V Šempetru pri Gorici smo obiskali specializirano AMZS servisno delavnico, v kateri se ukvarjajo predvsem z napredno diagnostiko in celovito obnovo visokotlačnih vbrizgalnih sistemov sodobnih dizelskih motorjev. Ali strah vzbujajoča diagnoza nedelujoče vbrizgalne šobe res pomeni finančno katastrofo?
AMZS storitev dizel servisa v Šempetru pri Gorici od nedavnega ne izvaja več.
Dizelski motorji so nekoč veljali za skoraj neuničljive. Če je že prišlo do okvare, so mehaniki trdili, da je vbrizgalno črpalko, često poimenovano “boschpumpa”, mogoče popraviti pod vsakim kozolcem. Danes pri strojegradnji dizelskega motorja izstopajo visokotlačni in izredno natančni sistemi za vbrizg goriva. Sodobne dizelske težave je zato nemogoče reševati brez izjemno natančne tovarniško potrjenje diagnostične opreme in merilnih naprav oziroma brez elektronsko podprtih orodij za obnovo črpalk skupnega voda in vbrizgalnih šob.
Visokotehnološki laboratorij
Ne glede na to, v katero poslovno enoto AMZS boste prišli zaradi težav z dizelskimi motorjem, bo po osnovni diagnostiki vsaka zahtevnejša in natančnejša meritev opravljena z opremo diagnostičnega laboratorija AMZS v Novi Gorici, ki je vredna več kot 600 tisoč evrov. Tam se z dizli ukvarjata mednarodno uveljavljena strokovnjaka Oleg Kozorez in Leonid Rudinsky, ki imata 15 let izkušenj z obnovo sistemov za vbrizg dizelskega goriva. Izobraževala sta se pri vseh glavnih izdelovalcih dizelskih črpalk in visokotlačnih vbrizgalnih sistemov ter tudi pri izdelovalcih servisne opreme, kot je angleški Hartridge. To pomeni, da sta svoje znanje in izkušnje pridobivala v Boschu, Delphiju, pri ameriškem Stanadyneju in drugih. AMZS servis ima dostop do kakovostnih rezervnih delov za obnovo in znanje za vgradnjo tovarniško obnovljenih sistemov. Za lažjo predstavo podatek, zakaj vsaka servisna delavnica danes ne more več zagotavljati kakovostnih popravil visokotlačnih dizelskih črpalk, mehanskih in dvostopenjskih šob ter drugi elementov vbrizga: šolanje pri izdelovalcu teh delov stane 400 evrov na dan. Za doseg ravni znanja, kot ga imata strokovnjaka AMZS dizel servisa, je treba v izobraževanje mehanika specialista vložiti veliko časa in denarja.
Od avtomobilov do lokomotiv in celo letal
Aljaž Ferjančič, strokovni sodelavec AMZS dizel centra pove, da v tej visokotehnološki delavnici opravljajo celostno diagnostiko, demontažo in montažo dizelskih injektorjev ter črpalk, montažo filtrov (za ločevanje goriva in vode) in dobavljajo kakovostne dodatke za gorivo znamke Stanadyne. “Pri nas testiramo in obnovimo vse tipe šob ter (klasičnih) črpalk z originalno opremo Hartridge, Carbon Zapp in Bosch z originalnimi testnimi parametri. Opravljamo popolno obnovo sistemov z uporabo originalnih rezervnih delov,” pojasnjuje Ferjančič. Kot zanimivost velja omeniti, da je bila AMZS dizel servisu zaupana obnova večjega števila črpalk za taktična vojaška vozila humvee. Obnavljajo celo črpalke za dizelske lokomotive. Zaradi povpraševanja iz tujine pripravljajo tudi projekt izdelave in obnove šob ter črpalk za letalsko industrijo.
Celovita obnova z garancijo v povprečju polovico cenejša od menjave …
Ker ima vsak izdelovalec svoje zahteve in različne cene rezervnih delov, so različni tudi stroški obnove. “Pri starih motorjih strojev ali traktorjev s povsem mehanskimi vbrizgalnimi šobami je mogoče motor popraviti tudi za ceno 50 evrov po valju, pri novejših motorjih avtomobilov in strojev pa je cena popravila odvisna od okvare oziroma dejstva, če izdelovalec sploh ponuja dele za obnovo šobe, črpalke oziroma skupnega voda. Določene tovarne ne dovoljujejo obnove; obstajajo sicer cenejši konkurenčni izdelki, ki pa ne dosegajo tovarniške kakovosti in slej kot prej ima lastnik ponovno težave in stroške. Pri nas imamo znanje, izkušnje in predvsem dostop do kakovostnih rezervnih delov, kar pomeni, da bo lastnika vozila ali stroja obnova dizelskega vbrizgalnega sistema v povprečju stala polovico manj kot vgradnja novega sistema. Polna obnova šobe za osebni avto, ki pomeni povsem brezhibno delovanje šobe in vključuje tudi garancijo na opravljeno delo, stane od 130 do 150 evrov. Izjema so šobe azijskega proizvajalca Densa, ki jih obnavljajo izključno v tovarni in obnovljeni del dobimo iz tovarne. Pri ostalih izdelovalcih dobimo dele za obnovo, popravilo pa opravimo v našem specializiranem servisu. Popravilo oziroma obnova črpalke je kompleksna, cena pa sega od 200 do tudi 1000 evrov. Obnova glede na razpoložljivost delov na zalogi traja od enega do treh dni,” razloži Aljaž Ferjančič in doda, da imajo tudi možnost dodatnega popusta ob vračilu starih sestavnih delov in zamenjavi za nove.
Največ šob zamenjajo na 1,6 TDI motorju
Po Ferjančičevih besedah na servisu v zadnjem obdobju obnovijo oziroma zamenjajo največ šob izdelovalca VDO, ki so vgrajene v vseh 1,6-litrskih TDI motorjih koncerna Volkswagen. Pogostejše okvare beležijo tudi na avtomobilih z Delphijevimi sistemi, ki so vgrajeni v določene modele avtomobilov znamk Renault, Mercedes in Kia. |
Kako prepoznati težave z vbrizgom pri nakupu rabljenega avtomobila?
Strokovnjaka AMZS dizel servisa Oleg Kozorez in Leonid Rudinsky opozarjata, da pri nakupu rabljenih avtomobilov, traktorjev, tovornjakov in delovnih strojev pogosto pride do laične, površne in nezanesljive ocene delovanja dizelskega motorja. Edini kredibilen odgovor glede delovanja vbrizgalnega sistema in stanja šob lahko ponudi le elektronska diagnostika valjev:
“Po dogajanju v valjih se natančno vidi, kaj se dogaja z vbrizgom in v kakšnem stanju so motor in šobe. Pri nakupu dražjega vozila ali stroja zato vsekakor priporočamo diagnostiko v našem centru. Pri starejših avtomobilih z manj elektronskimi parametri, ki imajo več kot 200 ali 300 tisoč prevoženih kilometrov, lahko tudi diagnostika še vedno pokaže ustrezno delovanje, a je stanje črpalke ali šob lahko precej slabo. Takrat mora biti voznik pozoren predvsem na dogajanje ob zagonu hladnega dizelskega motorja. Vsaka nepravilnost, kot je zaganjanje v prazno, pri katerem motor rabi več časa za zagon, je lahko pokazatelj težav z vbrizgom. Takšne težave prodajalci rabljenih vozil sicer velikokrat pripišejo grelnim svečkam ali akumulatorju, v resnici pa je težava bistveno večja - izrabljena črpalka ali šobe. Ob prvih lažjih simptomih slabšega vžiga ali spremembi v delovanju na delovno temperaturo segretega motorja je zato nujno treba opraviti preventivno diagnostiko. Največkrat se takšna težava lahko odpravi z nastavitvijo ali čiščenjem vbrizgalnega sistema - nepravilno lahko deluje tudi le ena šoba -, popravilo pa prepreči večjo škodo,” razložita strokovnjaka.
Pomembni postavki: kakovostno gorivo in ustrezen filter
Ključni postavki za učinkovito delovanje dizelskega motorja sta dovolj kakovostno gorivo in uporaba predpisanih filtrov. Kakovost goriva za osebna vozila pri nas ne predstavlja težave, pri gradbeni in kmetijski mehanizaciji pa prihaja do težav, ker vsi ne kupujejo goriva pri uradnih distributerjih. Zelo pomembni so originalni filtri goriva pri vozilih in mehanizaciji. Oleg in Leonid poudarita, da je zelo pomembno, kakšen filter goriva na servisu vgradijo v motor:
Ceneni izdelki imajo nemalokrat nepravilne razdalje med membranami v situ. Pri filtrih goriva za vbrizg prek skupnega voda razdalja med filtrirnimi elementi ne sme biti večja od dveh mikronov. Pri filtrih za starejše dizelske motorje je ta razdalja lahko 10 mikronov, motorji okoljevarstvenega standarda euro 2 in 3 pa zahtevajo gostoto filtra z razdaljo največ 5 mikronov. Pogosto uporabniki ali serviserji pri vzdrževanju varčujejo pri kakovosti filtrov in na servisu vgradijo filter goriva, ki je cenejši, a ne zagotavlja ustrezne filtracije, zato nečistoča pride v vbrizgalni sistem in v kombinaciji z visokim tlakom poškoduje šobe. Posledice neustreznega filtra se kažejo tudi v večji porabi goriva, večjih izpustih oziroma težavah zaradi sajastih delcev. Težave zaradi vgradnje neustreznega filtra se pokažejo predvsem pozimi.
Večji tlak, več težav
Pri novejših dizelskih motorjih je sistem vbrizga črpalka-šoba zamenjal skupni vod, ki gorivo v valje brizga pod bistveno višjim tlakom za učinkovitejše in čistejše izgorevanje. Zakaj je to s servisnega vidika večja težava oziroma kakšne tlake vbrizga mora zagotavljati elektromehanska šoba? Strokovnjaka AMZS dizelskega servisa razlagata: “Za lažjo predstavo: prvi sistemi vbrizga preko skupnega voda so imeli delovni tlak 1350 barov, pri najnovejših avtomobilskih dizelskih motorjih standarda euro 6 pa delovni tlak vbrizga goriva dosega 2500 barov.” Trendi povečevanja tlaka vbrizga se pri dizelskih motorjih zaradi okoljskih predpisov še dvigujejo, a izkušena serviserja opozarjata, da bo povišanje tlaka na 2800 in 3000 barov prineslo še več okvar, saj bo material obremenjen do skrajnih meja, kar pomeni, da bo že denimo nekakovosten filter goriva lahko povzročil okvaro.
Foto: Vstopite v AMZS dizelski laboratorij
AMZS storitev dizel servisa v Šempetru pri Gorici od nedavnega ne izvaja več.