Test: Zamenjava halogenskih žarnic z LED svetili v žarometih

Naprave

Bližnjica do boljše vidljivosti: Kako učinkovita so LED svetila za nadomestno vgradnjo?


Nekatere avtomobilske žaromete, ki na cesto svetijo še s halogenskimi žarnicami, lahko odslej posodobimo z LED svetilkami. Na trgu so namreč že LED svetila za nadomestno vgradnjo, ki so homologirana oziroma uradno potrjena. Se zamenjava splača? 

Pred tremi leti smo v Motoreviji že pisali o LED svetilih za naknadno vgradnjo oziroma zamenjavo za klasične halogenske luči v žarometih avtomobilov. Takrat smo zapisali, da so najsodobnejše nadomestne LED svetilke oblikovane in prilagojene tako, da ob pomoči zrcal dajejo pravilen snop svetlobe, urejeno imajo ustrezno hlajenje in vgrajen sistem za prilagoditev napetosti. Kakovostne LED svetilke imajo tudi krmilno elektroniko, zaradi katere jih avtomobilski diagnostični sistem prek vodila CAN BUS prepozna kot delujoče. 

A vse doslej je bila uporaba takšnih nadomestnih LED svetilk po črki zakona prepovedana - ne samo pri nas, pač pa povsod na ozemlju Evropske skupnosti, ker poseganje v konstrukcijo žarometa ni dovoljeno. Tovrstne nadomestne LED svetilke znanih izdelovalcev in porekla so sicer opremljene s CE certifikati ustreznosti, a ti niso dovolj za legalizacijo posega v zasnovo avtomobila. 

Osram za svoje nightbreaker H7 LED svetilke obljublja 2500 ur delovanja, halogenska žarnica pa deluje le 550 ur.

Homologirana prva LED svetilka za naknadno vgradnjo

Odslej imajo lastniki (nekaterih) avtomobilov s halogenskimi žarometi možnost, da halogenske žarnice legalno zamenjajo z LED svetilkami: lani jeseni so v Nemčiji homologirali prvo LED svetilko kot zamenjavo za H7 halogensko žarnico v žarometih nekaterih avtomobilov. Nemški izdelovalec svetlobnih teles Osram je namreč za svojo nadomestno LED svetilko z oznako Osram Night Breaker H7-LED pridobil splošno homologacijo, ki velja za vgradnjo v nekatere avtomobile; nemška organizacija TÜV je omenjeni Osramovi svetilki izdala potrdilo o skladnosti za nekatere modele avtomobilov znamk Alfa Romeo, Audi, BMW, Ford, Opel, Peugeot, Škoda in VW.

Kot smo pisali v članku o naknadni vgradnji LED svetil pred tremi leti, LED svetilke ne moremo zgolj vtakniti v ohišje namesto halogenske žarnice. Nadomestna LED svetilka mora biti oblikovana in prilagojena tako, da ob pomoči zrcal daje pravilen snop svetlobe, urejeno mora imeti ustrezno hlajenje in vgrajen sistem za prilagoditev napetosti. LED svetilka mora oddajati tudi ustrezen signal v avtomobilski diagnostični sistem prek vodila CAN BUS, da jo avtomobilski diagnostični sistem prepozna kot delujočo. 

Zato je treba na primer ob nakupu LED svetilke za naknadno vgradnjo kupiti tudi poseben vmesnik, ki ga priključimo na žaromet; pri Osramu se takšen vmesnik imenuje “OSRAM LEDriving SMART CANBUS LEDSC03”. 

Ob nakupu LED svetilke za naknadno vgradnjo kupiti tudi poseben vmesnik, ki ga priključimo na žaromet.

Vgradnja v domači garaži

 Vgradnja Osramove LED svetilke je enostavna in preprosta oziroma nič drugačna od menjave halogenske žarnice, prav tako enostaven je tudi priključek CAN-BUS vmesnika. Z nekaj spretnosti lahko torej LED svetila vgradi vsak sam. 

Da bi preskusili, kako deluje LED svetilka za naknadno vgradnjo - in kako preprosto ali težko jo je vgraditi -, smo si sposodili avto BMW serije 2 active tourer, pri katerem smo namesto serijskih halogenskih žarnic vgradili Osramovi LED svetilki. Za primerjavo smo temu avtu ob bok postavili BMW serije 2 grand tourer s halogenskima žarometoma.

Po vgradnji LED svetilk smo pred tehničnim in praktičnim preskusom še preverili, če po zamenjavi svetilk žarometi svetijo pravilno; dolžina svetlobnega snopa in višina meje med svetlobo in temo sta bili po zamenjavi enaki kot pri halogenskih žarnicah, ponastavitev pa ni bila potrebna.

Žarometa z naknadno vgrajenima LED svetilkama sta na našem preskusu osvetlila cesto v dolžini 170 metrov, klasična halogenska žarometa pa le v dolžini 130 metrov.

Daljši snop, več kontrasta, daljša doba trajanja

 Prva vožnja v temi je pokazala, da BMW active tourer z Osramovima LED svetilkama na cesto sveti s svetlobo bolj bele barve, svetleje in tudi opazno dlje od žarometov s halogenskimi žarnicami. Svetloba LED svetilke je bolj osredotočena, še zlasti pa bolje osvetljuje desni rob ceste pred nami, kjer tudi bolj učinkovito osvetli ovire ali pešce ob cesti. 

Žarometa z naknadno vgrajenima LED svetilkama sta na našem preskusu osvetlila cesto v dolžini 170 metrov, klasična halogenska žarometa pa le v dolžini 130 metrov. Pri LED svetilkah tudi nismo opazili težav s kontrastom med svetlobnim snopom in okolico; meja med svetlobo in temo je mehka, kar gre pripisati tudi zasnovi in obliki reflektorskega loka žarometov. 

Prednost LED svetil je - kot smo v Motoreviji že večkrat zapisali - tudi v daljši dobi trajanja; Osram za svoje nightbreaker H7 LED svetilke obljublja 2500 ur delovanja, halogenska žarnica pa deluje le 550 ur. Zaradi daljše dobe trajanja in manjše občutljivosti LED svetil tudi veliko redkeje pride do okvare.  

LED svetila temeljito izboljšajo vidljivost, s tem pa tudi varnost v prometu. 

Kmalu več izdelovalcev in več homologiranih avtomobilov? 

V hišah, stanovanjih in pisarnah si že nekaj časa svetimo le še z LED svetilkami - pri avtomobilih pa to še ni pravilo. LED žarometi so praviloma na seznamu doplačil, le pri nekaterih avtomobilih že spadajo v serijsko opremo. LED žarometom počasi pada cena, a vse doslej so jih lahko v avtomobilih imeli le tisti, ki so jih naročili oziroma kupili ob nakupu avtomobila, saj naknadna vgradnja ni bila dovoljena. Prva LED svetilka, s katero lahko zamenjamo halogenske žarnice v avtih, je v Nemčiji že homologirana, zagotovo pa bodo Osramu sledili tudi drugi izdelovalci. Daljšal se bo tudi seznam modelov avtomobilov, pri katerih je dovoljena vgradnja LED svetil namesto žarnic H7. Evropski avtomobilski klubi so pri gospodarski komisiji za Evropo in Združene narode UNECE že sprožili postopek za sprejetje zakona in tehničnih standardov, ki bi urejali področje naknadne vgradnje LED svetil v avtomobile. Namen je jasen: LED svetila temeljito izboljšajo vidljivost, s tem pa tudi varnost v prometu.  

V nemških spletnih trgovinah pa je cena za par LED svetilk približno 125 evrov.

Velika cenovna razlika

 Svetilke Osram Night Breaker H7-LED pri nas še ni v ponudbi specializiranih trgovin, zato ne poznamo slovenske cene, v nemških spletnih trgovinah pa je cena za par LED svetilk približno 125 evrov. K temu strošku je treba prišteti še nakup elektronskega vmesnika OSRAM LEDriving SMART CANBUS LEDSC03, ki v paru stane približno 60 evrov. 

Skupen strošek predelave na LED je nekaj manj kot 200 evrov, kar je precej ceneje kot 963 evrov, kolikor je treba doplačati za LED žarometa ob nakupu novega BMW serije 2 active tourerja. 

Ključne besede


varnostŽarometiLEDvarnost na cestiLED žarometi