Koda 125: (Lahka) pot do krmila motocikla?

Promet

V šestih urah AMZS šole vožnje do dovoljenja za vožnjo 125-kubičnega skuterja


Vsi tisti, ki smo v mladih letih vozili mopede, a nismo nikoli postali motoristi, smo bili veseli poenostavljene možnosti vrnitve za krmilo nekoliko močnejšega 125-kubičnega skuterja. Pri tem je zelo pomembno zavedanje, da je fizika na dveh kolesih drugačna kot na štirih, pa tudi, da šest ur v šoli vožnje voznika avta še ne naredi motorista. Vsi, ki razmišljate o tem, da bi si s pridobljeno kodo 125 poenostavili osebno mobilnost, zato zelo resno in z vso odgovornostjo izkoristite vsako uro z izkušenim učiteljem vožnje. Izobraževanje brez izpita temelji na zaupanju in predpostavki, da smo vozniki dovolj zreli, da se zavedamo odgovornosti in večje ranljivosti, ko se iz avtomobila presedemo na skuter. 

Oglas
Oglas

V študentskih letih sem se večino poletnih mesecev po prestolnici vozil s 50-kubičnim skuterjem, ki sem ga lahko vozil z vozniškim dovoljenem B kategorije. Predvsem na večjih mestnih vpadnicah  sem se hitro počutil precej ranljivega, saj na motorčku nisem mogel varno slediti hitrosti prometnega toka in sem tudi za avtobuse mestnega prometa hitro postal ovira. Takrat sem prvič začel razmišljati o izpitu A kategorije, ki bi mi na malce močnejšem motorju omogočil več varnosti. Ko te na ozki cesti prehiteva gozdarski tovornjak s hlodovino ali pa na mestni vpadnici zgibni avtobus, ki se pelje le 20 km/h več od tvoje hitrosti, res ni prijetno, še manj pa varno. Zato menim, da vsi tisti, ki imamo predznanje vožnje 50-kubičnega mopeda s kodo 125 dobivamo možnost postati še boljši vozniki, saj bomo bolje razumeli motoriste. Kot motoristi začetniki pa bomo na primerno zmogljivem motorju dobili dragocene izkušnje. Verjamem, da bo zaradi kode 125 marsikateri voznik naredil dragoceno motoristično malo šolo, ki jo bo nadgradil s pravim izpitom A kategorije. Najhujše motoristične nesreče se namreč zgodijo voznikom, ki v zrelih letih brez “življenjsko-prometne” šole mopedista uspešno opravijo izpit A kategorije in sedejo na (pre)zmogljiv motocikel in na njem presežejo svoje zmožnosti. 

Potiskanje motorja v ovinek pomeni tudi gibanje v bokih. Gre za “ples”, ki ga vozniki avtov ne poznamo.

Najprej med stožce po motoristični ritem 

Na 125-kubično hondo PCX sem sedel z veliko mero spoštovanja. Spoznavati sva se začela na poligonu in AMZS inštruktor Manuel Pungertnik je skrbno spremljal vsak moj gib. Tako kot v avtomobilu sva tudi na skuterju začela s sedežnim položajem, nadaljevala pa s sinhronizacijo pogleda in nog pri zaustavljanju motorja - pogled v levo aktivira levo nogo, pogled v desno pa desno. Preklop iz vozniškega načina razmišljanja v motorističnega za seboj potegne tudi delo s celotnim telesom. Dva prsta na vsaki roki vseskozi “dežurata" na ročicah zavor. Potiskanje motorja v ovinek pomeni tudi gibanje v bokih. Gre za “ples”, ki ga vozniki avtov ne poznamo. Motor zahteva ritem. Tudi zaviranje v sili je v avtu precej bolj enostavno opravilo kot na motorju: le zavoro je treba pohoditi zares močno. Na skuterju sem pri zaviranju “na polno” moral prilagoditi tudi težišče telesa in se nagniti nazaj, da sem bolj obremenil tudi kolo zadaj. Na motorju še bolj kot v avtomobilu pride do izraza pogled daleč naprej, aktivirati je treba tudi periferni vid. 125-kubični skuter nima radarjev, sistemov proti naletu in nadzoru mrtvih kotov. Motorist mora gledati in pri tem obračati glavo ter se prepričati, da se v mrtvem kotu ne skriva nesreča. Ko sem iz vozniško zategnjene trde drže začel na hondi prebujati motorista v sebi in se gibati v slalomskem potiskanju krmila, je Manuel dvignil palec. Sledilo je novo spoznanje. Cesta je na motorju veliko bolj neizprosna kot v avtomobilu. Vse moraš narediti pravilno in si izboriti pozornost ter prostor. 

Na motorju še bolj kot v avtomobilu pride do izraza pogled daleč naprej, aktivirati je treba tudi periferni vid. 125-kubični skuter nima radarjev, sistemov proti naletu in nadzoru mrtvih kotov.

Spoznanje, kaj me na cesti čaka kot motorista

Ko sem na 125-kubičnem skuterju v AMZS šoli vožnje prvič zapeljal na mestne ulice, sem se počutil veliko bolj varno, saj sem na sredini prometnega pasu lahko sledil prometnemu toku. Že v prvem križišču sem od Manuela Pungertnika dobil izredno pomemben nauk: “Rdeča ni nevarna, nevarna je zelena!” Vsi tisti vozniki, ki na skuterju razmišljate o “filtraciji” oziroma iskanju nevarnih prehodov skozi gost promet, boste že na poligonu uvideli svojo zmoto. Hitro boste spoznali, zakaj je tudi pri zeleni luči na semaforju treba v križišče zapeljati previdno in pri menjavi prometnega pasu obrniti glavo ter se prepričati, da vozniki vidijo vaš vklopljeni smernik. Z bliskovitimi vijuganjem si ne boste odpirali prostora med avtomobili, ampak poiskali pot v pogubno nesrečo. 
Manuel Pungertnik mi je že v prvih petnajstih minutah poligona dokazal, da je za varno vožnjo z motorjem treba veliko dela z vsemi čutili in celotnim telesom. Ko se iz varne avtomobilske karoserije presedeš na motor, se varnost spremeni: kot bi iz zaklonišča stopili na prvo bojno črto. Če se v križišču pri nizki hitrosti oplazita dva avtomobila, se bo to končalo zgolj z izpolnjevanjem evropskega poročila o prometni nesreči in slabo voljo. Če po bo vaše koleno sredi križišča oplazilo pločevino, vas v najboljšem primeru čaka urgentni prevoz v bolnišnico in nekajmesečna rehabilitacija. V zeleno luč je zato na skuterju treba zapeljati precej bolj zadržano kot v avtomobilu. Ko sem na 125-kubičnem motorju prvič zapeljal na vozni pas avtoceste in na njem presegel hitrost 100 km/h, mimo mene pa so bistveno hitreje švigali avtomobili, sem bil še veliko bolj pozoren kot v avtomobilu. Zelo pomembno je tudi zavedanje, da 125-kubični skuter ni velik in močan motocikel. Za varno prehitevanje tovornjaka potrebuješ vsaj toliko časa in prostora kot v majhnem osebnem avtomobilu. Za tiste, ki razmišljate tudi o daljših izletih v dvoje, koda 125 ni rešitev. 

Največ, kar mi je lahko v šestih šolskih urah in prevoženih kilometrih dala moja izkušnja v AMZS šoli vožnje je, da sem kot voznik dobil jasen pogled na to, kaj me na cesti čaka kot motorista. Ob tem si je treba priznati, da po več kot dveh desetletjih vožnje avtomobila ugotoviš, da nikomur ne škodi malce osvežitve znanja predpisov in rešitev kakšnega malce bolj kompliciranega prometnega rebusa v praksi.


Izkušeni vodja AMZS šole vožnje mi je po najinih šestih urah iskreno povedal, kaj si misli o uradni motoristični bližnjici do kode 125:

Na nas učiteljih vožnje je, da bomo v teh šestih urah voženj kandidate prepričali, da to ni dovolj in da naj še kaj naredijo za lastno varnost tudi na dodatnih tečajih za varno vožnjo. Upam, da bom imel na motorju čim več kandidatov, kot si bil ti, ki si te ure vožnje vzel zelo resno. Ključno je, da se bodo kandidati zavedali, da je 90 km/h na skuterju lahko tudi ekstremna hitrost, ko je treba preprečiti nesrečo.

Hvala Manuel za koncentrat znanja in izkušenj. Vsem bodočim motoristom toplo priporočma šolo vožnje AMZS in programe za motoriste v centru varne vožnje na Vranskem. 

Vpis kode 125 v vozniško dovoljene je le začetek 

Zame je bilo šest ur v AMZS šoli vožnje zelo poučnih. Spoznal sem, da sem še vedno voznik avta, ki je spoznal le motoristične osnove. Res je, da lahko sedem na 125-kubični skuter in se vozim po slovenskih cestah, a sem hitro sklenil, da bom svojo motoristično pot nadaljeval tako, kot bi jo kot voznik začetnik. Še ta mesec bom šolanje nadaljeval na asfaltu AMZS centra varne vožnje na Vranskem, kjer me bodo izkušeni inštruktorji naučili, kako najbolj varno uživati mobilnost za krmilom skuterja. Med motorističnimi programi je že pripravljen tečaj, ki bo voznikom motoristom s kodo 125 dal dodatno znanje varne vožnje skuterja. Vsi se moramo namreč zavedati, da je šolska pot do kode 125 le osnova za osvojitev motorističnih občutkov in v dobri šoli vožnje zelo pomembna uvertura v spoznanje, kaj nas na cesti čaka kot motoriste začetnike. 

Oglas
Oglas

Člani AMZS do kode 125 ceneje

V AMZS šolah vožnje imajo vsi člani AMZS popust pri opravljanju praktičnega usposabljanja za vpis kode 125. Celoten paket z vpisom in vožnjami člane AMZS stane 290 evrov, ostale kandidate pa 302 evra. Za 380 evrov člani AMZS poleg paketa voženj za vpis kode 125 opravijo še tečaj varne vožnje v AMZS centru varne vožnje na Vranskem. Vsem ostalim je tak celovitejši paket znanja na voljo za 400 evrov.

Nasvet za izbiro skuterja

V slovenskih motorističnih salonih se je po 1. juniju, ko so v šolah vožnje začeli izvajati programe za vpis kode 125, dvignilo povpraševanje po 125 kubičnih skuterjih z močjo do največ 11 kW. Pri izbiri skuterja vodja AMZS šole vožnje in izkušeni inštruktor varne vožnje Manuel Pungertnik svetuje:

“Če se le da, izberite oziroma kupite motor, ki je opremljen z zavorni sistemom ABS. Najbolje je, da imata obe kolesi zavorni sistem ABS, saj sva na poligonu videla, kako hitro lahko blokira zadnje kolo, pri katerem zavore nimajo tega sistema. Drugi zelo pomemben dejavnik izbire je počutje na motorju. Na motor je treba sesti in se prepričati, ali vam sploh ustreza, da se boste na njem lahko vozili. Motorja ne gre izbirati zgolj po videzu, saj ga kupujete zaradi vožnje in ne kot okras, ki ga boste občudovali v garaži. Če ga kupujete zgolj zaradi ugleda oziroma lepote, je poster veliko cenejša in tudi varnejša izbira. Pri kodi 125 ni nikakršnega prostora za bližnjice, saj je že ta bližnjica, da s šestimi urami sedeš na motor, tako kratka, da je ni več mogoče skrajšati. Zato izberite varnostno kar se da dobro opremljen motor.”

Ključne besede


skutermotoristiŠola dobre vožnjeKoda 125