Električni avto še vedno potrebuje klasični 12-voltni akumulator

Nasveti

Nasvet strokovnjaka: pomembna vloga 12-voltnega zagonskega akumulatorja pri električnih avtomobilih


Tudi električni avtomobili z veliko zalogo električne energije v litij-ionskih akumulatorskih sklopih imajo dodatni 12-voltni akumulator. O vlogi tega akumulatorja pri električnih avtih smo se pogovarjali s produktnim strokovnjakom Aleksandrom Nježičičem iz podjetja Bartog, ki ima v ponudbi več kot 10.000 različnih akumulatorjev. Iz njihovega sodobnega logističnega centra v Mirni Peči v zimskem času vsak dan svojim trgovcem in ostalim strankam odpošljejo kar približno 300 različno zmogljivih 12-voltnih akumulatorjev. 

“V električnih vozilih za pogon motorja skrbijo visokonapetostni litij-ionski akumulatorji, klasični 12-voltni akumulatorji pa še vedno opravljajo podobno vlogo kot v avtomobilih z motorji z notranjim zgorevanjem. Skrbijo namreč za delovanje pomožnih in varnostnih sistemov tudi med postankom avtomobila, ko je visokonapetostna baterija izključena. 12-voltni akumulator zagotavlja, da lahko avtomobil sploh zaklenemo in odklenemo ter da delujejo alarm in potencialne nadgradnje preko spleta. Med vožnjo pa zagotavlja, da pravilno delujejo luči, zavore ali krmilo, tudi če visokonapetostna baterija nenadoma odpove. Iz klasičnega akumulatorja se zato napajajo sistemi oziroma vse ključne naprave avtomobila, od centralnega zaklepanja, do svetil in infozabavnih sistemov. Vsi ti sistemi delujejo pod napetostjo 12 voltov, medtem ko zmogljivi litij-ionski akumulatorji zagotavljajo napetost 400 voltov, v nekaterih avtomobilih pa celo 800 voltov. Tudi v električnem avtomobilu so vloge akumulatorjev strogo ločene. 12-voltni akumulator v avtomobilu ima pomembno varnostno vlogo, saj omogoča delovanje aktivnih varnostnih sistemov. Zato električni avtomobili potrebujejo zanesljive in zmogljive 12-voltne baterije, ki omogočajo neprestane cikluse polnjenja in praznjenja. Napačen 12-voltni akumulator morebiti ne bo kos zahtevam posameznega vozila, kar lahko privede do okvar, zato je pomembno, da izrabljen originalni akumulator zamenjamo s takšnim, ki ustreza enakim zahtevam."

Nizkonapetostni akumulator ima v električnem avtomobilu še dodatno vlogo, saj poskrbi tudi za deaktivacijo in aktivacijo visokonapetostnega pogonskega akumulatorja, ko avtomobil stoji. Medtem, ko velik akumulator med postankom avtomobila “počiva” in je iz varnostnih razlogov odklopljen od pogona, manjši akumulator skrbi za delovanje sistemov motorja, za ohranjanje podatkov v računalniku in varnost. Avtomobil torej tudi v “spalnem” načinu od 12-voltnega akumulatorja zahteva precej energije. Če se ta akumulator izprazni, voznik ne bo več mogel zagnati svojega električnega avtomobila -  in to ne glede na to, koliko elektrike je na voljo v visokonapetostnem akumulatorskem sklopu.

Produktni strokovnjak Aleksander Nježič: "krb za 12-voltni akumulator je torej tudi v električnem avtomobilu enako ali še bolj pomembna kot v avtomobilu z motorjem na notranje zgorevanje. Sicer se lahko zgodi, da se 12-voltni akumulator električnega avtomobila izprazni, ta pa kljub veliki zalogi elektrike nemočen obstane ob cesti."

Zakaj odpove akumulator pri električnih avtomobilih?

Tudi pri AMZS pomoči na cesti še vedno veliko intervencij beležijo zaradi okvare zagonskih akumulatorjev in to se dogaja tudi pri električnih avtomobilih. Strokovnjak iz podjetja Bartog poudarja, da pri električnem avtomobilu polnjenje 12-voltnega akumulatorja poteka drugače kot pri motorjih z notranjim izgorevanjem: “12-voltni akumulator se tudi v električnem avtomobilu lahko izprazni predvsem iz dveh razlogov. Prvi je, če avtomobil predolgo stoji na mestu, drugi pa je preslabotno polnjenje akumulatorja med delovanjem avtomobila. Polnjenje akumulatorja v električnem avtomobilu sicer poteka drugače kot v avtomobilu na notranje zgorevanje. Medtem ko v slednjem akumulator prek jermenske povezave z motorjem polni alternator, za polnjenje akumulatorja preko transformatorja skrbi elektrika iz visokonapetostne baterije. Vendar pa takšno polnjenje, tudi če je v visokonapetostnem akumilatorskem sklopu dovolj elektrike, ni možno, ko avtomobil stoji, saj je tedaj tudi visokonapetostna baterija odklopljena od sistema. Tako se podobno kot pri avtomobilu z motorjem na notranje zgorevanje lahko zgodi, da kratke mestne vožnje ne bodo zadostovale za polnjenje 12-voltnega akumulatorja, saj za to preprosto ne bo dovolj časa. Poleg tega so 12-voltni akumulatorji v električnih avtomobilih načeloma manjši oziroma manj zmogljivi, saj jim ni treba napajati energetsko potratnega zaganjalnika. Prekine se lahko tudi delovanje nadzorne enote za polnjenje akumulatorja z elektriko iz visokonapetostnega akumulatorskega sklopa." 

Skrb za 12-voltni akumulator je torej tudi v električnem avtomobilu enako ali še bolj pomembna kot v avtomobilu z motorjem na notranje zgorevanje. Sicer se lahko zgodi, da se 12-voltni akumulator električnega avtomobila izprazni, ta pa kljub veliki zalogi elektrike nemočen obstane ob cesti. Servisne delavnice se že soočajo s pogostimi menjavami 12-voltnih akumulatorjev v električnih avtomobilih. Takšne menjave so poseben izziv tudi za neodvisne servisne delavnice, ki se doslej niso pogosto srečevale z električnimi vozili, zato je zelo pomembno, da se jih seznani in izuri za popravila takšnih sistemov.

V prodajni mreži in logističnemu centru podjetja Bartog imajo na zalogi okoli 10.000 različno zmogljivih zagonskih oziroma sistemskih akumulatorjev.

 

Ključne besede


elektrikaakumulatornasvet

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije