšne sedeže je primerno namestiti v vaše avtomobile oziroma vozila. 

Ključne besede


Otroški sedežiVarnostni pripomočkiAMZS test otroških sedežev