Trajnost LED žarometov: Vseskozi enako svetlo?

Promet

Vzdržljivost (obstojnost) (trajnost) avtomobilskih LED luči in LED žarometov: koliko stane zamenjava?


Če zapišemo, da so LED žarometi temeljito razsvetlili avtomobilski svet, prav nič ne pretiravamo: razvoj LED svetil je v zadnjih dveh desetletjih veliko pripomogel k varnejšemu prometu, hkrati pa je LED tehnologija s svojo zanesljivostjo in obstojnostjo razbremenila voznike vzdrževanja in menjave svetil. A zagotovo nismo edini, ki se sprašujemo, kako dolgo v resnici svetijo LED žarometi. Kaj se zgodi, ko elektroni v svetlobnih diodah presahnejo - in koliko to stane uporabnika?

Prvi avtomobili z LED svetili so na ceste zapeljali pred približno 20 leti - najprej z LED zavornimi in LED zadnjimi lučmi, za katere so morali kupci seveda dodatno seči v žep. Malo zatem so na ceste posvetili tudi prvi LED žarometi in danes skoraj ni več novega avtomobila, ki ne bi bil opremljen z LED svetili ali pri katerem bi si morali cesto osvetljevati s halogenskimi žarnicami. Razlika v svetilnosti in drugih parametrih dobre avtomobilske osvetljave je seveda močno na strani LED tehnologije in danes (skoraj) ni več mogoče slišati argumentov proti tej tehnologiji.
Vse od uvedbe LED svetil v avtomobile so avtomobilski izdelovalci poudarjali, da so LED svetila večna - oziroma, da je njihova doba trajanja tolikšna, kot je doba trajanja avtomobila. Povedano drugače: lastnikom avtomobilov z LED svetili se ni treba ukvarjati z menjavo LED svetilnih elementov. Pa je res tako? V sodelovanju s partnerskimi avtomobilskimi klubi smo raziskali to problematiko.

15 let brez skrbi?

Kolikšna je doba trajanja avtomobila? Natančen in enoznačen odgovor na to vprašanje je od avtomobilske industrije zelo težko dobiti. Iz odgovorov predstavnikov avtomobilskih izdelovalcev smo razbrali, da pri večini za dobo trajanja avtomobila šteje 15 let. To je po formulaciji organizacije UNECE (Ekonomska komisija Združenih narodov za Evropo) obdobje nekega izdelka - od izdelave do uničenja zaradi prevelike obrabe.

Po trditvah izdelovalcev avtomobilov (in LED svetil) je zagotovljena doba trajanja LED svetil v avtomobilih torej 15 let. Povprečna starost avtomobilov v Sloveniji je po zadnjih podatkih združenja evropskih izdelovalcev vozil ACEA 10,1 leta (kar je malce pod evropskim povprečjem 10,8 leta), podrobnejših podatkov o starosti avtomobilov pri nas - na primer, koliko avtomobilov je starejših od 15 ali 20 let - pa nismo našli. V Nemčiji je na primer 18 odstotkov vseh avtomobilov starih med 15 in 29 let. Zakaj je to pomembno? Ker je v tem času po tej statistiki na cestah že kar nekaj avtomobilov z LED svetili, ki so starejši od 15 let, pa množičnejše okvare LED luči niso zabeležene. Upravičeno lahko torej sklepamo, da je predvidena doba trajanja 15 let preveč konzervativna oziroma prekratka: LED luči očitno zdržijo več. A to seveda ne pomeni, da okvar ni: nemški organizaciji za tehnične preglede DEKRA in TÜV na tehničnih pregledih beležita 0,3 odstotka okvar LED svetil.

Je pa predvidena doba trajanja 15 let pomembna za zavarovalnice, ker se upošteva pri ocenah škodnih dogodkov - v nesreči poškodovan 15 let star avto s poškodovanimi LED lučmi lahko prav zaradi tega dobi oznako ekonomske totalke. Avtomobilski izdelovalci namreč zagotavljajo dobavo nadomestnih delov le še 10 do 15 let po prenehanju izdelave avtomobila.
LED svetila so drugačne zasnove kot klasična svetila z žarnico: vir svetlobe namreč praviloma ni le en, ampak je virov svetlobe - svetlečih diod - v žarometu ali zadnji luči več. Le redko pride do okvare vseh svetlobnih diod v eni luči naenkrat - v tem primeru je običajno okvarjena krmilna elektronika. A ta konstrukcijska posebnost LED svetil omogoča, da opravljajo svojo nalogo tudi, če ne delujejo 100-odstotno: pri nemških organizacijah DEKRA in TÜV tehnični pregled opravijo avtomobili, pri katerih deluje več kot 2/3 virov svetlobe v LED lučeh.

Vir svetlobe v LED svetilih so polprevodniki oziroma svetlobne diode, ki so nameščene na polprevodno plast, v kateri elektroni prehajajo med dvema polprevodnikoma, pri čemer proizvajajo fotone oziroma svetlobo.

 

Draga zamenjava

Če pri klasičnem žarometu pregori žarnica, jo lahko zamenjamo, svetlobnih diod v LED žarometu pa ne moremo menjati. Vsi glavni elementi LED luči - žarometov ali drugih svetlobnih teles - so sestavljeni v zapečateno celoto, ki se je ne da razstaviti, čeprav bi bilo tehnično možno, da bi v LED svetilu zamenjali le posamezne dele. Avtomobilski izdelovalci tudi ne objavljajo tehniških listov in servisnih navodil za LED svetila, po katerih bi se lahko ravnali pri popravilu. Na voljo so le kompleti za popravilo ohišij, če na primer pride do poškodbe ohišja ali prekrivnega stekla. Če v LED svetilu odpovejo svetlobne diode, je praviloma treba zamenjati celoten sklop svetila.

Po informacijah, ki smo jih pridobili za ta članek, je strošek menjave enega sklopa LED svetil (na primer žarometa ali zadnje luči) od 200 pa vse do 4800 evrov, kar lahko razberete iz spodnje tabele. Še dražja je na primer zamenjava laserskih žarometov, ki pa jih ima le malo avtomobilov.
Če pride do okvare v garancijskem roku, je zamenjava seveda brezplačna; morda lahko po preteklem garancijskem roku računate še na kulanco, a le pri avtomobilih, ki niso starejši od petih let.

Povprečni strošek zamenjave LED svetil (v evrih)

Razred avtomobila LED zadnja luč LED žaromet
nižji srednji od 200 do 300 od 700 do 1400
srednji od 270 do 340 od 1200 do 1800
višji srednji od 420 do 600 od 2200 do 4800

 

Občutljivost na temperaturo

Morda to dejstvo ni splošno znano, a LED luči se s časom obrabljajo oziroma izgubljajo svojo svetlobno učinkovitost: starejša kot so, slabše svetijo. Če svetilnost pade pod 70 odstotkov nominalne vrednosti, se LED svetilo smatra kot neustrezno oziroma pomanjkljivo.

Vir svetlobe v LED svetilih so polprevodniki oziroma svetlobne diode, ki so nameščene na polprevodno plast, v kateri elektroni prehajajo med dvema polprevodnikoma, pri čemer proizvajajo fotone oziroma svetlobo. Pri tem pojavu nastajajo toplotne izgube oziroma odvečna toplota, ki jo je treba odvajati stran od diod - bolj je odvajanje toplote učinkovito, bolje - in dlje - svetijo svetlobne diode. Na učinkovitost odvajanja toplote poleg zasnove svetlobnega telesa vplivajo tudi zunanji dejavniki. Če je LED žaromet izpostavljen višjim temperaturam motornega prostora ali se zaradi bližine kakšnega drugega avtomobilskega sklopa (hladilnika, kompresorja klimatske naprave) preveč segreva, to vpliva na dobo trajanja LED svetila.

Temperatura okolice močno vpliva tudi na delovanje krmilne elektronike, brez katere LED svetilo ne more delovati - za razliko od halogenske žarnice svetlobne diode ne moremo kar tako priklopiti v 12-voltni tokokrog. Ker so tudi v krmilni elektroniki polprevodniki, je tudi delovanje teh zelo odvisno od pravilno zasnovanega hlajenja oziroma odvajanja toplote.

Po naših izračunih in predvidevanjih se predvidena doba delovanja sodobnih LED žarometov giblje med 3000 in 10.000 urami delovanja, zadnje luči, dnevne luči ali smerniki v LED tehniki pa bi morali delovati dlje kot 10.000 ur, ker ta svetila svetijo manj intenzivno kot svetlobne diode za kratke ali dolge luči v žarometih.

AMZS priporočila izdelovalcem

LED svetila morajo biti zasnovana in izdelana tako, da bodo ohranila učinkovitost celotno dobo trajanja avtomobila,
LED svetila morajo biti izdelana tako, da jih je mogoče popraviti, avtomobilski izdelovalci morajo zagotoviti ustrezno servisno dokumentacijo,
 LED svetila naj bodo izdelana modularno, z izmenljivimi komponentami, ki omogočajo zamenjavo obrabljenih ali pokvarjenih delov.
Ohišij in zaščitnih stekel LED svetil ne polirajte ali čistite z abrazivnimi sredstvi, ker s tem lahko uničite UV zaščitno plast.

AMZS priporočila uporabnikom

Ohišij in zaščitnih stekel LED svetil ne polirajte ali čistite z abrazivnimi sredstvi, ker s tem lahko uničite UV zaščitno plast,
obnavljanje ali poliranje stekel LED žarometov ni priporočljivo: čeprav s tem odstranite mikropoškodbe ali umazanijo, uničite tudi zaščitno plast, zaradi česar lahko hitreje pride do obrabe plastičnih delov v žarometu.

Svetlo, a hladno

Lastniki avtomobilov s polnimi LED žarometi so zagotovo že ugotovili, da svetloba svetlobnih diod ne raztopi snega na steklu žarometa, kot se to dogaja pri halogenskih lučeh. Za razliko od klasičnih halogenskih žarometov svetlobne diode svetijo s hladno svetlobo, pa čeprav pri tem proizvajajo veliko odvečne toplote. A ta ni usmerjena naprej, ampak jo morajo z različnimi hladilnimi sistemi odvajati stran od diod. Avtomobilski izdelovalci oziroma izdelovalci LED žarometov skušajo odvečno toploto usmeriti proti steklu LED žarometa in ga s tem greti - nekateri bolj, nekateri manj uspešno. 

Ključne besede


Varna vožnjaTehnikaLEDvarna mobilnostLED žarometi