Magična meja izpustov CO2: 95 g/km

Promet

Odločilno leto 2020 - Avtomobilski izdelovalci so si namreč izborili kar nekaj odpustkov in popravkov pri doseganju zahtevanih standardov.


Od 1. januarja letošnjega leta lahko novi avtomobili v ozračje izpustijo le 95 gramov ogljikovega dioksida na kilometer. Predpis EU avtomobilske izdelovalce postavlja pred izjemno strogo pravilo, ki se ga ne bodo mogli držati vsi. Kaj v resnici pomeni? Kako se bo to poznalo na avtomobilskem trgu?

O dovoljenih flotnih izpustih ogljikovega dioksida smo v Motoreviji pisali že večkrat. Trenutno na evropskem trgu velja predpis, ki avtomobilskim izdelovalcem zapoveduje, da izpust CO2 njihovih prodanih avtomobilov v povprečju ne sme presegati 130 g/km. Od 1. januarja je ta meja znižana na 95 g/km: ker je izpust CO2 neposredno povezan s porabo goriva, to pomeni, da bodo lahko naprodaj le novi avtomobili, ki uradno porabijo največ 4,1 litra bencina na 100 km oziroma 3,6 plinskega olja (dizla) na 100 km - to sta vrednosti, ki ob preračunu iz porabe v izpust CO2 odgovarjata meji 95 g/km. Ker gre za povprečje, lahko izdelovalec s požrešnimi avtomobili v prodajnem programu to mejo doseže tako, da ob teh proda tudi dovolj varčnih avtomobilov z majhno porabo oziroma majhnim izpustom ogljikovega dioksida. Komur ne uspe ta izravnava - nekatere avtomobilske znamke imajo v prodajnem programu pretežno zmogljive in požrešne avtomobile -, bo moral prihodnje leto, ko bo EU izračunala letošnje izpuste posameznih avtomobilskih izdelovalcev, plačevati visoke kazni.

Ali to pravilo pomeni konec za športne ali prestižne avtomobilske znamke, ki ponujajo le zmogljive - in zato požrešne - avtomobile? Ne nujno. Avtomobilski izdelovalci so si namreč izborili kar nekaj odpustkov in popravkov pri doseganju zahtevanih standardov.

Prvi popravek - masa avtomobilov

Meja 95 g/km CO2 namreč ni absolutna, ampak je odvisna od mase avtomobilov. Za vsakega od avtomobilskih izdelovalcev se dopuščena vrednost izpustov CO2 izračuna glede na povprečje mase njihovih prodanih avtomobilov. Kdor izdeluje in prodaja predvsem velike in zato težke avtomobile, ima mejo izpusta CO2 postavljeno višje, saj se ta izračuna po posebni formuli, ki upošteva povprečno maso vseh prodanih avtomobilov v določenem časovnem obdobju, ki se odšteje od povprečne mase izdelanega avtomobila posameznega izdelovalca. Dobljena vrednost se pomnoži z izravnalnim faktorjem 0,033 in doda meji 95 g/km CO2. Trenutno je povprečna masa vseh avtomobilov določena za obdobje od leta 2016 do 2018 in znaša 1379,88 kg: izdelovalci s težjimi avtomobili imajo zato višjo vrednost dovoljenega izpusta CO2, izdelovalci z lahkimi avtomobili pa celo nižjo od 95 g/km. Formula se bo skozi čas spreminjala: od leta 2022 naprej bo za povprečje na primer veljalo časovno obdobje 2017 - 2019. To pravilo nagrajuje avtomobilske izdelovalce, ki zmanjšujejo maso svojih avtomobilov.

Drugi popravek - delež upoštevanih vozil

Čeprav govorimo o povprečnem izpusti celotne flote vozil posameznega izdelovalca, pa v resnici ne gre za celoto. V preteklosti so se pri povprečnih izpustih le postopoma približevali celotnih flotam prodanih vozil - upoštevali do 65, 75 in 80 odstotkov vseh prodanih vozil. Ko bodo konec leta ustrezni evropski organi šteli prodana vozila posamezne znamke v letu 2020, bodo upoštevali 95 odstotkov celotne številke - 5 neupoštevanih odstotkov velja za nekakšen odpustek, ki ga bodo avtomobilski izdelovalci izkoristili za svoja najbolj požrešna - in s tem umazana - vozila. A že v letu 2021 bodo upoštevali 100 odstotkov prodanih vozil.

Tretji popravek - sodobne tehnologije

Malce nenavadno pravilo zajema vgradnjo nekaterih sodobnih avtomobilskih tehnologij. Tako je na primer posamezni izdelovalec avtomobilov deležen posebnih “emisijskih kreditov”, če v svoje avtomobile vgrajuje tehnologijo, ki velja za ekološko. Ena od takšnih tehnologij so LED žarometi: avtomobili z vgrajenimi LED žarometi dobijo do 7 g/km CO2 odpustka. Povedano drugače: četudi avto v ozračje izpusti 102 g/km CO2, se mu zaradi LED žarometov upošteva izpust 95 g/km. Odgovorni pri EU obljubljajo, da bodo tovrstne “ekološke” tehnologije natančno premerili in ovrednotili.

Četrti popravek - električni avti štejejo dvojno

Med omenjene “emisijske kredite” šteje tudi število prodanih električnih (in priključno-hibridnih) vozil posameznega izdelovalca. Število avtomobilov z izpustom CO2 manj kot 50 g/km v skupnem izračunu flotnega izpusta namreč šteje dvojno, kar lahko močno zniža skupni flotni izpust. Faktor 2 za električne in priključno hibridne avte velja za letošnje leto - za prihodnje leto se bo faktor zmanjšal na 1,67, za leto 2022 pa na 1,33.

Peti popravek - manjši izdelovalci imajo prednost

Splošno pravilo 95 g/km CO2 velja le za velike avtomobilske izdelovalce - za vse, ki na trgih EU letno prodajo več kot 300.000 avtomobilov. Vsem tistim, ki prodajo od 10.000 do 300.000 vozil, mejno vrednost izpusta izračunajo z zmanjšanjem izpusta za 45 odstotkov glede na izmerjene vrednosti med letoma 2007 in 2020. Majhni izdelovalci, ki prodajo manj kot 10.000 vozil, lahko zaprosijo za izvzetje iz pravila.

Šesti popravek - iskanje partnerja

EU pri računanju flotnih izpustov dopušča še en popravek: posamezni izdelovalci vozil se lahko povežejo v posebne “emisijske družbe” oziroma flote vozil. Izdelovalec s pretežno bencinskimi ali dizelskimi avtomobili v svoji floti se lahko poveže z izdelovalcem električnih vozil, za “floto” pa šteje seštevek prodanih vozil obeh izdelovalcev. Klasični avtomobilski izdelovalci tako iščejo električne partnerje - tako so na primer tovrstno sodelovanje napovedali pri družbi Fiat-Chrysler Automobiles, ki se povezuje z ameriško Teslo. Teslini električni avti bodo - tudi zaradi faktorja 2 - močno znižali flotni izpust Fiatovih in Chryslerjevih avtomobilov.

Izjemno visoke kazni

EU je za vse tiste, ki bodo kršili stroga pravila, predpisala zelo visoke kazni. Za vsak gram prek meje 95 g/km bodo morali avtomobilski izdelovalci plačati 95 evrov kazni - za vsak prodan avto. Nemški profesor Ferdinand Dudenhöfer z univerze Duisburg-Essen je izračunal, da bi moral na primer Mercedes, ki na leto v Evropi proda približno milijon avtomobilov, za zgolj gram prevelik izpust povprečja svojih prodanih avtomobilov na račun EU plačati skoraj 100 milijonov evrov kazni.

Zdaj razumete poplavo električnih avtov?

Napovedi številnih električnih novosti avtomobilskih izdelovalcev v letošnjem letu ob teh dejstvih dobijo malce drugačen podton, kot ga prikazujejo trgovci. Slovenski avtomobilski trg je sicer premajhen, da bi imel kakršnokoli vlogo, je pa dober pokazatelj, kaj se v resnici dogaja v tej milijardni CO2 avtomobilski igri, v kateri je veliko igralcev z različnimi vlogami, natančno pa je opredeljena vloga plačnika - to bodo kupci novih avtomobilov.

Ključne besede


izpustiEkologijaElektrični avtiCO2elektrika