Varnost: So izkušnje res dovolj?

Promet

S ponovitvijo izpitne vožnje na zanimiv način do učinkovite osvežitve znanja


Promet se z infrastrukturnimi, tehnološkimi in zakonodajnimi spremembami prilagaja času. Od vsakega udeleženca cesta vsak dan zahteva veliko pozornosti in prilagajanja. Vozniki, ki so četrt ali celo pol stoletja nazaj opravili vozniški izpit, se morajo za volanom soočiti s spremembami, ki se jih v avtošoli niso naučili. Bi danes še brez težav opravili vozniški izpit?

AMZS je s svojo šolo vožnje in izkušenimi inštruktorji nedavno sodeloval pri zanimivem projektu “Ponovite izpitno vožnjo” pod okriljem Zavarovalnice Triglav. Na spletni strani vozimse.si so se vozniki oziroma voznice vseh starosti lahko prijavili na ponovitev izpitne vožnje z našimi inštruktorji. Na ponovitev izpitne vožnje se je prijavilo kar 1801 kandidatov - med njimi je bilo 65,4 odstotka voznikov in 34,6 odstotka voznic -, ki so se odločili preveriti ali imajo še dovolj znanja, da bi brez težav opravili vozniški izpit.

Manj kot polovica bolj ali manj izkušenih voznikov (46,4 odstotka), ki je sprejela zanimiv izziv osvežitve znanja, je izpitno vožnjo po današnjih merilih opravila brez težav. Med uspešnimi prevladuje delež moških (70 odstotkov). Največ prijavljenih kandidatov (413) za ponovitev izpitne vožnje je bilo takšnih, ki vozijo že več kot 21 in manj kot 30 let.
Po analizi, ki so jo po zaključku projekta opravili na zavarovalnici Triglav, so bile najpogostejše napake na izpitnih vožnjah prekoračitev hitrosti predvsem na hitrih cestah in avtocestah, neupoštevanje stop znaka, razvrščanje v večpasovnih krožiščih (tukaj bi na pravem izpitu padel vsak peti kandidat) in uporaba smernih utripalk v krožiščih. Veliko voznikov je imelo težave pred začetkom izpitne vožnje, saj so pozabili na pravilen sedežni položaj in na red v potniški kabini z nepravilno odloženimi predmeti na avtomobilskih sedežih. Manuel Pungertnik, vodja AMZS šole vožnje in inštruktor varne vožnje, ki je s svojo ekipo sodelavcev ocenjeval vožnje je pohvalil zelo dober odziv. 

“Ljudje si tega želijo in projekt jim je bil zelo zanimiv in hkrati zabaven,” pravi Manuel Pungertnik in izpostavlja dejstvo, da milijon in pol voznikov v Sloveniji ne spremlja sprememb v prometni zakonodaji. Vodja AMZS šole vožnje projekt vozim.se oziroma ponovitev izpitne vožnje z izkušenimi inštruktorjem vidi kot zelo dober način, kako o spremembah oziroma novostih v prometu in zakonodaji obveščati ljudi na praktičen ter predvsem zelo učinkovit način - za volanom svojega avtomobila v resničnem prometu.

Največji spremembi sta gostota prometa in tehnološki napredek

Za nekoga, ki je izpit naredil pred 20 ali 30 leti, je po mnenju AMZS inštruktorja največja težava bistveno gostejši promet, vključno z novimi oblikami mobilnosti:

Najbolj očitna sprememba na cestah je gostota prometa. Precej sprememb, ki neposredno vplivajo in posegajo v promet, so povezane z novostmi v infrastrukturi in zakonodaji. Pri tem bi izpostavil nove pomene prometnih znakov: ti znaki so zelo podobni tistim izpred dveh desetletij ali več, a imajo povsem drug pomen. Med ključnimi spremembami v prometni infrastrukturi bi izpostavil bistveno bolj uveljavljena krožišča, med njimi tudi tako imenovana “turbo krožišča”, ki jih včasih nismo poznali. 

Pri spremembah pa nikakor ne moremo tudi mimo bliskovitega razvoja tehnologije. V avtomobilih so sistemi za pomoč vozniku, ki jih pred 20 leti ni bilo. Manuel Pungertnik tudi pri tehnologiji izpostavlja pomen izobraževanja:

Vsa tehnologija, ki je danes na voljo v avtomobilu, je brez pomena, če voznik ne ve, zakaj jo ima oziroma čemu služi. Prav to smo pri nekaterih kandidatih v bolje opremljenih novejših avtomobilih zelo hitro ugotovili. Na ponovitvi izpitne vožnje so med drugim ugotovili, kaj vse v avtomobilu imajo in kako bi bila lahko vožnja zaradi tehnoloških pripomočkov boljša. Je pa tudi precej voznikov, ki tehnologijo zelo dobro poznajo in si z njo tudi pomagajo pri vožnji, na primer s sistemom za prepoznavanje prometnih znakov, z navigacijskimi podatki o omejitvah, z omejevalnikom hitrosti …

Vodja AMZS šole vožnje Manuel Pungertnik.

Brez kritičnih napak, a s številnim spoznanji

Izkušeni vodja AMZS šole vožnje je zadovoljen, da od vseh 30 izžrebanih  voznikov in voznic, ki so svoje znanje preverjali v ponovitvi izpitne vožnje, niti pri enem niso opazili zares kritičnih napak. Manuel izpostavlja zanimivo dejstvo: “Bili so vozniki, ki so se v prepričanju, da sami vozijo pravilno, med svojo vožnjo jezili na druge voznike, češ kaj delajo. V resnici pa so sami vozili nepravilno in tega niso vedeli.” Pungertnik prav v tem vidi ključno prednost projekta. Kandidati so takoj po izpitni vožnji ob analizi ugotovili, da so vsa leta vozili v zmoti, kaj je prav in kaj narobe:

Vsi, ki so bili v zmoti, so se posuli s pepelom in odkrito priznali, da niso vedeli, da ravnajo nepravilno, saj so jih tako naučili. Tudi sam se strinjam, da je kakšna infrastrukturna rešitev zgrešena, a to voznikom ne daje pooblastila, da delamo prekrške.

Ponovno se je z izpitno vožnjo in spremembami spopadel tudi znani slovenski avtomobilski vloger Ciril Komotar.

Zaradi ponovitev izpitne vožnje zmanjšano tveganje za resno napako

“Vozniške izpite ljudje izgubljajo zaradi površnosti in ne neznanja. Največ izpitov se izgubi zaradi alkohola in prehitre objestne vožnje. To ni neznanje, to je zavestno kritično dejanje,” meni Manuel Pungertnik, ki pokima naši trditvi, da je z osvežitvijo in dopolnitvijo znanja na pravi izpitni vožnji zaradi zavedanja o lastnem ravnanju bistveno manjša verjetnost za izgubo pravega izpita. Vodja AMZS šole vožnje izpostavlja dejstvo, da je bila ponovitev izpitne vožnje za izkušene voznike tudi dobra priložnost za razmislek o vozniškem bontonu, nestrpnosti in pomenu zavedanja, da si kot voznik ponosen na to, da zaradi nepozornosti ali prekrška drugega udeleženca s svojo reakcijo preprečiš nesrečo.

“Presenetilo me je predvsem pozitivno mišljenje vseh, ki so prišli. Med vsemi vožnjami, ki smo jih opravili, kot inštruktor pričakuješ tudi voznika nergača, ki bi s svojim odnosom želel dokazati, kako nepotrebna je taka akcija, saj izkušen voznik vse ve. Tudi neuspešni vozniki, ki so “padli”, so izpostavljali, da so videli, kje delajo napake in da jim je inštruktor razložil, kaj je po novem prav in kaj ne,” Manuel Pungertnik pohvali pozitivni pristop voznikov. Ob tem velja izpostaviti, da AMZS s številnimi programi izobraževanja voznikov skrbi za izboljšanje njihovega znanja.

Med kandidati tudi izjemno dobri in kulturni vozniki

Vodja AMZS šole vožnje izpostavlja tudi pomen pojavnosti same akcije: “Že na začetku smo vsakomur povedali, da ne iščemo napak, ampak načine za izboljšanje vozniških navad. Nekateri vozniki so me izjemno pozitivno presenetili, ker so vozili zares fenomenalno. Poznali in upoštevali so pravila, odlično predvidevali in pokazali visoko stopnjo kulture oziroma prometnega bontona. Kot inštruktor se takrat zares dobro počutiš in prav je, da vzornemu vozniku stisneš roko in mu poveš, da če bi bilo na cesti več njemu podobnih voznikov, bi bila naša prometna varnost boljša. Ta projekt je dokaz, da na naših cestah ni vse samo slabo, da obstaja tudi pozitivna energija.”

AMZS s številnimi aktivnostmi in preventivnimi programi pripomore k izobraževanja voznikov na zanimiv način. Poleg strokovnega sodelovanja AMZS šole vožnje pri projektu “Ponovitev izpitne vožnje” so v AMZS v eni od zadnjih delavnic za člane sprožili tudi kampanjo “Ko vozim, ne vlogam!

Prijave na ponovno izpitno vožnjo 

Število prijav: 1.801 (65,4% moških)

leta izpita število prijav delež prijav
1 do 5 245 13,6%
6 do 10 261 14,5%
11 do 15 272 15,1%
16 do 20 275 15,3%
21 do 30 413 22,9%
31 do 40 196 10,9%
41 do 50 107 5,9%
51 do 60 30 1,7%
61 do 70 1 0,1%
Nima izpita 1 0,1%

Vir: Zavarovalnica Triglav

Uspešnost in napake

Opravili izpit: ponovno bi izpit opravilo manj kot polovica udeležencev prvega kroga ponovitvenih izpitnih voženj (46.4 %). Med uspešnimi vozniki prevladujejo moški udeleženci (70 %).

Najpogostejše napake udeležencev (si sledijo po pogostosti pojavljanja):

Prekoračitev hitrosti.
Neupoštevanje prometnih znakov (ustavitev pri Stop znak).
Razvrščanje v krožišča (tukaj bi vsak peti udeleženec avtomatsko padel izpit zaradi hude napake).
Uporaba smernih utripalk v krožiščih.
Hitrost vožnje po hitri cesti in avtocesti.
Sama priprava na vožnjo (kaj je varno, da vozimo na zadnjih sedežih).

 

Ključne besede


Vozniško znanješola vožnjevarna mobilnostVarnostvarna vožnjavozniške sposobnosti