1. decembra je minilo štiri leta od uvedbe sistema eCall v Sloveniji - datum ni bil izbran naključno, saj simbolizira telefonsko številko 112, prek katere klicni centri Uprave za zaščito in reševanje RS sprejemajo klice za pomoč. Kaj se je zgodilo v teh štirih letih?
Čeprav je od uvedbe sistema eCall v Sloveniji minilo že štiri leta - Slovenija je bila prva evropska država, ki je na svojem celotnem območju vzpostavila sistem eCall -, pa marsikdo še vedno ne ne, za kakšen sistem gre. Zato - čeprav smo o tem v Motoreviji v preteklosti podrobno pisali - ponovimo na kratko: eCall je v avto vgrajena naprava s SIM kartico, ki ob hujši prometni nesreči samodejno v klicni center za pomoč in tudi samodejno sporoči lokacijo nesreče, pa tudi nekatere druge podatke o jakosti trka. Operater v klicnem centru vzpostavi glasovno povezavo z avtomobilom in skuša dobiti podatke o nesreči. Če se voznik oziroma potniki ne odzovejo, ker so morda nezavestni ali so v šoku, operater aktivira ustrezno pomoč, saj ima natančen podatek o lokaciji nesreče. To skrajša čas in poveča učinkovitost reševanja, saj je v kritičnih situacijah pomembna vsaka minuta. Če se voznik odzove, v pogovoru operater ugotovi, ali potrebuje pomoč.
Upiranje izdelovalcev avtomobilov
Slovenski sistem za sprejemanje eCall - nekateri prevajajo eCall v eKlic, kar pa ni dosleden prevod, saj črka e pomeni začetno črko angleške besede “emergency”, eKlic pa si večina razlaga kot elektronski klic - torej deluje že štiri leta. A za njegovo učinkovitost morajo biti z eCall napravo opremljeni tudi avtomobili. Prav tu pa se je zataknilo, saj je bilo sprva predvideno, da bodo že pred leti vsi novi avtomobili opremljen s to napravo, a se to ni zgodilo. Izdelovalci avtomobilov in drugi zainteresirani so namreč zlobirali predpis, da je vgradnja eCall naprave v EU obvezna šele od 31. marca 2018 in še to le za nove modele avtomobilov in lahkih gospodarskih vozil, torej za tiste, ki so na novo homologirani. Takih avtomobilov pa je na trgu relativno malo, saj v prodaji prevladujejo že obstoječi modeli. Stanje je nekoliko boljše zato, ker napravo eCall izdelovalci avtomobilov vgrajujejo tudi v nekatere starejše modele, saj jim to omogoča izvajanje nekaterih drugih storitev - na primer pomoči na cesti, preverjanje stanja vozila, ponudbo različnih storitev, nenazadnje pa seveda tudi zbiranje podatkov o vozilu in posege na daljavo v elektronsko podporo upravljanja avtomobila. Avtomobilski izdelovalci imajo svoje klicne centre, ki so - brezplačno ali za plačilo - na voljo uporabnikom njihovih vozil. Nekateri od teh centrov tudi prevzemajo eCall sporočila in jih šele po obdelavi pošljejo naprej na številko 112, čeprav je osnovna zamisel eCall sistema, da klic neposredno prejme klicni center 112.
V štirih letih 4778 klicev na pomoč?
Vseh dvanajst slovenskih klicnih centrov 112 je od začetka delovanja do 27. novembra letos sprejelo 4778 eCall sporočil. V letu 2015 jih je bilo 215, leta 2016 1271, leta 2017 2036, lani 825 in letos 427. To so podatki za vsa eCall sporočila, pri čemer pa ne gre zgolj za samodejno ali ročno sprožene klice v sili, temveč tudi za razne testna sporočila ali pa za lažna sporočila. Če bi sodili zgolj po teh podatkih, bi lahko sklepali, da število eCall sporočil upada, kar pa bi bilo neobičajno glede na vse večjo razširjenost eCall naprav v avtomobilih. Precej drugačno sliko kaže statistika
o enkratnih unikatnih eCall sporočilih - gre za enkratna sporočila iz ene telefonske številke. Teh sporočil je bilo leta 2015 devet, leta 2016 20, leta 2017 štiri, leta 2018 138 in letos do 27. novembra že 214. Tu se lepo vidi trend povečevanja števila eCall sporočil - izjema je le leto 2017. Natančnih podatkov o tem, koliko eCall sporočil je bilo resničnih klicev na pomoč, pa ni na voljo, saj v klicnih centrih tovrstne statistike ne vodijo, zagotavljajo pa, da se odzovejo na vsako eCall sporočilo, ki ga dobijo.
Ključna prednost klica eCall: natančna lokacija nesreče
Boštjan Tavčar, ki je kot vodja republiškega klicnega centra 112 pri nas uvedel sistem eCall in prva leta tudi bdel nad njegovim izvajanjem, pred kratkim pa je prevzel vodenje službe za informatiko in komunikacije Uprave za zaščito in reševanje RS pravi, da so eCall v veliko pomoč pri zagotavljanju hitre pomoči:
Odzivni čas se skrajša za približno tri do štiri minute v primerjavi s telefonskimi klici, saj očividci približno toliko časa potrebujejo, da pokličejo pomoč. V izjemno veliko pomoč je operaterju natančna lokacija nesreče, ki jo dobi prek eCall sporočila, kar je še zlasti pomembno pri nesrečah na avtocestah, saj operater reševalce lahko takoj pošlje na pravi del smernega vozišča avtoceste, medtem ko očividci pogosto povedo napačno lokacijo, kar podaljša čas reševanja.
eCall sporočilo dobi najbližji center 112 samodejno, če pride do hujše prometne nesreče z ustreznim pojemkom, ki sproži eCall - če se na primer sproži varnostni meh, se samodejno sproži tudi eCall sporočilo. Lahko pa sporočilo sprožimo tudi ročno s pritiskom na tipko v avtomobilu in odzove se operater v klicnem centru, ki vzpostavi govorno zvezo in povpraša voznika, kakšne težave ima. Ročna sprožitev eCall sporočila je zelo učinkovita tudi, če želimo v klicni center 112 sporočiti, da je prišlo do nesreče. “Če se voznik pripelje na kraj prometne nesreče in želi poklicati na pomoč, je bolje, da to stori s pritiskom na eCall tipko v avtomobilu kot pa s telefonskim klicem. Z eCall sporočilom namreč pošlje operaterju natančno lokacijo nesreče, kar operaterju olajša delo, saj ne izgublja časa z zbiranjem podatkov o tem, kje se je nesreča zgodila. Ko je voznik v šoku, ker pripelje do nesreče, je tudi veliko bolj enostavno pritisniti zgolj na tipko eCall kot pa vzpostavljati telefonski klic s centrom 112,” o izbiri med eCall sporočilom ali telefonskim klicem na pomoč pravi Boštjan Tavčar.
Predvideno je bilo, da bo sistem eCall mogoče v starejše avtomobile vgraditi tudi naknadno. Predstavljena je bila naprava, ki se jo namesti v 12V vtičnico v avtu in je povezana z mobilnim telefonom uporabnika avtomobila, saj naprava sama nima SIM kartice. A zaenkrat se naprava za naknadno vgradnjo še ni uveljavila na trgu, saj njene uporabe nihče ne spodbuja. Podobno velja za serijsko vgrajeno napravo eCall: prodajalci avtomobilov predvsem poudarjajo možnost povezave z njihovim klicnim centrom in storitvami, ki jih center omogoča, manj poudarka pa dajejo samodejnemu eCall sporočilu.
Počasna uveljavitev
Sistem eCall se torej počasi uveljavlja. Zaenkrat še ni dosegel pričakovanih in napovedovanih rezultatov, a vsekakor je njegova uvedba zelo koristna, še zlasti pri hujših nesrečah. Vsekakor pa bo trajalo še kar nekaj časa, da bo večina avtomobilov na naših cestah serijsko opremljena z napravo eCall.
Le 385 pravih klicev na pomoč
Med 4778 klici na pomoč prek sistema eCall v štirih letih je bila večina klicev testnih ali lažnih. Pravih klicev na pomoč je bilo le 385:
- 9 v letu 2015,
- 20 v letu 2016,
- 4 v letu 2017,
- 138 v letu 2018 in
- 214 letos do konca novembra.